Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 19:47:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
mDDM, waarom 3 draaistellen? door hmmglaser
Vandaag om 19:36:28
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Hulp gezocht omgeving Drachten door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:18:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:01:35
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:50:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
  

Auteur Topic: DE-1 vraag over de cabinedeur  (gelezen 5430 keer)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3193
    • SpoorObjecten
DE-1 vraag over de cabinedeur
« Gepost op: 10 May 2014, 14:16:54 »
Hoi alle,

Ik heb een vraagje over de DE-1 / Blauwe Engel.

Kan iemand mij vertellen of de cabine deuren een ronding hadden om met de vorm mee te lopen of dat ze gewoon rechte vlakken waren?


Hier heb ik hem als een vlak oppervlak, maar ik heb het gevoel dat hij in het echt meeloopt met de ronding?
Klopt dat?
« Laatst bewerkt op: 10 May 2014, 16:59:15 door Bert van Gelder. Reden: Titel: taalfoutje. »

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: DE-1 vraag over de cabine deur
« Reactie #1 Gepost op: 10 May 2014, 14:39:26 »
Op de meeste grootbedrijf foto's is het erg moeilijk te zien.

Als ik op deze afga:

https://soundcloud.com/#dick-1952/vertrek-blauwe-engel-uit

dan zou ik zeggen dat die deuren in 1 richting iets gekromd waren.

Als je hem horizontaal doorsnijdt een lichte kromming; vertikaal doorgesneden is hij dan recht.
Maar als je op die foto goed naar de rechter deurnaad kijkt, lijkt die toch ook niet helemaal recht...
« Laatst bewerkt op: 10 May 2014, 14:41:14 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3193
    • SpoorObjecten
Re: DE-1 vraag over de cabine deur
« Reactie #2 Gepost op: 10 May 2014, 14:47:23 »
Bedankt Marc.

Vanuit de email kreeg ik ook te horen dat er inderdaad een kromming in zit en hij de kop volgt.

Op dit moment ben ik meerdere trein koppen voor 1:45 aan het namaken (Mat '54, SGM en nu de DE-1) vandaar mijn vraag :)


Ookal is het 1:45 laat ik nog steeds details weg, maakt het schuren makkelijker en kunnen later nog van messing gemaakt worden of in hoge resolutie geprint worden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7691
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #3 Gepost op: 10 May 2014, 17:43:30 »
Hij wordt fantastisch Mitchell. En inderdaad een goede afweging om niet alle details op de kop zelf te zetten. Het stukje onder de deur heeft ook een kromming, maar dan in tegengestelde richting. Op de tekening moet dat wel duidelijk te zien zijn.

Met vriendelijke groet, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #4 Gepost op: 10 May 2014, 21:07:47 »
Goedenavond beste mitchell.
Kun je op de 1:87 versie van Artitec dat ook niet herleiden?
http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-II/Att_DE-II_30.jpg
Anders heb ik hier nog wel een linkje.
http://www.gertvanvoorst.nl/tp_de1_6.jpg
Zover te zien had de DE1 aan de bagagezijde (dubbele deur) het rechte hoekje,en aan de andere cabine het ronde hoekje.



Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 10 May 2014, 21:19:02 door Jamie »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3193
    • SpoorObjecten
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #5 Gepost op: 10 May 2014, 21:52:46 »

Bedankt voor alle reacties!
Ik ben voor een deur gegaan die met de ronding een beetje meeloopt.
Hierdoor kreeg ik het beste resultaat.

Overigens was de kop ronding niet helemaal goed, links de oude, rechts de nieuwe :)


3Dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • Fred
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #6 Gepost op: 10 May 2014, 23:11:34 »
Strak bezig!! (y) (jij in 0 ik in N)
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #7 Gepost op: 10 May 2014, 23:59:26 »
Cabinedeuren zijn horizontaal mee gebogen met de bak mee.
De halve bagagedeur is wel volledig vlak.

Meegebogen geldt dus voor DE1, DE3 mat36/40/46 etc..
Bij mat 54 is de deur volledig vlak.
« Laatst bewerkt op: 11 May 2014, 00:01:48 door Thom »

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #8 Gepost op: 11 May 2014, 00:31:27 »
De cabinedeur bij Mat '54 is niet vlak.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1430
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #9 Gepost op: 11 May 2014, 14:04:15 »
Ik denk dat de huidige kromming van de deur ook nog een ruime onderschatting is.
Zelf heb ik voor mijn MSTS-model van de Mat '46 hier ook uitvoerig naar gekeken.

Wat voorbeeldfoto's:


Van dichtbij is de kromming van de deur goed te zien (foto is wel vertekend door groothoeklens, maar dit is geen foto van heel dichtbij maar vanaf een paar meter ingezoomd), de zijwand zit bij de deurscharnieren al een heel stuk naar binnen gekromd:


Van voren gezien valt de kromming ook goed op:


Hier is het verschil bij de DE-1 tussen cabinedeur en bagagedeur goed te zien:


En hier bij de 41 is de kromming recht van voren goed te zien:


In het virtuele model heb ik de vorm als volgt geïnterpreteerd:


En de kromming van boven gezien. De kromming begint ongeveer waar de deur begint, en loopt tot na het klapraam door, daarna even een stuk wat minder kromming om vervolgens weer door te krommen naar een punt met de andere zijde:


Verder valt mij op dat de bovenzijde van het raam (raam 3) tussen het klapraam en de 3 frontramen, erg kort is vergeleken met bijvoorbeeld raam 2. Ook lijkt op het eerste gezicht de ruimte tussen het klapraam (raam 4) en de cabinedeur relatief gezien te lang.
____   ____  ____ ___   ___
\   2 | |   1  | |  2  / / 3 |  | 4  |
 \ __| |___ | |__/ /___|  |__ |
« Laatst bewerkt op: 11 May 2014, 14:11:03 door Quinzeedied »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7691
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #10 Gepost op: 11 May 2014, 20:48:14 »
Hele duidelijke foto's en een mooi MSTS model!  (y)

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #11 Gepost op: 11 May 2014, 22:40:30 »
De cabinedeur bij Mat '54 is niet vlak.

Ted
Ik heb mijn uitspraak nog even nagekeken, inderdaad hij is niet geheel vlak maar het is maar een fractie dat de deur enigszins 'bol' staat. Aan de zijkanten is die 38,5 mm dik en op zijn dikste punt 41 mm.

De bolling staat dus niet echt in verhouding tot de ander genoemde kopportieren die overduidelijk bol zijn  ;)
« Laatst bewerkt op: 11 May 2014, 22:48:45 door Thom »

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 992
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #12 Gepost op: 12 May 2014, 11:30:23 »
(Beetje offtopic) Toch heeft de bolling van mat'54 deuren wel met de kop te maken, de ronding van de kop begint namelijk achter de deur, echter is de radius van die ronding heel groot waardoor die nauwelijks zichtbaar is. Die radius is namelijk 8872 mm. Het middelpunt van die cirkel ligt bijna zes meter buiten de trein :o

Groeten Edwin.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #13 Gepost op: 12 May 2014, 12:06:25 »
Correctie Edwin, de radius is 8872,5 mm. De plaatdikte op de kop is namelijk 2,5 mm. Niet dat zo'n verschil er zichtbaar is ;D

Groeten
Ted
« Laatst bewerkt op: 20 May 2014, 09:33:00 door guest7823. Reden: citaat verwijderd wegens directe onderposting »
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 992
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #14 Gepost op: 12 May 2014, 13:17:36 »
Je hebt helemaal gelijk, het vijfje over het hoofd gezien, maar inderdaad een halve millimeter op bijna 9 meter is natuurlijk niks ;)

Groeten Edwin.