Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04

Poll

Heeft u interesse in een complete lichtset voor de ROCO 1100?

Ja graag!
87 (72.5%)
Misschien
13 (10.8%)
Nee bedankt
20 (16.7%)

Totaal aantal stemmen: 119

  

Auteur Topic: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset  (gelezen 30020 keer)

Digikeijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
  • www.digikeijs.com
    • Digikeijs
De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Gepost op: 24 maart 2014, 13:52:47 »
Inmiddels zijn we begonnen met het vooronderzoek naar de technische mogelijkheden voor een complete lichtset.
Het doel van deze lichtset is het toevoegen van rode sluitverlichting, omgekeerd L sein, A-sein en cabine verlichting.
Wij zijn zeer benieuwd of er interesse bestaat in een dergelijke complete lichtset.  ???

Daarbij lijkt het ons leuk om deze lichtset in samenspraak met de gebruikers van beneluxspoor te ontwikkelen.
Technische vraagstukken zoals lichtkleur, mogelijke seinbeelden en de manier van inbouwen kunnen natuurlijk het beste
beantwoord worden door de vele kenners op dit forum.  :)

Natuurlijk zijn we al heel even aan het 'knutselen' geweest. Technisch zou het haalbaar zijn.



Alle tips en ideeën zijn zeer welkom  :)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2014, 14:08:07 »
Beetje afhankelijk van prijs / mogelijkheden heb ik wel interesse in een setje of 5.
Cabine verlichting hoeft er wat mij betreft niet in , wel zou het mooi zijn als hiermee ook A-sein mogelijk is zoals voor de Roco 1122 / 1113 / 1142 modellen ? Iets a la jullie eerdere 2200 printje, keuze dmv soldeereilandjes voor de diverse opties.

Ook zou het misschien (voor een hele kleine groep, toegegeven) leuk zijn als een gewoon L-sein mogelijk was. Of is het bovenste printje eenvoudig om te draaien?

Wat de kleur betreft : bovenste 'witte' seintje mag denk ik nog iets witter, onderste 2 lampen misschien iets geler, maar van een foto is dat lastig beoordelen.

Is er ook gedacht aan rangeersein? Een van de beide lampen onderin apart schakelbaar...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2014, 14:11:37 »
Ik ga met Jan-Albert mee.

Top dat je het zo aanpakt :)
Setje of 8 kan ik wel gebruiken :)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2014, 14:24:23 »
Tweepunts, omgekeerde L en A sein voor de frontverlichting en natuurlijk apart schakelbare sluitseinen. Vind ik mooi zat. Het blijft hier bij één setje, want de rest heeft al verlichting naar wens.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Digikeijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
  • www.digikeijs.com
    • Digikeijs
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2014, 14:25:12 »
Citaat
Beetje afhankelijk van prijs / mogelijkheden heb ik wel interesse in een setje of 5.
Cabine verlichting hoeft er wat mij betreft niet in , wel zou het mooi zijn als hiermee ook A-sein mogelijk is zoals voor de Roco 1122 / 1113 / 1142 modellen ? Iets a la jullie eerdere 2200 printje, keuze dmv soldeereilandjes voor de diverse opties.

Ook zou het misschien (voor een hele kleine groep, toegegeven) leuk zijn als een gewoon L-sein mogelijk was. Of is het bovenste printje eenvoudig om te draaien?

Wat de kleur betreft : bovenste 'witte' seintje mag denk ik nog iets witter, onderste 2 lampen misschien iets geler, maar van een foto is dat lastig beoordelen.

Is er ook gedacht aan rangeersein? Een van de beide lampen onderin apart schakelbaar...

De optie cabine verlichting maakt wat kostprijs zeer weinig uit. Er is ruimte genoeg om 1 ledje per kant mee te nemen.

Wat betreft het 'witte' seintje. : hier is de keuze tussen 'warm-wit' en 'tl-wit' licht mogelijk. Welke optie zou het meest in de buurt van de werkelijkheid komen? Heeft iemand misschien foto's van de originele loc met de verlichting aan?

Hieronder een overzicht met mogelijke opties. Ontbreekt hier nog iets?


Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2014, 14:26:22 »
Ik heb nu een blauwe 1100, waar ik graag een omgekeerde L, sluit en rangeer sein mee wil kunnen voeren, cabine verlichting vind ik niet erg nodig. Uiteindelijk wil ik ook de 1107, dus voor mij twee setjes.

Qua verlichtingskleur, bij de mat'54 766 (waar ik zelf aan werk) zijn de bovenste seinen, een holle spiegel met normale gloeilamp, dus warm wit. Onder zitten gele gloeilampen en dus geel licht. Ik denk dat dit geld voor al het materieel uit die tijd.

Groeten Edwin.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2014, 14:31:45 »
Dat ziet er super uit, al zal (behoudens kapotte lamp) in elk geval linksonder nooit zijn voorgekomen. Dan hoorde men terug te vallen op omgekeerd L-sein.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2014, 14:32:00 »
De kleuren gebruikt in de 2400 setjes lijken me toch prima ?

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2014, 14:50:28 »
ziet er prima uit.

Wat mij betreft: liever een rangeer sein dan een sluitlicht.
Bij mij rijdt een 1100 altijd met een sleep.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2014, 15:18:18 »
Volgens mij heeft een 1100 maar twee schakelaars (per stuurstand) voor de frontlampen. Bij een botsneus-1100 is het, dacht ik, zo dat je of het middelste frontsein schakelt ofwel de beide onderste frontseinen. Het seinbeeld zoals dat op het tweede en derde plaatje van rechtsonder wordt getoond, is volgens mij dus niet mogelijk. Oorspronkelijk had elk afzonderlijk frontsein dus een aparte schakelaar, tot de komst van het derde frontsein. De rangeerseinen zoals getoond op het tweede en derde plaatje van rechtsboven zijn dus wel mogelijk. Voor het verlichtingssetje zal het dus niets uitmaken. Let op, het kan zijn dat ik het niet bij het rechte eind heb.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #10 Gepost op: 24 maart 2014, 15:31:23 »
Als ik het goed heb gezien is dit ook bij mat'54 het geval sinds het derde frontsein, derde frontsein is apart schakelbaar en de twee onderste samen. De bovenste seinen hebben wel beide een aparte schakelaar, zodat je er ook maar een aan kan zetten voor bv een omgekeerde L, toen der tijd. Die seinen maak je rood door er simpelweg een rode lens voor te draaien.

Vóór het derde frontsein waren de onderste seinen ook apart schakelbaar.

Groeten Edwin.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2014, 15:34:22 »
Zou mooi zijn voor de volgende 1100, zit nu telkens te prutsen om er smd leds in te plakken ;). Moeten wel de mogelijkheid hebben om de sluitlichten te schakelen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2014, 16:52:35 »
Wat gaat dit doen op een analoge Marklin-baan? Ik meen me te herinneren igv de 2200-set dat er een definitieve keuze gemaakt moet worden voor de te voeren verlichting, en dat digitaal aan- en uitschakelen dan niet meer mogelijk is, of zit ik ernaast? Een nadeel vond ik ook dat de bestaande lichtgeleider moest worden opgeofferd. Dat betekent dat je niet meer kostenloos kunt terugbouwen naar de oorspronkelijke situatie en dat vind ik op de een of anderemanier wel een veilig gevoel.
Ik ben voor de duidelijkheid wel enthousiast!

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2014, 17:08:06 »
Ik heb destijds mijn (analoge) 1100 van een Faulhaberaandrijving voorzien, geweathered en met een rode Led sluitverlichting uitgerust.
Voor een eventuele cabineverlichting denk ik dat mede door de reflecties in de cabine een warm-witte LED het beste past.

Groet, Rob

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5760
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #14 Gepost op: 24 maart 2014, 17:35:32 »
Ja graag! Ik ga voor 3 setjes.

Gr, Ben.