Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 09:06:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag om 09:05:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:49:53
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door henk
Vandaag om 08:43:34
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 08:26:20
Frans loodsje et cetera door spoorijzer
Vandaag om 07:57:01
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
  

Auteur Topic: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"  (gelezen 80525 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #345 Gepost op: 07 February 2017, 19:04:15 »
De illusie van een enkele bak is dat hij 1 meter lang is:


De illusie van een dubbele bak is dat hij 3 meter lang is:




Op deze foto lijkt hij weer wat korter, maar het lijkt in het echt alsof de lengte meer dan verdubbeld is:


Vandaag ging het erom om alvast wat ideeën op te doen.
Ik ben van plan om aan de linker kant geen talud meer te maken, zodat de treinen daar niet meer schuin onder je rijden.
Bij het lage gedeelte zie je de treinen dan vlak voor je neus voorbij razen.  (y)
Dat was bij mijn oude bak nooit zo, omdat ik een talud gemaakt had.
Toevallig reed er vanmiddag ineens zomaar een trein langs:


Goh, wat voor lok is dat eigenlijk?:


Het talud blijft er, maar komt op het nieuwe gedeelte:


Ik wil deze bakken ook thuis gaan gebruiken, maar dan andersom, dus met het hoofdspoor achteraan.
Dat heeft de nodige repercussies:


Nee, dat lijkt niet op sneeuw, en de rails moeten daarom nu aan beide zijden geverfd gaan worden i.p.v. alleen aan de voorkant.  :-\

Over rails gesproken, die losse stukken nieuwe rail die je op de foto ziet is de nieuwe Peco bullhead rail:


Ik wil overal op mijn bak bullhead gaan gebruiken, hoewel ik eigenlijk best tevreden ben met mijn code 100 railbed zoals het nu nog is.
Als je het zo ziet, dan denk je misschien: "Stom om dat er zomaar uit te rukken."
Maar dit is het verschil in profiel:


En in de periode die ik wil uitbeelden was er alleen nog maar bullhead rail.
OK, alles is een compromis, dat weet ik wel, maar ik ga nu tòch verbouwen.

Nu de bak langer is komen de in- en uitgangen ook meer in het gezicht. Aan de rechterkant:


Maar ook aan de linkerkant, zelfs het kleine poortje achteraan is nu zichtbaar:


En de grote vooraan helemaal:


Daar moet dus nog wel wat mee gebeuren.
Ja, het is misschien een idee om er een gordijntje voor te hangen zoals op de foto.
Of anders een met een mooie foto van het ideaalbeeld van de vrouw, dan stoort het in ieder geval niet zo.  ::)
Dan moeten we dat misschien gelijk maar bij alle poorten doen. ;D

Nou ja, er is in ieder geval nog genoeg te doen......

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2017, 12:51:00 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #346 Gepost op: 07 February 2017, 19:35:27 »
Hey Leen,

Heb je ook overwogen om de bak aan de andere zijde van jouw huidige bak te plaatsen?

Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #347 Gepost op: 07 February 2017, 20:09:27 »
Ja, maar ik zie daarvan het voordeel niet.
Heb jij daarvoor misschien een idee?

Leen.

geer63

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #348 Gepost op: 07 February 2017, 20:24:44 »
Lekker bezig Leen, ben benieuwd wat het gaat worden.

Gr Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #349 Gepost op: 07 February 2017, 20:42:04 »
Het oorspronkelijke idee in 2014 was de late herfst met mist.
Als dat goed lukt, dan is er niet veel te zien hoor.  ;D

Ik heb het er met René over gehad en we gaan dit idee opnieuw proberen uit te voeren.
Ik denk zelf aan een yard met een heleboel karretjes waarmee 1 of 2 hele kleine lokjes een beetje heen en weer sjouwen.
Af en toe komt er vanaf het hoofdspoor een grotere lok karretjes ophalen en brengen.
De bedoeling is dat het ontkoppelen er nu ook operationeel in komt.
Hoe dat met die grotere lok moet weet ik nog even niet, want Henk heeft gezegd dat onze toegang tot het hoofdspoor binnenkort waarschijnlijk de deur niet meer uitgaat.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 13 February 2017, 12:51:59 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #350 Gepost op: 07 February 2017, 20:53:21 »
Ja, maar ik zie daarvan het voordeel niet.
Heb jij daarvoor misschien een idee?

Leen.

Nog niet concreet, maar dan heb je wat meer ruimte om met wagentjes in beeld uit te halen ipv via de black box. Daarmee misschien wat meer beweging in de bak. Daarnaast heb je een mogelijkheid om die doorgang van drie sporen aan te pakken en kan je een verbinding met het hoofdspoor maken. Misschien op het achterste spoor een aansluiting op een mill ofzo.

Mijn gevoel zegt dat je aan de rechterzijde alleen maar extra opstelruimte krijgt voor wagentjes, waar verder weinig gebeurd. Geen idee of dat ook zo is. Als je wil kan ik wel eens wat schetsen wat ik aan de linkerkant zou maken.

Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #351 Gepost op: 07 February 2017, 21:28:02 »
Ik ben nog op zoek naar goede ideeën dus graag.
Inderdaad krijg je vrijwel alleen maar meer opstelruimte.
Op zich heb ik daar niet zo'n moeite mee, omdat het in het echt ook zo was.
Maar voor een beter idee sta ik wel graag open.
Ik ben niet zo'n tuinman van plantje zus en plantje zo.
Een boom is voor mij een boom. Hij moet er wel een beetje op lijken.
Ik zou het graag vinden in de operatie van de yard, met ontkoppelen en zo.
En karretjes die "echt" een bestemming hebben en niet zomaar rondjes rijden.

Wat ik vandaag "ontdekt" heb is, dat er in deze opstelling een soort kijkpijp is vanaf de linkerkant.
Als je daar op de stahoogte van een poppetje kijkt, dan zou je daar mooi de treinen moeten zien langskomen, veel mooier dan eerst.
Ik zou er met mijn abc-boekje wel eens de Deltic of de Flying Scotsman willen zien langskomen met 9 coaches.

Vanaf het talud blijft het overzicht over de yard, dat is eigenlijk zoals het was.

Leen.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5778
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #352 Gepost op: 07 February 2017, 22:58:11 »
Bij Ontraxs moeten we je inbreng missen zie ik.
Succes met de bouw!
Blijf je volgen!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
  • class 37 Fan
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #353 Gepost op: 07 February 2017, 23:05:20 »
Misschien wat lichte industrie Leen dat scheelt je weer bomen planten 😊het ziet er inderdaad grootser uit zo..

Grt Ray
British Rail diesel Fan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #354 Gepost op: 07 February 2017, 23:53:20 »
Fijn dat jullie meedenken.
Het is mooi als jullie dingen bedenken die ik niet kan bedenken.
Maar ik leg eerst even uit hoe ik denk dat het in Backwater is.

Het dorp Backwater is een agrarisch achteraf-gehucht langs een belangrijk hoofdspoor, bijv. de ECML.
Af en toe komt de pickup goods wat karretjes brengen en ophalen.
Wat er op zo'n yard gebeurt is redelijk standaard: kolen, agrarische producten en wat stukgoed.
Er staan wat paard-en wagentjes en er staan wat poppetjes.
En ik heb nog een paar dingen die ik graag wil doen en die ik eigenlijk nooit ergens zie.

Kijk goed naar de inspiratiefoto.
Ik zie alleen kolen- en hooiboeren.
En ik denk dat er misschien melk in bussen overgeslagen zou kunnen worden in het gebouwtje.
Natuurlijk hoef je dat allemaal niet slaafs te kopiëren.

Het dorp is misschien niet ècht piepklein, want het terrein op de foto staat vol met wel 30 of 40 karretjes en dat wil ik eigenlijk op mijn bak best graag terugzien, ook omdat ik het nog nooit ergens heb gezien.
Het is ook niet zo'n probleem, lijkt me.
Je moet alleen gewoon effe wat karretjes kopen.  ;D

Maar als er iemand komt met een revolutionair idee, dan kan het allemaal ineens anders worden.

Lichte industrie....hmmmm.
Wat dan?  ???
Een meubelfabriekje misschien?
Een modelspoorfabrikant?  (y)
Een pub vlakbij is natuurlijk ook leuk.
Van mij mag het gerust iets idioots zijn hoor.
Een krentenbollenfabriek?

Ik vraag me ook af of we een verbinding met het hoofdspoor moeten willen of dat ik die fictief hou, dus onzichtbaar achter het zijschot.
Het idee van een verbinding met het hoofdspoor moet wel goed uitgevoerd kunnen worden. Bedenk maar eens hoe dat operationeel in zijn werk gaat.
Vanaf het binnenste spoor valt het misschien nog wel mee, maar hoe moet het dan vanaf het buitenste spoor?
Beide hoofdsporen moeten met elkaar verbonden worden door wissels, bij voorkeur trailing points, om ontsporingen te vermijden.
Dan moet de pickup goods achteruit van het buitenste naar het binnenste spoor rijden.
Daarna kan hij pas de yard op.
Het betekent dat de treinenloop behoorlijk beïnvloed zal worden.
Het vereist voortreffelijk rij-vakmanschap en anders seinen en/of detectie en/of nòg erger om aanstormende te laten stoppen.
En er rijden er 4, 5, 6 of wel 7 achter elkaar, hè?

We moeten het er samen maar eens over hebben of we dat willen doen en hoe we dat willen.
Op dit moment zijn we daar nog niet ver genoeg voor, denk ik.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2017, 12:53:13 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #355 Gepost op: 13 February 2017, 12:46:33 »
De DP1 die ik eigenlijk mee wilde nemen liet het de avond voor de show thuis ook al afweten.
Jammer dat ik de DP1 voor Rijswijk niet aan de praat kreeg, want nu had ik maar 1 lok om mee te rijden, en die viel ook nog uit.  :-\
Ik weet niet meer wat er voor een decoder in de DP1 zit, maar met de Roco muis kon hij niet geprogrammeerd worden.

Omdat er geen nummer op de lok staat had ik hem in het grijze verleden maar no. 100 gegeven. Ja, dat wist ik nu natuurlijk niet meer.
Maar met de Lenz set werd me dat in een minuutje duidelijk en met de Lenz set kon ik hem ook programmeren.
Hij staat nu voor de BMB op adres 22. Op 4 maart maar eens kijken.....

Leen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26560
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #356 Gepost op: 13 February 2017, 13:04:17 »
Beide hoofdsporen moeten met elkaar verbonden worden door wissels, bij voorkeur trailing points, om ontsporingen te vermijden.
Dan moet de pickup goods achteruit van het buitenste naar het binnenste spoor rijden.
Daarna kan hij pas de yard op.
Zo deden ze dat in het echt toch ook? Als het minstens een uur duurt voordat de volgende trein voorbij komt kan dat makkelijk. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #357 Gepost op: 13 February 2017, 13:10:56 »
Klopt.
Daarom wil ik dat ook zo maken, alleen dat uurtje wachten kan op onze baan wel eens een probleem zijn.
Daar moeten we het nog wel even over hebben.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #358 Gepost op: 13 February 2017, 13:11:05 »
Via email hebben Werner en ik op de achtergrond een beetje gediscussieerd over de toepassing van onze bakken m.b.t. het hoofdspoor.
Willen we alleen maar rondjes blijven rijden of willen we proberen iets van de operatie van het echte goederenspoor weer te geven?
Willen we daarvoor een aansluiting op het hoofdspoor, bijv. zodat de pickup goods zijn karretjes op de goods yard kan afzetten en ophalen?
Dat is eigenlijk best een leuke discussie, want daardoor krijg je allerlei ideeën.
De vraag is alleen of het verantwoord uit te voeren is m.b.t. de treinen die allemaal rondjes rijden op de BMB-baan.

Ik ben er niet zo'n voorstander van om allerlei ingewikkelde electronische voorzieningen op de baan te willen hebben of zelfs aansturing door een PC.
Het kan daardoor een geheel andere hobby worden en grotendeels het sociale aspect van de rijdagen onderuit halen.
We doen dit met een groep deelnemers, en je krijgt dan met het aspect te maken dat een groot deel van de groep er niets meer van snapt, begrijp je?
Dat is zelfs nu af en toe al zo.
Maar toch denk ik dat er iets van beveiliging op de baan moet komen.  ::)

In ieder geval heb ik als gevolg van onze discussie besloten om de bakken helemaal opnieuw te gaan maken (de oude wordt dus gesloopt) en een aansluiting op het hoofdspoor te maken t.b.v. de pickup goods.
Ik moet nog wel even kijken hoe deze aansluiting visueel een beetje zodanig gepositioneerd kan worden, dat er ook wat te zien valt.
Als we alles op en achter de BB laten gebeuren heeft niemand er iets aan.  ;)
We zien later wel of en hoe we het operationeel mooi kunnen gebruiken, maar de aansluiting komt er dus.

Werner heeft zelfs een plan getekend (waarvoor natuurlijk mijn dank, het is heel fijn als iemand bereid is tot meedenken  (y)) en dat lijkt een beetje op het oude GNR/LNER goods station van Meldreth bij Cambridge:


Op deze foto uit 1925 zijn nog wel een paar leuke dingen te zien, o.a. een wagon-draaischijfje en meer gebouwtjes die je een functie zou kunnen geven.
Ik ga deze week maar eens wat spullen op de bakken zetten om een beetje een visuele indruk te krijgen van wat het zou kunnen worden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2017, 14:21:53 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #359 Gepost op: 13 February 2017, 16:22:44 »
@Leen,

Ook ik ben geïnteresseerd in de mogelijkheid om op een rangeerterrein met treinen te kunnen spelen, zonder dat de treinen op de hoofdbaan er last van hebben. Een van de EMV bakken krijgt een Inglenook Sidings. Het zou natuurlijk wel leuk zijn als de samengestelde trein, daadwerkelijk op de hoofdbaan kan gaan rijden.

Voor de bewaking van de hoofdbaan kunnen we gebruik gaan maken van de nieuwe Arloco-shields van Nico Teering (Ze zijn al getest, en binnenkort beschikbaar). Je hebt er geen PC besturing voor nodig, maar wel lokaal een arduino, met zo'n Arloco shield voor de detectie van een trein.

Ik ga dit zelf gebruiken op mijn bak. Op een van de BB's komt een lichtsluis waarmee passerende treinen worden dedetecteerd. Een home-signal op Beltring & Branbridges Halt dat standaard op halt staat, gaat in dat geval op go. En na het passeren van een twee lichtsluis op de andere BB gaat deze weer naar halt. Een tweede Arduino, met het Mardec shield regelt de servo die het armsein doet bewegen.

In principe zou ik dit ook kunnen gebruiken voor het bewegen van de overweg (koeienhekken), maar ik ben bang dat de hekken niet op tijd gesloten/open zullen zijn.  :D

Gr, Hans