Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 23:04:27
BRAWA Silberling probleem met binnenverlichting na inbouw Digikeijs DR80015 door Karst Drenth
Vandaag om 23:03:32
Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum. door Tramfan
Vandaag om 22:55:28
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Oosterspoor
Vandaag om 22:53:46
Awe Viaduct door Reinout van Rees
Vandaag om 22:33:40
Ervaring statische begrasser, RTS Greenkeeper 35kV door Ronald Koerts
Vandaag om 22:30:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Spoor010
Vandaag om 22:27:54
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door FreekH
Vandaag om 22:24:16
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door MOVisser
Vandaag om 22:16:59
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 22:13:26
Artitec Dg door M@rco
Vandaag om 21:51:00
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door Pauldg
Vandaag om 21:42:22
NS DE-5 op basis van Lima Mat'46. door Mispoes
Vandaag om 21:37:15
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
Vandaag om 20:37:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 20:29:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarkSpoor
Vandaag om 20:28:03
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
Vandaag om 20:16:37
Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door VAM65
Vandaag om 19:41:20
Koploper rijdt niet meer digitaal. door Eenerspoor
Vandaag om 19:36:58
SSN 01 1075 naar en van duitsland over de goederen betuwe lijn met Eloc door ex44
Vandaag om 19:34:52
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door 741230
Vandaag om 19:17:48
NS 2400 serie in spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 19:07:51
15 restauratierijtuigen WRmz naar NL? door Thom
Vandaag om 18:34:47
Oneindige Overslag 0e RC door sdz1976
Vandaag om 18:30:48
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door NS264
Vandaag om 18:13:07
Proeflocomotieven Nederlandse spoorwegen door Benelux795
Vandaag om 18:09:46
Update: baan in de tropen door Rondje_HO
Vandaag om 17:26:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 17:21:20
m'n gras, m'n gras! door tothebeach
Vandaag om 14:19:59
PCC-cars Antwerpen, ingezet op welke lijnen? door hervé
Vandaag om 13:54:13
  

Auteur Topic: EC Berner Oberland, samenstelling gezocht (draadje 2)  (gelezen 15511 keer)

Dewey

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
EC Berner Oberland, samenstelling gezocht (draadje 2)
« Gepost op: 08 mei 2014, 15:54:19 »
Hallo,

Voor mijn, nog te bouwen, modelbaan heb ik ervoor gekozen om het station van Därligen aan de lijn Spiez - Interlaken Ost na te bouwen. Over deze lijn hebben aardig wat bonte en interessante (inter)nationale treinen gereden en deze wil dan ook graag wel in model inzetten.

Als eerste trein wou ik de EC Interlaken Ost - Amsterdam samenstellen. Als trekkracht heb ik de BLS 171 "Därligen" al binnen, maar de sleep erachter is wat lastiger. Zelf heb ik al wat gezocht en heb het onderstaande gevonden. Zou iemand kunnen kijken of dit correct is en wat er nog toegevoegd moet worden?

Samenstelling:

Re 4/4 BLS, Apm (Roco 44769), Apm (Roco 44771), WRmh (Verscheidene Lima nummers ), Bpm (Roco 44770), Bpm (Roco 44770) en Bpmbd (Roco ....?)

Nou ben ik benieuwd of er ook desnoods alternatieven voor het moeilijk te verkrijgen Lima rijtuig zijn.

Alvast bedankt!

Groeten Dewey
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2016, 00:50:56 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Correcte samenstelling EC Berner Oberland
« Reactie #1 Gepost op: 08 mei 2014, 17:24:11 »
Hallo ,

Heb je mail gelezen Over de Berner Oberland ,mijn vraag is  , welk tijdperk?
Heb zelf de  Berner Oberland EC 6 Of EC 7van Hamburg -Chur.
Die bestaat uit 3x Apm,EW4 speisewagen ,6x Bpm,kan met en zonder versterkingsrijtuigen,meestal twee.van DB of SBB.
RestauratieRijtuig zijn een tijd lang van de DB geweest,omdat ze een gebrek hadden aan die rijtuigen.
Dit weet ik 200% zeker want ik reis ieder Jaar met deze trein naar Zwitserland.
De trein van af Amsterdam naar Interlaken  heeft een korter versie 3x Apm en 5x ,Bpm met of zonder restauratie.
Nou rijden ze zelfs met de gemoderniseerde EW4e niet te vergeten de ex Cisalpin rijtuigen.
Er rijden ook geheel Duitse garnituren in deze treinen,maar licht eigenlijk aan welk tijdperk.
Panoramarijtuig is maar heel kort in deze treinen geweest,omdat die rijtuigen te duur waren in huur.
Als nog meer wil weten kun je bij You Tube Berner Oberland Of EC 6 of 7 intoetsen.
Succes met het vinden van de rijtuigen,de Vauban is ook een mooie trein om na te bootsen,is maar een tip ;) :D   

Groet

Jo

Dewey

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Correcte samenstelling EC Berner Oberland
« Reactie #2 Gepost op: 08 mei 2014, 17:51:00 »
Hallo,

Ik wil de EC Berner Oberland Amsterdam - Interlaken rond 1997 samenstellen. Voor 1993 is ook prima. Als de panorama wagon, maar mee rijdt. Had op internet al de samenstelling gevonden alleen vind het lastig om daar artikelnummers van modelspoorfabrikanten aan te koppelen.

De Vauban is inderdaad ook mooi, maar reed niet naar Interlaken. Mijn prioriteit is nu om eerst die treinen na te bouwen en later de andere EC's die over BLS terrein reden.

In ieder geval bedankt!

Groeten Dewey

Stalen D

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Correcte samenstelling EC Berner Oberland
« Reactie #3 Gepost op: 08 mei 2014, 19:03:20 »
Hoi Dewey,

Heb je dit draadje al gezien?

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18320.0.html


Succes

Dick

Dewey

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Correcte samenstelling EC Berner Oberland
« Reactie #4 Gepost op: 08 mei 2014, 19:10:53 »
Hallo Dick,

Bedankt! Dat was wat ik zocht.

Groeten Dewey

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
Re: Correcte samenstelling EC Berner Oberland
« Reactie #5 Gepost op: 09 mei 2014, 09:05:22 »
zie p.b.

Dewey

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Correcte samenstelling EC Berner Oberland
« Reactie #6 Gepost op: 09 mei 2014, 15:48:20 »
PB terug gestuurd.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 663
Re: Correcte samenstelling EC Berner Oberland
« Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2016, 22:19:46 »
Even af stoffen...
Er zijn trouwens ook meerdere draadjes over de Berner Oberland / Rembrandt / SBB rijtuigen / restauratierijtuigen die deels dezelfde informatie geven.
Wellicht een idee bij de treinsamenstellingen een draadje te openen, waarin de samenstellingen van EC's beschreven worden en een deel van de andere draadjes te verwijderen...

Hierbij de samenstellingen van de Rembrandt. Zoals te zien is, is de samenstelling nog wel eens veranderd.

« Laatst bewerkt op: 15 mei 2016, 12:45:24 door Michiel 80 »

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Correcte samenstelling EC Berner Oberland
« Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2016, 22:37:06 »
Dit blijft toch een van mijn favorieten.

Vaker meegeweest van Arnhem tot utrecht.

Jammer dat dit allemaal is verdwenen of wordt gereden met ICE.

Groeten chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 663
Re: Correcte samenstelling EC Berner Oberland
« Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2016, 22:41:16 »
En dan de Berner Oberland, waarvan ook de samenstelling wisselde.


« Laatst bewerkt op: 15 mei 2016, 12:52:15 door Michiel 80 »

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Correcte samenstelling EC Berner Oberland
« Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2016, 22:42:24 »
De samenstelling van de Berner oberland,waar dit draadje over gaat,had toch dezelfde samenstelling als de rembrandt?

Alleen de Rembrandt had Chur als eindbestemming en de Berner oberland Interlaken ost.

Groeten chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Correcte samenstelling EC Berner Oberland
« Reactie #11 Gepost op: 14 mei 2016, 22:43:19 »
Wat doet dat bistrorytuig uit Berlin  ertussen?

Verdwaald? ;D

Was toch altijd een bordrestaurant in deze treinen?
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2016, 22:44:51 door lok6494 »
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: EC Berner Oberland, samenstelling gezocht (draadje 2)
« Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2016, 01:18:22 »
Hoi

In die tijd had de SBB die wagens gehuurd omdat men een groot te kort hadden omdat in tegenstelling tot nu de EW4
niet waren toegelaten en zoals de Bord-Bistro werd alles ingezet wat net beschikbaar was.
het zelfde was ,met de panoramarijtuig,als men die elders nodig had werd die vervangen door een eerste klas rijtuig.

mvg

Jo
 

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: EC Berner Oberland, samenstelling gezocht (draadje 2)
« Reactie #13 Gepost op: 15 mei 2016, 09:28:33 »
In die tijd had de SBB die wagens gehuurd omdat men een groot te kort hadden omdat in tegenstelling tot nu de EW4
niet waren toegelaten
De SBB EW IV-restaurants kunnen helemaal niet in Nederland rijden, want ze hebben geen DC-energievoorziening.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 663
Re: Correcte samenstelling EC Berner Oberland
« Reactie #14 Gepost op: 15 mei 2016, 10:27:14 »
Wat doet dat bistrorytuig uit Berlin  ertussen?

In het laatste jaar dat deze trein reed (onder het nummer van de Rembrandt) was dit standaard.
Het moet overigens een rijtuig zijn zonder DRIS aan de buitenkant... Plaatje veranderd.
Het type weet ik niet, vermoed een 262.x Maar geen idee welke toelating hadden tot NL.

De samenstelling van de Berner oberland,waar dit draadje over gaat,had toch dezelfde samenstelling als de rembrandt?
Dat is dus niet helemaal waar zoals je ziet.... Begin jaren '90 waren de samenstellingen gelijk, maar het Panorama rijtuig kwam
(veel) eerder terug in de Rembrandt en niet in de Berner Oberland.

het zelfde was ,met de panoramarijtuig,als men die elders nodig had werd die vervangen door een eerste klas rijtuig.

Volgens mij had dat te maken met de toeslag die de SBB voor het rijtuig voor en de NS daar niet voor wilde betalen.
Vandaar dat het rijtuig maar 1 (dienstregeling)jaar is ingezet en toen pas later weer toen de toeslag werd afgeschaft.