Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:09:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 09:07:29
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: Pendelautomaat: hoe aan te sluiten?  (gelezen 6278 keer)

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Pendelautomaat: hoe aan te sluiten?
« Gepost op: 02 April 2014, 21:42:48 »


Dit is een pendel automaat voor analoog bedrijf, ik heb hem een aantal jaren geleden gekregen, gebouwd en getest, het werkte goed.
Nu ik hem wil gebruiken ben ik de hand leiding kwijt.
De rail aansluiting zijn de pennen met de gesoldeerde draden, de voeding van de treintrafo zit links daarvan, en uiterst links zit de aansluiting voor de hulpspanning.
Mijn vraag is, wie weet de polariteit en de hoogte van de hulpspanning.

met vriendelijke groet,
Willem
« Laatst bewerkt op: 03 April 2014, 13:05:31 door Bert van Gelder. Reden: Titel: taalfoutje. »
thuis ben ik de enige die (model)spoort

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: pendel automaat wie kan mij helpen
« Reactie #1 Gepost op: 02 April 2014, 22:22:12 »
Wat ik kan zien zijn 2 condensatoren, 3 diodes, 1 relais en 1 timer-IC (waarschijnlijk NE555).

Met de 2 potmeters wordt de laad- en ontlaadtijd van 1 van de condensatoren bepaald en daarmee de schakeltijd van het relais. 1 diode is bedoeld als vrijloopdiode (die naast het relais). een 2e als blok, zodat de condensator niet laad of ontlaad.

Nu weet ik niet zeker wat de 3e doet. Dit zou een gelijkrichtdiode kunnen zijn, maar zou ook weer bij de laad- en ontlaadschakeling kunnen horen. Ik zou dus zeggen dat voor de zekerheid zou ik de schakeling voeden met 9V gelijkstroom. Kijk aan de onderkant welke pin verbonden is met de min van de condensator tussen de aansluitpinnen. Deze is dan min, de andere +.

Als bij 9 Volt het relais niet aantrekt, zou ik nog 12 V gelijkspanning proberen. Hoger moet je in geen geval gaan, daar onder andere de NE555 daar niet tegen kan.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: pendel automaat wie kan mij helpen
« Reactie #2 Gepost op: 02 April 2014, 22:24:44 »
Het liefst zien we een schema. Als je dat niet hebt, plaats er dan een foto van de onderkant bij. Dan zegt het allemaal wat meer.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2851
    • Richie's homepage
Re: pendel automaat wie kan mij helpen
« Reactie #3 Gepost op: 02 April 2014, 22:25:23 »
Je zou eigenlijk een schema moeten teken van de schakeling, want dan zal het vrij snel duidelijk zijn wat waar voor is. Of als je dat niet lukt, fotografeer de onderkant duidelijk genoeg dat de printbanen zichtbaar zijn en dan kunnen wij er wellicht een schema van tekenen.

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: pendel automaat wie kan mij helpen
« Reactie #4 Gepost op: 02 April 2014, 22:58:35 »
'ergens' moet in ieder geval 12 volt gelijkspanning..

Op het relais staat 12v dc...

OpenDCC fan

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: pendel automaat wie kan mij helpen
« Reactie #5 Gepost op: 03 April 2014, 08:17:35 »
Op de website van de helderse Modelspoor club staat een schema en beschrijving. Misschien heb je daar wat aan.
Zie: http://www.heldersemodelspoorclub.nl/pendelautomaat-voor-de-trambaan/
Hieronder ook nog even het plaatje apart:


In dat schema staat ook nog een gelijkrichter en voeding met 4 diodes en LM7812, zodat ze in Den Helder voeden met wisselspanning. Bij jou staat die gelijkrichter er niet op, dus je moet voeden met gelijkspanning. Die gelijkspanning begint dus in het Helderse schema net linkg van de LM7812 (daar staat de plus, de min komt op de lijn helemaal onderin dat schema. De diode links op jouw foto kan ik niet helemaal verklaren, maar die kan als extra zitten tussen de voeding en de 10k weerstand links in het Helderse schema. Dit om eventueel leeglopen van de condensator langs de binnenkomende draad tegen te gaan.

Bij een dergelijk schema is omgekeerd aansluiten geen probleem (nou ja, hij doet ut niet). Gewoon uitproberen dus. Werkt ie, dan zit je goed, anders polariteit omdraaien.

Zelf heb ik deze pendelautomaat ook gebouwd, bij mij is de voeding ook 12 volt, en de praktijk leert dat dat voor een LM555 geen probleem is.
« Laatst bewerkt op: 03 April 2014, 08:21:35 door wimk »

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: pendel automaat wie kan mij helpen
« Reactie #6 Gepost op: 03 April 2014, 08:37:45 »
Volgens de datasheet kan de NE555 tot 16V maximaal aan.  De SE555 kan tot 18V.

Mvg Rieks
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: pendel automaat wie kan mij helpen
« Reactie #7 Gepost op: 03 April 2014, 08:50:51 »
Het Den Helderse schema is niet identiek aan de schakeling van Willem. Misschien dat Willem er iets aan heeft, maar ik kan hem er niet mee helpen.

Willem, plaats alsjeblieft het schema dat je gebruikt hebt bij het bouwen, of een foto van de onderkant, of (bij voorkeur) allebei.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: pendel automaat wie kan mij helpen
« Reactie #8 Gepost op: 03 April 2014, 08:52:56 »


Nadat ik wekenlang aan het kol*** was geweest met onduidelijke tekeningen en schema's overgestapt op de Viessmann 5214 pendelautomaat, geen gedoe met tussenschakelingen, trafo's etc. De trein komt ook mooi langzaam tot stilstand en vertrekt ook langzaam na de in te stellen tijd terug. Aansluiten op wisselstroom, de 5214 beschikt over een gelijkrichter en je kan de snelheid op de automaat instellen. Ik geef toe, het is even een uitgave, maar alles werkt zoveel makkelijker dat ik het er graag voor over had. Ook het aansluiten van seinen is een makkie, een absolute aanrader.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: pendel automaat wie kan mij helpen
« Reactie #9 Gepost op: 03 April 2014, 10:38:31 »
Die 3e diode kan ook nog een beveiliging zijn, zodat bij verkeerd om aangesloten voedingsspanning de elco's en de NE555 niet sneuvelen.
Al is een 1N4148 dan eigenlijk geen fijne keus, dat had dan minimaal een 1N4001 moeten zijn...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: pendel automaat wie kan mij helpen
« Reactie #10 Gepost op: 03 April 2014, 11:18:42 »
Ik heb een 1N4148 wel gebruikt met een 555 om een symmetrische puls te maken. Dat lijkt me bij een pendelautomaat ook handig en zou hier zomaar het geval kunnen zijn.
Ook zie ik twee op het oog gelijke elco's bij de 555. Maakt dat deel uit van een slimme schakeling, of staan ze parallel om de waarde te vergroten, of is er een voor stabilisatie, of ... ? Geen idee.

Oftewel, we kunnen nog dagen speculeren, maar waar we op wachten is dat Willem eindelijk eens reageert. Pas als hij een schema, een foto van de onderkant, of beide plaatst kunnen we zonder speculeren meer zeggen.

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Pendelautomaat: hoe aan te sluiten?
« Reactie #11 Gepost op: 03 April 2014, 20:45:15 »
Allemaal bedankt voor de reacties, ik had het zelf kunnen bedenken, kijken waar de nul van de elco zit aan gesloten en de 12V die op het relais stond.
De aansluit pen uiterst links blijkt de plus te zijn. Het printje aan gesloten op 12V en het werkt !
Dat ik hier hulp vroeg was omdat ik het schema niet meer terug kan vinden, daar stond ook op hoe het aangesloten moest worden
thuis ben ik de enige die (model)spoort