Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
"Nederlandse" modellen door Hans Reints
Vandaag om 12:39:20
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50

Poll

Heeft u interesse in een complete lichtset voor de ROCO 1100?

Ja graag!
87 (72.5%)
Misschien
13 (10.8%)
Nee bedankt
20 (16.7%)

Totaal aantal stemmen: 119

  

Auteur Topic: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset  (gelezen 30134 keer)

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #45 Gepost op: 26 maart 2014, 20:36:33 »
Alle lof voor dit initiatief, ik kan wel 8 setjes gebruiken.  (y)

Groet,
Ron
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
  • Modelspoor is emotie...
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #46 Gepost op: 26 maart 2014, 21:02:14 »
Roy, welke decoder heb je bij het toepassén van deze print in gedachten?

Grtz,
Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Digikeijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
  • www.digikeijs.com
    • Digikeijs
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #47 Gepost op: 26 maart 2014, 21:22:25 »
Citaat
Ik zie 5 aansluitingen, dus 4 decoderuitgangen + blauwe draad, maar geen transistoren oid.
Hiermeemee is dus rangeersein (beide kanten een witte lamp) niet mogelijk?

De verschillende seinbeelden worden met een tweetal diodes geregeld.

Citaat
Is het niet mogelijk om de constructie zo te maken dat printjes op het chassis zelf worden gemonteerd, in plaats van dat je ze in de kap moet plakken? Ik persoonlijk vind het altijd zo'n dradensoep worden als je draden van de kap naar de lok hebt lopen. Het testen van de lok zonder kap wordt ook altijd meteen een stuk lastiger, tenzij je alles weer los soldeert.

Dat was ook ons eerste idee. Maar helaas moet er dan sowieso wat aan de kap gemodificeerd worden. En dat willen we voorkomen om het 'gebruiksvriendelijk' te houden.
Een ander probleem is de straling van het licht.

Citaat
Bij deze constructie van de printen achter de lichtgeleider van de sluit seinen krijg je waarschijnlijk
problemen met afbrekende lichtgeleiders.
Deze breken vrij snel op het punt waar ze de kap in gaan. Waardoor minder uitstraling aan de buitenzijde!
Een los ledje wil er nog net achter.

Beter is het de print onder de geleider te hebben liggen. (dus niet tussen dak en geleider).

In de varianten die wij hier hebben is de lichtgeleider vrij 'flexibel'. In ieder geval flexibel genoeg om 0.5 mm te verwerken.
Juist door de druk van de lichtgeleider op de rode en witte leds ontstaat er een maximale lichtabsorptie. Misschien is het inderdaad wel handig als er in de handleiding een aanbeveling wordt geplaatst om de lichtgeleider vast te zetten.

Citaat
Roy, welke decoder heb je bij het toepassen van deze print in gedachten?
Het lichtsetje kan zowel analoog als met een decoder worden aangestuurd. In het geval van analoog zijn opties zoals rangeerlicht niet mogelijk.
en decoder met 4 extra uitgangen zou alle mogelijke opties moeten kunnen aansturen waarbij het cabinelicht ook nog eens richtingsafhankelijk gemaakt kan worden.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #48 Gepost op: 26 maart 2014, 23:19:13 »

Dat was ook ons eerste idee. Maar helaas moet er dan sowieso wat aan de kap gemodificeerd worden. En dat willen we voorkomen om het 'gebruiksvriendelijk' te houden.
Een ander probleem is de straling van het licht.

Weten jullie dat zeker? Ik heb de 1134 hier een minuutje opengehad, toen was het eerste dat bij mij opkwam "dat kan gewoon bovenop de cabine"...

Wat ik liet zien van mijn 1312 ook: ik heb hier over gewoon op de uiteinden van de print een eigen printje geplakt, met de ledjes naar boven. De lichtgeleidertjes heb ik gewoon boven de cabine door laten lopen tot net achter de cabine, en daar zitten ook de ledjes van de verlichting. In de cabine zelf heb ik ze afgedekt met een stukje aluminium folie, vastgeplakt met Olba... (ik had geen plakkende zilverfolie :-)). Alleen aan de achterkant van de cabine heb ik de spleet richting het dak nog even dicht gemaakt met van die grijze tape, zodat er geen lichtlekkage zou zijn.
Zoals je ziet is dat er wel een beetje, maar minimaal... Ik ben ook gewoon te lui om de hele cabine er weer uit te slopen, was nogal een ***-werk... ;).

Ik vermoed dat zeker bij het oude model (1124 uit mijn hoofd) de lichtgeleiders wel behoorlijk hard zijn geworden, volgens mij is er hier ook eentje gebroken... Hij moet nog een keer in onderhoud, nog niet gekeken... ;-).


Groet,

Richard

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1538
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #49 Gepost op: 26 maart 2014, 23:27:57 »
0,5mm is niets, maar dan komen de componenten nog.
Zou dit zelf niet graag doen bij oudere loks.

Heb zelf een 1142 van sluitlicht voorzien en hierbij waren de geleiders al behoorlijk uitgehard.
Bij beide brak de geleider aan 1 zijde af, en dan was het alleen een 0402 LED met lakdraad aan het eind van
de geleider.

Is de A sein lamp ook te verwijderen?
De constructie op getoonde lok komt volgens mij niet overeen met de oudere uitgaven.

Tinus

Digikeijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
  • www.digikeijs.com
    • Digikeijs
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #50 Gepost op: 27 maart 2014, 16:24:03 »
Citaat
Weten jullie dat zeker? Ik heb de 1134 hier een minuutje opengehad, toen was het eerste dat bij mij opkwam "dat kan gewoon bovenop de cabine"...
Blijkt toch helemaal geen gek idee. Samen met het gebruik van een stukje dubbelzijdig foam tape worden de leds precies tegen de lichtgeleider aangedrukt. Als het printje de juiste afmeting krijgt zal er ook geen last zijn van licht lekkage.

Citaat
Is de A sein lamp ook te verwijderen?
De constructie op getoonde lok komt volgens mij niet overeen met de oudere uitgaven.

Technisch gezien zou je het A sein lampje af kunnen knippen. Alle verschillende varianten die bij hier hebben zijn nagenoeg hetzelfde uitgevoerd. Vooral het chassis met de lichtgeleider en het grijze cabine gedeelte zijn identiek.


Op het 'alleen chassis' montage principe (als test een DRC189P gebruikt die exact dezelfde afstand heeft als de lichtgeleider.  ;D



Dan nog een zeer technische vraag voor de kenners. Welke lichtkleur is het meest geschikt voor de toplichten? Wit of Warm-wit. (zie afbeelding voor TL wit licht)
In de DRC2400 wordt gebruik gemaakt van een warm-witte led.


Digikeijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
  • www.digikeijs.com
    • Digikeijs
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #51 Gepost op: 27 maart 2014, 16:38:59 »
Ter vergelijk het warm witte toplicht van de DRC2400


NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #52 Gepost op: 27 maart 2014, 16:39:51 »
Neem maar de warmwitte, ziet er een stuk natuurlijker uit.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #53 Gepost op: 27 maart 2014, 16:44:20 »
Inderdaad zou ik voor warmwit gaan ; echt wit is te wit om als gloeilamp imitatie te dienen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #54 Gepost op: 27 maart 2014, 19:31:15 »
Warm wit, echt wit is veel te wit. Verder puik werk (y)

Groeten Edwin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #55 Gepost op: 27 maart 2014, 20:33:34 »
Ja warm-wit, het gaat er maar om dat je een verschil in lichtkleur ziet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #56 Gepost op: 27 maart 2014, 21:41:52 »
Hoeveel draden gaan er nu lopen van het bovenste naar het onderste printje? Met rangeersein zouden dat tenminste 3 moeten zijn?

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #57 Gepost op: 27 maart 2014, 22:01:19 »
@Roy: had je nog eens naar het schema van Floris gekeken? Dan kun je met elke decoder die twee uitgangen heeft zowel sluitlicht als rangeerlicht schakelen (y).
Met slim mappen kun je uitgang F2 mappen naar F3 en zo het rangeerlicht zelfs laten schakelen door F3 (rangeersnelheid).
Je krijgt dan:
  • F0 frontlicht
  • F1 sluitlicht
  • F3 rangeerlicht aan, front en sluitlicht uit
In dat geval zal alleen de cabineverlichting vervallen, maar je hoeft dan géén dure decoder met extra uitgangen te kopen of een versterker aan je decoderprintje te solderen ;). Iets dat de meesten zo wie zo niet riskeren.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Erictrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • NS,SBB,BLS,USA
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #58 Gepost op: 28 maart 2014, 20:11:15 »
Jazeker  ;D


En zo past het natuurlijk wel  ;)


Meteen maar een overzichtje van de bekabeling


Ik heb nog een vraag over het printje dat bij de frontseinen komt, aangegeven met rode pijlen.
Past dit printje wel tussen de bestaande situatie dus tussen de bestaande lichtgeleiders in want er is eigenlijk geen ruimte tussen de lichtgeleiders en cabine en de lichtgeleider in de kap. Dat zou betekenen dat een deel van de cabine afgehaald moet worden en ook de bestaande geleiders onder de cabine moet verdwijnen. Bij mijn 1150 en 1142 is dus geen ruimte voor deze print?

Verder goed werk  (y) (y)

groeten Eric

NS,SBB,BLS,USA

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
  • Gotthardbahn
Re: De ontwikkeling van de DRC1100 lichtset
« Reactie #59 Gepost op: 31 maart 2014, 14:13:26 »
Goed initiatief dit!

Met vriendelijke groet,
Dennis