Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
Vandaag om 22:50:58
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 22:47:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
Vandaag om 22:31:32
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 22:29:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 22:20:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:36
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 22:05:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:38:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:30:51
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:28:38
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:25:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:04:42
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
Vandaag om 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
Vandaag om 20:34:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 20:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 20:24:08
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03

Auteur Topic: Lima materiaal compatibel met Roco (multiMaus)?  (gelezen 4048 keer)

cdeblock

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Lima materiaal compatibel met Roco (multiMaus)?
« Gepost op: 24 April 2014, 17:21:41 »
hallo iedereen

ben nieuw hier en hoop hier antwoord te vinden op mijn vele vragen

ik heb veel spullen liggen en zou graag eens beginnen aan mijn baan maar
in de loop der jaren heb ik een en ander verzameld om er ooit eens aan te beginnen en nu is de tijd gekomen
ik heb ongeveer 60m spoor liggen, een thalys, een tgv, 2 stoomlocs en nog 3 andere locs en een aantal wagons en verschillende transfo's

is allemaal van LIMA maar mijn vraag is nu

als ik nu zo een starterset koop van bv ROCO om digitaal te gaan rijden, met zo een multimaus?

de schaal is HO, dus ik veronderstel dat alle wagons en locs,  die ik al bezit van LIMA, er ook op passen?
de rails van roco zien er inderdaad anders uit dan die van LIMA maar ik denk dat het de schaal is die telt?
kan ik de oudere wagons van LIMA, laten ombouwen, zodat ik deze ook kan gebruiken met de multimaus of gaat dat niet?

op dat gebied ben ik een leek, had mss al jaren eerder moeten beginnen, maar beter later dan nooit natuurlijk

ik hoop dat er iemand is die mijn vragen kan beantwoorden

groetjes al en rijdt ze
« Laatst bewerkt op: 25 April 2014, 00:24:50 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

henk

• Offline Offline
Re: vraagje ivm Lima
« Reactie #1 Gepost op: 24 April 2014, 17:27:46 »
Om een loc digitaal te laten rijden, moet er een decoder in worden gebouwd. Oude Lima's zijn daar niet met een stekkerverbinding op voorbereid, maar als je geen soldeerfobie hebt zijn ze verder vrij eenvoudig om te bouwen. Er zijn genoeg voorbeelden op dit forum en daarbuiten te vinden. Heb je wel een soldeerfobie, dan moet je daar even vanaf.  :)

Roco rails is tegenwoordig 2,1 mm hoog, de oude Limarails was eerder 2,5 mm hoog. De meeste Lima modellen rijden goed over Rocorails, maar heel oude Lima's hebben vaak te hoge flenzen.

Er staat al veel informatie in de encyclopedie en verder vraag je maar raak.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 April 2014, 17:28:31 »
Lima H0 past gewoon op Roco. Het enige wat een probleem zoe kunnen
geven zijn de flenzen van de wielen. As die te hoog zijn raken ze de
bevestigingen op de biels van de rail. Dat kun je oplossen door RP25
wielen te monteren on der je wagons, maar ook loc's. De loc's kan je
voorzien van een decoder, die je wel zelf erin moet solderen. Dat is hier
en daar op het internet met foto's en beschrijving te vinden. Mijn vrouw
heeft voor mij een Deens Lima treinstel voorzien van een decoder. Het
treinstel is een jaar of 30 oud en rijd als een zonnetje.

Lees je eerst via vriend Google of de encyclopedie hier op het forum in.
Daarna kun je naar hartenlust gaan beginnen. Vragen kun je hier alles.
Op het meeste is ook wel een antwoord door die of gene te geven.
Mvh Steef

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 24 April 2014, 21:54:50 »
Om het hoogte verschil bij de rail overgang van 2,1 naar de oude 2,5 op te vangen bestaan speciale overgangsrailschoentjes, die tillen de nieuwe rail als het ware iets op. Met twee van die schoentjes is dat probleem dus waarschijnlijk ook al opgelost.
Heb je veel wagons en wil je niet overal nieuwe NEN wielen of de veel lagere RP25 wielen in gaan stoppen, kun je als je echt gek wordt van het ratelen op die paar nieuwe rails uit het starterset, overwegen om effe een dremel tegen de flenzen te houden of je wielen even in een draaibankje te zetten er er een haardikte van een oud wijf van af te draaien ;D. Ook dat probleem weer op gelost.
Mocht je de oude lima lokmotoren echt niet meer kunnen vinden, kun je die ook vervangen door een setje van Modeltorque of een motortje van het laatje van een pc cdrom speler.
Je ziet, voor elk probleem is er weer een oplossing en we zijn hier met veel probleem makers en gelukkig ook oplossers ;) ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 24 April 2014, 22:06:43 »
Voordat je aan RP25 wielen begint, of het afdraaien van flenzen, zou ik eerst maar eens kijken hoe hoog die flenzen werkelijk zijn.
Zou best eens mee kunnen vallen als die Lima voertuigen niet al te oud zijn. De gangbare hoogte voor flenzen is 1,2 mm, dat rijdt vrijwel overal op.
Flenzen hoeven volgens de Morop normen niet perse 1,2 mm hoog te zijn. Lager mag ook, kijk maar eens in de niewste versie van NEM310
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ddv

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 April 2014, 22:27:06 »
Hoi;

Ook ik heb veel ouder Lima/Fleischmann/Hamo en Roco materiaal, ik had Roco-line zonder bedding aangeschaft omdat ik de oude Roco 2,5 mm. niet meer kon krijgen. Ik was het ratelen van bijna alles ... behalve een DKM en Liliput en enkele Roco's dermate zat dat ik voor de combinatie Roco 2,5 mm. -- Piko heb gekozen, de Roco-Line ligt nu in een fabrieks emplacement dat slechts beperkt wordt bereden. Ik heb daarbij de overweging gemaakt dat als ik ga Digitaliseren en daarbij dan ook nog verbouwen/aanpassen, dan kan ik beter alles verkopen en nieuw spul kopen en nieuwe rails had ik toch nodig.

Groet Dieter   
« Laatst bewerkt op: 24 April 2014, 22:30:22 door ddv »

cdeblock

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 25 April 2014, 00:21:50 »
dank dank u voor de reacties

ik zal die encyclopedie eens moeten napluizen denk ik

en ivm met die wielen zal ik dan wel zien op het moment

maar als ik nu zo een lima loc voorzie van een decoder, kan ik in principe met drie of vier locs rijden via zo een multimaus maar dat zijn zorgen voor later

iemand een idee want zo een ombouw van een lima kost en waar dat kan gebeuren want eerlijk gezegd, ga ik daar iet zelf aan beginnen 

vrees dat ik meer zou stuk doen dan goed

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #7 Gepost op: 25 April 2014, 00:38:35 »
Ik ben van 3Rail~ om aan het schakelen naar 2Rail=. Marklin bleef te lang in de tijd stilstaan. En toch raar dat een concurrent met een stillere sleper voor de dag kwam.
Daarnaast heb ook nog een paar oude Lima NMBS spullen, die ik niet meer gebruikte. De meeste fabrikanten bieden nu wel beide systemen aan. Maar de 3rail~ modellen krijgen steevast hun eigen digitaal decoder & die kies ik liever gewoon zelf. (ben ik nu van het 'slepergeluid' verlost)

Voor een fluitje van een cent heb ik die Limaa'tjes zelf digitaal omgezet.
En enkelen kregen de befaamde Model Torque motoren mee.
Maar, indien ik me niet vergis, is de oorspronkelijke fabrikant overleden, en zijn deze nu dus moeilijker te vinden.
Indien gewenst, wil ik wel tegen INT verzendingsprijs, jou de 4 vrijgekomen 'Ringfield' motoren toesturen.

Gr,
Jan

Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Lima materiaal compatibel met Roco (multiMaus)?
« Reactie #8 Gepost op: 25 April 2014, 00:59:15 »
Via de Engelse markt kan je Decoders voor minder dan €20 aanschaffen.
Het Liverpoolse Hattons brengt onder hun naam goedkope basis decoders uit.
Met de Hornby decoders (de groep waar Lima & Jouef in ondergebracht zijn), heb ik minder goede ervaringen.
Met de Bachmann 2f Decoders (Enkel de sturing van de front-/eindseinen, dacht ik het oude van Lenz?) lukt het niet met om met ESU te programeren, maar wel met m'n Roco Maus van de 2è generatie (99 adressen)
De Bachmann 3f Decoders, zijn eigenlijk oude ESU Loc Pilot decoders, maar dan niet geschikt voor het Motorolla systeem van Marklin.

De Lima loc's hebben voldoende ruimte om 8-Pin contra stekkers met bedrading in te bouwen, zodat je bij het eventueel vervangen van de decoder, niet iedere keer met de soldeerbout aan de slag moet, maar gewoon kan in/uit pluggen:
Rode draad is + pool afname van de rails
zwarte draad is - pool afname van de rails
Oranje te bevestigen aan het ene contactpunt van de motor
grijs is dan weer vast te maken aan het andere contactpunt van de motor
Blauw is de commound > met de blauwe draad verbind de Alle verbruikers aan de éne kant (zoals bv de front- en eindseinen)
geel bv aan te sluiten op het frontsein voorruit rijden
wit bv aan te sluiten op het frontsein achterwaarts rijden
Met de paarse draad (3f decoders) kan je één bijkomende in/uit schakelende verbruiker (rookgenerator, cabine verlichting,...) aansturen.

Ook m'n Mehano Thalys, en 2èhands aangekochte Marklin Hamo modellen zijn zo omgezet.
Maar ik dacht dat jullie in Nederland nogal wat Kuehn Decoders inbouwen?
« Laatst bewerkt op: 25 April 2014, 01:08:31 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 25 April 2014, 08:28:25 »
Ouder Lima materieel is makkelijk om te bouwen. Genoeg ruimte en geen stroom opname via chassis. Alleen moet je wel een decoder met blauwe draad hebben, want die heb je nodig voor de verlichting. Verder is het aan te raden om alle tandwielen te controleren op bramen, waardoor ze wat minder herrie gaan maken.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 25 April 2014, 08:42:00 »

iemand een idee want zo een ombouw van een lima kost en waar dat kan gebeuren want eerlijk gezegd, ga ik daar iet zelf aan beginnen 

vrees dat ik meer zou stuk doen dan goed

Dat hebben heel veel mensen gedacht en die kwamen er tot hun verbazing achter dat dat reuze meeviel. Juist die oude Lima's zijn eenvoudig en uitermate geschikt als eerste ombouw. Welke Lima's heb je?

Bij mijn weten kost een ombouw al gauw 50 tot 80 euro. Dan is het toch wel de moeite waard het zelf te leren. Hulp zat op dit forum.
En bezuinig niet op decoders. Bij decoders is goedkoop al gauw duurkoop. Voor 25 euro heb je een prima decoder.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #11 Gepost op: 25 April 2014, 09:02:56 »
Een iets duurdere decoder is vaak ook iets vergevingsgezinder. Ik heb een aantal Esu Lokpilots ingebouwd en ondanks mijn beperkte kennis is nog geen een overleden. Bovendien schakelen ze automatisch over op analoog als ze gelijkstroom aan de wielekes voelen.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 25 April 2014, 10:48:33 »
Alleen moet je wel een decoder met blauwe draad hebben, want die heb je nodig voor de verlichting.
De meeste decoders met verlichtingsuitgangen hebben wel een blauwe draad. En anders kan je hem eenvoudig zelf maken met twee diodes.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 25 April 2014, 13:15:07 »
En zonder gaat juist bij DCC ook prima.
Het is sowieso de vraag of die Lima's veel bijzonders aan verlichting hebben. De klassieke gloeilamp aan één kant, kan je beter uit laten.

ddv

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 25 April 2014, 22:08:19 »
Hallo;

Ik heb in mijn Roco 2400 de goedkoopste ESU decoder en in mijn  PIKO V200  (y) (y) [heel tevreden mee !!] een Lenz Silver plux12+. In de DE-I en DE-II wil ik de originele decoders van Artitec plaatsen en in de Hondekop van PIKO komt de daarvoor bestemde decoder van PIKO of een SilverPux12+.

Daarnaast heb ik nog een 20-tal loks en treinstellen van LIMA/Fleischmann/Roco/HAMO/Liliput en DKM, welke decoder kan ik hier het beste inzetten ... voor LIMA mét een blauw draadje  ;D. Ik lees hier namelijk dat na verloop van tijd nogal wat decoders overlijden  :'( en ik wil dat risiko zo klein mogelijk maken. [en JA ik ben ook een van die mensen met een lasfobie  ;)].

Groet Dieter