....dat dit niet de bedoeling is. De discussie over het waarom daarvan, is niet aan de suppoost. Het is toch van algemene bekendheid dat voorwerpen in een museum doorgaans niet bedoeld zijn om te worden aangeraakt.
We besteden veel tijd aan het in stand houden van het fraaie erfgoed dat ons is toevertrouwd. Als het museum voor het publiek geopend is, houden we de wagens op slot. Daarmee voorkomen wij dat iedereen zo maar in en op de wagens klimt. Zo houden we de collectie gaaf. Wie een wagen van binnen wil bekijken, hoeft dat maar even aan de dienstleider of andere medewerkers kenbaar te maken en hij zorgt dat dat op een goed moment (als het even stil is) kan. De belangstellende bezoeker zal dan bovendien op al zijn vragen een antwoord krijgen. Maar wie niets vraagt en zonder meer een balkon bestijgt, omdat dat balkon toevallig niet afgesloten blijkt, zal door de suppoost er volkomen terecht op worden gewezen, dat dit niet de bedoeling is.
Als ik vraag waarom niet, wat maak ik dan kapot, zegt hij "voor de veiligheid". Dit soort types zonder intermenselijk inzicht is niet voor reden vatbaar, dus mopperend loop ik weg, terwijl hij de tram dicht gooit. Er zal maar eens een bezoeker van een stilstaande tram vallen.