BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Dewey op 08 mei 2014, 15:54:19
-
Hallo,
Voor mijn, nog te bouwen, modelbaan heb ik ervoor gekozen om het station van Därligen aan de lijn Spiez - Interlaken Ost na te bouwen. Over deze lijn hebben aardig wat bonte en interessante (inter)nationale treinen gereden en deze wil dan ook graag wel in model inzetten.
Als eerste trein wou ik de EC Interlaken Ost - Amsterdam samenstellen. Als trekkracht heb ik de BLS 171 "Därligen" al binnen, maar de sleep erachter is wat lastiger. Zelf heb ik al wat gezocht en heb het onderstaande gevonden. Zou iemand kunnen kijken of dit correct is en wat er nog toegevoegd moet worden?
Samenstelling:
Re 4/4 BLS, Apm (Roco 44769), Apm (Roco 44771), WRmh (Verscheidene Lima nummers ), Bpm (Roco 44770), Bpm (Roco 44770) en Bpmbd (Roco ....?)
Nou ben ik benieuwd of er ook desnoods alternatieven voor het moeilijk te verkrijgen Lima rijtuig zijn.
Alvast bedankt!
Groeten Dewey
-
Hallo ,
Heb je mail gelezen Over de Berner Oberland ,mijn vraag is , welk tijdperk?
Heb zelf de Berner Oberland EC 6 Of EC 7van Hamburg -Chur.
Die bestaat uit 3x Apm,EW4 speisewagen ,6x Bpm,kan met en zonder versterkingsrijtuigen,meestal twee.van DB of SBB.
RestauratieRijtuig zijn een tijd lang van de DB geweest,omdat ze een gebrek hadden aan die rijtuigen.
Dit weet ik 200% zeker want ik reis ieder Jaar met deze trein naar Zwitserland.
De trein van af Amsterdam naar Interlaken heeft een korter versie 3x Apm en 5x ,Bpm met of zonder restauratie.
Nou rijden ze zelfs met de gemoderniseerde EW4e niet te vergeten de ex Cisalpin rijtuigen.
Er rijden ook geheel Duitse garnituren in deze treinen,maar licht eigenlijk aan welk tijdperk.
Panoramarijtuig is maar heel kort in deze treinen geweest,omdat die rijtuigen te duur waren in huur.
Als nog meer wil weten kun je bij You Tube Berner Oberland Of EC 6 of 7 intoetsen.
Succes met het vinden van de rijtuigen,de Vauban is ook een mooie trein om na te bootsen,is maar een tip ;) :D
Groet
Jo
-
Hallo,
Ik wil de EC Berner Oberland Amsterdam - Interlaken rond 1997 samenstellen. Voor 1993 is ook prima. Als de panorama wagon, maar mee rijdt. Had op internet al de samenstelling gevonden alleen vind het lastig om daar artikelnummers van modelspoorfabrikanten aan te koppelen.
De Vauban is inderdaad ook mooi, maar reed niet naar Interlaken. Mijn prioriteit is nu om eerst die treinen na te bouwen en later de andere EC's die over BLS terrein reden.
In ieder geval bedankt!
Groeten Dewey
-
Hoi Dewey,
Heb je dit draadje al gezien?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18320.0.html
Succes
Dick
-
Hallo Dick,
Bedankt! Dat was wat ik zocht.
Groeten Dewey
-
zie p.b.
-
PB terug gestuurd.
-
Even af stoffen...
Er zijn trouwens ook meerdere draadjes over de Berner Oberland / Rembrandt / SBB rijtuigen / restauratierijtuigen die deels dezelfde informatie geven.
Wellicht een idee bij de treinsamenstellingen een draadje te openen, waarin de samenstellingen van EC's beschreven worden en een deel van de andere draadjes te verwijderen...
Hierbij de samenstellingen van de Rembrandt. Zoals te zien is, is de samenstelling nog wel eens veranderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/EC2_Rembrandt_1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EC2_Rembrandt_1_2.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/EC2_Rembrandt_2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EC2_Rembrandt_2_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/EC2_Rembrandt_2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EC2_Rembrandt_2_2.jpg)
-
Dit blijft toch een van mijn favorieten.
Vaker meegeweest van Arnhem tot utrecht.
Jammer dat dit allemaal is verdwenen of wordt gereden met ICE.
Groeten chris
-
En dan de Berner Oberland, waarvan ook de samenstelling wisselde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/EC_Berner_Oberland_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EC_Berner_Oberland_1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/EC_Berner_Oberland_2_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EC_Berner_Oberland_2_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/EC_Berner_Oberland_2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EC_Berner_Oberland_2_2.jpg)
-
De samenstelling van de Berner oberland,waar dit draadje over gaat,had toch dezelfde samenstelling als de rembrandt?
Alleen de Rembrandt had Chur als eindbestemming en de Berner oberland Interlaken ost.
Groeten chris
-
Wat doet dat bistrorytuig uit Berlin ertussen?
Verdwaald? ;D
Was toch altijd een bordrestaurant in deze treinen?
-
Hoi
In die tijd had de SBB die wagens gehuurd omdat men een groot te kort hadden omdat in tegenstelling tot nu de EW4
niet waren toegelaten en zoals de Bord-Bistro werd alles ingezet wat net beschikbaar was.
het zelfde was ,met de panoramarijtuig,als men die elders nodig had werd die vervangen door een eerste klas rijtuig.
mvg
Jo
-
In die tijd had de SBB die wagens gehuurd omdat men een groot te kort hadden omdat in tegenstelling tot nu de EW4
niet waren toegelaten
De SBB EW IV-restaurants kunnen helemaal niet in Nederland rijden, want ze hebben geen DC-energievoorziening.
-
Wat doet dat bistrorytuig uit Berlin ertussen?
In het laatste jaar dat deze trein reed (onder het nummer van de Rembrandt) was dit standaard.
Het moet overigens een rijtuig zijn zonder DRIS aan de buitenkant... Plaatje veranderd.
Het type weet ik niet, vermoed een 262.x Maar geen idee welke toelating hadden tot NL.
De samenstelling van de Berner oberland,waar dit draadje over gaat,had toch dezelfde samenstelling als de rembrandt?
Dat is dus niet helemaal waar zoals je ziet.... Begin jaren '90 waren de samenstellingen gelijk, maar het Panorama rijtuig kwam
(veel) eerder terug in de Rembrandt en niet in de Berner Oberland.
het zelfde was ,met de panoramarijtuig,als men die elders nodig had werd die vervangen door een eerste klas rijtuig.
Volgens mij had dat te maken met de toeslag die de SBB voor het rijtuig voor en de NS daar niet voor wilde betalen.
Vandaar dat het rijtuig maar 1 (dienstregeling)jaar is ingezet en toen pas later weer toen de toeslag werd afgeschaft.
-
Nou heb regelmatig met de de Berner-Oberland gereisd,minimaal 4x per jaar,
Panorama wagen zat er meer niet dan wel in de trein.
Samenstelling was ook variërend ,er waren regelmatig Db rijtuigen tussen de SBB rijtuigen.
Want in die tijd had de SBB een te kort aan rijtuigen die in het buitenland toegelaten waren.
Nu rijden ze met de EW 4 gewoon in de EC.
Helaas is dit verleden tijd,want de EC hebben hun eindpunt of Zürich of Basel,alleen ICE Hamburg Interlaken Ost en
de CityNightline rijd door,want ook in Zwitserland zijn ze bezig alle getrokken om te zetten naar treinstellen.
Gr Jo
-
(http://i187.photobucket.com/albums/x50/tama_lone/EC3_zps5dzn6yk2.jpg)
Deze foto heb ik vermoedelijk rond 2002 gemaakt. Hier is duidelijk een DB bistrorijtuig te zien. Volgens mij was dit de laatste jaren meer standaard dan uitzondering. Ik heb hem maar één keer zien rijden met een DB restauratie, dat was de laatste dag dat hij reed.
Verder is te zien dat er voorop twee A-bakken zitten (waarvan één dus panorama) en achter de bistro nog eens 6 B-bakken waarvan één waarschijnlijk met fietsenhok.
-
Ik heb nog deze 2 samenstellingsoverzichten uit de VRM van 1999/2000.
Het panorama rijtuig is hier niet voorgeschreven voor de EC Berner Oberland maar zat dus wel in de EC Rembrandt.
Verder zat er standaard 1 Bpm minder in de Berner Oberland (totaal 7 bakken) en in de Rembrandt zaten totaal 8 bakken. Maar er zijn ook afwijkingen te zien qua inzet matererieel voor een bepaalde periode.
EC 105 Berner Oberland:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4844_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4844_4.jpg)
EC 3 Rembrandt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4845_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4845_4.jpg)
-
Even Googlen en scrollen en een mooie foto van de Berner Oberland op de Kippenlijn gevonden:
http://www.spoorsitenl.nl/fotoweken/2002_43.htm
Groet Dick
-
Ik heb nog deze 2 samenstellingsoverzichten uit de VRM van 1999/2000.
Het panorama rijtuig is hier niet voorgeschreven voor de EC Berner Oberland maar zat dus wel in de EC Rembrandt.
Verder zat er standaard 1 Bpm minder in de Berner Oberland (totaal 7 bakken) en in de Rembrandt zaten totaal 8 bakken. Maar er zijn ook afwijkingen te zien qua inzet matererieel voor een bepaalde periode.
Volgens mij kloppen mijn overzichten bij jouw bronnen 8)
Het lijkt er op als of er toch een onderscheid was tussen de Zwitsere rijtuigen (77+2R en 78+1R). Rijtuig 178 was voor de rolstoelen.
Echter: er lijkt geen onderscheid te zitten tussen de rijtuigen als ik foto's en filmpjes bekijk. Zo hebben ook alle rijtuigen het rolstoel pictogram staan.
-
Deze foto heb ik vermoedelijk rond 2002 gemaakt. Hier is duidelijk een DB bistrorijtuig te zien. Volgens mij was dit de laatste jaren meer standaard dan uitzondering. Ik heb hem maar één keer zien rijden met een DB restauratie, dat was de laatste dag dat hij reed.
Verder is te zien dat er voorop twee A-bakken zitten (waarvan één dus panorama) en achter de bistro nog eens 6 B-bakken waarvan één waarschijnlijk met fietsenhok.
Leuk! Geheel volgens samenstelling dus
-
Helaas is dit verleden tijd,want de EC hebben hun eindpunt of Zürich of Basel,alleen ICE Hamburg Interlaken Ost en
de CityNightline rijd door,want ook in Zwitserland zijn ze bezig alle getrokken om te zetten naar treinstellen.
Onjuist: EC 6/7 rijdt Hamburg-Altona - Interlaken Ost. EC 8/9 begint/eindigt wel in Zürich, voor 2017 zou in die trein ook weer een Apm Pano zijn voorzien.
-
Wat is er fout aan,je schrijft precies het zelfde want de EC 6/7 ik probeer een foto van het koersbord te maken,dan kun je het zien,
bij de volgende gelegenheid.
Mvg
Jo
-
En dan de Berner Oberland, waarvan ook de samenstelling wisselde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/EC_Berner_Oberland_2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EC_Berner_Oberland_2_2.jpg)
De ROCO SBB am en bpm zijn niet meer aanwezig, zijn deze rijtuigen ook uitgebracht door o.a. LS Models / ACME / Heris?
-
Zijn niet meer aanwezig, maar wel nog makkelijk tweedehands te vinden, ik heb nog niet zolang geleden een 4 tal van deze wagons te pakken kunnen krijgen zonder veel moeite.
Mijn Berner Oberland is bijna compleet.
Geen idee of de andere merken ze al hebben uitgebracht.
-
Zijn de rijtuigen met artikelnummer 64366 t/m 64368 ook geschikt voor deze samenstelling? De roco 44770 rijtuigen zitten in de oude roco doos zijn deze rijtuigen ook geen 1:100 of zijn ze al 1:87?
inmiddels heb ik ontdekt dat de 44770 een 1:100 rijtuig is, zie foto, de ander rijtuig is de 44669 die later is uitgebracht.
(https://images.ricardostatic.ch/image/upload/t_1800/v1/product/live/845294508_v0_2)
-
Hallo,
De 44770 en 44771 zijn qua lengte gewoon 1:87. En zijn inderdaad nog steeds makkelijk te vinden. Er is nog geen merk dat dezelfde rijtuigen heeft gemaakt.
Mvg, Peter
-
Marklin heeft/had deze rijtuigen in 1:100.
-
Deze rijtuigen altijd al mooi gevonden.
Ik gebruik m'n Roco's voor de EC's 'Iris' (96/97) - 'Vauban' (91/92).
m'n Marklin versies doe ik wellicht nog es van de hand.
Je komt ze idd wel nog es 2èh tegen...
Gr,
Jan
-
ik heb inmiddels uitgezocht dat de 44770 en 44771 in 2008 voor het laatst zijn uitgebracht, zit dus in de blauwe doos. Word speuren maar ik zal ze vinden, mijn echtgenote heeft ouders met Zwitserse roots, dus extra leuk.
-
In blauw-oranje doos staan er meerdere op de Duitse eBaai.
Het panoramarijtuig van Roco zag ik trouwens laatst tweedehands bij TreintjeOost liggen.
-
ik vond in de oude doos nog een plaatje van de EC105 Berner Oberland!
(https://c1.staticflickr.com/6/5566/14989239120_07d939411f_m.jpg) (https://flic.kr/p/oQxLzf)
1116_Baambrugge_1996 (https://flic.kr/p/oQxLzf) by florisdeleeuw (https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/), on Flickr
-
Eveneens uit de oude doos:
(https://c8.staticflickr.com/4/3335/4595939111_b59dd0b48e_b.jpg) (https://flic.kr/p/818ozv)
NS 1626 at Loenersloot, May 24, 1992 (https://flic.kr/p/818ozv) by Cornelius Koelewijn (https://www.flickr.com/photos/cklx/), on Flickr
CKLX
-
Ook uit de oude doos:
(https://c6.staticflickr.com/5/4051/4468470133_1d791ed039_z.jpg) (https://flic.kr/p/7NS5uv)
NS 1115 (https://flic.kr/p/7NS5uv) by Lolke Bijlsma (https://www.flickr.com/photos/dombas/), on Flickr
Groeten,
Lolke
-
Dit draadje nog maar eens even afstoffen. Ik was in de veronderstelling dat bij deze trein altijd rijtuigen werden af- en aangekoppeld in Emmerich. Nu kwam ik echter op Flickr een foto tegen van de trein uit 2002 waar de gehele trein, inclusief het DB versterkingsrijtug in Nederland rijdt. Als ik op de website "www.fernbahn.de" kijk van Marcus Grahnert, die meestal wel over goede informatie beschikt, staat daar ook dat er in 2002 volgens dienstregeling nog steeds wagens in Emmerich werden aangekoppeld. Was de dag op de foto een eenmalige afwijking? Of was het standaard zo in 2002 dat er in Emmerich niet meer werd aan- en afgekoppeld?
https://www.flickr.com/photos/bvisser/46129357361/in/photolist-nykDj8-qJnqon-2dhi1PB-55zXQW-J8G1zH-akGEMv-piFVUb-G2Qzdd-niMe8D-oQxLzf-MYEX49 (https://www.flickr.com/photos/bvisser/46129357361/in/photolist-nykDj8-qJnqon-2dhi1PB-55zXQW-J8G1zH-akGEMv-piFVUb-G2Qzdd-niMe8D-oQxLzf-MYEX49)
Mvg, Peter
-
Die is inderdaad wel opmerkelijk lang, 13 rijtuigen als ik goed tel 8)
Doet me denken aan de jaren 80... ik heb ooit nog een Holland-Italië Expres uit Amsterdam zien wegrijden. 13 rijtuigen met een 1100'tje ervoor.
Met een ruime dienstregeling kon dat :)
-
Zo lang was zeker niet standaard, maar gebeurde wel eens. Een zieke rangeerder in Emmerich, defect rangeerlocje (Köf), overwerkte seinhuisbediende, grote groep die gereserveerd had, ...
Best kans dat op "zwarte zaterdagen" er ook in volle lengte doorgereden werd?
-
Laatste Rail Mag een heel artikel over de samenstelling van de "EC 105"