Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:26:50
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:12:18
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Ronald Halma
Vandaag om 19:11:22
buffers voor Roco 45760/62 door Ben
Vandaag om 19:05:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 18:48:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 18:32:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:30:31
S88N bezetmelder door V421
Vandaag om 18:14:43
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 18:14:36
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Hennie
Vandaag om 18:14:32
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:12:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:06:22
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 17:57:54
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door rhberk
Vandaag om 17:53:14
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 17:10:29
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Joz
Vandaag om 17:05:59
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 16:41:37
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:12:32
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:09:26
Spelregels 'Raadplaatje' door R1954
Vandaag om 14:27:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:26:17
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:36
  

Auteur Topic: Start nieuwe baan digitaal combineren met analoog  (gelezen 6682 keer)

MRam

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Een N starter...
    • N-Spoor op zolder
Start nieuwe baan digitaal combineren met analoog
« Gepost op: 14 April 2014, 06:07:51 »
HAllo medebouwers,

Ik ga hier nier vragen om uit te leggen of het mogelijk is om te combineren met analoog en digitaal.
Ik heb al heel wat berichten gelezen hier, maar kom er nog niet aan uit.

Vandaar de volgende vraag:
Welke topic kan ik het beste lezen om te kijken of ik analoog kan rijden met de voordelen van digitaal.
Ik wil dus vooral zelf schakelen met wissels en daarbij wel de beveiliging hebben ter voorkoming van botsingen. En daarbij het natuurlijk rem-stop-start gebeuren hebben bij stations en seinen.

Als er een website is die hier duidelijk in is, dan is dat ook welkom.

Heb sinds kort een vergroting van bouwcapaciteit dus wil nu eens goed uitpakken en daarbij dus goed starten.
Ik rij N-spoor.

Bij voorbaat dank
Startende N Spoorder
maar dan ook echt starter in alles..


http://n-spoor-op-zolder.webnode.nl/

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22709
Re: Start nieuwe baan digitaal combineren met analoog
« Reactie #1 Gepost op: 14 April 2014, 07:33:20 »
Ik denk dat je even wat beter moet uitleggen wat je wilt. Analoog of digitaal hebben op zich niet zoveel met wel of niet beveiligen/automatiseren te maken. Dat kan met beide systemen.

In hoeverre wil je met de hand rijden of een automatische afhandeling?
In hoeverre wil je met de hand wissels schakelen of een automatische afhandeling?
Mag een computer beveiligen/automatiseren?
Heb je zelf een voorkeur voor analoog of digitaal?
« Laatst bewerkt op: 14 April 2014, 09:09:17 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Start nieuwe baan digitaal combineren met analoog
« Reactie #2 Gepost op: 14 April 2014, 09:30:02 »
Hallo MRam,

Als je met de computer wilt rijden, dan kun je Dinamo gebruiken voor zowel de analoge als de digitale locomotieven. De analoge rijden dan ook heel mooi rustig en gecontroleerd. Aan de buitenkant is dan niet te zien welke locomotief analoog of digitaal is. Op onze clubnaam gebruiken wel ook Dinamo. Kom eens kijken bij DigiMRC in Den Haag.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22709
Re: Start nieuwe baan digitaal combineren met analoog
« Reactie #3 Gepost op: 14 April 2014, 10:11:21 »
Wanneer komen de Dinamogroupies nu eens met de volledige toelichting?
Dinamo werkt alleen met een computer. Het is een geweldig systeem als je de boel met een computer wilt automatiseren en geen zin hebt decoders in alle loks te bouwen. Maar wil je de treinen met handregelaars bedienen, dan is het juist geen optie. Heb je geen zin in een computer, is het ook geen optie. Wil je best decoders inbouwen, dan zijn er betere alternatieven. Enz.
Vandaar dus mij vragen alvorens allerlei systemen te gaan roepen.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26991
    • Pagina van klaas
Re: Start nieuwe baan digitaal combineren met analoog
« Reactie #4 Gepost op: 14 April 2014, 11:57:40 »
Welke topic kan ik het beste lezen om te kijken of ik analoog kan rijden met de voordelen van digitaal.
Aan welke voordelen van digitaal denk je dan?
Als het gaat om de verlichting ook bij stilstand te laten branden, dan zou je eens kunnen kijken op mijn website bij het hoofdstuk Permaloog. Maar verwacht niet dat de zaak daar eenvoudiger op wordt. Voor een elektronicafreak is het een uitdaging, voor een leek een nachtmerrie. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Start nieuwe baan digitaal combineren met analoog
« Reactie #5 Gepost op: 14 April 2014, 20:34:19 »
Beste MRam,

Ikzelf ga ook mijn baan deels digitaal en deels analoog besturen. Een beveiliging heb ikzelf naar mijn mening niet nodig aangezien ik mijn locs via een centrale aanstuur en dus altijd  zicht hou op mijn locs (al ga ik hier nog wel even naar kijken voor de hoofdbaan). De wissels e.d. blijf ik analoog schakelen en deze hebben mijn oude trafo als voeding.

Op de vraag voor een beveiliging kan ik u wellicht ook helpen. Het schijnt namelijk zo te zijn dat je ook een digitale banen gewoon in blokken kunt opdelen en kunt beveiligen met een bezetmelder. Dit kun je gewoon googelen, aangezien de encyclopedie eruit ligt (iig bij mij). Of wellicht dat dit artikel/blog u verder informatie kan verschaffen.

http://www.modeltreinen.com/digitaal-in-blokken-rijden/

Veel succes en vooral plezier toegewenst.

M.v.g. Stefan

MRam

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Een N starter...
    • N-Spoor op zolder
Re: Start nieuwe baan digitaal combineren met analoog
« Reactie #6 Gepost op: 14 April 2014, 22:08:53 »
Ik denk dat je even wat beter moet uitleggen wat je wilt. Analoog of digitaal hebben op zich niet zoveel met wel of niet beveiligen/automatiseren te maken. Dat kan met beide systemen.

In hoeverre wil je met de hand rijden of een automatische afhandeling? (1)
In hoeverre wil je met de hand wissels schakelen of een automatische afhandeling? (2)
Mag een computer beveiligen/automatiseren? (3)
Heb je zelf een voorkeur voor analoog of digitaal? (4)
(1) Ik wil wel kunnen rangeren om verschillende samenstellingen te kunnen maken. Maar ook het stoppen bij stations is natuurgetrouw.
(2) Wissels wil ik zelf kunnen bedienen en of dit nou met de vingers moet of middels een puls uit een knop/pc dat is om het even.
(3) Een pc mag zeker beveiligen, als dat nodig moet zijn.
(4) het geprichel van decoders staat me nu een beetje tegen maar met wat oefenen zal dat toch moeten lukken. Toch?
Startende N Spoorder
maar dan ook echt starter in alles..


http://n-spoor-op-zolder.webnode.nl/

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Start nieuwe baan digitaal combineren met analoog
« Reactie #7 Gepost op: 15 April 2014, 09:01:32 »
Dan de vraag, hoe handig ben je zelf met elektronica of staat dat gepriechel je ook tegen? Maw, moet het op te bouwen zijn uit kant en klare pakketten of wil je zelf ook dingen solderen of ontwikkelen?

Het is zowel digitaal als analoog mogelijk wat jij wilt. Maar je moet denk ik twee vragen wat los zien (ookal zijn ze wel aan elkaar verbonden).

Hoe wil je rijden, analoog of digitaal?
Bij digitaal moet je wel decoders inbouwen. Geen idee om hoeveel loc's het gaat en hoe handig je bent. Er zijn genoeg mensen die het na even oefenen gewoon prima lukt. Ook is er altijd wel hulp te vinden. Nadeel is wel dat het geld kost. Naar mijn mening krijg je er wel mooi rijgedrag voor terug en extra mogelijkheden zoals licht (bij stilstand), geluid en elektrische koppelingen. Ook kun het het langzaam afremmen/optrekken instellen in de decoder ook bij elektronische beveiligen (ABC systeem bijvoorbeeld).

Hoe wil je beveiligen, elektronisch of met de PC?
Er zijn pakketten waarmee je prima kunt rijden en dat de PC de beveiliging doet. Maar het is ook mogelijk om dit elektronisch te houden. Je zult dan een bloksysteem op je hoofdbaan kunnen opnemen, daar zijn een weer veel opties voor. Rij je digitaal is het afremmen ook geregeld, rij je analoog zul je een systeem moeten kopen/maken dat de boel zelf afremd. Voordeel van de PC, makkelijk kant en klare blokken, flexibel op te bouwen, eventueel automatisch op de hoofdbaan (met variatie) mogelijk. Nadeel, de kosten, deze zijn hoger dan bij een simpel bloksysteem. Met het laatste heb ik niet heel veel ervaring, zeker niet met systemen die ook afremmen als je analoog rijdt. Bij digitaal kan het het simpel houden met het Lenz ABC systeem. (Kan helaas geen link naar de encyclopedie geven omdat hij eruit ligt...)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

MRam

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Een N starter...
    • N-Spoor op zolder
Re: Start nieuwe baan digitaal combineren met analoog
« Reactie #8 Gepost op: 15 April 2014, 22:15:08 »
qua elektronica ben ik een leek.
Maar dankzij het internet met de vele tips en uitleg zal dat wel goed komen.
De bouwpakketten werken natuurlijk niet met 240 volt. Dus veel kan er niet gebeuren.. Denk ik dan..

In iedergeval bedankt voor zover..

Het internet maar eens rondzoeken en mijn duits bijschaven ;)

Startende N Spoorder
maar dan ook echt starter in alles..


http://n-spoor-op-zolder.webnode.nl/

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re: Start nieuwe baan digitaal combineren met analoog
« Reactie #9 Gepost op: 16 April 2014, 18:24:02 »
Tja, digitaal rijden hoeft niet automatisch te betekenen dat je een computer aan de baan moet hangen die je wissels aanstuurt. Je kan ook prima digitaal rijden met een handregelaar en je wissels gewoon ouderwets met een bedieningstableau aansturen. Zelfs een bloksysteem hoeft niet beslist via de computer.

Je kan het zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wil. Wil je inderdaad alle mogelijk opties gebruiken, dan wordt het automatisch ingewikkelder.

Alex

MRam

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Een N starter...
    • N-Spoor op zolder
Re: Start nieuwe baan digitaal combineren met analoog
« Reactie #10 Gepost op: 16 April 2014, 18:45:35 »
Dat volledig geautomiseerd vind ik voor op zolder ook niet leuk.
tijdens een tentoonstellig is het natuurlijk anders, en is de baan ook groter.. Maar thuis wil ik graag nog "spelen"
Startende N Spoorder
maar dan ook echt starter in alles..


http://n-spoor-op-zolder.webnode.nl/

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Start nieuwe baan digitaal combineren met analoog
« Reactie #11 Gepost op: 16 April 2014, 21:56:35 »
tijdens een tentoonstellig is het natuurlijk anders, en is de baan ook groter.. Maar thuis wil ik graag nog "spelen"

Hum... dat hoeft niet persé... :) Een baan kan daar ook heel klein zijn en heel goed "speelbaar". Dan kan juist een losse MultiMaus en handbediende wissels makkelijker zijn dan alles via decoders en computer.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MRam

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Een N starter...
    • N-Spoor op zolder
Re: Start nieuwe baan digitaal combineren met analoog
« Reactie #12 Gepost op: 13 January 2015, 20:08:48 »
Nou, de draad weer opgepakt na een hoop gedoe.
Maar goed, na alles gelezen te hebben... Beveiliging vind ik vooral nodig om botsingen te voorkomen door "achterop komende treinen", of "per ongeluk verkeerde staande wissels"waardoor twee treinen op elkaar baanvak komen.

En dat dan in combinatie met handgestuurde wissels en zelf gestuurde treinen.
dus gaat puur om beveiliging ter voorkoming van catastrofe in mn N-wereld.
Startende N Spoorder
maar dan ook echt starter in alles..


http://n-spoor-op-zolder.webnode.nl/

MRam

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Een N starter...
    • N-Spoor op zolder
Re: Start nieuwe baan digitaal combineren met analoog
« Reactie #13 Gepost op: 15 January 2015, 00:23:41 »
Niemand tips?

Of is het draadje er te lang uit geweest?
Startende N Spoorder
maar dan ook echt starter in alles..


http://n-spoor-op-zolder.webnode.nl/

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18457
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Start nieuwe baan digitaal combineren met analoog
« Reactie #14 Gepost op: 15 January 2015, 09:56:03 »
Och... je hebt al verschillende tips gehad.  Wat wilde je precies?:

(1) Ik wil wel kunnen rangeren om verschillende samenstellingen te kunnen maken. Maar ook het stoppen bij stations is natuurgetrouw.
(2) Wissels wil ik zelf kunnen bedienen en of dit nou met de vingers moet of middels een puls uit een knop/pc dat is om het even.
(3) Een pc mag zeker beveiligen, als dat nodig moet zijn.
(4) het geprichel van decoders staat me nu een beetje tegen maar met wat oefenen zal dat toch moeten lukken. Toch?

1) kan prima met digitaal. Rangeren en intussen rijden er andere treinen. Kan ook analoog maar is dan direct wat lastiger, afschakelen van railsecties etc.
2) Ik rij digitaal en op de ene tentoonstellingsbaan schakel ik de wissels analoog met een schakelaartje en op een andere digitaal via mijn handregelaar.... alles kan, wat jij wilt :)
3) Zou ik toch voor digitaal kiezen, op die manier ben je "vrijer". Hardwarematig 1 keer aanleggen, softwarematig altijd aan te passen. Die flexibiliteit heeft een puur analoog bloksysteem (meestal) niet.
4) Daar hoef je niet bang voor te zijn, en als het helemaal niet wil zijn er genoeg mensen en bedrijven die je daar graag bij assisteren.

Wat wil je nog meer weten?  ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule