Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waar koop je tegenwoordig 'betaalbare' sounddecoders? door bask185
Vandaag om 13:22:09
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door 72sonett
Vandaag om 13:20:01
Märklin/Trix TGV Thalys openen door System-M
Vandaag om 13:18:15
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:13:27
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door NS264
Vandaag om 12:58:31
Breedte nieuw op te zetten Fleischmann HO tafel afmeting door heuvelbaan
Vandaag om 12:56:26
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Falkenberg
Vandaag om 12:54:21
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 12:47:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RICROO
Vandaag om 12:31:43
Doornvliet door MOVisser
Vandaag om 12:30:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 11:59:53
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:48:02
Maïsveld n spoor maken, tips? door RemcoStarter
Vandaag om 11:37:41
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door FritsT
Vandaag om 11:14:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 11:01:07
N-tram ervaring? door Harm Boer
Vandaag om 10:57:51
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Hans Mol
Vandaag om 10:32:28
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 10:14:24
Initiatief TS voor behoud SUN-tramstel scoort eerste succes door NS264
Vandaag om 09:36:49
ESU Class 66 Lineas pimpen. door erwin janssens
Vandaag om 09:20:41
Aankomst grootste containerschip ter wereld door NS264
Vandaag om 09:07:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 09:03:21
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:45:54
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 07:20:48
Baanbouw Bosje77 door modelattic
Vandaag om 06:14:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
03 juni 2020, 23:54:02
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
03 juni 2020, 23:21:46
Rijtuigen op De Meer door Freek Jonkers
03 juni 2020, 23:19:13
Piko NS1100, materieelbespreking door Rob E.
03 juni 2020, 23:13:46
MB-module: Hielan Ware door Wim1969
03 juni 2020, 22:42:11
  

Auteur Topic: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"  (gelezen 58267 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10209
    • BMB - Britse ModuleBaan
BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Gepost op: 24 maart 2014, 20:22:48 »
Voor de volledigheid nog even in de herhalingsmodus met het begin van gisteren (zie ook in het Litter Bin topic, maar ik ga met het moduleverslag vanaf nu hier verder ) :

Vanmiddag (zondag 23 maart) ben ik eindelijk weer eens met mijn BNLS modulebaankast bezig geweest.
Ik heb na rijp beraad besloten dat het een goods yard moet worden, dus zoiets als dit:

(website foto onbekend)

maar dan veel kleiner in een dorp of gehucht, een backwater eigenlijk, en dus meer zoiets:

(foto van ewyaslacy.org.uk)

of zoiets:

(foto van http://www.meldrethhistory.org.uk)

Waarom? Omdat ik de goods yard naast de voortrazende lange treinen op het hoofdspoor eigenlijk een heel leuk aspect vindt van een spoorweg.


De kast staat in de werkplaats van een vriend met artistieke kwaliteiten, die mij met raad en daad helpt bij het optuigen van de module, de optische indeling, de keuze van de kleuren en het schilderen van de achtergrond. Vanmiddag hebben we de indeling van de beschikbare ruimte bepaald, welke gebouwtjes erop komen en waar ongeveer, en hoe de zijkanten afgewerkt moeten worden waar de treinen door een zo onzichtbaar mogelijk gat naar de boze buitenwereld verdwijnen. Voor de gebouwen maak ik gebruik van een paar Skaledale gebouwtjes uit de voorraad. Een daarvan, de goods shed, heeft hier al een keer zijn opwachting gemaakt.

De suggestie is dat de goods yard buiten beeld met wissels op het hoofdspoor aangesloten zit, maar in werkelijkheid is dat niet zo. Het station van het dorp ligt iets verderop aan de lijn. Helaas past dat niet op de module.  :-\
Het idee is dat, terwijl vooraan op het dubbelspoor de ene na de andere multiculturele trein voortparadeert, er in de goods yard gewoon met die mooie PO wagons en een of twee kleine lokjes wat heen en weer gereden kan worden. Op die manier heb ik ook nog de mogelijkheid om voor de variatie van tijd tot tijd eens wat ander materieel op de goods yard te gebruiken.
Ik heb nog geen foto's gemaakt van de voortgang, maar die komen er wel. Ik denk dat ik voor dit project misschien wel een nieuw topic open in de daarvoor beschikbaar gestelde rubriek (wordt vervolgd).

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2014, 23:52:39 door St00mboy »

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3329
    • Zeedoorn
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2014, 20:24:00 »
Leuk thema! En welkom bij de club :).

Groet,
Chris

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 6608
  • Team Mitropa - GDMB
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2014, 20:24:17 »
 (y)
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10209
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2014, 20:27:38 »
Jongens, geweldig, wat een snelle reacties!

En ik heb nog niet eens iets nieuws gepost....  ;)

Maar dat komt zo meteen. Voor wat het waard is.....  ::)

Leen.


Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3104
    • modulebaan.nl
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2014, 20:38:02 »
Plaatjes van de voortgang?
Dat is nieuws waar we op wachten  (y)


Leuk dat je een verslag maakt van je module.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2014, 20:42:59 »
Leuk idee, Leen  (y)


Ik ga dit draadje volgen...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8183
  • Team Mitropa FNDL
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2014, 21:17:15 »
 (y)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9053
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2014, 21:22:32 »
Leuk idee inderdaad.
De BNLS-baan krijgt een aardig hoog 00-gehalte zo langzamerhand.  (y)
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10209
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2014, 22:07:38 »
Nou nou, Tjalling, de voortgang nog wel. :-\

OK, in oktober heb ik de module bij Kees Jan  opgehaald en hem de dagen erna thuis in de keuken in elkaar gezet. Ik heb het geluk dat hij nu bij mijn vriend René in zijn garage annex atelier kan blijven staan. Bovendien bood hij mij aan om de kast te schilderen. Hij zit nu dus helemaal in de zwarte grondverf. Ik heb ook een tweede modulebak, maar die ga ik voorlopig nog niet gebruiken, eerst deze.

In het begin ten tijde van Eurospoor was er sprake van dat we weer bij Kees Jan bijeen zouden komen om onder deskundig toezicht aan de modules te werken, maar daar is het helaas niet van gekomen. Ik ben zelf eigenlijk liever met materieel aan het knutselen dan dat ik landschap bouw, maar goed, ik wil wel een keer met mijn treinen in een Engels landschap kunnen rijden maar wil er blijkbaar niet erg veel voor doen. Toen ik dan ook las dat jullie op 12 april weer een bijeenkomst wilden regelen, heb ik mezelf gauw een schop onder de kont gegeven om in ieder geval de module op 12 april rijklaar te hebben.

Het idee van de goods yard vind ikzelf leuk en ik hoop ook er wat leuks van de te kunnen maken. Het geeft de mogelijkheid om op de achtergrond met een paar lokjes en karretjes van en naar een black box te rangeren. Je kan zelfs je rail verlengen tot aan de module van je buurman (als hij het goed vindt ten minste  ::)). Bovendien kun je af en toe van materieel verwisselen.

Het plan. Er is geen plan. Alleen van de twee sporen staat gepland dat het voorste spoor aan het einde van de black box op de overgang naar de buurman op 17,5 cm afstand van de voorkant van de black box moet liggen, gemeten vanaf deze voorkant tot hartje rail, dus het punt exact tussen de beide rails in.
Over de maten van het tweede spoor heb ik twee versies gelezen. De ene is 58 mm uit het eerste spoor, en de tweede is 52 mm. Ik vind 58 mm erg veel en houd dus voorlopig mijn rode Peco track gauge maar gewoon aan:

Vraag 1:
Moet de hart-hart afstand tussen de beide sporen nu 58mm of 52mm zijn?

Om een beeld van het geheel te krijgen hebben we gisteren de gebouwtjes neergezet:


en dan blijkt dat je eigenlijk maar heel erg weinig ruimte overhoudt - ik meen nauwelijks 30 cm - om achter je dubbele spoor nog iets leuks met rangeerspoortjes te kunnen doen. Met N zou je ruimte zat hebben en ook nog de bonus van geforceerd perspectief, maar ik heb geen N en vind het eigenlijk ook te klein. Ik heb dus maar besloten om de sporen verder naar voren te brengen en heb dat inmiddels ook uitgemeten. Met als uitgangspunt een afstand van 13 à 14 cm vanaf de voorkant komen de sporen nu in een flauwe bocht te liggen en op die basis zijn vanmiddag ook de openingen in de zijkanten gemaakt. Ik geloof dat ik ze 8cm hoog gemaakt heb, omdat er misschien ook hondekoppen het grote oren meedoen.  ;D Dat wordt dus zo'n 7,5 cm boven de rail.
Vraag 2:
Is een gat van ca. 7,5cm hoog genoeg?

Omdat ik nog een tweede bak heb en ook omdat dit mijn eerste poging is komt het landschap vóór en achter het hoofdspoor op 3mm dik triplex te liggen en de rails op 1mm aluminium plaat. De bedoeling is dat dit in 3 delen redelijk gemakkelijk uitneembaar wordt en dus gemakkelijk t.z.t. vervangen kan worden door iets anders, beters o.i.d. De rails komen op een schuimbedding van ca. 3mm en kunnen beslist niet hoger want dan kom ik bij de BB niet goed meer uit met mijn buren.

Hier is nog een foto van de rechterkant:


Tegen de rechter zijwand komt een heuvel met een tunnelingang te liggen. De ingang komt een paar cm naar voren, zodat we hopelijk de juiste illusie van een heuvel kunnen realiseren. Waar de zwarte Tracksetta ligt komt een talud met een wandelpad erop. Het idee is dat je op dat wandelpad loopt en dan trains spot. Naar beneden toe komen er struiken op dat talud en onderaan een hek, want het spoor moet afgescheiden zijn d.m.v. een hek o.i.d.

Ik overweeg om de gehele goods yard een cm of 2 (= ca. 1m50) te verhogen en dus achter het hoofdspoor verder te gaan met een muurtje van een cm of 2 hoog. Het zou er misschien wel leuk uitzien. Waarom zou men eigenlijk ergens het hoofdspoor onderaan een talud 1m50 lager maken dan het goederenontvangststation? Ik heb bedacht dat dit een oplossing kan zijn om het hoofdspoor naar een wat hoger gelegen deel wat minder stijging te geven vanaf de lager gelegen gedeelten achter de black boxen. Dan hoef je niet de hele goods yard af te graven, maar alleen ervoor te zorgen dat de aansluiting vanaf de goods yard op het hoofdspoor een paar honderd meter verder - dus buiten beeld - in orde is. In die zin zou het realistisch kunnen zijn.
Vraag 3:
Is het verhogen van de hele goods yard, dus de achterste helft van de module visueel een goed idee of ziet het er niet uit?

De achtergrond worden bomen met het silhouet van een dorp. Het wordt een geschilderde achtergrond, omdat mijn maat René dat leuk vindt en ook goed kan. Hij heeft al eens eerder de achtergrond van het Schotse diorama van Johan Vermij geschilderd.

Links komt er een weg op een girder bridge, die 3 sporen overspant:


Het wordt een smalle weg met paard en wagens en misschien een oude auto die op weg zijn naar het silhouet van het dorp.
Het gat onder de brug zit er al en wordt zo goed mogelijk onzichtbaar gemaakt.

De gebouwen moeten geweatherd worden, maar nu eerst moet de afstand tussen de bielzen van de rails wordt vergroot. Daarna kunnen pas de rails gelegd worden. In de goods yard ga ik trouwens code 75 rail gebruiken. Er komt geen daadwerkelijke aansluiting op het hoofdspoor.

Ik heb twee stukken 2,5mm2 soepel draad klaar liggen om eronder te maken, een bruine (stelt rood voor) en een blauwe.
Vraag 4:
Aan welke kant moeten de rode en de zwarte draad komen?

Ik reken erop op 12 april mee te kunnen doen want ik wil graag zien hoe het mysterie opgehelderd wordt van hoe we de baan gaan besturen. Ik denk dat het hele hoofdspoor met 1 muis bestuurd kan worden, waarbij men elkaar kan aflossen. Maar ik kan het mis hebben hoor.
Ik hoop dat jullie mijn 4 vragen kunnen beantwoorden en kom a.u.b. gerust met goede suggesties en ideeën.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2014, 23:58:35 door St00mboy »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9053
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2014, 22:23:44 »
Even wat antwoorden:
- 58 mm is afgesproken maar dat geldt uiteraard voor de bakovergangen in de blackboxen. Dichter op elkaar kan maar het is wel handig om NEM-normen aan te houden zodat al het gangbare materieel over je baan kan rijden.
- 7,5 cm is genoeg. Ook hier weer NEM aanhouden en het komt goed.
- Rangeersporen hoger? Achter de sporen gaat het bij mij gelijk 10cm de lucht in met keerwanden en al.  8)

Je kun ook nog wat ruimte winnen door je sporen in een flauwe boog te leggen, zie ook bij dit grappige baantje.   8)

Marc
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10209
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #10 Gepost op: 24 maart 2014, 22:30:36 »
Ja, die flauwe boog heb jij dus ook gedaan. Ik was bang dat het zou storen, maar nee, dat valt gelukkig mee.

In het verslag van Mudhen las ik dat hij 52mm afstand gebruikt. Daarom wil ik liever duidelijkheid. Sja, de NEM normen ken ik niet goed, maar ik zoek ze wel op, bedankt.

Leen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9053
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2014, 22:32:28 »
Ze zwerven hier ergens op de site rond.
Je hebt er maar 1 of 2 nodig en die bestaan eigenlijk alleen maar uit een tabelletje met minimale afstanden tussen de sporen en het profiel van vrije ruimte.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6847
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2014, 23:00:10 »
Ik vind die derde foto wel heel erg leuk. Ook een heel klein draaischijfje. Gaaf!  (y)
Maar idd, wel een beperkte ruimte. Toch die tweede bak maar inzetten.  ;D

Gr.

Edsko
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2014, 08:39:55 door Edsko Hekman. Reden: schrijffout herstelt »

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3329
    • Zeedoorn
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2014, 23:13:30 »
Ik had trouwens begrepen dat er op code100 rails gereden zou worden... Dus die heb ik aangeschaft. Gaat dat goed met code75?

Groet,
Chris

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 5856
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: "Backwater Goods Yard"
« Reactie #14 Gepost op: 25 maart 2014, 10:49:41 »
Hoi Leen

en ook wat mij betreft welkom bij de BNLS-modulisten.
Waar zijn al die andere enthousiaste continentale bouwers gebleven? Jij bent met je bak al de derde Britse inzending.
Mooie stimulans voor de continentalen ;D

Op vraag 3 zou ik zeggen: gewoon verhogen. ik vind je uitleg heel plausibel. Misschien kun je aan de uitrijkant van je goods yard al een daling inzetten naar het hoofdspoor?.

Verder is een tunnel met voorafgaande korte insnijding een prima manier om de bak rechts af te sluiten. (Mijn bak wordt rechts niet eens door een tunnel afgesloten, maar enkel door een insnijding en wat strategisch geplaatste bomen.)

Over de bedrading en besturing van het spul wordt nog hard nagedacht door mensen die er verstand van hebben. (en dan bedoel ik niet mezelf ;)). De rode draad komt aan de publiekszijde, zoals het nu staat.

Succes met de bouw
Hendrik Jan