Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 22:42:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:36:58
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
Vandaag om 22:20:42
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46

Auteur Topic: Hulp bij functiemappen.  (gelezen 26034 keer)

Marcel269

• Offline Offline
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #75 Gepost op: 20 December 2015, 20:54:04 »
@ Eric: je bracht me op een idee> Tot nu toe wijzigde ik de adressen altijd op dezelfde plaats, nl (ik heb een ECoS) bij 'loc wijzigen'. Als je naar de programmeerafdeling gaat staat (althans tot nu toe altijd) CV1 automatisch ook op het nieuwe adres. Bij deze trein blijkt dat niet het geval te zijn. Ik heb hem nu op het gewenste adres staan, maar daarvoor moest ik het blijkbaar op beide plekken aanpassen.

En over die grote hoeveelheid instelmogelijkheden van de Lopi's. Tja, het lijkt me toch de verantwoordelijkheid van de fabrikant om die informatie op een of andere manier ter beschikking te stellen. Hoe moet je er anders achter komen, trial & error? Het lijkt me ook in het belang van de fabrikant, want hoe gebruiksvriendelijker je het maakt voor de consument die dan ook makkelijker van al die extra mogelijkheden gebruik kan maken, hoe populairder je produkt wordt, toch?

In elk geval doet mijn lokje nu eindelijk wat ik wil en hij heeft het juiste adres  (y)

grt, Marcel

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 21 December 2015, 15:33:02 »
@ Eric: je bracht me op een idee> Tot nu toe wijzigde ik de adressen altijd op dezelfde plaats, nl (ik heb een ECoS) bij 'loc wijzigen'. Als je naar de programmeerafdeling gaat staat (althans tot nu toe altijd) CV1 automatisch ook op het nieuwe adres. Bij deze trein blijkt dat niet het geval te zijn. Ik heb hem nu op het gewenste adres staan, maar daarvoor moest ik het blijkbaar op beide plekken aanpassen.
Het adres in je centrale aanpassen is niet hetzelfde als het adres in je decoder aanpassen.
Dat zijn twee heel verschillende zaken.
Eerst pas je dus het adres in je decoder aan (via je programmeerspoor).
Daarna kan je de loclijst in je centrale ook op dit adres zetten. Dan zullen je locs pas reageren.

En over die grote hoeveelheid instelmogelijkheden van de Lopi's. Tja, het lijkt me toch de verantwoordelijkheid van de fabrikant om die informatie op een of andere manier ter beschikking te stellen. Hoe moet je er anders achter komen, trial & error?
Me dunkt dat daar in de handleiding daarover uitvoerig over wordt geschreven. Wat zou je nog meer willen?
Maar zoals gezegd, de LoPi4 heeft zoveel mogelijkheden dat het haast ondoenlijk is om echt alle mogelijkheden uit te werken. Het is dan ook even puzzelen om de mogelijkheden te doorgronden.
Wil je LoPi echt goed kunnen instellen dat is het gebruik van de LokProgrammer eigenlijk een must.
Dan is het een kwestie van de juiste vinkjes aan/uit zette, waardes aanpassen, programmeren en rijden maar.
Ga je veel LoPi's gebruiken dan is het de investering zeker waard.

Voor de fabrikant van een loc is het onmogelijk om aan te geven wat je in je decoder moet instellen. Er bestaan zoveel merken en soorten decoders dat er geen algemene handleiding voor te maken is. Daar zul je echt zelf voor in de handleiding van je decoder moeten duiken.

Waar de loc fabrikanten wel wat meer duidelijk over mogen geven is hoe de loc elektrisch in elkaar zit zodat je weet welk licht op welke functie uitgang is aangesloten. Dat zou het functiemappen een stuk makkelijker maken zonder de trial and error.
Gr.
Eric

Marcel269

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 21 December 2015, 23:14:07 »
Het adres in je centrale aanpassen is niet hetzelfde als het adres in je decoder aanpassen.
Dat zijn twee heel verschillende zaken.
Eerst pas je dus het adres in je decoder aan (via je programmeerspoor).
Daarna kan je de loclijst in je centrale ook op dit adres zetten. Dan zullen je locs pas reageren.

Als ik een kant en klare loc heb waar ik niets aan hoef te programmeren dan pas ik alleen de centrale aan: adres 3 veranderen in een ander adres, de loc een naam geven en er een fotootje aan toewijzen. Klaar. Als ik dan naar de decoder ga en kijk naar de waarde van CV1 dan staat daar het door mij gegeven locadres. De in de afgelopen dagen door mij beschreven loc waar ik enkele problemen mee had is de eerste waarbij ik zelf de CV1 waarde heb moeten instellen. Ik begrijp je redenering, maar mogelijk werkt dit bij een ECoS anders dan bij andere centrales?

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 22 December 2015, 19:27:19 »
Dat is een geheel andere vraag dan functiemappen! Behoort dat eigenlijk niet in een nieuw/ander draadje besproken te worden?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Marc!

• Offline Offline
    • Station Lisdorp
« Reactie #79 Gepost op: 19 January 2017, 19:42:23 »
Hoi,

Ik probeer mijn ESU v4 zo te programmeren dat bij indrukken van F1, wat de rangeerstand van de verlichting is, gelijkertijd F0 wordt uitgeschakeld. Ik wil dus enkel F1 indrukken en dan moet F0 uit.

Ik ben al de hele tijd aan het stoeien met de software van de lokprogrammer maar krijg het niet voor elkaar.

Iemand een idee?

Gr,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #80 Gepost op: 19 January 2017, 19:50:11 »
Ik denk dat dat ook niet kan, want F0 blijft op je centrale aan staan. Wat wel kan, is de functie die dan aan staat onderdrukken. Althans, ik heb een stuurstandrijtuig, waarbij als ik de frontseinen aan heb staan, ik deze kan overrulen door een andere functie. Zet ik die functie weer uit, dan gaan de frontseinen gewoon weer aan, want de frontseinen staan op de centrale nog steeds aan.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

henk

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 19 January 2017, 22:00:13 »
Ik heb de afgelopen tijd wat met de software zitten stoeien en volgens mij ben ik een soort logische functies tegengekomen. Bijvoorbeeld dat een uitgang actief als f0 is ingedrukt èn f1 niet is ingedrukt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 19 January 2017, 22:14:23 »
Ja hoor, dat kan. De "not" functies. Alleen ff testen of je dat bij F0 moet doen voor F1 of bij F1 voor F0. Is al weer een tijdje geleden dat ik het toe gepast heb.
Wordt het zoiets:

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 19 January 2017, 22:22:52 »
Nog effe gezocht, mijn Benelux stuurstand:

Hier ook nog wat uitleg ;)
« Laatst bewerkt op: 19 January 2017, 22:28:28 door ruudns. Reden: hier ook nog wat uitleg »
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #84 Gepost op: 19 January 2017, 22:32:26 »
Oh da's fijn. Daar ga ik dan ook eens mee stoeien.

Als je, zeg een oudere V3.5 uitleest, krijg je dit soort schermen dan ook te zien ter lering? En om af te kijken hoe ze het af-fabriek gedaan hebben?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Marc!

• Offline Offline
    • Station Lisdorp
« Reactie #85 Gepost op: 20 January 2017, 15:20:48 »
Hoi,

Bedankt Ruud voor de uitleg. Ik zal van het weekend is gaan stoeien.

Gr,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 20 January 2017, 22:32:11 »
@ingenium: als ik in de ESU Lokprogrammer software een nieuw project Lokpilot V3.0 DCC aanmaak.........ja (y). Kan het niet testen voor je, heb alleen V4 :-\.

Piet K

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 27 August 2017, 10:39:22 »
Heb dit hele oude draadje over functiemapping doorgespit, maar toch nog net niet gevonden wat ik zoek.
Heb een gebruikte Lopi V4 in mijn nieuwe aanwinst geplaatst, alles werkt prima, maar echter de Functie toets F1  ( zit op aux 1) die de binnen verlichting moet schakelen, werkt maar half,
dat wil zeggen, de binnen verlichting gaat alleen aan in een richting.
Heb inmiddels veel gelezen, dat dit waarschijnlijk op te lossen is met functiemapping, maar heb geen idee welke cv's ik hier voor moet veranderen.
Ben niet in het bezit van zo'n programmeer apparaat van ESU maar moet het gewoon via de intellibox doen.
Wie  kan mij een tip geven hoe ik dit kan veranderen?

Piet

borotof

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 27 August 2017, 10:45:11 »
De makkelijkste manier is om de decoder te resetten naar z'n fabrieksinstellingen. Dan is f1 weer standaard in 2 richtingen.

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 27 August 2017, 12:04:13 »
Maar dan ben je ook al je andere instellingen kwijt. Niet echt handig dus. Met dat ESU softwarepakket kun je alle instellingen zetten zoals je wilt, en daarna de CV instellingen exporteren. Die kun je vervolgens met je intellibox invoeren. Ik heb nu geen spoor meer liggen, maar volgens mij kon ik met mijn Intellibox 2 en Rocrail of JMRI ook alle CV's uitlezen  van een decoder. Dan is het daarna slechts een kwestie van vergelijken en de verschillen aanpassen.
Gr,

Jan Willem