Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:54:19
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 15:33:47
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:59:39
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Jeroen Vreeken
Vandaag om 14:40:06
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 14:14:02
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door R1954
Vandaag om 13:54:23
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:08
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door defender
Vandaag om 12:57:48
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:23:50
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
  

Auteur Topic: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail  (gelezen 10008 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • nederlof.net
Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Gepost op: 22 August 2007, 09:03:56 »
Ik heb een Lima Koploper (KLM-uitvoering) die ik ga ombouwen naar 3-rail.

Gisteravond heb ik de motorbak uit elkaar gehaald om eens te kijken hoe het een en ander in elkaar zit.

De sleper kan ik denk ik wel onder het voorste draaistel frotten. Dit draaistel zorg nu ook voor de stroomafname, ik wil de assen ervan vervangen door drie-rail assen omdat ik een zo goed mogelijke stroomafname wil.

Mijn vraag is: welke Märklin as is daarvoor geschikt?

Verder zou ik het model zo snel mogelijk rijdend willen hebben, dus eerst eventueel analoog en later een keer een decoder erin.
Maar dan moet ik dus de analoge wisselspanning omzetten naar gelijkspanning.
Is dat gemakkelijk? Of kan ik net zo goed direct er een decoder inzetten?

Twee vragen dus: welke Märklin assen zijn geschik en hoe kan ik het snelst de boel rijdend hebben: analoog of digitaal.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #1 Gepost op: 22 August 2007, 12:12:10 »
als je de draden toch los hebt liggen, soldeer er dan direct een decoder aan.
De decoder leest ook analoge signalen uit/af, dus das maar 1x solderen, net zo makkelijk.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Tom van Weert

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2007, 13:36:16 »

De sleper kan ik denk ik wel onder het voorste draaistel frotten.

Koen,
Misschien een overbodige tip, maar zorg ervoor dat je sleper wel voldoende omhoog kan komen.
Bij het passeren van wissels moet hij goed over de railhoogte heen kunnen zonder dat het draaistel daarbij wordt opgetild, anders geeft dat weer kans op ontsporen op de wissel.
Regelmatig hoor ik bij zo'n ombouw dat de gelijkstroomwielen hiervan de schuld krijgen terwijl de sleper dan vaak de werkelijke dader blijkt te zijn.

Succes,
Tom van Weert


KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2007, 14:06:11 »
Tom: bedankt voor de tip.
Ik heb inderdaad al gezien dat ik wat aan de hoogte van de sleper moet doen maar dat gaat denk ik wel lukken.
En in dat draaistel wil ik wisselstroomwielen doen (heeft er nog iemand een nummer?) dus ik kan de assen zeker niet de schuld gaan geven  ;)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2007, 14:10:24 »
Sander: je hebt op zich gelijk.
Alleen dacht ik dat als het heel gemakkelijk is om het aan te sluiten dat ik dan snel wat analoog kon rijden (ik rij toch analoog en digitaal door elkaar).
Maar dan zal ik vast wel weer een bruggelijkrichter en weetikveel allemaal er omheen moeten regelen en dan kan ik inderdaad net zo goed een decoder kopen...

Gaan decoders en de standaard Lima motor een beetje goed samen?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2415
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2007, 14:30:00 »
Ik houd dit draadje ff in gaten. Heb hier ook nog een koploper staan die nog naar 3 rail digitaal moet worden omgebouwd. Kan ik gelijk afkijken hoe het moet  :P 8)

mvg,

Matthijs

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2007, 15:38:13 »
Ik zou eerst de decoder en de sleper instaleren. Ga daarna eens kijken hoe het rijdt, op de originele wielen. Het kan zijn dat je niet eens andere wielen nodig hebt. Desnoods zet je de assen iets uit mekaar, NEM geeft 14,3 mm aan geloof ik...
Gewoon doen, bijzonder lastig zal het niet zijn.

Groet,

Michiel (heeft zat omgebouwde gelijksttroom-modellen op de originele wielen rondrijden.)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #7 Gepost op: 22 August 2007, 15:55:51 »
Mijn idee was om het draaistel voor de stroomopname wel te voorzien van nieuwe assen omdat je dan een zo goed mogelijke stroomopname krijgt.
Het verschil is stroomopname op twee of vier wielen van dat draaistel.

Het motordraaistel neemt ook nog op twee wielen (aan één kant) af dus dat komt dat in totaal op 6 wielen. Ik ben bang dat twee achter en twee voor net te weinig is.

De wielen onder de andere draaistellen wil ik gewoon laten zitten. Ik heb ook het idee dat dat geen problemen op hoeft te leveren.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #8 Gepost op: 22 August 2007, 16:15:50 »
Ik weet niet hoe het bij de koploper zit maar bij de hondekop zijn de flenzen hoger dan wat Marklin op zijn wielen heeft. Hierdoor waggelt het wat op de wissels (M-rails) Ik heb het opgelost door de flenzen wat af te vijlen met behulp van een boormachine.
Eentje omdraaien voor de wisselstroomafname en detectie (goed genoeg)

Tjibbe

Stef

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #9 Gepost op: 22 August 2007, 18:40:01 »
Ik heb een tijdje geleden een Lima koploper omgebouwd naar Märklin Digitaal. Op zich is het geen lastig klusje.
De lima motor loopt met een decoder (ik heb de TAMS-LD-G10) goed, hoewel het motortje wel duidelijk te horen is.
De sleper is een heel precies werkje. Zorg dat deze precies in het midden van het voorste draaistel is bevestigd, ik had hem eerst namelijk heel iets uit het midden staan waardoor de sleper op de wissels contact maakte met de rails (kortsluiting dus).
Op het motordraaistel na heb ik alle assen vervangen voor wisselstroom-assen van Conrad (nr. 2111826). Ik vind deze assen alleen een beetje lomp overkomen, dus deze worden nog weer vervangen.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2415
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #10 Gepost op: 22 August 2007, 18:45:04 »
Heb je een aansluitschema voor de decoder. Ik heb hier een decoder liggen voor de inbouw.

mvg,

Matthijs

Stef

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #11 Gepost op: 22 August 2007, 19:14:12 »

Dit is nodig om de koploper aan het rijden te krijgen.
Het vierkante blokje is de decoder.
De motoraansluitingen zijn eigenlijk de koolborstels.
Deze aansluitingen (oranje en grijs) kunnen gewoon verwisselt worden, de koploper loopt dan alleen andersom
Vergeet voor de ombouw niet de verbinding tussen de koolborstels weg te halen!!

Verder kan er nog verlichting op:
De witte draad voor bijvoorbeeld de frontseinen
De gele voor de sluitseinen.
De min van deze lichten kan gewoon op de zwarte draad.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #12 Gepost op: 22 August 2007, 21:57:49 »
Als je decoder een blauwe draad heeft gebruikt dan de blauwe draad.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #13 Gepost op: 23 August 2007, 09:02:43 »
Stef: je conrad nummer klopt niet, ik kom dan bij een locloods uit.
Ik heb wel de rubriek gevonden met allerlei assen maar ik vind het lastig om zo vanaf plaatjes te bepalen of de assen goed zijn. Het moeten in ieder geval assen zijn zonder puntlager.

De decoder aansluiten is inderdaad heel simpel bij dit treinstel.

Ik denk dat ik even wacht tot de beurs in Houten op 22-9, daar ga ik dan op zoek naar goede assen en een decoder.

Het lichtsetje van Tom van Weert heb ik al liggen om deze trein ook van een mooie verlichting te voorzien.

Als sleper wil ik een Roco fluistersleper gebruiken die ik nog heb liggen.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Stef

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #14 Gepost op: 23 August 2007, 18:38:22 »
Raar, dat nummer staat toch echt op de factuur. Maar op de site staan ze onder dit nummer:
- 211877 - 8A
of een iets andere variant:
- 211826 - 8A