Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 08:50:13
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door ruudns
Vandaag om 08:46:48
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:41:37
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 08:32:39
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 07:49:13
Her-(her-)beginnen door henk
Vandaag om 07:29:12
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45

Auteur Topic: Sjaesberg veur Pinkpop  (gelezen 14531 keer)

Miljoenenlijn

• Offline Offline
Re: Sjaesberg veur Pinkpop
« Reactie #15 Gepost op: 08 May 2014, 00:56:37 »
Sjaesberg veur Pinkpop.

Het is het voorjaar van 1986, vlak voor de overgang naar de nieuwe NS dienstregeling 86/87, waarbij Heerlen-Kerkrade geëlektrificeerd in dienst zal komen en op de beroemde dan wel beruchte Miljoenenlijn een deels elektrische-, deels diesel exploitatie zal gaan plaats vinden. Zo ver is het dus nog net niet. De aanleg van de bovenleiding is al wel een heel eind gevorderd. Het station Schaesberg, gelegen in de in 1982 ontstane gemeente Landgraaf zal zijn naam weldra verliezen om de gemeente naam ook de stationsnaam te laten worden. Schaesberg kent nu dus nog de pure diesel exploitatie op de Miljoenenlijn, waarbij het ook het depot is voor het gebruikte materiaal en standplaats voor het personeel. De Miljoenenlijn is niet de enige spoorse bedrijvigheid voor Schaesberg, want naast personenvervoer is er ook nog een restje kolenvervoer, bestaande uit 1 dagelijkse trein in beide richtingen tussen de Sophia-Jacoba mijn in de regio Aachen en de Rotterdamse havens. De beladen trein vertrekt laat in de avond vanaf de Sophia-Jacoba mijn, om vroeg in de morgen op de Maasvlakte bij Rotterdam aan te komen. De lege retour trein vertrekt ook laat in de avond vanuit Rotterdam om vroeg in de morgen bij de Sophia-Jacoba mijn aan te komen. Het Schaesbergse personeel rijdt de beladen kolentrein tot aan Tilburg, waarna ze na een pauze overstappen op de lege kolentrein terug. De Feijenoordse collega's uit het Rotterdamse doen dit dus contra aan hun Zuid-Limburgse collega's.

Het materiaal waar de meesters hun werk mee moeten doen is niet bepaald het neusje van de zalm bij NS, maar men klaagt niet en weet het oude materiaal goed op waarde te schatten. Voor de Miljoenenlijn hebben ze de beschikking over 6 stellen Plan X, t.w. 2x DE1 in het rood, 2x DE2 in het rood en jawel .... ook 2 gemoderniseerde DE2'en in het geel. Op zondagen wordt de dienst gereden met beide DE1'en. Op zaterdagen en tijdens de daluren op ma/vr wordt er gereden met DE2'en, terwijl de ma/vr spitsuren de luxe kennen van DE1+DE2 of zelfs de ongekende luxe van DE2+DE2. Voor de kolentreinen heeft men de beschikking over 2 multi-tracties van respectievelijk 3 stuks 2200'en of 4 stuks 2400'en. Een 5e 2400 wordt gebruikt voor wat extra werk, voornamelijk transport van de benodigde diesel brandstof voor het eigen materiaal. De voor de kolentreinen gebruikte locomotieven rusten overdag in Schaesberg en worden er uiteraard getankt, terwijl in het Rotterdamse ook het benodigde onderhoud overdag plaats vindt. In noodgevallen kunnen de locomotieven ook terecht in Maastricht, waar de 5e 2400 een de Plan X'en hun reguliere onderhoud al krijgen.

Tijdens het Pinkpop weekend is het te vervoeren aantal passagiers werkelijk ongekend. De door de mijnbouw inmiddels deels holle grond zou het er haast onder begeven. Om de massa fatsoenlijk en veilig te kunnen verstouwen wordt er daarom extra capaciteit in gevlogen. De versterking bestaat uit een ongekend luxe moderne dieseltrein, bestaande uit DE3+DE3 en een zogenaamde Klompentrein, bestaande uit 2 in dubbel-tractie werkende 2200'en, 1 aan beide uiteinden van de trein, met er tussen 5 speciaal aangepaste Plan E's en een generator verwarmingswagen. De 6 Plan X stellen worden geformeerd tot 2 treinen van 5 bakken, zodat er 4 treinen van maximale lengte ter beschikking staan. Uiteraard is de dienstregeling ook aangepast.

De naam "Sjaesberg veur Pinkpop" is ingegeven door de manier waarop men in de UK op het stationsnaambord vaak een onder vermelding maakt voor een trekpleister, waarvoor je op dat station dus uit dient te stappen, mocht je dat nog niet weten. Een beetje zoiets als "Tilburg voor Efteling", waarbij de naam op z'n Limburgs geschreven is en ook zo uitgesproken dient te worden (al lukt me dat zelf ook nog steeds niet geloofwaardig).

Natuurlijk is deze baan, als zo velen, voor een groot deel ook best "It's MY trainset", dus wat ik leuk, mooi en/of realistisch vind, dat laat ik rijden. Wel onder het motto "het had best zo kunnen zijn, mits ....... ". Om gelijk maar met de deur in huis te vallen, hier een paar mitsen. Schaerberg niet alleen station, maar ook standplaats, omdat het leuker en interessanter is. DE1's zijn al in 1981 afgevoerd, dat zou dus na voorjaar 1986 moeten zijn. Rode DE1's konden nooit rijden op de Miljoenenlijn vanwege te gering motorvermogen, maar dat geldt hier dus niet of in mindere mate. 2400'en kunnen maar met maximaal 3 in multi-tractie rijden, nou hier dus mooi met 4. Pinkpop streek in het echt pas in 1988 in Landgraaf neer, werd pas in 1994 een 2-daags- en in 1996 een 3-daags-festival, daarvoor was het enkel een festival op 2e Pinksterdag, terwijl het hier in 1986 dus al wel is neergestreken en 3 daags is. En zo zijn er vast nog meer mitsen die de kop op zullen steken.

De baan zal voor het grootse deel het echte sporenplan van 1985 volgen, met mogelijk wat extra sporenplan elementen van vroegere jaren (toen er meer lag) en/of met wat elementen die het (verzonnen) standplaats aspect (beter) mogelijk maken. De lengte van de baan wordt zichtbaar zo'n 7 á 8 meter, met aan beide zijden keerspiralen naar een schaduwstation onder de baan. Besturing DCC (ECoS 2 en mogelijk PC - iTrain staat momenteel 1 op mijn lijst), met realistische dienstregeling. Geluid in de treinstellen en locomotieven. Geluid voor de rest van de baan heb ik nog in overweging. De baan zal zo gebouwd worden dat je er naar kijkt als een groot 3D schilderij, op zo'n 130 cm van de grond. De verlichting zal ook een etmaal uit kunnen beelden met opkomend en wegebbend daglicht. Railmateriaal zal Tillig Elite zijn.

Voor zo ver maar de eerste voorstelling van dit ambitieuze meerjarenplan.

Mvg,
Michel

Hoi Michel,

Hoi Michel,

Leuk idee met je materieel,alleen een kant tekening,DE 2 heeft maar in de vijftiger jaren in het blauw gereden en werden vervangen door DE 1,de DE 2 ,in het geel heeft maar van 1982 toten met einde negentiger jaren en werden vervang door de Buffel.
Kolentreinen hebben tot en met 1992 gereden tussen Bilzen en Alsdorf over Heerlen -Maastricht in het begin imposant en later  van weinig betekenis.
Wat Koen schrijft wil even aan vullen ,Sofia Jacoba en Willem Sofia,waren een van de weinige Koenmijnen met vet armen kolen.
Deze kolen werden vervoerd of naar Simpelveld en dan naar Aken West of naar Heerlen om daarna ,na Herzogenrath vervoerd te worden.
Zo werd het Nederlands deel en het Duitse deel samengevoegd of Herzogenrath of Aken West.
Deze treinen ging vooral naar de Alpenlanden vooral Zwitserland en Italië waardoor regelmatig een bond vervoer van kolenwagen waren.
Bedevaartstreinen kun je ook nog maken  met 2x,2400 en plan E .
Af leveren van nieuw Materieel is pas dienstregeling 92/93 gebeurd.
Duitse  lokomotieven kwamen vrijwel nooit in Heerlen alleen met een Duitse meettrein.
Je kunt SSN treinen nabootsen met de 23-023 of de 41-105.
Het Kameel was er regelmatig met speciale gezelschappen.
zomertrein met 2x 2400 of 2200 met 1 of 2  eerste klas Plan E ertussen.
En de Oriënt Expres  met 2x 2200, dat is een kleine optie die je kunt maken veel plezier.

Groet

Jo

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #16 Gepost op: 08 May 2014, 01:02:58 »
Jo,

Ik hoef de geschiedenis niet correct uit te beelden, en rond mijn plan ook geen geschiedenisles.
Als het er zo ongeveer op lijkt, zoals het in die ruime periode ongeveer gereden heeft in de omgeving, en ik vind het leuk, dan mag het.
It's MY trainset!!  ;) ;D

Mvg, Michel

euregio

• Offline Offline
  • Kolentransport
« Reactie #17 Gepost op: 09 May 2014, 14:27:23 »
Ik zelf heb jaren lang bij het station gewoond, dus zal deze topic op de voet blijven volgen!

Wat inderdaad nog leuke combinaties kunnen zijn:

2x 2200 of 2400 ( trek-trek) met een plan E of plan W, reden in de zomer wanneer de niet gerenoveerde DE-2 stellen met koelproblemen terzijde stonden,

SSN 41 105 met 10 Silberlingen en turq restauratie rijtuig ( zuid-limburg express )

Op het emplacement van Haanrade was lange tijd een sik gestationeerd, die werd wel eens uitgewisseld voor onderhoud.

Tot 1986 was de electrische centrale van de Julia mijn nog in bedrijf, leverde stroom voor het nabij gelegen Duitsland, dat leverde nog extra vervoer op door schaesberg, zie onderstaande link:

http://www.railgoed.nl/landgraaf.html

Mocht je niet erg tijdperk gebonden zijn:

De NS 6400 serie werden destijds beproeft op het traject Haanrade - Landgraaf. ( Hier ligt Nederlands steilste spoorbeklimming ). Er werd altijd gereden met: 6400+2 meetrijtuigen+ een hele sleep zelflossers die een geijkt gewicht hadden.

In Haanrade was toen een NAVO depot gevestigd, waar strategische reserves werden opgeslagen, een militaire trein kan dus ook.

wellicht ken je dit topic al: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5029240

http://www.flickr.com/photos/mars1940/6008683290/in/photostream/

Tevens reed er een buurtsuper naar Herzogenrath met een gemengde trein, en er reed wekelijks een trein met ketelwagens ( s'nachts altijd fijn ;-) )
« Laatst bewerkt op: 09 May 2014, 14:29:10 door euregio. Reden: verkeerde link »
Met vriendelijke groet,

Bart

euregio

• Offline Offline
  • Kolentransport
« Reactie #18 Gepost op: 09 May 2014, 14:53:43 »
Met vriendelijke groet,

Bart

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 09 May 2014, 15:53:28 »
Citaat
In Haanrade was toen een NAVO depot gevestigd, waar strategische reserves werden opgeslagen, een militaire trein kan dus ook.
@Bart: Dat was niet in Haanrade, maar in Eygelshoven (Rimburgerweg 50), ik heb er 15 jaar gewerkt ;). Het was eerst een RSAE (Reserve Storage Activity Eygelshoven) een soort van mob-complex, later omgedoopt naar 22nd CEC (Combat Equipment Company) een onderdeel van CEGE (Combat Equipment Group Europe). Deze site had/heeft samen met het er naast gelegen Laura Metaal een eigen spooraansluiting. Zeker in de begin periode 1985 en gedurende de Golf I en II oorlogen heeft deze site veel materieel om gespoten in desert tan (zandkleur) wat vaak per spoor werd aan en afgevoerd.
Het spul werd er schoongemaakt, gerepareerd, opgeslagen en verzonden. Van kettingzaag tot hijskraan, van vrachtwagen tot generators en van tank tot gasmasker, je kon het zo gek niet bedenken of ik heb het spul op functionaliteit en compleetheid getest en gecontroleerd tot het echte werk in begin 2000 afgelopen was en we met ca 120 van de 185 man op straat stonden. Het is de mooiste tijd van mijn arbeidsleven geweest (y). Veel vrijheid, hollen of stilstaan en in drukke tijden werken tot je er bij neer viel. Weer of geen weer, wij stonden altijd buiten te controleren. Ik heb al gehad dat de pen in mijn fikke bevroor als ik buiten in een isopak en tankoverall de M1 tanks of M2/M3 tracks stond te testen bij -10 ;D. Ik kan er dagen over ouwehoeren.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

euregio

• Offline Offline
  • Kolentransport
« Reactie #20 Gepost op: 09 May 2014, 20:00:04 »
Ruud, klopt dat het formeel in Eygelshoven ligt, echter het emplacement ( waar de aansluiting ligt ) staat bij NS te boek als "Haanrade", emplacement Eygelshoven bestaat ( nog ) niet..

Het complex ligt idd in Eygelshoven, dus je hebt gelijk hoor ;-)
Met vriendelijke groet,

Bart

Miljoenenlijn

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 09 May 2014, 23:44:07 »
Leuk idee Michel. En je kunt best met vier 2400'en rijden, want dat deed de NS ook vanaf een gegeven moment. Kijk maar naar deze opname:

Boxtel, 2470+2406+2491+2453 met ertstrein naar Cockerill Sambre in Seraing op 05-03-1981.

Hoi Michel,

Heb je misschien het boek over 2200-2300, 2400-2500?
In dit boek staan veel Limburgse  foto s in en diverse uit Landgraaf,

Groet

Jo

Lambert1921

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 10 May 2014, 09:24:56 »
Hallo Michel.

Voor foto's van het stationsgebouw moet je eens kijken op de site stationsweb.nl. Ik heb er zelf ook nog die hier niet op staan. Maar je ziet wel een mooi overzicht van het emplacement.

Gr. Bert

Michel van den Hof

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 03 June 2014, 23:39:45 »
Excuses voor de trage reactie heren, absoluut niet zo bedoeld.
Te druk en jullie nuttige en zeer welkome bijdragen uit het oog verloren.
Inmiddels wel doorgenomen en vaak ook (deels) ter harte genomen.

Jullie aangeleverde info "noopt" me wel tot een aantal extra treinen.  ;) ;D

Huidige stand van zaken :

STANDAARD PERSONEN VERVOER

Voor de standaard Miljoenenlijn dienstregeling worden dit verschillende samenstellingen aan DE1 en/of DE2 stellen.
Op maandag t/m vrijdag rijden er 3 treinen, bestaande uit 2 treinen met DE1+DE2 en 1 trein met DE2+DE2.
Op zaterdagen rijden er 2 treinen, bestaande uit een DE2.
Op zondagen rijden er 2 treinen, bestaande uit een DE1.

(Alleen DE2 no. 88 moet nog worden aangeschaft, de 5 andere heb ik al.)

PINKPOP PENDEL PERSONEN VERVOER

Voor de Pinkpop pendels worden die DE1's en DE2's samengesteld tot 2 treinen van 5 bakken elk.
Deze 2 treinen worden aangevuld met 2 andere treinen.
Een trein bestaande uit DE3+DE3 en een Klompentrein bestaande uit 2200, 5x Plan E, energiewagen en 2200.
Er zijn daarmee dan dus 4 treinen beschikbaar van maximale perronlengte.

(De Klompentrein heb ik al compleet, de DE3's komen nog uit van LS Models.)

STANDAARD GOEDEREN VERVOER

De 1e en 2e goederentrein.
Dit zijn beide kolentreinen.
De ene nacht komen 3x 2200 vroeg in de nacht vanuit Duitsland met een beladen trein langs en 4x 2400 komen vroeg in de ochtend met een onbeladen trein langs richting Duitsland.
De andere nacht komen 4x 2400 vroeg in de nacht vanuit Duitsland met een beladen trein langs en 3x 2200 komen vroeg in de ochtend met een onbeladen trein langs richting Duitsland.
Er zijn dus 2 stammen wagons en 2 sets loc's voor deze klus, waarbij er elke nacht een kolentrein rijdt in beide richtingen.

(De loc's heb ik al, enkele kolenwagens ook al, maar daar heb ik er zeker nog wel zo'n 50 van nodig.)

De 3e goederentrein.
Dit is een vuilnistrein met VAM wagons op weg naar Kerkrade en dan door naar Maastricht.
Deze trein komt dus maar in 1 richting langs, 1 keer per week en wordt gereden met 2x 2200.

(De loc's heb ik al, maar zo'n 15 á 20 VAM wagens, oud en nieuw type, moet ik nog aanschaffen.)

De 4e goederentrein.
Dit is een diesel bevoorradingstrein met 1x 2400.
Schaesberg is depot/standplaats voor de Miljoenenlijn vloot en dag rustplaats voor de loc's van de kolentreinen.
De trein komt slechts eens in ongeveer 2 weken langs.

(Deze trein heb ik al compleet.)

EXTRA GOEDEREN VERVOER

De 5e goederentrein.
Dit is een trein vanuit Haarlem met koppelwagens (en mogelijk ook remwagens?).
De trein komt binnen met 2x 2400, wordt overgenomen door een DB BR216 en verder meegenomen Duitsland in.
Later op de dag komt de zelfde BR216 terug en geeft de trein weer over aan de NS loc's.
Nu echter met splinternieuw treinstel 4040 ingevoegd, op weg voor aflevering richting Haarlem.
Deze trein is dus (in theorie) een eenmalige.

(De DB loc en de ICM heb ik al, beide 2400'en zijn al gereserveerd, alleen de koppelwagens en eventuele remwagens moet ik nog aanschaffen.)

De 6e goederentrein.
Dit is een trein van naar het militaire complex in Eygelshoven/Haanrade.
Deze is beladen met YP408 en YA328 en wordt gereden met een 6400.
Deze trein rijdt zeer af en toe.

(Deze trein moet ik alles nog van aanschaffen.)

De 7e goederentrein.
Dit is een omgeleide ketelwagentrein met een ATB + PZB 90 uitgeruste NMBS reeks 55.
Deze trein is onderweg tussen Antwerpen en Aachen, maar helaas, Montzen is gestremd.
Deze trein rijdt ook maar zeer af een toe.

(Deze trein heb ik al als geheel gereserveerd.)

1 keer per uur, vaker, minder vaak, elke week, elke 2 weken, af en toe, zeer af en toe, eenmalig ............ het zullen vast wel "rekbare" begrippen worden!!  ;) ;D

Ik geloof dat ik zo wel genoeg operationele variatie, kosten en bouw-tijdsbeslag aan het project heb toegevoegd.
Of niet?

Met vriendelijke groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 04 June 2014, 12:16:56 door Michel van den Hof »

Miljoenenlijn

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 04 June 2014, 01:01:37 »
Hoi Michel,

Gaande weg wordt je verzameling stilletjes aan groter. (y)
Voor werkende Scharfenbergkoppelingen kun je bij Rivarossi kijken,
als je ze nodig zou hebben ,deze hebben een nem schacht.
Veel succes en zie wel hoe je project vorm gaat krijgen. :)

Groet

Jo

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 04 June 2014, 09:11:35 »
De militaire trein naar het depot in Eygelshoven heeft nimmer bestaan uit YP's. Zet er op rongen wagens wheels M35, M50, HEMTT, CUCV, M151 of tracks M577, M106, en op zwaartransportwagens, M578, M109, M110, M60, M60bridgelauncher, M88, M1, M2/M2 op. Waren het alleen M1's, dan zat er altijd een begleidingsrijtuig bij. Nederlands spul was er alleen te zien op de opendagen en werd dan per trailer over de weg aangevoerd. Meestal een Pruttel of een getrokken luchtafweergeschut. De 6400 kwam er wel, evenals de 2200.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Michel van den Hof

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 04 June 2014, 12:25:00 »
Hallo Jo,

Ik weet 't. Deels jullie schuld zoals ik al zei. Jullie doen me steeds meer ideeën aan de hand. ;-)  Die Hornby/Rivarossi koppelingen zijn veel te grof. Hoe en/wat ik dat precies ga doen weet ik nog niet. Geldt alleen voor de DE1'en en DE2'en.

Hallo Ruud,

Die modellen van Artitec vind ik gewoon erg mooi en zijn jeugd herinneringen natuurlijk. Mijn vader was beroepsmilitair. Welke van de door jou genoemde types zijn in H0 verkrijgbaar, in een vergelijkbare kwaliteit als de Artitec modellen?

Met vriendelijke groet,
Michel

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 04 June 2014, 12:37:03 »
Voor zo ver ik weet maakt alleen Roco ze, niet bepaald de Artitec kwaliteit  :-\
Zoals je misschien weet heb ik er jaren gewerkt als QC-inspector en op/in al dat spul gereden, ook over de weg in oa Duitsland en naar Brunssum.
Maar je moet er natuurlijk opzetten wat je leuk vindt.....gewoon omdat het kan ;).

Michel van den Hof

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 04 June 2014, 14:03:44 »
Dank je Ruud, helemaal mee eens. Houd ik het wijselijk maar bij mooie modellen i.p.v. correcte. ;)

Ik heb zelf enkel 14 maanden gediend bij de Genie. 102 Bouwmachine compagnie in Wezep. Dieplader chauffeur. Heb in Duitsland ooit 5,5 meter breed en 30 meter lang mogen rijden. :D  Soms nog wel eens spijt dat ik niet bijgetekend heb, was dienstplicht, maar super tijd gehad. Lichting 90-4, tijdens 1e Golfoorlog. Ik heb toen ook nog munitietransporten hiervoor gereden.

Met vriendelijke groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 04 June 2014, 14:07:08 door Michel van den Hof »

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 04 June 2014, 15:21:07 »
 (y) Wij hebben daar wel materieel klaar gemaakt voor Golf-I en Golf-II en ook spul terug gekregen voor reparatie. Mooie tijden waren dat (y). De transporten reden toen af en aan. Vaak twee colonnes per dag door de zelfde 137 transportationcompanie. Die gasten maakten twee ritten per dag. Hadden eigen begleiding, tankwagen en bergingstruck meerijden. Lossen vaak als speedunloading (de complete combinatie op de testbaan, tank en oprijplaten los zetten, volgas achteruit en dan op de rem (y). Eén grootte klap en de 72 ton tank staat er naast) Met een goed uur was de hele colonne gelost).
Als het spul met de trein kwam, deed de DV43 (Carterpiller Containerhandler die we hadden omgebouwd als afsleper voor tracks) er ca één dag over om de gehele trein te lossen. De drivers reden met dat ding over de gehele trein heen en sleepten de tracks er zo van af naar de grindbak op het midden terein. De DV43 hing dan met ongeveer 1/3 van zijn banden over de rand van de zwaarlastwagens ;D.
« Laatst bewerkt op: 04 June 2014, 15:30:18 door ruudns »