Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 21:56:01
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Ronald69
Vandaag om 21:55:59
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
Vandaag om 20:44:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:38:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:34:37
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:31:28
LS Models 2025 door Rick
Vandaag om 20:16:25
Modeltreinen Pierre Dominique door bekie
Vandaag om 20:05:48
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37

Auteur Topic: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"  (gelezen 80559 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #360 Gepost op: 13 February 2017, 17:39:20 »
Voor de thuisbaan kun je doen wat je wil.
Voor de BMB-baan heb je nogal wat detectiepunten nodig maar de problematiek ontstaat pas echt doordat de baan telkens op een andere manier opgezet wordt.

Afhankelijk van het aantal bakken is onze baan 2 x 25 tot 35 meter lang of als we keerlussen gebruiken 1 x 50 tot 70 meter. Een modulebaan kan operationeel adwijken van een thuisbaan. Het principe van de modulebaan is simpel: er zijn 1 of 2 lussen en daarin rijden (zo veel mogelijk) treinen rondjes achter elkaar aan.

Als ik mijn pickup goods ergens stilzet, dan moet niet alleen de trein achter mij stoppen, maar de 3, 4 of 5 of meer treinen daarachter ook.
Je weet dat wij tijdens het rijden geacht worden op de voorganger te letten en je weet ook dat sommigen wel eens afgeleid zijn. :-\
Ik vind wel dat we op deze manier moeten blijven rijden, want zo heeft het sociaal meerwaarde dat je zo'n baan samen met elkaar doet, zo blijft het sociaal goed en zo blijft de sfeer goed.
Dus heb ik een principe bedacht zoals het volgens mij zou moeten binnen het kader van dat we zelf oplettend of onoplettend kunnen rijden, maar er wel automatisch overal een beveiliging tegen het op elkaar botsen aanwezig is.

We verdelen de baan in secties. Aan het einde van elke sectie schakelt een trein de rijspanning uit van de sectie 3m60 achter hem, en hij schakelt gelijk die van de sectie daarachter weer aan, want die stond nog uit. Onze max. treinlengte is op dit moment 2m65.
Dus als je secties maakt van 1m80, dan krijgt elke trein a.h.w. een venster van 7m20 om in te rijden: hij rijdt op sectie 1 en 2, sectie 3 heeft nog spanning (maar die gaat uit als hij sectie 1 verlaat) en sectie 4 achter hem staat droog (maar die krijgt tegelijk weer spanning als hij sectie 1 verlaat).
Bij secties van 3m60 wordt dat venster 10m80: de trein rijdt op sectie 1, sectie 2 staat aan (maar wordt uitgeschakeld als hij sectie 1 verlaat) en sectie 3 staat droog (maar gaat weer aan als hij sectie 1 verlaat).
De lengte van een trein maakt niet uit en een trein kan alleen maar achter zich iets omschakelen, nooit vóór zich. Dat is het principe en dit principe lijkt me heel erg KISS, maar het nadeel is, dat het me niet erg makkelijk lijkt om dit KISS uit te voeren en werkend te krijgen.

Je hebt daarvoor op onze baan voor elke sectie 2 detectoren nodig, ook op de baanbakken. Op een baan van 70 meter zoals in Vredepeel heb je dan bijna 40 resp. 20 (afhankelijk van de sectiegrootte) detectiepunten nodig en dan staat er nog het nodige aan bakken thuis. Dat is gewoon veel, maar veel op zich is waarschijnlijk niet eens een bezwaar. Het bezwaar komt in beeld doordat wij elke keer de baan op een andere manier opzetten, afhankelijk van de beschikbare ruimte. Dus wat moet je op elke bak maken om het in elke denkbare opstelling te kunnen laten werken en hoe moet je dat bedraden? Vanaf die 20 of 40 detectiepunten moet er het e.e.a. geschakeld worden op bakken 3, 4 of 5 meter erachter en dat zijn niet steeds dezelfde. Hoe zou je dat KISS en betaalbaar kunnen installeren?

Maar als we het eenmaal op die manier zouden kunnen laten werken, dan heb je gewoon een foolproof baan gerealiseerd waarmee je zonder na te denken ZELF treintje kan spelen en onderweg toch met iedereen lekker kan OH-en, want de treinen zijn tòch beveiligd.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2017, 10:54:53 door St00mboy »

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #361 Gepost op: 13 February 2017, 17:40:43 »
@Hans,

Ik ga toevallig komende woensdag met Ruud aan de gang voor een vergelijkbaar programma voor een lichtsein (distant signal) op Smugglers Cove. Ik hoop het prototype voor 4 maart operationeel te hebben.

Groeten,
Werner

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #362 Gepost op: 13 February 2017, 17:44:15 »
Volgens mij moet de Fat Controller ook nog ergens in je verhaal voorkomen, Leen. Zonder zijn medeweten mag je niet zomaar een trein stilzetten en achteruit een zijspoor op rijden.  :police:

Werner

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #363 Gepost op: 13 February 2017, 17:56:18 »
@Leen,

Toevallig heeft Rolph hetzelfde concept bedacht. Wij gebruiken dat thuis ook ter beveiliging van een ontbrekende brug bij de deur.

Maar je kunt dat dus heel voordelig gaan doen met de Arloco Shields. Deze kunnen bij passeren delen stroomloos maken. Je blijft op zicht rijden, maar als je te dichtbij komt wordt er ingegrepen.

@Werner,

Om de Arduino te programmeren met zo'n Arloco Shield, heeft Nico zijn configuratie-tool uitgebreid. Ik kan op de scholenbakken de overwegen dus ook op deze manier schakelen.
Op de kinderbaan van Jake zijn de tests uitstekend verlopen.

Gr, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #364 Gepost op: 13 February 2017, 18:10:10 »
Volgens mij moet de Fat Controller ook nog ergens in je verhaal voorkomen, Leen. Zonder zijn medeweten mag je niet zomaar een trein stilzetten en achteruit een zijspoor op rijden.  :police:

Natuurlijk, de Fat Controller is onze Big Brother!  :police:
Ik denk alleen na over een principe van hoe we veiligheid zouden kunnen inbouwen zonder een andere Big Brother...

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #365 Gepost op: 13 February 2017, 19:43:49 »
@Hans
Rolph heeft inderdaad gezegd dat hij iets had en daarover op de rijdag iets aan ons wilde uitleggen.
Ik ben heel benieuwd en vind het alleen daarom al jammer dat hij niet kan komen.
Ik heb alleen een principe bedacht en heb nog geen idee of het realiseerbaar is.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2017, 19:54:57 door St00mboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #366 Gepost op: 13 February 2017, 20:31:23 »
Op zich is een vorm van beveiliging een prima idee. Ik ben alleen bang dat het een flinke klus wordt om dit te realiseren. Niet zozeer wat betreft de kosten, die Arduino's kunnen een hoop, hoewel een enkele detector al snel ergens tussen de 10 en de 15 euro gaat kosten.
Mijn voorbehoud zit in het feit dat het allemaal weer een stuk gecompliceerder wordt. Want detectoren betekenen ook het maken van secties op de bak, tenzij je natuurlijk de overgangen gelijk als sectie scheiding gaat benutten. En secties betekent weer extra bedrading. En foutzoeken wordt een dagtaak. ;D.
Maar ik sta open voor goede suggesties om dit mogelijk te maken.
Los van de beveiliging betekent de wens om pick up trains vanaf de headshunt het hoofdspoor op te kunnen laten rijden een extra taak voor de FC, die dat waarschijnlijk moet delegeren aan zijn assistent, de LC (Lean Controller).

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #367 Gepost op: 13 February 2017, 21:40:04 »
Los van de beveiliging betekent de wens om pick up trains vanaf de headshunt het hoofdspoor op te kunnen laten rijden een extra taak voor de FC, die dat waarschijnlijk moet delegeren aan zijn assistent, de LC (Lean Controller).

Die hebben samen wel voor heter vuren gestaan:

(foto van pinterest.com)

Leen.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #368 Gepost op: 13 February 2017, 21:46:41 »
 ;D ;D ;D ;D
BTW, als teken van autoriteit van de FC en de LC kan een Bowler Hat ipv een Hoge Hoed natuurlijk ook

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #369 Gepost op: 13 February 2017, 22:30:47 »
Een Top Hat heeft natuurlijk wel meer autoriteit, en dat is best hard nodig.....  ::)

Mijn voorbehoud zit in het feit dat het allemaal weer een stuk gecompliceerder wordt. Want detectoren betekenen ook het maken van secties op de bak, tenzij je natuurlijk de overgangen gelijk als sectie scheiding gaat benutten. En secties betekent weer extra bedrading. En foutzoeken wordt een dagtaak. ;D.
Maar ik sta open voor goede suggesties om dit mogelijk te maken.

Het is maar een soort brainstorm hoor, net als met de WAM  ;).
Het zou zeker niet gecompliceerd mogen worden, alleen foolproofer.

We hebben de afgelopen keren ook met 3 secties gereden en daar hebben we al een tijdje geen problemen meer mee gehad.
Voor meer sectiescheidingen moet er wel een andere schuiflas komen. Die is al bedacht.
In het principe wordt de huidige bedrading van de bakken richting de detectie anders aangesloten dan nu, maar ik weet nog niet precies hoe.
Misschien moeten er rondom alleen twee kabels bij komen, geen idee.
Als je dat rondom standaard doet dan lijkt het nu misschien gecompliceerder dan het is. ???
Als er bij voorbeeld twee i.p.v. één ST16 tussen de bakken aangesloten moeten worden, dan vind ik het niet gecompliceerd.
Over de plek waar de detectie en de evt. schakelaar moeten komen kunnen we het t.z.t. nog best eens hebben.
Het zou bijv. op alle rechter BB's kunnen, maar ook op de helft van de rechter BB's, afhankelijk van de lengte van een sectie.

Ik heb gekeken naar deze detectoren:
http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm

Maar daar heb je niet genoeg aan, er moet nog wel iets bij.
Sowieso moet de rijspanning geschakeld worden, misschien kan dat hiermee?:
http://www.digikeijs.nl/dr4018-schakel-decoder.html
Geen idee of dat kan en of het met elkaar lult.
En wat het allemaal zou kosten.
En of je daarmee de rijspanning van een sectie vanaf plek 1 (3m60 vanaf de betreffende sectie) uit kan schakelen, maar op een andere plek 2 of 3 meter verder weer in kan schakelen.
En het gaat helaas niet draadloos. :-\

Ik heb alleen maar t.b.v. het probleemloos rijden een eenvoudig principe bedacht en denk dat het misschien zelfs redelijk simpel toegepast kan worden als je eenmaal verstand van zaken hebt, maar dat heb ik (nog?) niet. Als ik eenmaal weet hoe het moet dan kunnen we het misschien een keer met een kleine opstelling proberen.

Maar misschien is dat wat Rolph bedacht heeft wel een betere oplossing.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2017, 22:34:23 door St00mboy »

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #370 Gepost op: 14 February 2017, 12:53:40 »
Leen,

Volgens mij is de http://www.digikeijs.nl/dr4018-schakel-decoder.html een wissel of seinen aanstuur decoder.
Tenzij je er bi-stabiele relais op aansluit, en dan met het relais je railsecties aan of uit te schakelen.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2017, 12:57:01 door nighttrain1. Reden: Duidelijke uitleg. »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #371 Gepost op: 14 February 2017, 18:32:27 »
Ik moet er nog maar eens een keertje stevig induiken, Richard.
Maar voorlopig kan ik nog vooruit en hoeft dit idee nog niet uitgevoerd te worden.

Donderdag eerst maar nog eens wat ideeën opdoen voor de bak zelf.
Ik neem dan wat spullen mee en ga het erop zetten om te kijken hoe het eruit ziet.
Dat is allemaal topsecret natuurlijk, dus daar kan ik beter maar geen foto's van maken.... ;D

Leen.

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #372 Gepost op: 14 February 2017, 18:58:44 »
Doe wat je wilt, het is jouw feessie. ;D
Maar ik wens je suc6!

Persoonlijk zou ik er wel foto's van maken en ze hier plaatsen met de vraag hoe anderen er over denken. Misschien zit er die eene tip bij, en kunnen problemen getackeld worden voor je ze begaat.
Jij betaald, dus jij bepaald. ;)

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #373 Gepost op: 14 February 2017, 19:37:59 »
Dat van de relais leg ik je nog wel een keer uit.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #374 Gepost op: 15 February 2017, 11:19:33 »
Bedankt, Richard.
We zullen zien.

Verstuurd vanaf mijn MotoE2(4G-LTE) met Tapatalk