Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
  

Auteur Topic: Code 75 en verder  (gelezen 4651 keer)

Schiespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Code 75 en verder
« Reactie #30 Gepost op: 12 April 2014, 19:57:31 »
Maar waar bestel je je "bulk" dan over het algemeen? Houten dwarsliggers e.d. Weller levert fraaie bouwpakketten maar dat is van gegoten kunststof. In de VS zie je dat er meer gewerkt wordt met houten dwarsliggers. Daar bestaan ook prachtige gegoten mallen om de dwarsliggers op maat te maken.  De bereikbaaarheid van het spul blijft toch een lastig punt...in Nederland heb je het gevoel dat we hier een slag missen... er is praktisch niets.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Code 75 en verder
« Reactie #31 Gepost op: 12 April 2014, 22:04:14 »
De houten dwarsliggers heb ik zelf gezaagd/gesneden uit 2 mm triplex. Verder koop ik weinig in bulk. Ik ben een langzame bouwer, dus met 5 lengtes code 75 flex kan ik een hele tijd vooruit. En als er dan weer een beurs is, dan koop ik weer een paar lengtes.

Zo'n 40 jaar geleden heb ik losse railstaven code 70 wel in bulk gekocht bij een winkel die niet meer bestaat. Daar heb ik nog een hele bos van over omdat ik er niet meer mee verder ga. Handmatig spijkeren gaat toch te veel tijd kosten. Vanaf nu alleen nog maar code 75 flex.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Schiespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Code 75 en verder
« Reactie #32 Gepost op: 13 April 2014, 05:00:12 »
Nogmaals bedankt voor deze inzichtelijke reacties.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Code 75 en verder
« Reactie #33 Gepost op: 13 April 2014, 07:32:34 »
En verder nog dit: in Nederland kun je dus eigenlijk niets echt direct kopen wat betreft railmateriaal vanaf Code 75. Je moet dus alles bestellen via Duitse websites van Weiniert enz. ? Ik zou wel eens willen weten wie van de forumleden echt rijdt op Code 75, 70 of lager en wie de wissels van Weinert en Weller gebruikt. Ik zie ook geen enkel adres van een vereniging of club op het Internet of contactpersoon.

Eens gaan praten met een specialistische modeltreinenzaak in de buurt? Het is niet spul dat dagelijks verkocht wordt.  Het probleem is meestal dat de gebruikers van dit spul wel hun weg vinden. Soms is het een verrassing als je bij een bepaalde winkel naar binnenloopt om gewoon te vragen of ze iets hebben.

De bereikbaaarheid van het spul blijft toch een lastig punt...in Nederland heb je het gevoel dat we hier een slag missen... er is praktisch niets.

Dat is wel heel stellig gezegd. Door het internet valt dat 100% mee. Je kan zo via internet spullen bestellen. Dan heb je het zo in huis en hoef je niet de deur uit. Je had en kan vandaag nog naar Intermodellbau in Dortmund. Dat is een grote beurs waar heelveel kan vinden. Veel fabrikanten en leveranciers aanwezig. Ook voor dit soort spullen. Ligt een beetje aan waar je woont maar dat is relatief dichtbij :)

Alleen verwijzingen naar zogenaamde "norm-sites" waar je alle regeltjes kunt nalezen maar niets wijzer wordt over hoe een starter nu moet omgaan met deze toch een beetje exotische materialen. Mijn Duits is redelijk en contact opnemen met Duitse gebruikers vind ik prima maar er moet hier toch ook wat te vinden zijn. Wie weet daar wat meer over?

Je maakt het je als starter dan ook niet echt makkelijk als je meteen met dat soort materialen wil gaan werken. De kans dat het misgaat is groter dan.... Het lijkt wel wel of je meteen in het grote diepe bad wil springen om te zwemmen voordat je kan zwemmen ;)

Op de website van Fremo, link in een eerder bericht, staat een nederlandse contactpersoon. Die zou je eens kunnen benaderen. Ook hier op het forum zijn wel diverse mensen, zoals Ronald Halma Civil war-baan en Zelfbouwwissel die aan zelfbouw rail e.d. doen. Ook over de verschillende railsystemen is behoorlijk wat geschreven in de afgelopen 8 jaar.


Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Code 75 en verder
« Reactie #34 Gepost op: 13 April 2014, 08:10:11 »
En je bent ook niet beperkt tot Nederland. In Duitsland heb je dacht ik goede sites waar de onderdelen zonder meer kunnen worden besteld. En dankzij de EU betaal je tegenwoordig gewoon met je bankrekening.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Schiespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Code 75 en verder
« Reactie #35 Gepost op: 13 April 2014, 08:37:58 »
Bedankt weer voor de adviezen. Ervaring doe ik al op met de bouw van de schaduwstations, gewoon in Code 100. En dat gaat goed. Pas veel later ga ik eens proberen zo mooi mogelijk te bouwen aan de zichtbaan. Stapje voor stapje en natuurlijk in samenwerking met dit leuke forum!