Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Uhlenbrock Iris
door
aukevanwieren
Vandaag
om 12:17:45
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
bellejt
Vandaag
om 12:15:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:53:48
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 11:26:43
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Wijbe
Vandaag
om 11:19:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
Vandaag
om 11:12:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
Vandaag
om 11:06:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:49:00
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 10:34:15
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo
door
dennie
Vandaag
om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 03:04:00
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
hervé
Vandaag
om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2
door
NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen
door
J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00.
door
Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu? (gelezen 5494 keer)
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
«
Reactie #30 Gepost op:
22 March 2014, 12:52:50 »
Heb al gezocht, maar kan in het publieke domein helaas niets bruikbaars vinden... Deze constructie zit in het hart van het draaistel. Om er een foto van de kunnen maken moet je er onder zijn, of een uitgebouwd draaistel schuin van boven fotograferen. Daar zijn niet veel foto's van.
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
«
Reactie #31 Gepost op:
22 March 2014, 13:10:04 »
Ik heb een vraag om foto's/tekeningen/beschrijving gedropt bij iemand die lang bij Nedtrain Haarlem gewerkt heeft (onder zijn leiding o.a. ICMm project), maar nu inmiddels bij Prorail werkt.
Afwachten maar.
Mvg, Michel
Gelogd
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
«
Reactie #32 Gepost op:
22 March 2014, 13:24:30 »
Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar mijn baas vindt het niet goed als ik zijn tekeningen online zet.
Maar niet getreurd, want ik heb toch in mijn verzameling iets gevonden.
Tekening: DB
Dit is draaistel van een ET420. Op veel punten een ander draaistel, maar het principe van de langsmeename is wel te zien.
In het midden zie je een gat. Daar doorheen valt een pin die aan de rijtuigbak vast zit. Dat gat zit in een groen juk. Gestippeld achter het lichtblauwe draaistelframe zie je dat het juk aan de uiteinden aan stangen vast zit. Deze stangen zijn gestippeld en rood.
De stangen zorgen dat het groene juk met gat niet in de rijrichting kan bewegen. Het kan wel omhoog en naar beneden, dus meebewegen met de vering vertikaal. Het kan ook opzij: de scharnieren zijn niet stijf; het zijn rubber bushings.
Aan de zijkant van het vierkante raam waardoor je het juk kunt zien, zie je ook twee 'negerzoenen'. Dit zijn rubber blokken die de zogenaamde zachte aanslag vormen. Als de rijtuigbak veel opzij beweegt ten opzichte van het draaistel, komt in dit geval de pin tegen deze blokken om de beweging af te remmen.
Er is ook een zogenaamde harde aanslag, die het absolute maximum van de beweging bepaald. Die zie je bij nr. 11. Er is een nok aan de rijtuigbak die hier bij extreme bewegingen tegenaan komt. Bij normale inzet van het voertuig wordt die aanslag niet geraakt.
De zijdelingse beweging noem je wiegspel, ondanks dat er bij moderne draaistellen eigenlijk geen sprake meer is van een wiegbalk.
Om dan toch weer het bruggetje terug te maken naar de oorspronkelijke vraag: bij het middelste draaistel van mDDM is het wiegspel ruimer ingesteld dan bij de andere twee draaistellen. Tevens is de zijdelingse veerstijfheid van het middelste draaistel lager (de veer is slapper). Hierdoor kan dit draaistel makkelijker en verder opzij bewegen dan de andere twee.
Overigens: merk op dat bij dit draaistel de bevestiging van de wiellagers (geel) naar het draaistelframe met rode stangen op hetzelfde principe berust als de langsmeeneme van rijtuigbak naar draaistel.
«
Laatst bewerkt op: 22 March 2014, 13:38:52 door Edgar
»
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8598
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
«
Reactie #33 Gepost op:
22 March 2014, 15:02:02 »
Hier heb ik een tekening gevonden van de constructie bij een Re 6/6 II van de SBB:
http://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_6/6
en dan bij Literatur:
Karl Meyer: Die Prototyplokomotiven der Serie Re 6/6 der Schweizerischen Bundesbahnen.
Schweizerischen Bauzeitung, Band 90 (1972), Heft 48 (retro.seals.ch, PDF 13.2 MB) .
Na downloaden van de pfd, ga naar bladzijde 6. Dit is een uitgebreide techische beschrijving van deze loks in het Duits.
«
Laatst bewerkt op: 22 March 2014, 15:08:40 door J J H S
»
Gelogd
Jeroen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26709
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
«
Reactie #34 Gepost op:
22 March 2014, 18:25:19 »
Edgar, bedankt voor het plaatje.
Het principe is eigenlijk hetzelfde als bij de DE locs 6400 en bij de Class 66. Daar steekt ook een dikke pen vanaf het hoofdfame naar beneden die met trek/duwstangen is verbonden aan het draaistelframe.
Het verschil is dat bij de mDDM het middelste draaistel wat meer zijdelingse bewegingsruimte heeft.
De constructie van de SBB-Re6/6 komt op hetzelfde neer. Alleen zijn daar de trekstangen buiten het draaistel aan de locomotiefkast verbonden
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?