Sjaesberg veur Pinkpop.Het is het voorjaar van 1986, vlak voor de overgang naar de nieuwe NS dienstregeling 86/87, waarbij Heerlen-Kerkrade geëlektrificeerd in dienst zal komen en op de beroemde dan wel beruchte Miljoenenlijn een deels elektrische-, deels diesel exploitatie zal gaan plaats vinden. Zo ver is het dus nog net niet. De aanleg van de bovenleiding is al wel een heel eind gevorderd. Het station Schaesberg, gelegen in de in 1982 ontstane gemeente Landgraaf zal zijn naam weldra verliezen om de gemeente naam ook de stationsnaam te laten worden. Schaesberg kent nu dus nog de pure diesel exploitatie op de Miljoenenlijn, waarbij het ook het depot is voor het gebruikte materiaal en standplaats voor het personeel. De Miljoenenlijn is niet de enige spoorse bedrijvigheid voor Schaesberg, want naast personenvervoer is er ook nog een restje kolenvervoer, bestaande uit 1 dagelijkse trein in beide richtingen tussen de Sophia-Jacoba mijn in de regio Aachen en de Rotterdamse havens. De beladen trein vertrekt laat in de avond vanaf de Sophia-Jacoba mijn, om vroeg in de morgen op de Maasvlakte bij Rotterdam aan te komen. De lege retour trein vertrekt ook laat in de avond vanuit Rotterdam om vroeg in de morgen bij de Sophia-Jacoba mijn aan te komen. Het Schaesbergse personeel rijdt de beladen kolentrein tot aan Tilburg, waarna ze na een pauze overstappen op de lege kolentrein terug. De Feijenoordse collega's uit het Rotterdamse doen dit dus contra aan hun Zuid-Limburgse collega's.Het materiaal waar de meesters hun werk mee moeten doen is niet bepaald het neusje van de zalm bij NS, maar men klaagt niet en weet het oude materiaal goed op waarde te schatten. Voor de Miljoenenlijn hebben ze de beschikking over 6 stellen Plan X, t.w. 2x DE1 in het rood, 2x DE2 in het rood en jawel .... ook 2 gemoderniseerde DE2'en in het geel. Op zondagen wordt de dienst gereden met beide DE1'en. Op zaterdagen en tijdens de daluren op ma/vr wordt er gereden met DE2'en, terwijl de ma/vr spitsuren de luxe kennen van DE1+DE2 of zelfs de ongekende luxe van DE2+DE2. Voor de kolentreinen heeft men de beschikking over 2 multi-tracties van respectievelijk 3 stuks 2200'en of 4 stuks 2400'en. Een 5e 2400 wordt gebruikt voor wat extra werk, voornamelijk transport van de benodigde diesel brandstof voor het eigen materiaal. De voor de kolentreinen gebruikte locomotieven rusten overdag in Schaesberg en worden er uiteraard getankt, terwijl in het Rotterdamse ook het benodigde onderhoud overdag plaats vindt. In noodgevallen kunnen de locomotieven ook terecht in Maastricht, waar de 5e 2400 een de Plan X'en hun reguliere onderhoud al krijgen.Tijdens het Pinkpop weekend is het te vervoeren aantal passagiers werkelijk ongekend. De door de mijnbouw inmiddels deels holle grond zou het er haast onder begeven. Om de massa fatsoenlijk en veilig te kunnen verstouwen wordt er daarom extra capaciteit in gevlogen. De versterking bestaat uit een ongekend luxe moderne dieseltrein, bestaande uit DE3+DE3 en een zogenaamde Klompentrein, bestaande uit 2 in dubbel-tractie werkende 2200'en, 1 aan beide uiteinden van de trein, met er tussen 5 speciaal aangepaste Plan E's en een generator verwarmingswagen. De 6 Plan X stellen worden geformeerd tot 2 treinen van 5 bakken, zodat er 4 treinen van maximale lengte ter beschikking staan. Uiteraard is de dienstregeling ook aangepast.De naam "Sjaesberg veur Pinkpop" is ingegeven door de manier waarop men in de UK op het stationsnaambord vaak een onder vermelding maakt voor een trekpleister, waarvoor je op dat station dus uit dient te stappen, mocht je dat nog niet weten. Een beetje zoiets als "Tilburg voor Efteling", waarbij de naam op z'n Limburgs geschreven is en ook zo uitgesproken dient te worden (al lukt me dat zelf ook nog steeds niet geloofwaardig).Natuurlijk is deze baan, als zo velen, voor een groot deel ook best "It's MY trainset", dus wat ik leuk, mooi en/of realistisch vind, dat laat ik rijden. Wel onder het motto "het had best zo kunnen zijn, mits ....... ". Om gelijk maar met de deur in huis te vallen, hier een paar mitsen. Schaerberg niet alleen station, maar ook standplaats, omdat het leuker en interessanter is. DE1's zijn al in 1981 afgevoerd, dat zou dus na voorjaar 1986 moeten zijn. Rode DE1's konden nooit rijden op de Miljoenenlijn vanwege te gering motorvermogen, maar dat geldt hier dus niet of in mindere mate. 2400'en kunnen maar met maximaal 3 in multi-tractie rijden, nou hier dus mooi met 4. Pinkpop streek in het echt pas in 1988 in Landgraaf neer, werd pas in 1994 een 2-daags- en in 1996 een 3-daags-festival, daarvoor was het enkel een festival op 2e Pinksterdag, terwijl het hier in 1986 dus al wel is neergestreken en 3 daags is. En zo zijn er vast nog meer mitsen die de kop op zullen steken.De baan zal voor het grootse deel het echte sporenplan van 1985 volgen, met mogelijk wat extra sporenplan elementen van vroegere jaren (toen er meer lag) en/of met wat elementen die het (verzonnen) standplaats aspect (beter) mogelijk maken. De lengte van de baan wordt zichtbaar zo'n 7 á 8 meter, met aan beide zijden keerspiralen naar een schaduwstation onder de baan. Besturing DCC (ECoS 2 en mogelijk PC - iTrain staat momenteel 1 op mijn lijst), met realistische dienstregeling. Geluid in de treinstellen en locomotieven. Geluid voor de rest van de baan heb ik nog in overweging. De baan zal zo gebouwd worden dat je er naar kijkt als een groot 3D schilderij, op zo'n 130 cm van de grond. De verlichting zal ook een etmaal uit kunnen beelden met opkomend en wegebbend daglicht. Railmateriaal zal Tillig Elite zijn.Voor zo ver maar de eerste voorstelling van dit ambitieuze meerjarenplan.Mvg,MichelHoi Michel,
In Haanrade was toen een NAVO depot gevestigd, waar strategische reserves werden opgeslagen, een militaire trein kan dus ook.
Leuk idee Michel. En je kunt best met vier 2400'en rijden, want dat deed de NS ook vanaf een gegeven moment. Kijk maar naar deze opname:Boxtel, 2470+2406+2491+2453 met ertstrein naar Cockerill Sambre in Seraing op 05-03-1981.