Deze wordt dan ook omgedraaid in de lus terwijl de trein in de lus is. Maar bij analoog kan je niet zomaar de polariteit om draaien.
Zelf beschik ik over goedkope bistabiele (2xom) en monostabiele (4xom) relais van minder dan € 1,- per stuk (die Chinezen toch!),
en vergelijk ik dat met de kosten van zo'n floodland-torentje arduino's, dan ziet dat eruit als een kanon op een mug afvuren. Er moet dus ook een goedkopere arduino aanpak mogelijk zijn, zelfs als dat 4 pinnen kost.
De stapel hardware bij floodland lijkt inderdaad tamelijk overdone, als je het vergelijkt met deze analoge oplossing van F. Geering. En zelfs die kan goedkoper als je andere aannames doet.
Het derde aspect wordt nergens genoemd: het voortraject van de lus (inrit-uitrit).Je kunt de inrit-uitrit beschouwen als onderdeel van een enkel keerlus-blok. Immers, zodra de inrit bezet, kan er geen tweede trein meer in.
Maar wat ik er wel uit geleerd heb, is dat reedcontacten als sensor hun beperking hebben, met name bij trek-duw combinaties.
en een shield om de wissel te bedienen.
De motordrivers bedienen ook de functionele bovenleiding.
Wat te doen met alle extra's van de keerlus-varianten? Op het zelfde shield bijplaatsen?
Zijn arduino shields stapelbaar?
Functionele bovenleiding zou ik niet aan beginnen, dat heeft geen enkele meerwaarde en alleen nadelen. Zo is de stroomafname slechter dan via de wielen en is een keerlus zo goed als onmogelijk.
De totale baan word door 2 motordrivers aangestuurd, twee in de bochten en 1 in het schaduw station en 1 bij het station.
Dit alles wil ik met 1 a 2 Arduino' s mega 2650 gaan sturen.
Het is al meteen duidelijk dat ik te weinig i/o lijnen hebt , dit wil ik gaan oplossen door een shiftregister te gaan gebruiken, een shift-register heeft maar drie poorten nodig om acht uitgangen te maken, door de shift register te multiplexen
matrix {0,0,0,0,0,0,0,0} alle seinen staan uit [knip]
Het schema van het shiftregister:
Schema LDR sensor.