Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 13:39:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Göhrener Viaduct door saskia
Vandaag om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
  

Auteur Topic: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail  (gelezen 9621 keer)

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #15 Gepost op: 23 August 2007, 18:53:35 »
Mijn idee was om het draaistel voor de stroomopname wel te voorzien van nieuwe assen omdat je dan een zo goed mogelijke stroomopname krijgt.

2 dingen:
1) je rijdt met Marklin. Stroomafname is dan al een minder groot probleem. Desnoods leg je er een lap lood in, ben je meteen klaar. :-)
2) als je gewoon beide kanten door middel van een draadje-stripje verbindt, heb je net zoveel stroomafname als wanneer je de as vervangt. Conclusie: assen vervangen hoeft niet.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #16 Gepost op: 27 August 2007, 08:51:17 »
Bij gelijkstroom is de NEM maat tussen de fl;ezen van de wielen 14,2 mm bij gelijkstroomassen. Bij Marklin is dit echter 14,0mm. Daarnaast is de flenshoogte van belang omdat bij marklin de flenzen een cruciale rol spelen bij het berijden van wissels. Hier rijdt de trein namelijk op zijn flenzen over het puntstuk heen i.p.v. op zijn wielen.

Meestal volstaan de originele gelijkstroomassen prima, maar hou voor een rustiger loop en minder ontsporingsgevoeligheid wel rekening mee dat je de wielen 0,2mm naar elkaar toeknijpt.

Wat ik me nog afvraag Koen, waarom plaats je geen modeltorque aandrijving in je Koploper in plaats van je originele Lima motot?

Veel succes met ombouwen!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #17 Gepost op: 27 August 2007, 12:33:17 »
Wat ik me nog afvraag Koen, waarom plaats je geen modeltorque aandrijving in je Koploper in plaats van je originele Lima motot?

Bedankt voor de tips; die modeltorque ben ik op zich ook van plan. Alleen is de koploper nu de enige trein die ik heb waar ik niet mee kan rijden en wil deze dus zsm zonder al te veel inspanning rijdend hebben.
Verder wil ik een beetje op de kosten letten dus eerst maar even met de standaard motor.
Voldoet die trouwens goed dan doe ik helemaal geen modeltorque (ik heb geen ervaring met Lima motors).

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #18 Gepost op: 22 September 2007, 16:33:31 »
Kleine stap vooruit: vandaag in Houten het volgende gekocht:
  • ESU lokpilot decoder
  • Brelec functie decoder
  • Roco fluistersleper
  • 4x wisselstroom assen

Ik was de originele assen vergeten mee te nemen (stom, stom, stom).
Heb op goed geluk 4 wisselstroom assen gekocht.
Ik heb ze net vergeleken: de totale diameter (inclusief flens) is ongeveer gelijk, de flenzen zelf lijken wel hoger. Dat zou dus inhouden dat de wielen zonder flenzen iets kleiner zijn.
Ook is de diameter van de assen kleiner. Ik ben dus bang dat de koploper aan de kant van het draaistel met deze assen iets lager is; moet de komende tijd maar is kijken of dat echt een probleem is en hoe ik dat op kan lossen.
O ja, de wisselstroom assen hebben puntlagers, die moet ik er dus afslijpen met m'n Dremel.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #19 Gepost op: 13 October 2007, 12:22:00 »
Even een controle vraagje:
Ik moet toch de condensator tussen de motor-polen (zie onderstaande foto) weghalen als ik de decoder aan ga sluiten?



Alvast bedankt voor het antwoord.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #20 Gepost op: 13 October 2007, 12:26:04 »
En ook direct nog maar wat voortgang laten zien:

De sleper zit onder het niet-motor draaistel gefrut en de assen zijn vervangen door wisselstroom assen.


Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #21 Gepost op: 13 October 2007, 12:29:42 »
Super..!!!!

Handig die foto's  :D Kan ik gelijk ook mijn koploper ombouwen naar 3 rail  8) ;D

mvg,

Matthijs

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #22 Gepost op: 13 October 2007, 21:59:44 »
Ik kan de motorbak wel meenemen naar Eurospoor. Dan kan je bekijken hoe ik bezig ben...
Als je interesse hebt dan hoor ik het wel.

Koen

PS: nog iemand antwoord op mijn vraag over de condesator, drie posts terug?
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #23 Gepost op: 31 August 2008, 16:01:10 »
koen,

ik kan de foto's niet zien.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #24 Gepost op: 31 August 2008, 16:53:55 »
Dit komt omdat de foto's op de webruimte hebben gestaan van Koen zijn eigen website maar doordat de foto;s er niet meer op staan verschijnt hier een rood kruisje.

mvg,

Matthijs

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #25 Gepost op: 01 September 2008, 07:30:32 »
Hmm, dat zou kunnen ja.
Toen het nieuws kwam dat Märklin de koploper uit gaat brengen heb ik namelijk deze verkocht en de Märklin besteld...

Het ombouwverhaal gaat dus niet door...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

ludwig

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #26 Gepost op: 02 September 2008, 08:52:45 »
Toch nog een vraagje.
De combinatie van een E.S.U decoder en een orgineele Lima motor, wat mag ik daar van verwachten?
Als het resultaat bevredigend is dan overweeg ik van een paar van mijn Limatjes om te bouwen naar digitaal 3 rail.
Groeten
Ludwig
Groeten Ludwig

Pascal.

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #27 Gepost op: 02 September 2008, 13:24:08 »
Ik heb em ook omgebouwd.(tevens te koop staan) ::)
Ik heb er een ulhenbrock decoder in zitten ,en gewoon op de moterpolen aangesloten.
Wel het lipje onder moter er af halen.
En hij loopt prima.
Alleen als hij berg afwaards gaat.
Gaat hij er als een haas vandoor omdat de lima moter gewoon de power niet heeft om het netjes te laten lopen berg afwaards.
Maar daar zijn ook weer andere moters voor te krijgen.
Geloof modeltorq of zo iets.

Gr.Pascal

ludwig

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #28 Gepost op: 02 September 2008, 19:17:28 »
Het lipje onder de motor wat bedoel je daarmee?
Groeten
Ludwig
Groeten Ludwig

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #29 Gepost op: 02 September 2008, 22:51:16 »
Ik wilde deze ombouwen met een ESU lokpilot 3. Ik had de decoder al bijna aangesloten.
Toen toch maar weer alles in de oude situatie (2-rail) terug gebouwd en verkocht.

Ik heb dus geen ervaring met een ESU en een Lima motor.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u