Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
  

Auteur Topic: Code 75 en verder  (gelezen 4652 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Code 75 en verder
« Reactie #15 Gepost op: 12 April 2014, 09:18:43 »
Als je zuiver je sporen legt kun je nog prima je code 100 in je schaduwstation gebruiken. Alleen scherpe wissels kunnen roet in het eten gooien als je met fijnere wielen gaat rijden.

dirkjan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Code 75 en verder
« Reactie #16 Gepost op: 12 April 2014, 09:39:08 »
Finescale RP25 (code 88 wielen) en een spiemaat van de wissels >14,6mm is fijner dan NEM310
Nou ben je wat dingen door elkaar aan het roeren. Als je met code 88 wielen gaat rijden, dan moet je inderdaad je wissels aanpassen of zelf bouwen. Maar op wissels volgens NEM 310 moet je code 110 wielen gebruiken, anders zakken ze in de puntstukken.
En wat is de spiemaat van de wissels? Ik ken wel de speermaat, maar dat heeft betrekking op de wielen (maat B uit de NEM)

Alleen scherpe wissels kunnen roet in het eten gooien als je met fijnere wielen gaat rijden.
Als je met fijnere wielen gaat rijden, dan moet je ook "fijnere" wissels gebruiken. En de scherpte (puntstukhoek) doet er dan niet toe.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Code 75 en verder
« Reactie #17 Gepost op: 12 April 2014, 10:09:21 »
Roco heeft inlegstukjes voor het RocoLine wissel programma, nummers 98019 en 98020, speciaal voor RP25 wielen.
Daarna hobbelen alle normale wielen uiteraard!

Mvg,
Erik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Code 75 en verder
« Reactie #18 Gepost op: 12 April 2014, 10:48:04 »
Die inlegstukjes zijn intussen al weer uit de handel genomen. Het is ook een onzinprodukt. Als wissels en wielen op elkaar zijn afgestemd, dan heb je zulke hulpmiddelen helemaal niet nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Code 75 en verder
« Reactie #19 Gepost op: 12 April 2014, 11:03:17 »
Nou ben je wat dingen door elkaar aan het roeren. Als je met code 88 wielen gaat rijden, dan moet je inderdaad je wissels aanpassen
Euh, ja? Jij geeft aan dat je het niet finescale vind? Ik weet prima wat ik daarvoor moet doen hoor, dankjewel.

Citaat
Als wissels en wielen op elkaar zijn afgestemd, dan heb je zulke hulpmiddelen helemaal niet nodig.

En als het niet op elkaar afgestemd is, zijn ze reuze handig. Niet iedereen heeft tijd en geld om alles zelf te bouwen. Dus met een paar inlegstukjes kun je goed nog lange tijd je oude wissels gebruiken.

dirkjan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Code 75 en verder
« Reactie #20 Gepost op: 12 April 2014, 11:08:33 »
Euh, ja? Jij geeft aan dat je het niet finescale vind? Ik weet prima wat ik daarvoor moet doen hoor, dankjewel.
Het zou de zaak een stuk verhelderen als je hier uitlegt wat je er allemaal over weet. Ik krijg de indruk dat je een eigen norm aan het uitvinden bent. En er zijn er al zo veel.

En reageer ook even op mijn vraag wat je bedoelt met de spiemaat van een wissel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Code 75 en verder
« Reactie #21 Gepost op: 12 April 2014, 11:15:31 »
Die inlegstukjes zijn intussen al weer uit de handel genomen.

Dat wist ik niet (heb zelf geen RP25)

Citaat
Het is ook een onzinprodukt. Als wissels en wielen op elkaar zijn afgestemd, dan heb je zulke hulpmiddelen helemaal niet nodig.

Tja, in 1x goed is doorgaans beter, maar bedoel je nu te zeggen dat het product niet werkt, dus dat de wissels met inlegstukjes nog steeds niet voldoen aan de eisen voor RP25? De hulpstukjes zijn toch juist bedoeld om de wissels op de wielen af te stemmen?

Ik kan me wel voorstellen dat je RocoLine niet mooi genoeg vindt voor het zichtspoor, maar als het technisch correct werkt lijkt het me een prima oplossing voor opstelsporen en schaduwstations.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Code 75 en verder
« Reactie #22 Gepost op: 12 April 2014, 11:27:53 »
maar bedoel je nu te zeggen dat het product niet werkt, dus dat de wissels met inlegstukjes nog steeds niet voldoen aan de eisen voor RP25?
Ik bedoel te zeggen dat die inlegstukjes overbodig zijn. RP25 hoort gewoon probleemloos te rijden op wissels die voldoen aan NEM310. Als een fabrikant inlegstukjes levert om het "hobbelen" tegen te gaan, dan geeft die fabrikant daarmee impliciet toe dat zijn wissels niet aan de norm voldoen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re: Code 75 en verder
« Reactie #23 Gepost op: 12 April 2014, 11:39:57 »
Volgens mij is het heel simpel. RP25 hanteert dezelfde wielbreedte als 'normaal' maar met kleine flenzen. Bij Proto 87 en/ of h0 Pur worden veel smallere (realistischere) wielen gebruikt (ook met lage flenzen). Maar vanwege deze smalle wielen zul je dus automatisch je wissels en rails ook volgens bijpassende normen moeten gaan leggen (kopen). Bij proto 87 wordt nog regelmatig fantasie gebruikt bij het ontwikkelen van het totaalbeeld. H0 Pur streeft naar waarheidsgetrouwe weergave.

Ik hoor het graag als mijn bevindingen onjuist of incompleet zijn afgezien van de gehanteerde maatvoering.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Code 75 en verder
« Reactie #24 Gepost op: 12 April 2014, 12:01:34 »
Volgens mij is het heel simpel. RP25 hanteert dezelfde wielbreedte als 'normaal' maar met kleine flenzen.
Goed gezien. Een paar kanttekeningen:
RP25 is een verzamelnaam voor verschillende wielafmetingen. Op normale wissels volgens Morop normen past RP25-110. D.w.z. de wielbreedte is 110/1000 inch, oftewel 2,8 mm.
Er bestaat ook RP25-88, maar die wielen zijn te smal voor standaard wissels, ze zakken in de puntstukken.

De flenzen bij RP25-110 zijn niet echt kleiner. De breedte voldoet aan de Morop normen, ze zijn alleen lager dan de gebruikelijke flenzen. Maar flenzen mogen volgens NEM310 0,6 mm hoog zijn, en dan is er geen verschil meer met RP25. Anders gezegd: RP25-110 voldoet helemaal aan de maatvoering van de NEM310.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Schiespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Code 75 en verder
« Reactie #25 Gepost op: 12 April 2014, 13:53:40 »
Dus mijn Philo 2400 heeft RP25 wielen/flenzen? Want hij ontspoord wel altijd op een medium radius Peco Code 100 wissel. Nu is voor mij die Philo geen maatstaf- ik zet hem maar een enkele keer in- want Artitec en Roco materieel rijdt probleemloos over die Peco's. De gebruikelijke moderne norm bij het materieel is dus ook geschikt om over fijner railmateriaal zoals Code 75 te rijden, maar waar houdt dat op? Ik ga echt niet die wielen allemaal laten vervangen. Lijkt me dus ook niet nodig. Code 75 is geen echte finescale norm toch? Een beetje een compromis? Het verhaal van de proto en pur norm begrijp ik wel, dan ga je inderdaad alles vervangen en verbeteren. Mij gaat het erom mooie slanke wissels en goed ogende rails te hebben zodat ook de scenery daarop afgestemd kan worden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Code 75 en verder
« Reactie #26 Gepost op: 12 April 2014, 15:39:11 »
Dat je Philo 2400 ontspoort heeft niks te maken met RP25, en ook niet met rails code 100. Waarschijnlijk is er iets mis met de wielafstand.
Code 75 geeft alleen maar de spoorstaafhoogte aan. Daar kun je met alle materieel op rijden, omdat er voor de flenzen net voldoende diepte is. De hoogte vanaf bovenkant spoorstaaf tot aan de railstoelen is 1,3 mm, en de flenzen mogen maximaal 1,2 mm hoog zijn. Er is dus 0,1 mm ruimte.
Code 75 is geen finescale, en ook geen compromis. Het is zo ongeveer de laagste railstaaf waar alles overheen kan rijden. Dan is die staaf volgens de schaalverhouding nog iets te hoog.

Bij echt finescale worden de flenzen en wielbanden ook in de breedte verkleind. En daardoor kunnen de groeven in de wissels ook smaller worden. Maar dat is bij RP25 dus helemaal niet aan de orde. Nogmaals: RP25 voldoet gewoon aan de Morop normen.
« Laatst bewerkt op: 12 April 2014, 20:31:59 door guest7823. Reden: citaat verwijderd wegens directe onderposing »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Spaar ze allemaal.
Re: Code 75 en verder
« Reactie #27 Gepost op: 12 April 2014, 17:03:23 »
Het ligt er ook aan wat voor spoor je wilt uitbeelden.

Als ik een spoorbaan van UIC54 wil verbeelden is de Peco75 maar 0,072 mm. te hoog en ik heb daar geen probleem mee, op goederen emplacementen of ouder spoor en lokaallijnen ligt vaak lager spoor b.v. NP46 dan is de Peco echter 0,277 mm. te hoog.
Voor hoofdspoorlijnen in Duitsland, de HSL en de Betuweroute is de Peco 75 te laag.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Railprofiel

Stephan.

Schiespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Code 75 en verder
« Reactie #28 Gepost op: 12 April 2014, 17:08:58 »
Grappig al die verschillen. Wat zien jullie nu zelf als ideaal railsysteem en wat gebruiken jullie zelf? En verder nog dit: in Nederland kun je dus eigenlijk niets echt direct kopen wat betreft railmateriaal vanaf Code 75. Je moet dus alles bestellen via Duitse websites van Weiniert enz. ? Ik zou wel eens willen weten wie van de forumleden echt rijdt op Code 75, 70 of lager en wie de wissels van Weinert en Weller gebruikt. Ik zie ook geen enkel adres van een vereniging of club op het Internet of contactpersoon. Alleen verwijzingen naar zogenaamde "norm-sites" waar je alle regeltjes kunt nalezen maar niets wijzer wordt over hoe een starter nu moet omgaan met deze toch een beetje exotische materialen. Mijn Duits is redelijk en contact opnemen met Duitse gebruikers vind ik prima maar er moet hier toch ook wat te vinden zijn. Wie weet daar wat meer over?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Code 75 en verder
« Reactie #29 Gepost op: 12 April 2014, 17:20:39 »
Ik zou wel eens willen weten wie van de forumleden echt rijdt op Code 75, 70 of lager ....
Ik heb zelf code 75 flexrail van Peco in mijn hoofdbaan liggen. Wissels zijn zelfgebouwd, van code 75 spoorstaven. De opstelsporen zijn code 70, los gekochte railstaven, gespijkerd op houten dwarsliggers.
Vanwege die code 70, en vanwege de constructie van de wissels, heb ik de wielstellen vervangen door RP25 of de flenzen afgedraaid naar 0,6 à 0,8 mm hoogte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.