Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Sfeer op je modelbaan
door
NS264
Vandaag
om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Sven
Vandaag
om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc?
door
Pommie
Vandaag
om 00:20:26
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Seinhuis
Vandaag
om 00:20:23
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen?
door
hmmglaser
Vandaag
om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe?
door
hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0
door
bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg
door
Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC
door
Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Her-(her-)beginnen
door
meino
07 August 2025, 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw.
door
klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0
door
wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West
door
wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag
door
hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949
door
Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69
door
Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Sjaesberg veur Pinkpop
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Sjaesberg veur Pinkpop (gelezen 14500 keer)
Michel van den Hof
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Sjaesberg veur Pinkpop
«
Gepost op:
05 May 2014, 12:10:16 »
Sjaesberg veur Pinkpop.
Het is het voorjaar van 1986, vlak voor de overgang naar de nieuwe NS dienstregeling 86/87, waarbij Heerlen-Kerkrade geëlektrificeerd in dienst zal komen en op de beroemde dan wel beruchte Miljoenenlijn een deels elektrische-, deels diesel exploitatie zal gaan plaats vinden. Zo ver is het dus nog net niet. De aanleg van de bovenleiding is al wel een heel eind gevorderd. Het station Schaesberg, gelegen in de in 1982 ontstane gemeente Landgraaf zal zijn naam weldra verliezen om de gemeente naam ook de stationsnaam te laten worden. Schaesberg kent nu dus nog de pure diesel exploitatie op de Miljoenenlijn, waarbij het ook het depot is voor het gebruikte materiaal en standplaats voor het personeel. De Miljoenenlijn is niet de enige spoorse bedrijvigheid voor Schaesberg, want naast personenvervoer is er ook nog een restje kolenvervoer, bestaande uit 1 dagelijkse trein in beide richtingen tussen de Sophia-Jacoba mijn in de regio Aachen en de Rotterdamse havens. De beladen trein vertrekt laat in de avond vanaf de Sophia-Jacoba mijn, om vroeg in de morgen op de Maasvlakte bij Rotterdam aan te komen. De lege retour trein vertrekt ook laat in de avond vanuit Rotterdam om vroeg in de morgen bij de Sophia-Jacoba mijn aan te komen. Het Schaesbergse personeel rijdt de beladen kolentrein tot aan Tilburg, waarna ze na een pauze overstappen op de lege kolentrein terug. De Feijenoordse collega's uit het Rotterdamse doen dit dus contra aan hun Zuid-Limburgse collega's.
Het materiaal waar de meesters hun werk mee moeten doen is niet bepaald het neusje van de zalm bij NS, maar men klaagt niet en weet het oude materiaal goed op waarde te schatten. Voor de Miljoenenlijn hebben ze de beschikking over 6 stellen Plan X, t.w. 2x DE1 in het rood, 2x DE2 in het rood en jawel .... ook 2 gemoderniseerde DE2'en in het geel. Op zondagen wordt de dienst gereden met beide DE1'en. Op zaterdagen en tijdens de daluren op ma/vr wordt er gereden met DE2'en, terwijl de ma/vr spitsuren de luxe kennen van DE1+DE2 of zelfs de ongekende luxe van DE2+DE2. Voor de kolentreinen heeft men de beschikking over 2 multi-tracties van respectievelijk 3 stuks 2200'en of 4 stuks 2400'en. Een 5e 2400 wordt gebruikt voor wat extra werk, voornamelijk transport van de benodigde diesel brandstof voor het eigen materiaal. De voor de kolentreinen gebruikte locomotieven rusten overdag in Schaesberg en worden er uiteraard getankt, terwijl in het Rotterdamse ook het benodigde onderhoud overdag plaats vindt. In noodgevallen kunnen de locomotieven ook terecht in Maastricht, waar de 5e 2400 een de Plan X'en hun reguliere onderhoud al krijgen.
Tijdens het Pinkpop weekend is het te vervoeren aantal passagiers werkelijk ongekend. De door de mijnbouw inmiddels deels holle grond zou het er haast onder begeven. Om de massa fatsoenlijk en veilig te kunnen verstouwen wordt er daarom extra capaciteit in gevlogen. De versterking bestaat uit een ongekend luxe moderne dieseltrein, bestaande uit DE3+DE3 en een zogenaamde Klompentrein, bestaande uit 2 in dubbel-tractie werkende 2200'en, 1 aan beide uiteinden van de trein, met er tussen 5 speciaal aangepaste Plan E's en een generator verwarmingswagen. De 6 Plan X stellen worden geformeerd tot 2 treinen van 5 bakken, zodat er 4 treinen van maximale lengte ter beschikking staan. Uiteraard is de dienstregeling ook aangepast.
De naam "Sjaesberg veur Pinkpop" is ingegeven door de manier waarop men in de UK op het stationsnaambord vaak een onder vermelding maakt voor een trekpleister, waarvoor je op dat station dus uit dient te stappen, mocht je dat nog niet weten. Een beetje zoiets als "Tilburg voor Efteling", waarbij de naam op z'n Limburgs geschreven is en ook zo uitgesproken dient te worden (al lukt me dat zelf ook nog steeds niet geloofwaardig).
Natuurlijk is deze baan, als zo velen, voor een groot deel ook best "It's MY trainset", dus wat ik leuk, mooi en/of realistisch vind, dat laat ik rijden. Wel onder het motto "het had best zo kunnen zijn, mits ....... ". Om gelijk maar met de deur in huis te vallen, hier een paar mitsen. Schaerberg niet alleen station, maar ook standplaats, omdat het leuker en interessanter is. DE1's zijn al in 1981 afgevoerd, dat zou dus na voorjaar 1986 moeten zijn. Rode DE1's konden nooit rijden op de Miljoenenlijn vanwege te gering motorvermogen, maar dat geldt hier dus niet of in mindere mate. 2400'en kunnen maar met maximaal 3 in multi-tractie rijden, nou hier dus mooi met 4. Pinkpop streek in het echt pas in 1988 in Landgraaf neer, werd pas in 1994 een 2-daags- en in 1996 een 3-daags-festival, daarvoor was het enkel een festival op 2e Pinksterdag, terwijl het hier in 1986 dus al wel is neergestreken en 3 daags is. En zo zijn er vast nog meer mitsen die de kop op zullen steken.
De baan zal voor het grootse deel het echte sporenplan van 1985 volgen, met mogelijk wat extra sporenplan elementen van vroegere jaren (toen er meer lag) en/of met wat elementen die het (verzonnen) standplaats aspect (beter) mogelijk maken. De lengte van de baan wordt zichtbaar zo'n 7 á 8 meter, met aan beide zijden keerspiralen naar een schaduwstation onder de baan. Besturing DCC (ECoS 2 en mogelijk PC - iTrain staat momenteel 1 op mijn lijst), met realistische dienstregeling. Geluid in de treinstellen en locomotieven. Geluid voor de rest van de baan heb ik nog in overweging. De baan zal zo gebouwd worden dat je er naar kijkt als een groot 3D schilderij, op zo'n 130 cm van de grond. De verlichting zal ook een etmaal uit kunnen beelden met opkomend en wegebbend daglicht. Railmateriaal zal Tillig Elite zijn.
Voor zo ver maar de eerste voorstelling van dit ambitieuze meerjarenplan.
Mvg,
Michel
«
Laatst bewerkt op: 05 May 2014, 12:35:40 door Michel van den Hof
»
spoorzeven
Re: Sjaesberg veur Pinkpop
«
Reactie #1 Gepost op:
05 May 2014, 15:07:22 »
Leuk idee Michel. En je kunt best met vier 2400'en rijden, want dat deed de NS ook vanaf een gegeven moment. Kijk maar naar deze opname:
Boxtel, 2470+2406+2491+2453 met ertstrein naar Cockerill Sambre in Seraing op 05-03-1981.
Groet, Frank
Michel van den Hof
«
Reactie #2 Gepost op:
05 May 2014, 15:15:55 »
Hallo spoorzeven. Dank je. Reden die 4 dan allemaal in de multi-tractie? Ik heb n.l. ergens gelezen dat de 2200 tractie maximaal 4 is en de 2400 tractie maximaal 3.
Verstuurd vanaf mijn GT-N7000 met Tapatalk
spoorzeven
«
Reactie #3 Gepost op:
05 May 2014, 15:31:44 »
Ja, ze deden het echt alle vier. Met drie ging het trekken van deze trein bijna niet, een keer gezien: dezelfde trein (op een andere dag) waarbij een van de vier er de brui aan had gegeven. Met een gangetje van zeker niet meer dan veertig en een benauwd kijkende machinist hield de trein (bij Best) het overige treinverkeer behoorlijk op (traject was toen nog maar tweesporig).
Groet, Frank
Michel van den Hof
«
Reactie #4 Gepost op:
05 May 2014, 20:47:24 »
Weer wat geleerd. Dus een tikje minder "it's MY trainset"!! ;-)
W. Thomas
145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
«
Reactie #5 Gepost op:
05 May 2014, 21:00:32 »
Hoi michiel,
Leuk project, woon zelf in landgraaf, schaesberg. Ben wel pas 23 dus de tijd dat hier nog kolen werd gewonnen heb ik niet meegemaakt.
Helaas is mijn opa vorig jaar juni gestorven, Die heeft altijd in schaesberg (eikske) gewoond en bij hem voor de deur kwamen de kolentreinen langs die naar de wilhelmina mijn reden.
Hij wist mij ook veel te vertellen over hoe en wat, ook qua vervoer van en naar herzogenrath.
groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'
Voor al mijn treinen foto's
http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html
Lambert1921
«
Reactie #6 Gepost op:
06 May 2014, 08:49:37 »
Hallo Michel.
Leuk project. Ik blijf je vorderingen volgen. Eindelijk eens iemand die weet waar de Miljoenenlijn begint.
Gr. Bert Senden.
Michel van den Hof
«
Reactie #7 Gepost op:
06 May 2014, 10:06:15 »
Hallo Wesley,
Ik kom van de Veluwe en ken Zuid-Limburg maar vrij sumier. Als kind wel eens op vakantie geweest in Margraten. Vond het echt aandoen of ik al in het buitenland was. Zo anders allemaal. In mijn scenario is er ook al geen kolenwinning in de omgeving hoor. De kolenstroom komt uit de Duitse Sophia-Jacoba mijn (gesticht door Fenteren van Vlissingen) in de buurt van Aachen. Jarenlang de mondernste mijn in Europa. In principe dus het vervoer richting Herzogenrath.
Hoi Bert,
Ik heb een aantal oude spoorkaarten waarop dat duidelijk staat aangegeven. De lijn Heerlen-Duitsland is de doorgaande lijn. De Miljoenenlijn takt daar in Schaesberg vanaf en begint dus i.d.d. daar. Het emplacement was trouwens ooit behoorlijk groter. Ga ik wel wat van benutten in mijn eigen voordeel. ;-)
Mvg,
Michel
«
Laatst bewerkt op: 06 May 2014, 10:54:53 door Michel van den Hof
»
ijzeren rijn
«
Reactie #8 Gepost op:
06 May 2014, 10:38:32 »
In 1896 worden de eerste plannen gemaakt voor de spoorlijn Dalheim – Hückelhoven – Baal - Jülich en op 15 december 1911 neemt men deze lijn officieel in gebruik. De in 1908 begonnen werkzaamheden aan de eerste schacht van de kolenmijn Hückelhoven II worden in 1911 afgerond en vanaf januari 1914 zien de eerste kolen het daglicht. Bij de overname in 1917 door de NEMOS, (Nederlandse Maatschappij tot Ontginning van Steenkoolvelden) verandert de naam van Hückelhoven II in Sophia Jacoba.
groet coen
Michel van den Hof
«
Reactie #9 Gepost op:
06 May 2014, 10:58:06 »
Gaat een beetje ver dit in mijn baan scenario te betrekken, maar wel leuk om te weten. Bedankt Coen.
Mvg, Michel
Antal
«
Reactie #10 Gepost op:
06 May 2014, 11:03:25 »
Ha Michel,
Het plan ziet er tof uit net als het verhaal!
Ik ben benieuwd hoe je het qua scenery gaat uitbeelden en hoe "verzorgd" de baan zal worden.
Succes met dit ambitieuze plan en bouw ervan.
Groetjes,
Antal
Michel van den Hof
«
Reactie #11 Gepost op:
06 May 2014, 11:28:15 »
Hallo Antal,
Ik stel behoorlijk hoge eisen aan mezelf, aan detaillering en natuurgetrouw overkomen (zonder dat het exact natuurgetrouw hoeft ze zijn overigens, voor de "rivettcounters" hier ....
).
De kwaliteit moet wel "fine scale" te noemen zijn en op b.v. OnTraXs geen modderfiguur slaan.
Ik zal mezelf en anderen proberen ze verbazen.
Of het lukt is vers 2 .......
Mvg, Michel
ijzeren rijn
«
Reactie #12 Gepost op:
06 May 2014, 11:31:59 »
Bezetting Ruhrgebied.
Wapenstilstand WO I wordt gesloten op 11-11-1918;
recht om 15 jaar het Rijnland te bezetten;
betalingsverplichtingen door Duitsland;
11-01-1923 bezetten Franse en Belgische legers het Duits Ruhrgebied ivm betalingsachterstand;
Op 07-04-1923 wordt grensovergang Vlodrop gesloten voor goederenverkeer. Het reizigersverkeer met Vlodrop wordt nog tot 6 juni door de Deutsche Reichsbahn overeind gehouden.
Bezetting 1923 Ruhrland.
Vanaf 16-11-1923 elke twee dagen een trein met 800 ton kolen van de kolenmijn Sophia-Jacoba in Hückelhoven naar Nederland;
Door de Staatsspoorwegen (SS) vervoerd tussen Roermond en Dalheim;
Vanaf 16 november 1924 weer grensoverschrijdend vervoer.
Bezetting beëindigd 31-01-1926
Dat er grensoverschrijdend kolenvervoer was, kwam omdat een gedeelte van de gewonnen kolen contractueel als nederlandse kolen beschouwd werd. Werd dus ook geen duitse belasting etc overbetaald.
Of dit ook gold voor de grensovergang in het zuiden weet ik niet.
groet coen
ruudns
«
Reactie #13 Gepost op:
06 May 2014, 11:50:19 »
Ik weet niet hoe hoog het waarheids gehalte is. Maar mijn pa, zelf ondergronds ploegbaas geweest op de Wilhelmina, vertelde wel eens het verhaal dat er jaren lang een kolentrein een keer per dag heen en weer reed tussen NL en D alleen voor het opstrijkken van subsidies. Naar het schijnt werd die trein zelfs niet gelost.
Het oude kolenspoor naar de Wilhelmina liep door Schaesberg in de wijk "het eikske" tussen de kerk en friture Schaap. De resten van het traject zijn nog wel te herkennen. Naast de resten van de oude Wilhelmina steenberg (waar nu de Skypiste van Snowworld ligt) staan ook nu nog altijd enkele kolenwagons op een stukje spoor.
«
Laatst bewerkt op: 06 May 2014, 11:55:15 door ruudns
»
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Michel van den Hof
«
Reactie #14 Gepost op:
08 May 2014, 00:10:12 »
Ondanks dat ik in eerste instantie helemaal geen trek had in modellen van de Roco 2400 (de 2200 is gewoon een veel mooiere en stoerdere locomotief namelijk), spreekt het model me toch wel erg aan als een kwalitatief product, brengt het meer variatie in vorm en ook ander geluid (de echte klinken wel errug gaaf!!!) op de baan.
De teller stond inmiddels op 5-5 qua 2200 vs. 2400, maar inmiddels is de stand 5-7, want voor de broodnodige overbrengingen van nieuw NS materiaal vanaf Talbot, Aachen (een leuk idee van die lieve vrienden van me, die de kosten van de baan zo toch weer lekker op weten te krikken!!!
) komen de geel/grijze 2439 en bruine 2417 (met NS logo en A-sein) binnenkort de gelederen versterken.
Te slepen splinternieuwe treinstellen en rijtuigen, 2 koppelwagens en een DB loc die het nieuwe materiaal in Schaesberg aflevert zijn zaken van later zorg ...........
Mvg, Michel
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2