Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Jeroen95
Vandaag om 06:15:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edwin2121992
Vandaag om 02:41:26
Invoering SGNS containerwagens bij NS door sneek
Vandaag om 00:46:23
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 00:34:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door NS264
Vandaag om 00:12:24
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:01:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
24 November 2025, 23:14:54
Sluitseinen REEtitec 1300 door ModelWessel
24 November 2025, 23:07:43
Lodewickshaven door Ronald Halma
24 November 2025, 22:47:14
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
24 November 2025, 22:24:14
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Frank 123
24 November 2025, 22:18:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door TrantonMR
24 November 2025, 22:02:29
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door ronald1956
24 November 2025, 21:41:54
S88N bezetmelder door Albert de Heer
24 November 2025, 21:33:55
Da's Daz 2 door Huup
24 November 2025, 21:32:17
Oost Europa-draadje door ns.1200
24 November 2025, 21:23:51
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
24 November 2025, 21:23:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
24 November 2025, 21:18:35
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
24 November 2025, 21:08:27
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Debvd
24 November 2025, 21:04:11
Raadplaatje door Charles_
24 November 2025, 21:04:00
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door dennie
24 November 2025, 20:19:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
24 November 2025, 19:57:50
buffers voor Roco 45760/62 door Ronald69
24 November 2025, 19:36:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
24 November 2025, 19:32:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
24 November 2025, 18:30:31
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
24 November 2025, 17:57:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
24 November 2025, 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
24 November 2025, 17:14:13
  

Auteur Topic: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail  (gelezen 9983 keer)

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #15 Gepost op: 23 August 2007, 18:53:35 »
Mijn idee was om het draaistel voor de stroomopname wel te voorzien van nieuwe assen omdat je dan een zo goed mogelijke stroomopname krijgt.

2 dingen:
1) je rijdt met Marklin. Stroomafname is dan al een minder groot probleem. Desnoods leg je er een lap lood in, ben je meteen klaar. :-)
2) als je gewoon beide kanten door middel van een draadje-stripje verbindt, heb je net zoveel stroomafname als wanneer je de as vervangt. Conclusie: assen vervangen hoeft niet.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5417
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #16 Gepost op: 27 August 2007, 08:51:17 »
Bij gelijkstroom is de NEM maat tussen de fl;ezen van de wielen 14,2 mm bij gelijkstroomassen. Bij Marklin is dit echter 14,0mm. Daarnaast is de flenshoogte van belang omdat bij marklin de flenzen een cruciale rol spelen bij het berijden van wissels. Hier rijdt de trein namelijk op zijn flenzen over het puntstuk heen i.p.v. op zijn wielen.

Meestal volstaan de originele gelijkstroomassen prima, maar hou voor een rustiger loop en minder ontsporingsgevoeligheid wel rekening mee dat je de wielen 0,2mm naar elkaar toeknijpt.

Wat ik me nog afvraag Koen, waarom plaats je geen modeltorque aandrijving in je Koploper in plaats van je originele Lima motot?

Veel succes met ombouwen!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #17 Gepost op: 27 August 2007, 12:33:17 »
Wat ik me nog afvraag Koen, waarom plaats je geen modeltorque aandrijving in je Koploper in plaats van je originele Lima motot?

Bedankt voor de tips; die modeltorque ben ik op zich ook van plan. Alleen is de koploper nu de enige trein die ik heb waar ik niet mee kan rijden en wil deze dus zsm zonder al te veel inspanning rijdend hebben.
Verder wil ik een beetje op de kosten letten dus eerst maar even met de standaard motor.
Voldoet die trouwens goed dan doe ik helemaal geen modeltorque (ik heb geen ervaring met Lima motors).

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #18 Gepost op: 22 September 2007, 16:33:31 »
Kleine stap vooruit: vandaag in Houten het volgende gekocht:
  • ESU lokpilot decoder
  • Brelec functie decoder
  • Roco fluistersleper
  • 4x wisselstroom assen

Ik was de originele assen vergeten mee te nemen (stom, stom, stom).
Heb op goed geluk 4 wisselstroom assen gekocht.
Ik heb ze net vergeleken: de totale diameter (inclusief flens) is ongeveer gelijk, de flenzen zelf lijken wel hoger. Dat zou dus inhouden dat de wielen zonder flenzen iets kleiner zijn.
Ook is de diameter van de assen kleiner. Ik ben dus bang dat de koploper aan de kant van het draaistel met deze assen iets lager is; moet de komende tijd maar is kijken of dat echt een probleem is en hoe ik dat op kan lossen.
O ja, de wisselstroom assen hebben puntlagers, die moet ik er dus afslijpen met m'n Dremel.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #19 Gepost op: 13 October 2007, 12:22:00 »
Even een controle vraagje:
Ik moet toch de condensator tussen de motor-polen (zie onderstaande foto) weghalen als ik de decoder aan ga sluiten?



Alvast bedankt voor het antwoord.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #20 Gepost op: 13 October 2007, 12:26:04 »
En ook direct nog maar wat voortgang laten zien:

De sleper zit onder het niet-motor draaistel gefrut en de assen zijn vervangen door wisselstroom assen.


Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2413
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #21 Gepost op: 13 October 2007, 12:29:42 »
Super..!!!!

Handig die foto's  :D Kan ik gelijk ook mijn koploper ombouwen naar 3 rail  8) ;D

mvg,

Matthijs

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #22 Gepost op: 13 October 2007, 21:59:44 »
Ik kan de motorbak wel meenemen naar Eurospoor. Dan kan je bekijken hoe ik bezig ben...
Als je interesse hebt dan hoor ik het wel.

Koen

PS: nog iemand antwoord op mijn vraag over de condesator, drie posts terug?
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • gevorderd beginner
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #23 Gepost op: 31 August 2008, 16:01:10 »
koen,

ik kan de foto's niet zien.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2413
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #24 Gepost op: 31 August 2008, 16:53:55 »
Dit komt omdat de foto's op de webruimte hebben gestaan van Koen zijn eigen website maar doordat de foto;s er niet meer op staan verschijnt hier een rood kruisje.

mvg,

Matthijs

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #25 Gepost op: 01 September 2008, 07:30:32 »
Hmm, dat zou kunnen ja.
Toen het nieuws kwam dat Märklin de koploper uit gaat brengen heb ik namelijk deze verkocht en de Märklin besteld...

Het ombouwverhaal gaat dus niet door...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

ludwig

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #26 Gepost op: 02 September 2008, 08:52:45 »
Toch nog een vraagje.
De combinatie van een E.S.U decoder en een orgineele Lima motor, wat mag ik daar van verwachten?
Als het resultaat bevredigend is dan overweeg ik van een paar van mijn Limatjes om te bouwen naar digitaal 3 rail.
Groeten
Ludwig
Groeten Ludwig

Pascal.

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #27 Gepost op: 02 September 2008, 13:24:08 »
Ik heb em ook omgebouwd.(tevens te koop staan) ::)
Ik heb er een ulhenbrock decoder in zitten ,en gewoon op de moterpolen aangesloten.
Wel het lipje onder moter er af halen.
En hij loopt prima.
Alleen als hij berg afwaards gaat.
Gaat hij er als een haas vandoor omdat de lima moter gewoon de power niet heeft om het netjes te laten lopen berg afwaards.
Maar daar zijn ook weer andere moters voor te krijgen.
Geloof modeltorq of zo iets.

Gr.Pascal

ludwig

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #28 Gepost op: 02 September 2008, 19:17:28 »
Het lipje onder de motor wat bedoel je daarmee?
Groeten
Ludwig
Groeten Ludwig

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • nederlof.net
Re: Lima Koploper ombouwen naar 3-rail
« Reactie #29 Gepost op: 02 September 2008, 22:51:16 »
Ik wilde deze ombouwen met een ESU lokpilot 3. Ik had de decoder al bijna aangesloten.
Toen toch maar weer alles in de oude situatie (2-rail) terug gebouwd en verkocht.

Ik heb dus geen ervaring met een ESU en een Lima motor.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u