Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:48:40
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 12:34:24
Mijnbouw Indonesië door Eelco Storm
Vandaag om 12:31:12
Koppelingsmechanisme klemt? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:30:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:34:36
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11

Auteur Topic: Motiveert het tegenwoordige NS bedrijf voor een modelbouw motief?  (gelezen 4259 keer)

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Motiveert het tegenwoordige NS bedrijf voor een modelbouw motief?
« Reactie #15 Gepost op: 22 April 2014, 11:24:07 »
Ik denk dat je een heel andere benadering nodig hebt om tot een bevredigende oplossing te komen. Waarom niet in modulevorm gaan bouwen? Daarmee kun je een stationsgebied inrichten en daar een afneembaar goederendeel aankoppelen in een opstelling die in de jaren '60 nog wel voorkwam. En als het bouwwerk klaar is, schep je een nieuwe module die de plaats van een ander deel kan innemen, met weer een ander thema zodat er veel meer variatiemogelijkheid is. Je kunt zo steeds weer andere ideeen ten uitvoer brengen en die al dan niet tijdelijk integreren in het hoofddeel, er zijn tenslotte heel wat Nederlandse emplacementen die de moeite van het uitbeelden waard zijn (het boek Locomotiefloodsen en tractieterreienen al eens gelezen?). Dan blijft het een bevredigende hobby, bovendien kun je modules (meestal) op een grotere hoogte brengen dan een vaste baan wat het werken er aan vergemakkelijkt.
RETROBAHN A.G.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 22 April 2014, 11:51:46 »
Bedankt voor je reaktie.
 Modulebouw is zeker wel te doen ,ook op mijn zolder .
Een ander emplacement bouwen  is dan makkelijker te doen.

Maar we dwalen een beetje af, want het ging mij om bij het huidige NS bedrijf een stationssituatie te vinden , die redelijk is na te bouwen., met interessant treinverkeer , en niet de Schiphollijn zoals die bij mij hier in de buurt is.
Ik heb vroeger de rubriek "Van Km...tot Km..." in de RH  heel interessant gevonden, maar helaas zijn de meeste plannen toch weer te groot gebleken (Toegangsdeur zit verkeerd ,zolder is maar 3,10 m breed.)

Eerst  wil  ik een grootbebrijf situatie vinden ,dan selectief verkleinen en dan de mogelijkheid in bouwen ,dat ik modules kan vervangen.
 Vr Gr, Peter

NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #17 Gepost op: 22 April 2014, 12:58:20 »
Ja op schaal is wat lastig, zelfs een lokaalspoor/stoomtram emplacementje als Schoonhoven is op de juiste lengte in H0 4 meter.
Dan wordt het een kwestie van wegstrepen: bestaand station, tijdperk, functies (goederen, personenvervoer, overslag, haventje, emplacement met onderhoud of koude reserve etc), eind- of doorgangsstation, draaischijf en loodsen, stoom/electrisch/diesel met de bijbehorende accessoires of alle 3 mogelijk, en dan een passend plattegrondje zoeken.
Wat vroeger in de historie is Leiden Herensingel erg leuk, en goed te comprimeren tot de juiste lengte (exact op schaal: 10 meter spoor...) . Alleen praat je dan over een stoomdepot tot jaren '30 o.i.d.
En anders zou je een fictief station kunnen overwegen met vanuit verschillende lokaties de elementen die het meest aanspreken. Het Fraaie gebouw uit Woerden met het v/h goederenemplacement uit Leiden zuid en één van de leuke draaibruggen elders uit Nederland net buiten het station, ik noem maar wat.
Succes met plannen!
Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

roco

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 22 April 2014, 16:02:05 »
Het huidige NS-bedrijf motiveert mij helemaal niet .

gr Jos

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 22 April 2014, 16:06:51 »
 Dat is juist mijn probleem hier,jij begrijpt het (Maar anderen  ook )
 Moet ik nu persee terug naar jaren 80 , 60 of nog meer terug om wat  geinspireerd te worden?
 Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #20 Gepost op: 22 April 2014, 16:36:31 »
yep, gewoon terug naar 1910-25  ;D ;D ;D
Getver dat moderne gedoe met al die rommelige waslijnen boven het spoor. :P
Heerlijk kneuterig met draaischijfjes, lokloodsjes , houten abrie`s enz (y)
« Laatst bewerkt op: 22 April 2014, 16:40:17 door roadster36 »

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 22 April 2014, 16:39:13 »
Bij het huidige NS wordt er alleen maar heen en weer gereden.
Dat begint snel te vervelen op een modelbaan.

In het verleden vonden veel meer gevarieerdere trein- en rangeerbewegingen plaats.
Zoals buurtgoederentreintjes die een wagentje op een losweg plaatsten of ophaalden.
Loc omlopen op een eindstation.
Spitsversterkingsrijtuigen aan-/af koppelen.
En voor 1920 had je ook nog onderlinge concurrentie tussen de spoorwegmaatschappijen.
Geen idee overigens of er gemeenschappelijke loswegen waren (wel gemeenschappelijke havens)
Een HSM trein zou dan nooit een wagen van de SS van een losweg opgehaald hebben.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #22 Gepost op: 22 April 2014, 16:41:58 »
Daar werd wel wat moeilijk over gedaan ja ;D
Al had een gemende goederen trein zowel HSM, SS,NBDS en buitenlands spul

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #23 Gepost op: 22 April 2014, 16:46:21 »
Ik heb vroeger de rubriek "Van Km...tot Km..." in de RH  heel interessant gevonden, maar helaas zijn de meeste plannen toch weer te groot gebleken (Toegangsdeur zit verkeerd ,zolder is maar 3,10 m breed.)

In die reeks zat ook een aflevering over station Apeldoorn in een verkleinde versie. Met jouw materieel en bijbehorende interesses sluit dat, voor zover ik kan beoordelen, aardig bij je wensen aan. Doorgaande treinen, , het dieseltje naar Zuphen, goederenverkeer en museummaterieel.
Op dit forum is trouwens ook iemand met Apeldoorn bezig.

Zevenaar was voor de bouw van de Betuweroute ook niet verkeerd met de sigarettenfabriek, graantreinen naar Aalten en vooral veel doorgaand (goederen)verkeer naar Duitsland. Ten tijde van de ombouw van station Arnhem stond hier ook e-mat opgesteld.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 22 April 2014, 17:23:55 »
Wel Peter, ik denk dat menig een zo'n probleem zal willen hebben met een ruimte van 3x5m ;D.
Ik zelf heb maar een probleem van 2,75x3,75 en met ca 300 stuks materieel waaronder ca 30 loks en treinstellen, heb je dan echt een luxe probleem ;).
Ik ga het oplossen door een baan rond de kamer te maken, mijn deur draait helaas naar binnen, met twee etages schaduwstation en boven op de eigenlijke rijtafel.
Ik ga mbv een spiraal naar de onderliggende etages. Er komt wel een uitneembare brug in, maar er moet wel overal gereden kunnen worden ook al ligt de brug niet op zijn plaats. Wil je niet langs de deur, dat zou ik ook niet doen met een dergelijke grote ruimte, neem dan twee spiralen aan weerskanten van de deur. Helaas zal je gezien de lengte van de kamer het station iets moeten inkrimpen, maar een perronlengte van een meter of twee a drie moet toch echt wel mogelijk zijn.
Blijft er genoeg plaats over voor een stuk stad, veel industrie en een landelijk stukje.
« Laatst bewerkt op: 22 April 2014, 17:26:12 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
« Reactie #25 Gepost op: 22 April 2014, 17:29:54 »
Meppel moet nog te doen zijn op een klein oppervlakte.

Diesel Ger

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 22 April 2014, 17:32:48 »
Peter, als ik zo'n ruimte tot mijn beschikking had, dan wist ik het wel. Een hoofdbaan (paradebaanvak) in de buurt van een grote stad met een voorstadshalte en een grote werkplaats voor rijdend materieel. Werkplaatsen zijn nog steeds heel boeiend. Ik heb nu een paar engelse banen gezien met een depot als thema en deze banen blijven mij boeien. Ook in de moderne NS tijd kan dit een leuk thema zijn.
Diesels horen te ronken!

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 22 April 2014, 17:47:53 »
Het huidige NS-bedrijf motiveert mij helemaal niet .

gr Jos

[even wat muggenzifterij]
Eigenlijk moet je zeggen NSR.
[/even wat muggenzifterij]  ;)

Daarom denk ik ook dat je wat afwisseling moet zoeken in wat je rijdt, Peter.
Ik zei eerder al, bedenk een goederenstroom, of, en dat bedenk ik nu, neem een station waar ook een RR-tram stopt, heb je in ieder geval de passagiersaanvoer geregeld. ;D

Je bent bezig met "Arnhem". Wist jij dat Abellio (van NS) vanuit Duitsland gaat rijden op Arnhem:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/abellio_groeit_en_bloeit:_evenveel_passagiers_als_ns_reizigers-146027
ook internationaal verkeer kan misschien wel een mooi motief zijn.
Jeroen

Alewijn

• Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 22 April 2014, 17:56:44 »

Of je de tegenwoordige NS de moeite waard vindt om uit te beelden, heeft er me te maken hoe je er naar kijkt. Zelf richt ik me helemaal op het midden van de jaren '50 en vind ik die periode ook echt mooi. Maar als ik rondkijk op het havengebied van Moerdijk of op station Lage Zwaluwe denk ik vaak: hoe mooi zou het zijn om hier een stukje van uit te beelden in model. Het spoorbedrijf van tegenwoordig vind ik bepaald niet saai.

Lage Zwaluwe lijkt mij dus een boeiend voorbeeld. Met de aftakking naar havengebied Moerdijk en naar de andere kant naar Oosterhout. Bovendien komen  er alle mogelijke reizigerstreinen langs. Ook de getrokken treinen naar Brussel en die over de HSL-lijn naar Breda. Het hele emplacement is wel behoorlijk lang. En ook breed trouwens, ik dacht wel 14 sporen, waarvan 2 HSL en 4 perronsporen.

Maar je hoeft niet per se een station in zijn volle lengte na te bouwen, een stukje ervan kan ook al een goede indruk geven.

Op die manier zou je ook aan station Haarlem kunnen denken, waarbij de treinen onder de stationskap verdwijnen en onzichtbaar de bocht om gaan.

Een veel kleiner voorbeeld, maar wel erg leuk, lijkt mij station Barendrecht. Het station als kijkdoos. Iets verderop kun je dan eventueel nog een heel klein stukje Kijfhoek uitbeelden.

Nog een heel ander idee, voor wie liever geen bovenleiding op zijn baan heeft: station Sauwerd, waar de dubbelsporige lijn vanuit Groningen splitst in twee enkelsporige lijnen (naar Roodeschool en Delfzijl). Alleen, daar rijdt NS niet meer...

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 22 April 2014, 19:29:46 »
Alle 9 personen bedankt voor een reactie. :D
 Ik heb  volgens mijn aantekeningen  van  jan. 2009 tot jan. 2010 in H0 de "Apeldoornse  baan " gehad ,grotendeels overgenomen uit de RH.
Ik had twee keerlussen Amersfoort en Zutphen met opstelsporen, en een kopstationnetje Beekbergen.
 Er was veel "station "en te  weinig  zichtbare  vrije  baan , er waren stukken bij die slecht te bereiken waren.
Van de VSM was alleen  het emplacement  "Beekbergen  zichtbaar.
Ik meld dit even hoe het was ,want ik kon het"RH  sporenplan  na aanpassingen maar net op deze zolder kwijt. Er staat ook nog een werktafel in, die al gauw 1,5 bij 1,5m bereikbare ruimte vraagt. ;)
 Hoewel de treinen op zich goed reden ,had ik veel last van wissel- en lokdecoders van vnl Lenz ,die adressen vergaten,en ook Koploper werd niet altijd goed begrepen.
Zelf Handmatig rijden tussen de andere treinen door gaat n.l. niet bij Koploper was mijn ervaring.
 Ik heb toen verder nog  een zgn Extern Tableau erbij  gemaakt ,zodat ik zelf de treinenloop kon beinvloeden, om zo wat te doen te hebben.
Maar als de treinen  dan een kwartier met de  " vaste route " gereden hadden ging het  toch weer vervelen.
Toen was het uit met de baan.

Natuurlijk bedoel ik  met NS de NSR !
 Vr Gr ,Peter

« Laatst bewerkt op: 22 April 2014, 20:13:50 door Peter Kleton. Reden: Aanvulling op de tekst. »
NS 1924-heden.