Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Oude metalen trafo's gebruiken....... door frits959
Vandaag om 01:06:08
rommenholler gasketelwagens door ex44
Vandaag om 00:19:13
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
NS/32 door Olaf
15 april 2024, 21:25:20
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
US diorama in H0 door Frank 123
15 april 2024, 20:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door HuubvG
15 april 2024, 18:28:02
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
15 april 2024, 15:55:58
Elektrificatie spoorlijnen in Overijssel door Rick
15 april 2024, 15:18:59
Ton bouwt goederenwagens door TonM
15 april 2024, 14:41:40
Kent iemand deze fabrikant? door henk
15 april 2024, 13:32:09

Poll

Heeft u interesse in een complete lichtset voor de ROCO 1100?

Ja graag!
87 (72.5%)
Misschien
13 (10.8%)
Nee bedankt
20 (16.7%)

Totaal aantal stemmen: 119

  

Auteur Topic: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset  (gelezen 30087 keer)

Digikeijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
  • www.digikeijs.com
    • Digikeijs
De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Gepost op: 24 maart 2014, 13:52:47 »
Inmiddels zijn we begonnen met het vooronderzoek naar de technische mogelijkheden voor een complete lichtset.
Het doel van deze lichtset is het toevoegen van rode sluitverlichting, omgekeerd L sein, A-sein en cabine verlichting.
Wij zijn zeer benieuwd of er interesse bestaat in een dergelijke complete lichtset.  ???

Daarbij lijkt het ons leuk om deze lichtset in samenspraak met de gebruikers van beneluxspoor te ontwikkelen.
Technische vraagstukken zoals lichtkleur, mogelijke seinbeelden en de manier van inbouwen kunnen natuurlijk het beste
beantwoord worden door de vele kenners op dit forum.  :)

Natuurlijk zijn we al heel even aan het 'knutselen' geweest. Technisch zou het haalbaar zijn.



Alle tips en ideeën zijn zeer welkom  :)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2014, 14:08:07 »
Beetje afhankelijk van prijs / mogelijkheden heb ik wel interesse in een setje of 5.
Cabine verlichting hoeft er wat mij betreft niet in , wel zou het mooi zijn als hiermee ook A-sein mogelijk is zoals voor de Roco 1122 / 1113 / 1142 modellen ? Iets a la jullie eerdere 2200 printje, keuze dmv soldeereilandjes voor de diverse opties.

Ook zou het misschien (voor een hele kleine groep, toegegeven) leuk zijn als een gewoon L-sein mogelijk was. Of is het bovenste printje eenvoudig om te draaien?

Wat de kleur betreft : bovenste 'witte' seintje mag denk ik nog iets witter, onderste 2 lampen misschien iets geler, maar van een foto is dat lastig beoordelen.

Is er ook gedacht aan rangeersein? Een van de beide lampen onderin apart schakelbaar...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2014, 14:11:37 »
Ik ga met Jan-Albert mee.

Top dat je het zo aanpakt :)
Setje of 8 kan ik wel gebruiken :)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21665
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2014, 14:24:23 »
Tweepunts, omgekeerde L en A sein voor de frontverlichting en natuurlijk apart schakelbare sluitseinen. Vind ik mooi zat. Het blijft hier bij één setje, want de rest heeft al verlichting naar wens.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Digikeijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
  • www.digikeijs.com
    • Digikeijs
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2014, 14:25:12 »
Citaat
Beetje afhankelijk van prijs / mogelijkheden heb ik wel interesse in een setje of 5.
Cabine verlichting hoeft er wat mij betreft niet in , wel zou het mooi zijn als hiermee ook A-sein mogelijk is zoals voor de Roco 1122 / 1113 / 1142 modellen ? Iets a la jullie eerdere 2200 printje, keuze dmv soldeereilandjes voor de diverse opties.

Ook zou het misschien (voor een hele kleine groep, toegegeven) leuk zijn als een gewoon L-sein mogelijk was. Of is het bovenste printje eenvoudig om te draaien?

Wat de kleur betreft : bovenste 'witte' seintje mag denk ik nog iets witter, onderste 2 lampen misschien iets geler, maar van een foto is dat lastig beoordelen.

Is er ook gedacht aan rangeersein? Een van de beide lampen onderin apart schakelbaar...

De optie cabine verlichting maakt wat kostprijs zeer weinig uit. Er is ruimte genoeg om 1 ledje per kant mee te nemen.

Wat betreft het 'witte' seintje. : hier is de keuze tussen 'warm-wit' en 'tl-wit' licht mogelijk. Welke optie zou het meest in de buurt van de werkelijkheid komen? Heeft iemand misschien foto's van de originele loc met de verlichting aan?

Hieronder een overzicht met mogelijke opties. Ontbreekt hier nog iets?


Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2014, 14:26:22 »
Ik heb nu een blauwe 1100, waar ik graag een omgekeerde L, sluit en rangeer sein mee wil kunnen voeren, cabine verlichting vind ik niet erg nodig. Uiteindelijk wil ik ook de 1107, dus voor mij twee setjes.

Qua verlichtingskleur, bij de mat'54 766 (waar ik zelf aan werk) zijn de bovenste seinen, een holle spiegel met normale gloeilamp, dus warm wit. Onder zitten gele gloeilampen en dus geel licht. Ik denk dat dit geld voor al het materieel uit die tijd.

Groeten Edwin.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2014, 14:31:45 »
Dat ziet er super uit, al zal (behoudens kapotte lamp) in elk geval linksonder nooit zijn voorgekomen. Dan hoorde men terug te vallen op omgekeerd L-sein.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2014, 14:32:00 »
De kleuren gebruikt in de 2400 setjes lijken me toch prima ?

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2014, 14:50:28 »
ziet er prima uit.

Wat mij betreft: liever een rangeer sein dan een sluitlicht.
Bij mij rijdt een 1100 altijd met een sleep.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2014, 15:18:18 »
Volgens mij heeft een 1100 maar twee schakelaars (per stuurstand) voor de frontlampen. Bij een botsneus-1100 is het, dacht ik, zo dat je of het middelste frontsein schakelt ofwel de beide onderste frontseinen. Het seinbeeld zoals dat op het tweede en derde plaatje van rechtsonder wordt getoond, is volgens mij dus niet mogelijk. Oorspronkelijk had elk afzonderlijk frontsein dus een aparte schakelaar, tot de komst van het derde frontsein. De rangeerseinen zoals getoond op het tweede en derde plaatje van rechtsboven zijn dus wel mogelijk. Voor het verlichtingssetje zal het dus niets uitmaken. Let op, het kan zijn dat ik het niet bij het rechte eind heb.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #10 Gepost op: 24 maart 2014, 15:31:23 »
Als ik het goed heb gezien is dit ook bij mat'54 het geval sinds het derde frontsein, derde frontsein is apart schakelbaar en de twee onderste samen. De bovenste seinen hebben wel beide een aparte schakelaar, zodat je er ook maar een aan kan zetten voor bv een omgekeerde L, toen der tijd. Die seinen maak je rood door er simpelweg een rode lens voor te draaien.

Vóór het derde frontsein waren de onderste seinen ook apart schakelbaar.

Groeten Edwin.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6137
  • ***
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2014, 15:34:22 »
Zou mooi zijn voor de volgende 1100, zit nu telkens te prutsen om er smd leds in te plakken ;). Moeten wel de mogelijkheid hebben om de sluitlichten te schakelen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2014, 16:52:35 »
Wat gaat dit doen op een analoge Marklin-baan? Ik meen me te herinneren igv de 2200-set dat er een definitieve keuze gemaakt moet worden voor de te voeren verlichting, en dat digitaal aan- en uitschakelen dan niet meer mogelijk is, of zit ik ernaast? Een nadeel vond ik ook dat de bestaande lichtgeleider moest worden opgeofferd. Dat betekent dat je niet meer kostenloos kunt terugbouwen naar de oorspronkelijke situatie en dat vind ik op de een of anderemanier wel een veilig gevoel.
Ik ben voor de duidelijkheid wel enthousiast!

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1469
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2014, 17:08:06 »
Ik heb destijds mijn (analoge) 1100 van een Faulhaberaandrijving voorzien, geweathered en met een rode Led sluitverlichting uitgerust.
Voor een eventuele cabineverlichting denk ik dat mede door de reflecties in de cabine een warm-witte LED het beste past.

Groet, Rob

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5799
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #14 Gepost op: 24 maart 2014, 17:35:32 »
Ja graag! Ik ga voor 3 setjes.

Gr, Ben.