Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 09:12:03
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: Hulp bij functiemappen.  (gelezen 23673 keer)

Bert de Jongh

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Wat een gezeur hier !!
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #15 Gepost op: 30 april 2014, 20:00:36 »
Het kan allemaal eenvoudiger. Ik heb een voorbereide decoder in mijn 1500 zitten maar was niet tevreden over de instellingen. De instellingen zijn onlogisch >:(, dus beetje zitten spelen met de cv's. Kan nu iedere cabine onafhankelijk van elkaar aan en uit zetten en front en sluit verlichting schakelen netjes rijrichting afhankelijk. (y) F0 is de voorzijde en F1 de achterzijde. Dus met getrokken trein alleen F0 aan en losse loc F1 erbij aanzetten. Voor wie dit ook wil op deze manier.....

cv 330 op 1
cv 346 op 8
cv 362 op 4
cv 378 op 2
cv's 394, 410, 426 en 442 allemaal op 0.

Voor je de cv's wijzig eerst cv 32 op 2 zetten.

groet  bert 
Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #16 Gepost op: 01 mei 2014, 03:16:15 »
Wat ik eigenlijk wil is op alle decoders de volgende functies hebben:
F0 = licht voor en achter wisselend met de rijrichting.
F1 = licht enkel voor wisselend met de rijrichting.
F3 = rangeersnelheid.
Wie wil de moeite nemen mij uit te leggen hoe ik die tabellen moet lezen en hoe ik een functie toets met een bepaalde decoder actie verbind.
Is er nog steeds behoefte aan een uitleg over het lezen van de tabellen?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #17 Gepost op: 01 mei 2014, 09:04:11 »
Graag Martin,
Ik heb nu al een aantal keer geprogrammeerd m.b.v. de lokprogrammer software maar iedere keer was de uitkomst niet wat ik dacht.
Ergens interpreteer/gebruik ik iets dus niet goed.
Het vreemde is dat de rangeerfunctie ondanks alle resets op F4 blijft. Misschien is die speciale MTE Lopi4 anders dan een "normale" Lopi4.
In de handleiding van de 1505 staat overigens ook dat het uitschakelen van de sluitverlichting op F3 geplanned is en de rangeerstand op F4.
Maar onder de streep zijn mijn wensen nog steeds als vermeld en heb ik het nog steeds niet bereikt.

Als ik tijd heb ga ik vanavond de instellingen van Bert proberen maar los daar van wil ik graag begrijpen wat ik doe.

Ernest (ben niet wanhopig maar licht geirriteerdhttp://forum.beneluxspoor.net/Smileys/classic/wink.gif )
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #18 Gepost op: 01 mei 2014, 09:59:50 »
Duidelijker dan Ruud het met de screenshots heeft uitgelegd kan het haast niet.
Gewoon aan/uit vinken wat je wel en niet wilt en dan de decoder programmeren.

De MTE Lopi4 is een doodgewone standaard Lopi4 met maar een paar voorgeprogrammeerde instellingen.
Na een reset heb je de default ESU instellingen.
Gr.
Eric

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #19 Gepost op: 01 mei 2014, 15:30:23 »
Toch lijkt het er op dat mijn Lopi4 niet standaard is.
Ik heb de boel net ge-reset; CV8:8.
Daarna gewoon onder adres 3 gaan rijden.
Alle rij-instellingen zijn inderdaad verdwenen maar onder F3 gaat nog steeds het witte A-sein afhankelijk van de rijrichting branden en onder F4 zit nog steeds de rangeerstand.
In feite reset hij dus naar de MTE instellingen.
Misschien dat het aan de 1505 ligt en dat een aantal interne doorverbindingen niet standaard zijn (hoewel ik dat niet aannemelijk vind), dat weet ik natuurlijk niet.
Het verklaart volgens mij wel waarom mijn pogingen tot vreemde resultaten leiden.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #20 Gepost op: 01 mei 2014, 15:33:24 »
Bert,
Ik wil vanavond jouw voorstel nog even proberen.
CV 31 = 16 ?
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #21 Gepost op: 01 mei 2014, 15:35:42 »
CV31=16
CV32=2
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #22 Gepost op: 01 mei 2014, 16:22:00 »
Programmering volgens Bert werkt perfect (rangeersnelheid nog steeds op F4).
Bert, is het veel moeite mij een screendumpje van je "function mapping  scherm" te sturen ? Dan ik zien wat tot wat heeft geleid.
Bij voorbaat........,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #23 Gepost op: 01 mei 2014, 17:46:52 »
Spoorgenoten,
Ik volg jullie verhalen met grote belangstelling. Ook ik heb een 1500 loc met een vooraf ingestelde ESU decoder, maar ben dus niet echt tevreden over de keuze van F3 en F4. Omdat de handleiding die tegenwoordig bij de decoder zit, voor mij "onleesbaar" is geworden, heb ik dankzij de berichten in deze draad ondertussen de software geïnstalleerd en ben vervolgens een en ander aan het naspelen. Ik begin het weer een beetje te begrijpen.
De waardes die door Bert zijn opgegeven kan ik met behulp een handleiding van een eerdere versie van de LoPi4 weer terugvertalen naar functietoetsen en AUX uitgangen. Zelf wil ik proberen de AUX3 te gaan gebruiken voor cabineverlichting. Ik weet dat de AUX 3 en 4 onversterkte uitgangen op de decoder zijn en heb volgens mij de aansluitingen op de print gevonden. Mocht het fout gaan dan kost het mij hooguit een eigen led en/of weerstand.

Ik zal, indien van toepassing, mijn vorderingen met jullie delen.

groet,
Hans
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2014, 20:30:22 door Hans.F »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #24 Gepost op: 01 mei 2014, 22:36:00 »
Ernest,
Kunnen de CV-waarden in de decoder door jou uitgelezen worden? Zo ja maak dan een lijst. Zet vooraf in CV 31 de waarde 16. Zet in CV 32 de waarde 2. Lees dan 'alle' waarden van CV 266 .. 509. Met 'alle' bedoel ik de CV's
266, 268, 269,
282, 284, 285,
298, 300, 301 enz. t/m
506, 508, 509.
-- Dus per regel komt er steeds 16 bij. Dat heeft met het binaire talstelsel te maken, waardoor het voor de fabrikant gemakkelijker is om het in een geheugenchip te krijgen. --
Hiermee lees je de instellingen van Fs (= stilstand), Fr (= rijden) en F0 .. F5.
-- Voor de (absolute) zekerheid kun je ook de CV-waarden van F6 .. F13 uitlezen. Daartoe moet in CV 32 de waarde 3 staan. En dan weer de CV-waarden in CV 266 .. 509 uitlezen. --
Geef dan de lijst met CV's die een inhoud hebben die anders is dan 0 (nul), want met die CV's wordt 'iets' mee aangestuurd. Aan de hand van die lijst kan gekeken worden hoe het nu is. Dan wordt het eenvoudiger om aan te geven hoe de wensen 'vertaald' moeten worden naar nieuwe/andere instellingen.

Doordat de rangeersnelheid nu nog onder F4 functioneert, komt waarschijnlijk omdat in CV 460 en CV 476 een 2 zit. Klopt dat? Zo niet, wat staat er dan in?

Overigens: Heb je een lijst volgens blz. 44 van de Nederlandse handleiding van LokPilot V4.0?

Hieronder staat een lijst om in te vullen.
Lees die lijst in Excel in.
;Locomotief:
;CV 31: 16;;Uitgangen;;Logische functies 1;;Logische functies 2
Functietoets;Omschrijving;CV 32;CV-nr;Inhoud;CV-nr;Inhoud;CV-nr;Inhoud
Fsv;Stilstand vooruit;2;266;;268;;269
Fsa;Stilstand achteruit;2;282;;284;;285
Frv;Rijden vooruit;2;298;;300;;301
Fra;Rijden achteruit;2;314;;316;;317
F0v;Licht vooruit;2;330;;332;;333
F0a;Licht achteruit;2;346;;348;;349
F1v;F1 vooruit;2;362;;364;;365
F1a;F1 achteruit;2;378;;380;;381
F2v;F2 vooruit;2;394;;396;;397
F2a;F2 achteruit;2;410;;412;;413
F3v;F3 vooruit;2;426;;428;;429
F3a;F3 achteruit;2;442;;444;;445
F4v;F4 vooruit;2;458;;460;;461
F4a;F4 achteruit;2;474;;476;;477
F5v;F5 vooruit;2;490;;492;;493
F5a;F5 achteruit;2;506;;508;;509
F6v;F6 vooruit;3;266;;268;;269
F6a;F6 achteruit;3;282;;284;;285
F7v;F7 vooruit;3;298;;300;;301
F7a;F7 achteruit;3;314;;316;;317
F8v;F8 vooruit;3;330;;332;;333
F8a;F8 achteruit;3;346;;348;;349
F9v;F9 vooruit;3;362;;364;;365
F9a;F9 achteruit;3;378;;380;;381
F10v;F10 vooruit;3;394;;396;;397
F10a;F10 achteruit;3;410;;412;;413
F11v;F11 vooruit;3;426;;428;;429
F11a;F11 achteruit;3;442;;444;;445
F12v;F12 vooruit;3;458;;460;;461
F12a;F12 achteruit;3;474;;476;;477
F13v;F13 vooruit;3;490;;492;;493
F13a;F13 achteruit;3;506;;508;;509
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #25 Gepost op: 02 mei 2014, 12:17:19 »
Martin,
Ik kan decoders uitlezen maar dan wel CV voor CV via de IB. Ik heb wel de lokprogrammer sofware maar geen lokprogrammer.
Al die CV's stuk voor stuk uitlezen is best een klus dus heb ik gekozen voor the easy way out en dat is de programmering van Bert. OK ik moet er even bij nadenken dat de 1505 de rangeersnelheid op F4 heeft i.p.v. F3.
Ik zal de komende dagen eens via de Lokprogrammer sofware proberen in te stellen wat Bert heeft gedaan. Als het goed is moet ik dan bij "changed VC's" hetzelfde vinden wat Bert heeft geadviseerd.
Ik heb nu nagenoeg wat ik wil alleen begrijp ik niet hoe ik daar gekomen ben. Da's irritant maar ik blijf dooorzoeken.
Groet,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #26 Gepost op: 02 mei 2014, 12:31:48 »
Ernest,
... Doordat de rangeersnelheid nu nog onder F4 functioneert, komt waarschijnlijk omdat in CV 460 en CV 476 een 2 zit. Klopt dat? Zo niet, wat staat er dan in?

Overigens: Heb je een lijst volgens blz. 44 van de Nederlandse handleiding van LokPilot V4.0?
Deze vragen zijn toch wel snel af te handelen?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #27 Gepost op: 02 mei 2014, 12:48:37 »
Heb je onderstaand draadje al eens gelezen?

Functietoetsen zelf toewijzen: ESU lokpilot en Digirails locomotive 80020
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #28 Gepost op: 02 mei 2014, 13:44:43 »
@Ernest:F3 rangeerstand, F4 rem/optrekvertraging aan/uit

CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV428 =   2
CV444 =   2
CV460 =   1
CV476 =   1
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Hulp bij functiemappen.
« Reactie #29 Gepost op: 02 mei 2014, 14:19:42 »
Al die CV's stuk voor stuk uitlezen is best een klus ...
Dat valt mee als je regelmatig de '+'-toets gebruikt om naar een volgend adres te gaan.

... dus heb ik gekozen voor the easy way out ... alleen begrijp ik niet hoe ik daar gekomen ben. Da's irritant maar ik blijf dooorzoeken.
Beide uitspraken liggen in elkaars verlengde. Om het te doorgronden lijkt mij een 'easy way out' geen geschikte methode.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.