Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 12:15:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Frank 123
Vandaag om 11:57:19
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:59:37
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08

Auteur Topic: Functiedecoder defect door LED-strips  (gelezen 3683 keer)

wilcol

• Offline Offline
Functiedecoder defect door LED-strips
« Gepost op: 21 March 2014, 10:48:29 »
Hallo forumleden

Ik heb zopas weer een functiedecoder (Uhlenbrock76900) verloren die de ledverlichting van  een wagenset van 6 rijtuigen 28cm aanstuurde.  Hij doet niets meer en is ook niet meer uit te lezen.  Volgens de fabrikant van de Led stripsverbruiken deze (op maximale helderheid) hoogstens 62mA.  Ik gebruik de Uhlenbrock omdat deze per uitgang 1A aankan en in totaal eveneens 1A.  De decoder zit in een middenrijtuig en stuurt via 2 uitgangen telkens drie rijtuigen aan. Elke wagon heeft zijn eigen massaveer en de stroom loopt via stroomvoerende koppelingen naar de rijtuigen. De laatste wagon heeft ook twee extra Led's als sluitverlichting.
Het kan toch geen overbelasting zijn want ik kom toch nooit aan 1A ?  Ik heb nog problemen gehad met met uitgangen die plots niet meer werkten maar waarvan gelukkig de andere het nog wel deden dus deze waren niet totaal verloren zoals de huidige.
Op elke strip zit een condensator 35V 470mf.  Kunnen die de oorzaak zijn van een overbelasting ?
Of ligt de oorzaak elders ? 
Ik rij Marklin, Intellibox met Koploper

Bedankt voor alle tips

William
« Laatst bewerkt op: 21 March 2014, 13:07:40 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: ledstrips en functiedecoder
« Reactie #1 Gepost op: 21 March 2014, 11:08:00 »
Zit er een oplaad weerstand voor je condensators? Zo nee  kan dat  best het probleem  zijn  geweest.

Beter is om een klein relais te laten schakelen via de functieuitgang, je schakelt dan gewoon de middenleider  door.

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #2 Gepost op: 21 March 2014, 12:35:19 »
...als je een paar LED strips hebt met ieder een 470 microFarad elco, dan loopt er bij het opladen daarvan een flinke stroom inderdaad.
Ik kan me voorstellen dat de eindtrap op de decoder dat op den duur niet trekt, die is waarschijnlijk bedoeld om een paar LEDjes zonder voorschakel elco te bedienen.
Dus... elco eraf ...of een relais inderdaad maar vergeet dan niet een sperdiode erbij te zetten tegen de inductie ...of inderdaad een weerstand of extra powertor ertussen?
Het simpelste is die weerstand. Als je de stroom bij 15V op maximaal 500mA zet kom je uit op 30 Ohm (33 Ohm is een standaardwaarde).
Bij 62 mA is de spanningsval over een weerstand van 33 Ohm maar 2 Volt, dus dan gaan je LEDs wat minder hard branden, maar dat is vaak ook fraaier...
Ik vind het trouwens nogal naief van de fabrikant om alleen de continu strom te  vermelden en niet de inschakestroom...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 March 2014, 12:44:08 »
Dat wordt dan wel een dikke weerstand. Misschien beter een weerstand per ledstrip van 100 ohm 2 watt of zo. Ik geloof dat er bij mij meestal 150 ohm per ledstrip is voorgeschakeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Functiedecoder defect door LED-strips
« Reactie #4 Gepost op: 21 March 2014, 14:25:07 »
Die condensator kan het idd wel gedaan hebben. zeker als hij 470mF is, dan vult hij waarschijnlijk de halve wagon?  ;D Ik ga er dan ook maar even vanuit dat je 470uF (micro farad) bedoelt, of eigenlijk µF maar dat is niet ASCII compatibel. Milli farad is wel erg groot  ;D

Maar ondanks dat kan er zeker bij het inschakelen een aardige stroom lopen (inschakeleffect). Gedoe met relais zou ik alleen niet aan beginnen. Is groot en onhandig en je verlegd het probleem naar de booster. Heb je namelijk veel van deze rijtuigen op het spoor staan kan de belasting met inschakelen nog wel eens erg groot worden voor een booster. Weerstand voor de condensator is makkelijker en beperkt de inschakelstroom.

Wat voor LEDstrips zijn het? Zijn ze gemaakt voor modelspoor of voor 12V?

62mA geeft ook wel echt heel veel licht, kunnen de reizigers gelijk zonnen. Met de LEDstrip van rol waar ik mee bezig ben geweest vond ik 8mA al prima. Of heb je het licht heel erg gedimd op de decoder? Dit kan het inschakeleffect van de condensator vergroten. Dit omdat het dimmen van het licht met PWM gedaan wordt en de condensator zal zich steeds in de aan tijd zo snel mogelijk proberen op te laden. Dimmen zal hierdoor slechter werken en er zal een veel grotere stroom lopen. Als ze dus te fel zijn zal ik er dus een weerstand voor zetten ipv ze te dimmen.  Zie hiervoor dit topic. De 4 diodes mogen bij een decoder weggelaten worden. Door ze zo te dimmen voorkom je hoge stromen en is het effect van de condensator ook nog eens veel groter!

Tuurlijk kan de oorzaak ook ergens anders liggen. Als je stroomvoerende koppeling bijvoorbeeld de puntcontacten heeft geraakt. Daar gaat de decoder namelijk ook echt niet blij mee zijn. Gebruik je de enkelpolige Marklin koppelingen?

En aangezien je Marklin rijdt en ik niet aan neem dat elk rijtuig is voorzien van een sleper heb je dus geen blauwe draad (gemeenschakkelijke +) in de rijtuigen. De ene kant van de strip hangt dus aan enkelpolige koppeling en de andere kant van de strip hangt dus waarschijnlijk aan de wielen? Zo ja, is de stroom naar de LEDjes hierdoor ook groter. Op deze manier heb je eigenlijk maar de helft van de tijd spanning. De condensator zal proberen dit op te vangen en laad ook op voor de andere helft zonder spanning. Of nog erger, als er geen diode op de LED strip zit dan ontlaad je de condensator de helft van de tijd weer helemaal doordat deze als het ware kortgesloten wordt. Je hebt dus de hele tijd het inschakeleffect van de condensator! Wacht, volgens mij doe je zonder die diode nog veel raardere dingen! Heb je een soort charge pump. Dat zou helemaal een reden zijn dat de decoder het loodje legt. Kan iemand dit bevestigen? Mijn simulatie:

Zonder D6 laat de simulatie op decoder positief een spanning van +- 2x de voeding zien voor de halve periode. Nu moet ik zeggen dat charge pumps een beetje weggezakt zijn...

Er zijn dus nogal wat haken en ogen waar het mis gegaan kan zijn maar dat kan ik niet zeggen omdat je ons niet verteld hebt wat voor LED strip en hoe je deze precies aangesloten hebt.

Dat wordt dan wel een dikke weerstand. Misschien beter een weerstand per ledstrip van 100 ohm 2 watt of zo. Ik geloof dat er bij mij meestal 150 ohm per ledstrip is voorgeschakeld.
Dat valt toch wel mee? 100 ohm bij 62mA is (62mA)2 x 33ohm = 0,127W, net iets meer dan een kwart watt. Dit is dan wel in continu gebruik, niet bij het laden. Tuurlijk is dit nog wel aardig warm (lees, te warm voor in een rijtuig naar mijn mening). Maar daarom mijn vraag, gooi je de 62mA door de strip of heb je ze gedimd? Lijkt me namelijk erg fel...

Timo
« Laatst bewerkt op: 21 March 2014, 15:50:03 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21 March 2014, 15:15:32 »
Timo, met Alt 230 heb je het µ teken.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 March 2014, 15:45:58 »
Timo, met Alt 230 heb je het µ teken.
Weet ik, alleen de u ipv µ is een geaccepteerd teken omdat de µ geen ASCII teken is. Daar de m al voor milli is.

Timo

Ben

• Online Online
« Reactie #7 Gepost op: 21 March 2014, 17:51:40 »
Bufferen doe je nooit aan de uitgang. Kijk even hier: klik. Het is allemaal al bedacht en er zijn op de decoder zelfs soldeerpads beschikbaar.

Gr, Ben.

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 21 March 2014, 18:04:54 »
Volgens mij gaat het daar niet over Ben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 March 2014, 18:54:54 »
Tuurlijk, aan de ingang is netter. Nadeel is dat je dan niet af kan met een enkelpolige koppeling. Ook is het best lastig de capaciteit voor een hele stam in één rijtuig onder te brengen.

Timo

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 21 March 2014, 19:08:35 »
even een opmerking 1Amp per uitgang, maar max 1Amp voor de decoder.  Dus niet elke uitgang 1Amp en dat 2 keer
En die Uhlenbrokke dingen Ik wil ze niet meer verder lees ik wel. geen discussie
« Laatst bewerkt op: 21 March 2014, 20:05:23 door Ronald Koerts. Reden: even wat punten en komma\'s »

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #11 Gepost op: 21 March 2014, 21:44:24 »
 ??? Wat is het nut van de laatste opmerking  ???

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 21 March 2014, 23:40:04 »
dat ieder een mening heeft en mag hebben
daarom voor er discussie ontstaat in dit draadje.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 21 March 2014, 23:50:55 »
Dus niet elke uitgang 1Amp en dat 2 keer
Om het nuttige maar even samen te vatten: 6 x 62mA = 372 mA << 1A. Zou, als er geen gekke dingen ontstaan, geen probleem mogen zijn qua belasting.

Timo

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #14 Gepost op: 23 March 2014, 15:08:44 »
Zeker met het bovenstaande is dit onderstaande een redelijk scenario voor het overlijden van de decoder.
[...]
Ik ga er dan ook maar even vanuit dat je 470uF (micro farad) bedoelt[...]
Maar ondanks dat kan er zeker bij het inschakelen een aardige stroom lopen (inschakeleffect).
Met meerdere condensators parallel kan de inschakelstroom fors oplopen. Ik weet zo snel niet meer wat de specificaties van de gebruikte MOSFETs op de decoders waren, maar volgens mij hield het bij een doorlaatstroom van 1,2 Ampere wel op. Reken maar dat de piekstroom van zes 470 uF die 'hard' opgeladen worden, daar kortstondig ver overheen gaat.
Gedoe met relais zou ik alleen niet aan beginnen. Is groot en onhandig en je verlegd het probleem naar de booster.
Zonder in te gaan op het probleem-aspect valt het met de afmetingen echt wel mee. Voor dit soort kleine stromen kun je met kleine reed-relais werken, die gemakkelijk weg te werken zijn. De uitdaging zal 'm eerder zitten in een type vinden dat direct door de decoder aangestuurd kan worden en zorgen dat het relais niet gaat klapperen bij wat vuile rails.