Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 19:12:39
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 19:11:06
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:51:55
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 18:45:04
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:31:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
  

Auteur Topic: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..  (gelezen 4718 keer)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #30 Gepost op: 26 March 2014, 21:20:17 »
De verbinding Amsterdam--Rotterdam via Haarlem is sinds de opening van de Schiphollijn niet meer de hoofdverbinding tussen beide steden, dus dat die verbinding in de jaren niet verbeterd is, maar verslechterd is logisch.
De Benelux was/is onderdeel van NS Internationaal/Highspeed en niet van NS Reizigers.

Dirk

NS geeft beide varianten weer in de reisplanner met een praktisch gelijke reistijd, die substantieel hoger ligt dan die in het recente verleden.

Dat de BNL niet tot het HRN behoort klopt,maar verder dient NS wijzigingen de internationale dienstregeling ook gewoon aan de minster voor te leggen. N dat opzicht, maakt het geen verschil
Heußenstein : HO, DB 1957

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #31 Gepost op: 26 March 2014, 23:01:11 »
Zolang producten van NS Internationaal/NS HiSpeed in paden rijden, waar reguliere NS / HRN treinen dan voor vervallen (lekker goedkoop binnen het zelfde concern) en ook gewoon binnenlandse reizigers mee nemen, blijft het voor mij HRN werk.
Dat kun jij wel vinden, maar blijft feit dat het dan dus niet zo is en er wat andere spelregeltjes aanzitten  ;)

De reguliere treinen op de tijd van de BNL 'vervallen' niet, die hebben dan nooit bestaan en dat heeft niets te maken met 'lekker goedkoop' maar dat er helemaal geen ruimte is voor zoveel treinen.

In de IC naar Berlijn kun je ook gewoon binnenlands reizen, maar dan nog heeft die trein niets te maken met de HRN concessie...
« Laatst bewerkt op: 26 March 2014, 23:07:47 door Thom »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #32 Gepost op: 27 March 2014, 00:08:16 »
IC Berlijn reed altijd in een pad van (dus i.p.v.) een IC Amsterdam-Enschede, per 2 uur 3x IC en 1x IC Berlijn. Sinds Spoorslag '70 hebben we vaste patroon tijden, b.v. elke 15, elke 30, elke 60 of elke 120 minuten. Dat gaat hier voor IC Berlijn wel op, maar de IC heeft dan intervallen van 30-30-60-30-30-60-etc. Maakt dat de IC Berlijn dus onderdeel moet zijn van HRN.

Personeel op de IC Berlijn vindt dat helemaal niet fijn, want voor nationaal verkeer is de trein al erg druk, en samen met de internationale reizigers te druk eigenlijk, plus de internationale (duur betalende zakenreiziger) vindt zo'n overvolle trein, met b.v. allerlei luidruchtige scholieren/studenten ook niet fijn.

Tegenwoordig heeft men het patroon van de IC Amsterdam-Enschede 15 minuten omgegooid, maar de IC Berlijn niet. De IC rijdt nu dus consequent met 30 intervallen en de IC op zichzelf staand met 120 intervallen, waarbij hij nu wel als niet HRN beschouwd kan worden.

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #33 Gepost op: 27 March 2014, 01:17:40 »
Tegenwoordig heeft men het patroon van de IC Amsterdam-Enschede 15 minuten omgegooid, maar de IC Berlijn niet. De IC rijdt nu dus consequent met 30 intervallen en de IC op zichzelf staand met 120 intervallen, waarbij hij nu wel als niet HRN beschouwd kan worden.
Niet correct, de IC Berlijn rijdt nu tussen Amsterdam en Amersfoort samen met de IC Enkhuizen-Amersfoort. Wanneer er een IC Berlijn gaat vervalt de binnenlandse IC, deze rijdt dan enkel Enkhuizen-Amsterdam, met als uitzondering de avondspits, dan rijden beide IC's (1561 en 241) vlak achter elkaar. Alleen op het traject Amersfoort-Hengelo is de IC Berlijn dus op zichzelf staand geworden.  ;)
« Laatst bewerkt op: 27 March 2014, 01:21:43 door Frontier »
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #34 Gepost op: 27 March 2014, 12:56:14 »
Ik ben er nog wat verder ingedoken. De IC-Berlijn valt tot de grens onder de concessie HRN, net zoals dat gold voor de Beneluxtrein. Over de internationale bediening heeft de minister (in tegenstelling tot wat ik eerder schreef) geen formele zeggenschap.

Op het moment dat NS Hispeed de bediening wijzigt, kan van NS worden geëist dat het binnenlandse traject wordt opgevuld. Dit gebeurt volgend jaar bijvoorbeeld, als de laatste trein Amsterdam-Bad Bentheim wordt geschrapt (en vervangen door een binnenlandse IC Amsterdam-Hengelo).

Dat de IC Berlijn best druk is met binnenlandse reizigers, heeft ook te maken met de slechte bediening vanuit het Oosten naar Amsterdam. De intercity Deventer-Enkhuizen op zaterdagochtend is beduidend drukker dan op doordeweekse ochtenden...

Terug naar de BNL: NS had het voornemen deze te schrappen. Tot aan Roosendaal kon de minister daar iets over zeggen: voorgeschreven was, dat NS de BNL moest vervangen door een vervangende binnenlandse intercity. Door capaciteitsgebrek is deze er niet gekomen.
Heußenstein : HO, DB 1957

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #35 Gepost op: 27 March 2014, 15:09:06 »
Over (de naam van) de Beneluxtrein: Er zijn inderdaad plannen geweest om de verbinding naar de stad Luxemburg door te trekken, maar die zijn nooit echt uit de verf gekomen. Er wordt gezegd dat de stellen te weinig vermogen hadden voor het traject Namen--Luxemburg door de Ardennen, maar er was ook veel te weinig materieel voor zoiets.

De ouderen onder ons weten nog wat de Benelux was (en is). Nog tijdens de Duitse bezetting sloten de regeringen in Londen van Nederland, België en Luxemburg een politiek en economisch samenwerkingsverdrag dat als het Benelux verdrag bekend werd. Het was een voorloper van wat nu de Europese Unie is, hoewel de Benelux-organisatie nog steeds bestaat.
Toen in 1957 de BNL trein in dienst kwam leefde de Benelux-gedachte nog heel sterk en lag het voor de hand om die naam te gaan gebruiken, zeker toen een jaar later de grote Wereldtentoonstelling Expo 58 in Brussel werd gehouden. De hoofdingang van die tentonstelling heette trouwens "Benelux" om maar aan te geven dat die gedachte ook in België sterk leefde.

Dirk

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #36 Gepost op: 27 March 2014, 22:55:50 »
Terug naar de BNL: NS had het voornemen deze te schrappen. Tot aan Roosendaal kon de minister daar iets over zeggen: voorgeschreven was, dat NS de BNL moest vervangen door een vervangende binnenlandse intercity. Door capaciteitsgebrek is deze er niet gekomen.
Als je een trein schrapt, kan er voor de verplichte vervanger toch nooit ineens capaciteitsgebrek zijn?
De zelfde trein had i.p.v. in doorrijden zelfs gewoon in Rsd kunnen keren.
Materiaal was er n.l. ook, want werd al gebruikt.

Allemmaal kul om deze goede verbinding in dat één Europa zo moedwillig te slopen, omdat het concurrerende product bij de zelfde partij ligt en jezelf beconcurreren natuurlijk niet slim is.
De Thalys / HSL-Zuid zou nooit ook bij NS mogen zitten in mijn beleving.
Alleen zo kan je uit Benelux EN alternatieven bij beide voor de klant het beste naar boven brengen!!!

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #37 Gepost op: 28 March 2014, 12:17:56 »
Ik dacht dat de intercities tussen Luik en Brussel over de HSL tussen de steden gaat, zonder toeslagen.
En de Belgen hebben alles bij de NMBS gehouden.

Als dat zo is, kan het dus wel.

Groeten, Alexander

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #38 Gepost op: 28 March 2014, 18:28:42 »
De Belgen hebben dan ook meersysteemslocomotieven. Die heeft de NS niet, omdat die het liefste met treinstellen rijden. Een locomotief is nog eens gemakkelijk te wisselen voor een exemplaar dat op meer of andere stroomsystemen rijdt; met een treinstel is dat dus niet het geval.

Men zou zich bij de NS eens af moeten gaan vragen waarom de landen om ons heen nog steeds gebruik maken van getrokken treinen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #39 Gepost op: 29 March 2014, 00:52:29 »
Het is juist omgekeerd Peter : zowel DB als NMBS gaan steeds meer over tot treinstellen. Nu cargo en personenvervoer gescheiden zijn is het steeds gunstiger met treinstellen te rijden, loks staan anders hele nachten stil terwijl ze veel duurder zijn in exploitatie dan treinstellen..
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #40 Gepost op: 29 March 2014, 01:21:56 »
DB en NMBS hebben anders recentelijk nog locomotieven besteld cq afgenomen. ;)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #41 Gepost op: 29 March 2014, 20:45:02 »
Remco ze kopen ze nog wel, maar vooral bij DB en NMBS is het de laatste 20 jaar duidelijk te zien dat verhouding loks - treinstellen redelijk naar de kant van de treinstellen begint door te slaan. Voor de grote invoering van de ICE was bijna alles in Duitsland op de hoofdlijnen getrokken, tegenwoordig is dat flink minder.

Ook in Belgie hebben veel loks, bijvoorbeeld door introductie van de reeks 41, het veld moeten ruimen. Er komen nog wel elektrische loks en het is niet zo zwart-wit als in Nederland, maar de trend is wel duidelijk.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #42 Gepost op: 29 March 2014, 21:33:44 »
Klopt, maar in de ons omringende landen hebben ze veel meer materieel dat op 15kV of 25kV wisselspanning kan rijden. In Nederland is alles 1800V en vrijwel alles een treinstel. Zo blijf je in een vicieuze cirkel omdat ombouwen van zowel materieel als spoorlijnen (te) duur is.

Of er meer geïnvesteerd zou moeten worden in lijnen met 25kV en waar je wat harder kunt rijden (160 of zo) is een politieke vraag waar ik me verder niet over uit zal laten. Sinds de Betuweroute en de HSL-Zuid is er niet zo gek veel animo voor.

Maar "stukje bij beetje" is iets wat ze in Nederland vaak nog niet echt willen doen als het over infrastructuur gaat. Op de Flevolijn na dan. Die was niet zo ambitieus en was zelfs iets goedkoper dan begroot.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #43 Gepost op: 29 March 2014, 22:55:58 »
Bedoel je niet de Hanzelijn ipv de Flevolijn?

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Hoge(re) snelheidslijnen in en rond NL: de zin en onzin..
« Reactie #44 Gepost op: 30 March 2014, 08:56:41 »
Ja, die bedoelde ik inderdaad. Ik dacht dat ik het had aangepast, maar kennelijk werd ik afgeleid.

- Peter

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S3 met Tapatalk 4

***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40