Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche  (gelezen 210655 keer)

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche
« Gepost op: 02 april 2014, 19:44:09 »
Saint Tourbière dans les Pays de Vînez;

Het is mei midden jaren 80 in Frankrijk, in het zuiden is het al heerlijk warm, de grote droogte en de bijbehorende verkleuring van het groen naar verdord geel heeft nog net niet plaatsgevonden in Les Pays de Vînez, een streek in de Ardeche.
Op een kleine heuvel in het groene landschap ligt, langs de Route National, het kleine stadje Saint Tourbière.  Het is een pittoresk plaatsje, met een eeuwwenoude kerk, waaraan een gezellig pleintje ligt. Aan dit pleintje enkele Bar/Restaurants, een Bureau Tabac, de bakker, slager en diverse winkeltjes. Jeu de Boules is veel gespeeld bij de heren op leeftijd.

Enkele oude resten van de stadsmuur zijn nog te vinden aan de randen van het stadje.
Saint Tourbière heeft in het dal, net aan de andere kant van het riviertje, een station. Dit station had in vroeger dagen een belangrijke functie als ontsluiting van de omgeving. Het station beschikt over 2 perronsporen gelegen aan een eilandperron, een redelijk goederen emplacement, en een aantal opstelsporen. Het station heeft ook een klein depot, met draaischijf en een 4 sporige ringloods. Dit depot was in gebruik voor de locomotieven van de regionale treinen die vanaf het station vertrokken, maar ook in dienst bij een aantal opduwlocs, die de lange doorgaande goederen- en reizigerstreinen op dit sterk geaccidenteeerd traject ondersteunden.

Het station ligt ingekemd tussen een steile bergwand en een dal. De beperkte lengte van het station is opgelegd door het grillige landschap. Vanwege de beperkte breedte en het verloop van het dal is gekozen om het stationsgebouw tussen de sporen te plaatsen, zodat meer ruimte voor de sporen beschikbaar bleef.
Plannen om de gehele lijn van dubbelspoor te voorzien zijn afgeblazen, evenals de geplande electrificatie. Een van de redenen om niet te kiezen voor dubbelspoor zijn de uitgebreide wijzigingen van de kunstwerken. Vele tunnels en totaal 3 grote viaducten zouden aangepast/vervangen moeten worden.
Direct links van het station is 1 van deze viaducten te vinden. Het viaduct overkluist een grillig dal. Aan de andere kant van het dal, op een steile rotspunt, ligt de kapel Jasmin-Eglise. Bij de kapel ligt een klooster. Vanuit de toren van de kapel heb je een fraai uitzicht over de omgeving, en is ook het prachtige kronkelende verloop van deze spoorlijn te volgen.

Bijgaand enkele referentie beelden van de sfeer van de baan..
















Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche
« Reactie #1 Gepost op: 02 april 2014, 19:49:37 »
En dan in model:

Het ontwerp:

Er is lang gedacht over het ontwerp. Ik ben al enige maanden met verschillende opstellingen en varianten aan het puzzelen. Opbouw station, thema, gewenste zaken als een viaduct, bergen, stadje ect wil ik goed passend in het ontwerp hebben.Ook ben ikal anderhalf jaar geleden begonnen met het verkopen van ouder NS/NMBS/CFL materieel en heb ik er diverse SNCF modellen voor teruggekocht. 2 jaar geleden al begonnen met de bouw van het schaduwstation voor de baan Wolzerdange, dit station deed op Ontraxs! 2014 dienst als opstelstation.

Het nu gepresenteerde ontwerp is een evolutie van diverse ontwerpen. Een groot voordeel van lange tijd voor het ontwerp is dat er nog veel verbeteringen doorgevoerd kunnen worden. Als eerste heb ik bepaald waar de diverse onderelen van de baan komt, vervolgens heb ik daarvan mock-up gemaakt, bijgesteld, nieuwe mock-ups ect. De bijgevoegde foto’s van de mock-ups dienen uiteindelijk als de basis voor het definitieve ontwerp. Het station, stadje, viaduct en kapel zitten op de juiste plek. Ook zitten de meeste zichtlijnen er al in. Een volgende verfijning in dit stadium is om het gehele plan te integreren in de juiste achtergrond. Hoe eerder je dit kunt doen, hoe beter. Goed te zien is het diepte effect bij bijvoorbeeld het grote viaduct.
Ook is te zien dat er tussen mock-up en defintief plan nog enkele verschuivingen hebben plaatsgevonden, zo is het stadje wat verkleind om beter aan te sluiten bij de achtergrond, en is de kapel verplaatst . Dor het verplaatsen van die rots kan ook de overgang tussen de modules verdekt worden uitgevoerd, de rots/berg met kapel zal als los stuk worden uitgevoerd ivm transport.

Het voorbeeld landschap is grillig. Dit wil ik ook in model nabootsen. Het effect van een groot landchap moet overkomen. Het spoorniveau is 1.15 meter boven vloerpeil. Aan de voorkant gaat het landschap naar beneden spoorpeil, tot ruim 35 cm ter plaatse van het viaduct. Als je bedenkt datt de bovenkant van de achergrond 80 cm boven het spoor uitkomt, heb je dus een hoogteverschil in de baan van 110 cm. De hoogste bergpunten (zonder bomen/bebouwing) zullen circa 40 cm boven het spoor uitkomen. Tel daar nog circa 30 cm bij op voor bomen/torens. Zeker van onderuit het dal naar de top van de kapel zal, met halverwege het viaduct, hopelijk veel diepte/hoogte geven.

De achtergrond is een compostie van verschillende achtergronden. De achtergrond is samengesteld door Jowi. Het rechterr deel van de achtergrond was al te zien op Ontraxs! De achtergrond is 7,75 meter lang, en is 1 compleet tafereel. De hoogte is 70 cm. De onderkant van de achtergrond ligt 10 cm boven de bovenkant spoorstaaf. Daardoor komen de bergen van de achergrond tot ruim 60 cm boven het spoor uit. Op het bijgevoegde baanplan is te zien hoe de achtergrond is afgestemd op het baanplan zelf. Het ontwerp is afgestemd op de achtergrond, zodat een goede integratie ontstaat tussen baan en achtergrond.
De grote lijnen van de baan zijn nu klaar, verdere invullingen komen tijdens de bouw. Het ontwerp van de stationsgebouwen, en de opzet van het stadje wordt nog uitgewerkt. Wel weet ik al welke sfeer de gebouwen en het stadje gaan krijgen; veel rode dakpannen en gepleisterde en natuursteen muren. Het viaduct zal van gips worden gemaakt. Er komt tussen het staton en het stadje een klein riviertje met een stuw/watervalletje. Het stadje zelf krijgt een grote kerk, en een pleintje. Rondom het pleintje 3 verdieping hoge huizen/hotel met winkels cafe ect. Op het plein oude platanen, met bankjes, fontein, beeld, heren die jeux de boules spelen, stokbrood ect. In het stadje wil ik dan een paar doorkijkjes opnemen zodat je door het stadje het station ziet liggen. Enkele sfeerbeelden bijgevoegd.

De komende tijd zal ik nog niet echt flink aan de baan bouwen, tenminste, niet aan de direct zichtbare delen. Ik zal eerst samen met Harold (Content) het schaduwstation automatiseren. Dit om een goed treinverloop te kunnen garanderen op een enkelsporige lijn in 2 richtingen (is nog niet zo   eenvouding bleek op Ontraxs!) Verder zal de fries, gecombineerd met een goede verlichting gemaakt worden. Deze klussen moeten voor oktober dit jaar klaar zijn, en in bedrijf zijn tijdens de grote modelspoor expo in Leuven.

De verlichting is een lastige keuze op zich. Er zijn 2 opties: TL verlichting of LED verlichting. TL verlichting geeft mooi licht, maar is zwaarder en kwetsbaarder. LED verlichtingen die ik tot nu toe heb gezien zijn zeelden overtuigend qua sfeer. Wel is de LED verlichting veel beter te intergreren in een gecombineeerde fries, bovenafsluiting en verlichtingsbak, en veel minder zwaar en kwetsbaar.











Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche
« Reactie #2 Gepost op: 02 april 2014, 19:50:48 »
Leuk, ik ga dit volgen :)!

En wellicht wat inspiratie uithalen :).

Groet,
Chris

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche
« Reactie #3 Gepost op: 02 april 2014, 19:51:44 »
Een schilderachtig begin Wim. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche
« Reactie #4 Gepost op: 02 april 2014, 19:55:11 »
Nounou! Als het schaduwstation al dienst deed bij Woldzerdange (of zoiets), dan zou het best eens kunnen dat dit baantje Woldzerdange in de schaduw gaat stellen  ;)
Hoe dan ook, mijn belangstelling is gewekt!

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche
« Reactie #5 Gepost op: 02 april 2014, 19:55:43 »
Hé gatver, een saai Frans baantje...

Ik ben zeer benieuwd, rustig aan. Dan komt het vanzelf wel  (y)
Mvh Steef

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche
« Reactie #6 Gepost op: 02 april 2014, 19:59:09 »
De beelden van een mooie frans landschap en de maquette wat een binnenkomst voor de bouw van een baan!  (y) Het maakt dat je toch ook iets met Franse meuk wil gaan doen. Eerst maar andere zaken afmaken :D :D

In de maquette zit al heel wat uurtjes werk. Een draadje opzich :)

Succes!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche
« Reactie #7 Gepost op: 02 april 2014, 20:22:28 »
De maquette is al mooi en sfeervol, dat belooft heel wat als de echte baan er komt.

Mooi ontwerp !

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche
« Reactie #8 Gepost op: 02 april 2014, 20:27:18 »
Net bekomen van Wolzerdange en nu alweer een prachtig ontwerp. Je laat er geen gras over groeien. Ik ga je zeker weer volgen.

Grt. Ric

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche
« Reactie #9 Gepost op: 02 april 2014, 21:06:51 »
Mooi zeg, Wim!
Ik had de maquette bij Ontraxxs natuurlijk al gezien, maar ben erg benieuwd naar je bouwverslagen, wordt weer genieten!

Succes met de bouw.

Groeten, Edwin

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
Re: Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche
« Reactie #10 Gepost op: 02 april 2014, 21:18:12 »
Tres bien!

Leuk ook die locloods van Autun :)

Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

JeanR

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche
« Reactie #11 Gepost op: 02 april 2014, 21:36:17 »
Krijg alweer zin in vakantie. :D
Ik denk dat jij dat typische Franse(losse) sfeertje wel weet te treffen.
Je hoeft eigenlijk niet zo nauw te kijken als bij je Luxemburgse baantje,want alles kan.
Ik ga dit met grote belangstelling volgen,

grt. Jan.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
    • De Hoekselijn
Re: Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche
« Reactie #12 Gepost op: 03 april 2014, 14:11:32 »
Veel succes met de bouw, dit project ga ik zeker volgen  (y)

Groet Dennis

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche
« Reactie #13 Gepost op: 03 april 2014, 15:57:43 »
Opmerkelijke scenerykeuze, die afgekapte berg vooraan. Maar goed, dat heb je al eens eerder gedaan natuurlijk.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche
« Reactie #14 Gepost op: 03 april 2014, 20:49:05 »
 (y) Leuk gebied, ben erg benieuwd...

Zou zelf ook nog wel eens een stukje oud (smal) spoor uit de Ardeche willen namaken. Was in Le Cheylard twee jaar geleden en raakte daar al snel geïnspireerd!
« Laatst bewerkt op: 03 april 2014, 20:50:53 door Mudhen »