Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
Vandaag om 09:20:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:15:19
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Frank 123
Vandaag om 09:12:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 09:07:37
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:55:28
Vervangen wissels flm profi door spoorijzer
Vandaag om 08:51:17
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 06:20:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:47:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 01:35:58
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 01:25:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
10 October 2025, 23:54:21
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:39:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Terschellinger Spoor door FritsT
10 October 2025, 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
10 October 2025, 21:42:28
Kato ETA 515 door Casmir
10 October 2025, 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
10 October 2025, 20:32:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
10 October 2025, 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
10 October 2025, 19:15:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
10 October 2025, 18:47:34
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 October 2025, 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
10 October 2025, 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 October 2025, 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
10 October 2025, 16:05:39
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
10 October 2025, 14:26:22
  

Auteur Topic: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?  (gelezen 5648 keer)

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #15 Gepost op: 20 March 2014, 22:16:14 »
Leg een roco 3-asser umbauwagen op z'n kant en je ziet hoe het werkt! ;D

Maar zal inderdaad een systeem zijn waarbij de buitenste draaistellen een normale functie hebben (roteren) en het middelste draaistel kan verschuiven. Een andere beweging zou in principe niet nodig hoeven zijn om het geheel door een bocht te krijgen. Je houdt de bak zo in ieder geval recht. Al blijft 't altijd een beetje een raar gezicht...
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #16 Gepost op: 20 March 2014, 22:17:39 »
Je hebt gelijk Marc, als alleen het middelste draaistel schuift.
Maar dat is het hem nou juist, de buitenste draaistellen kunnen OOK zijdelings schuiven.
Staat wel de helft van de boogstraal toe i.p.v. enkel het middelste draaistel verschuiven.
En omdat de boogstralen al een vast gegeven zijn, halveer je zo de verschuiving t.o.v. van alleen het middelste draaistel schuivend.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #17 Gepost op: 20 March 2014, 22:23:06 »
Maar dat is het hem nou juist, de buitenste draaistellen kunnen OOK zijdelings schuiven.
Is dat zo?
No dress rehearsel, this is our life.

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #18 Gepost op: 20 March 2014, 22:46:29 »
Je kan dan inderdaad de verschuiving van het middelste draaistel wel beperken door de buitenste stellen naar binnen te trekken maar... wat is het praktisch nut daarvan? De bak is al korter dan een gewone bak en extreem krappe boogstralen hebben we ook niet. Daarnaast parkeer je dan het hele gewicht van de bak nog verder naar de buitenbocht (waar je het doorgaans niet wil hebben in een bocht) en waarbij twee van de drie draaistellen juist op het verkeerde punt ondersteuning bieden: uit het midden. 't Middelste draaistel krijgt dan nog meer te verduren. Lijkt mij nog het meest logisch dat de buitenste draaistellen gewoon vast zitten (dus alleen draaien en niet schuiven + draaien) en de bak daardoor in principe recht boven het spoor hangt. Bespaart meteen een complexe constructie. Interessant zou zijn of het middelste draaistel zelf óók nog iets kan draaien om het benaderen van een boog wat op te vangen. Anyone?
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #19 Gepost op: 20 March 2014, 22:57:32 »
Is dat zo?
Dat stelde forumlid mDDM eerder in dit topic, niet ik.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8610
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #20 Gepost op: 20 March 2014, 23:00:16 »
Lees op Railwaygazette iets over de constructie:(helaas Engels)

Quote:
The welded all-steel car has three modular bogies, with a rubber/air secondary suspension. The bogies are identical, apart from different bump stop locations giving extra lateral movement for the centre bogie. On each bogie there is a central pivot, and the bolster is linked to the bogie frame via two longitudinal traction rods. Two horizontal dampers and two longitudinal yaw dampers are mounted between bolster and bogie frame, and an anti-roll stabiliser. Coil springs and vertical shock absorbers make up the primary suspension.
Unquote

Googlevertaling

De gelaste stalen auto heeft drie modulaire draaistellen, met een rubber / lucht secundaire vering. De draaistellen zijn identiek, afgezien van verschillende bump stop locaties geven extra zijdelingse beweging voor de middelste draaistel. Op elk draaistel is er een centrale spil, en het versterken is gekoppeld aan het draaistelframe via twee longitudinale tractie staven. Twee horizontale dempers en twee longitudinale yaw dempers worden gemonteerd tussen krop en draaistel frame, en een anti-roll stabilisator. Schroefveren en verticale schokdempers vormen de primaire ophanging..


http://www.railwaygazette.com/news/single-view/view/six-axle-car-to-power-ns-double-deck-emu.html
Jeroen

lokpaint

  • Gast
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #21 Gepost op: 20 March 2014, 23:24:57 »
Hoi

Zouden de drie draaistellen niet gewoon op "flexicoil" veren staan zonder vast draaipunt en dan d.m.v. trekstangen aan het frame gekoppeld zijn?

Een beetje zoals een Re6/6, 103 of TRAXX dus. ;D

http://www.re620.ch/09_downloads/re620.pdf

Bart

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #22 Gepost op: 21 March 2014, 08:57:46 »
Dat stelde forumlid mDDM eerder in dit topic, niet ik.
En ik stel wat anders...  ;)
Volgens die Engelse site en railwiki verschuift alleen het middelste draaistel zijdelings. Verwarring komt denkt ik doordat gesteld wordt dat de drie draaistellen gelijk zijn echter het één sluit het ander niet uit. De midden draaistellen zijn dus gelijk aan de buitendraaistellen en onderling uitwisselbaar. Slechts de constructie onder de bak moet dan verschillen om het middelste exemplaar 15cm te laten bewegen.
No dress rehearsel, this is our life.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #23 Gepost op: 21 March 2014, 10:04:26 »
Het is belangrijk hier onderscheid te maken tussen modelspoor en echte treinen. De schaal van de bogen en de eisen ten aanzien van comfort zijn nogal anders, wat tot andere oplossingen leidt.

Mbt het voorbeeld, de motorwagen van DDZ (voorheen mDDM): Ga zo'n ding eens in het echt bekijken. Merk dan op dat tussen het draaistelframe en de luchtveer een stappel rubber schijven ligt. Bij het middelste draaistel is deze stapel aanzienlijk hoger dan bij de draaistellen aan de uiteinde. Dit zorgt ervoor dat het middelste draaistel makkelijker opzij kan bewegen dan de draaistellen aan de uiteinden

De draaistellen aan de uiteinden kunnen ook overigens ook opzij bewegen, want anders zou het rijgedrag veel te oncomfortabel zijn. Wel is de zijdelingse veerstijfheid dus groter dan bij het middelste draaistel.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #24 Gepost op: 21 March 2014, 20:39:53 »
The welded all-steel car has three modular bogies, with a rubber/air secondary suspension. The bogies are identical, apart from different bump stop locations giving extra lateral movement for the centre bogie. On each bogie there is a central pivot, and the bolster is linked to the bogie frame via two longitudinal traction rods. Two horizontal dampers and two longitudinal yaw dampers are mounted between bolster and bogie frame, and an anti-roll stabiliser. Coil springs and vertical shock absorbers make up the primary suspension.
Oftewel:
De volledig stalen gelaste wagen heeft 3 modulaire draaistellen, afgeveerd op een combinatie van rubber en lucht als secundaire ophanging.
De draaistellen zijn identiek, op verschillen in de afstelling van slagbegrenzers na, die extra dwarsbeweging van het middelste draaistel toestaan.
Elk draaistel heeft een centrale spil (taats), afgekeerd op een soort 'kussen' dat weer met het frame verbonden is via twee in de lengterichting geplaatste tractie-assen. Twee horizontale dempers en twee schokdempers in de lengterichting zijn tussen het kussen en het draaistel-frame geplaatst, naast een anti-rol inrichting. De primaire ophanging bestaat uit schroefveren en verticale schok-dempers.

Alleen over mijn vertaling van 'bolster' twijfel ik iets, daarvoor ben ik niet goed genoeg ingevoerd in het spoortechniekwereldje.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #25 Gepost op: 22 March 2014, 01:10:37 »
Ik denk wiegbalk.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1208
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #26 Gepost op: 22 March 2014, 10:50:55 »
bolster is de rol/ prop staal  waar die om draait. 

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #27 Gepost op: 22 March 2014, 11:01:18 »
Ik denk wiegbalk.
Ik weet het wel zeker. Zoek in google maar naar: bolster railcar. Dan wordt uit de vele plaatjes die je vindt wel duidelijk dat de bolster hetzelfde is als de wiegbalk.

Toevoeging: zoek op truck bolster, en je vindt nog veel meer interessante plaatjes.
« Laatst bewerkt op: 22 March 2014, 11:31:55 door Klaas Zondervan. Reden: aanvulling »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #28 Gepost op: 22 March 2014, 12:10:50 »
Helaas, dat is hier niet bedoeld.

Een wiegbalk is een bolster, maar een bolster geen wiegbalk. Een bolster is een juk in algemene zin. De wiegbalk is de dwarsbalk die op de secundaire vering (hier de luchtvering) Hier is niet een wiegbalk bedoeld, maar een langsmeename met behulp van een lemniscaat.

Onder de bak zit een pin, die valt in een gat in het midden van een juk van ongeveer 1 meter lang. Aan beide uiteinden van het juk zit een stang. Één naar voren, en de andere naar achteren. De stangen zitten vast aan het draaistelframe. Het juk kan ten opzichte van het draaistelframe daardoor niet naar voren of naar achteren, want de stangen houden dat tegen. Het juk kan wel naar opzij, want dan draaien de stangen mee. Dit noem je langsmeename.
 
« Laatst bewerkt op: 22 March 2014, 12:30:18 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: Bo'Bo'Bo' hoe werkt dat nu?
« Reactie #29 Gepost op: 22 March 2014, 12:28:50 »
Edgar, ik ben niet helemaal met je mee. Maar blijkbaar weet je er meer van.
Je zou me kunnen overtuigen als je ons de weg kan wijzen naar plaatjes die laten zien hoe de constructie van het betreffende draaistel in elkaar zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.