Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: HAG 2014 (h0)  (gelezen 7507 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7848
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #15 Gepost op: 03 april 2014, 19:14:50 »
De lijnen op het plastic, het lijkt wel een 3D print...
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #16 Gepost op: 03 april 2014, 19:31:46 »
Een interessante ontwikkeling! De vergelijking met Lego ligt voor de leek voor de hand..

Het is alleen jammer dat er met een ontkoppel principe à la Kadee (waarschijnlijk) geen ontkoppeling kan plaatsvinden. Als de fysieke- en de elektro-mechanische precisie binnen de perken blijven kan er voor een continue binnenverlichting bij een stam rijtuigen op stroomafnamepunten gespaard worden.

Groet, Rob 

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: HAG 2014 (h0)
« Reactie #17 Gepost op: 25 juli 2014, 18:35:39 »
Hallo.

Er is op het DSO-en het HAG forum naar aanleiding van een artikeltje op bldz 39 van Eisenbahn Magazin nr 8 van dit jaar een discussie ontstaan inzake de stroomvoerende magneetkoppelingen geproduceerd door het Italiaanse bedrijf(je) Almrose. HAG had die tijdens de Messe 2014 als hun "Neuheit" aankondigd. Het interessante was dat (zonder vermelding van het merk HAG) Eisenbahn Magazin schreef dat deze koppelingen online bij Almrose konden worden besteld en wel voor € 9,-- per paar (zakjes van 5 paar) waar - naar de insiders weten -  HAG de koppelingen wil verkopen voor ZwFr 9,50 per stuk(!). Dat is dus - zeg maar -de dubbele prijs.

Ik vermoed dat HAG lucht van het EM-persartikeltje en de daarop gevolgde discussie kreeg en probeerde daar een stokje voor te steken. In ieder geval was nog dezelfde dag de website van Almrose van het Internet verdwenen..... Het kan natuurlijk zijn dat HAG bij Almrose een exclusief verkooprecht had bedongen, en dan kan de fabrikant van de koppelingen uiteraard niet achter de rug van HAG om die koppelingen via zijn eigen online service ook nog eens voor de helft van de prijs aanbieden. Maar men kon er aan twijfelen of HAG inderdaad een exclusief verkooprecht had, want in een brochure van Vitrains dook enige tijd geleden deze magnetische koppeling ook op met nadrukkelijke indicatie dat het een product van Almrose betrof, dus niks HAG! Dat duidde erop dat HAG dus geen monopolist op dit gebied zou zijn.

Ik ben toen mijn licht eens gaan opsteken bij de grote Duitse treinenwinkels, en wat blijkt nu: Vitrains zou de Almrose koppelingen inmiddels uit zijn assortiment hebben verwijderd......

Ik hoop dat het Zwitserse HAG met zijn extreme verkoopsprijzen en uiterst dunne buitenlandse afzetkanalen hier niet aan het langste eind gaat trekken, want dan zie ik weinig gebruikelijke afzetkansen voor deze zéér aantrekkelijke koppelingen met name voor trek/duwtreinen (en uiteraard ook voor interieurverlichting van treinen). We zouden bij ruime verspreiding tegen acceptabele prijzen dan meteen van al die andere stroomdoorgeleidende koppelingen met al hun nukken en onhandelbaarheid bevrijd zijn: Die Almrose koppelingen druk je namelijk eenvoudig tegen elkaar waarna ze stevig vastzitten en tegelijkertijd daarmee via twee afzonderlijke kanalen stroom doorgeleiden. Ontkoppelen is al even eenvoudig: je trekt de rijtuigen met handkracht gewoon los van elkaar. That's all! Let wel: deze koppelingen zijn niet bepaald bedoeld om te worden gebruikt in treinstammen die "onderweg" ontkoppeld moeten worden, nee, het gaat - zeker bij trek/duwtreinen - om die vaste rijtuigstammen makkelijk in- en uitelkaar te kunnen nemen, te verlengen of te verkorten.   
 
Ik verwacht nog wel gesteggel, zeker tussen het wat zieltogende HAG en Almrose, en het zou maar het beste zijn dat in de EU deze Almrose koppelingen  gewoon door de bekende handelshuizen zouden worden gedistribueerd (en dan mag HAG dat in Zwitserland doen). En ja, waarom niet via de online handel?   

We wachten maar af,

Rob van Kooy