Werkt mijn gedachten kronkel dan zet ik de nummers om in namen, ik zie door de bomen het bos niet meer door alle tekst,de code word voller en voller met tekst. voor mij is het makkelijker om in de code zo min mogelijk tekst te gebruiken als ik in de code digitalWrite (28,1) zet weet ik meteen wat er gebeurd als ik digitalWrite (Sein1Pin,Bezet) raak ik op een gegeven moment het overzicht kwijt ( Dyslexie ,leesblind) vandaar.
Het klopt wat Timo schrijft , alleen zou ik geen pro mini's gebruiken deze processor boardjes hebben geen usb aansluiting, je zult een usb-adapter erbij moeten kopen, ik gebruik zelf de Arduino nano (deze is niet veel duurder dan een pro mini), dit boardje heeft iets meer i/o 8 Analog in (pro mini 6) en 13 digital out/in en heeft standaard een usb aansluiting.
De relais boardjes zijn er in verschillend uitvoeringen als shield met 4 relais , of als 1,2,4,8,16 voudige uitvoering en daar zijn ook nog verschillende uitvoeringen van "actief hoog" of "actief laag" gestuurd, het verschil zit in de schakeltrap met of zonder Optocoupler.
Een andere manier is het gebruik van solid-state relais, heb daar nog geen ervaring mee.
Ik ben nog bezig met een keerlus schakeling voor mijn baan ,daarvoor ga ik twee bi-polaire relais gebruiken, in dat geval kost dat vier uitgangen van de Arduino en moet het geheel op een shield of losse print gebouwd worden.
Je kunt ook de Rx/Tx van de Arduino gebruiken om met verschillende Arduino's te communiceren Rx Arduino 1 op Tx arduino 2 en Tx Arduino 1 op Rx Arduino 2, in dat geval kun je beter de AT Mega 2650 gebruiken deze heeft vier hardwarematige RX/TX poorten waardoor het makkelijker is om Arduino's te koppelen.
Wat de I2C betreft, kun je zonder problemen 1 a 2 mtr. kabel tussen de units gebruiken UTP kabel dan werk het nog goed, deze informatie heb ik van het internet gehaald via Youtube, daar staat een filmpje van deze oplossing. Ben allen de link naar het filmpje kwijt.
Dat maakt me duidelijk hoe het werkt. Voor rijden/niet-rijden gebruik je de monostabiele relais, voor wissels bistabiele relais. De monostabiele zitten op prefab kaartjes, de bistabiele niet.Je signalering (reedcontact) verbruikt ingangen, het signaal gaat naar de arduino, en die stuurt (via script) de relais aan. Dus stel je vervangt het reedcontact door een lichtsluis, dan gaat het signaal (of signalen) van die lichtsluis ook naar de aduino. M.a.w. de arduino vormt een extra tussenlaag binnen de bestaande schakelingen, tussen input en output?
Ze schelen nog steeds een factor 2 hoor
Is dat voor de Arduino gestuurde baan? En waarom wil je met twee relais werken? En waarom bi-stabiel? Misschien heb je er een goeie reden voor hoor Maar ik mis het, zeker in het licht van de Arduino baan.
SLX852, daaraan hangt inderdaad een ander prijskaartje.
Beter is het om de wissels te schakelen met vermogens transistoren.De blokken worden door monostabiele relais gestuurd dat kost een relais per blok.
De signalering van de blokken kan door : reed-relais, ldr, ir lichtsluis, ir reflectie sensoren of via stroom detectie er zijn vast meer componenten te gebruiken voor signalering.
De sensoren (lees signalering) worden door mijn systeem via de analogepoort gelezen, zodoende hou ik meer digitale I/O over.
Voor rijden/niet rijden van de locomotief gebruik je motordrivers, deze regelen het optrekken/ afremmen of stoppen van de trein, tenzij je voor elk blok een eigen motordriver gebruikt, dan kun je de blokrelais weglaten, anders heb je de blokrelais nodig om bepaalde blokken spanningsloos te maken.
De Arduino regelt zelf de sturing van de baan met behulp van sensoren en motordrivers zelfstandig of als blok gestuurd systeem, in beide gevallen zorgt het programma voor de uitvoering van de sturing.
Dat valt erg mee, voor een Arduino pro mini betaal ik euro 2,56 en voor een Arduino nano betaal ik euro 2,80.
Ik gebruik de biploaire relais om de baanspanning voor een gedeelte van de baan om te polen, zodat de trein zonder stoppen door de keerlus kan rijden.De tweede relais is voor het bedienings-paneel om de toestand van de keerlus/baan weergeven.
In mijn visie is een keerlus een soort blok (met afgeleide eigenschappen en methoden). Dat betekent dat ik dit type blok van een methode zou voorzien om de rijrichting om te schakelen van een naastliggend (volgend) blok.
In een arduino aanpak, begrijp ik nu, zou ik dat principe los moeten laten, want de motordriver vervangt het blok-relais.
Daarom zou ik in C, C++, VB (mij een biet) blokken zo coderen dat met een minimum aan ballast (een cijferreeks of string) alle toestanden (eigenschappen) en methoden per blok opgeslagen kunnen worden.
Ondertussen heb ik me gelijk maar eens verdiept in Arduino compatibele lichtsluizen, want als ik ze toch zelf moet maken kan ik ook wel wat geschikte specs meenemen.
De link met de LM567 werkt niet.
En dat wit ik niet.Wat ik wel wil is dat...
Terug naar de motor-driver. Stel je hebt 30 treinen die kunnen rijden op 20 standaard blokken, plus een aantal afgeleide bloktype blokken. Heb je dan 30 motordrivers nodig?
Uhm, wat denk je allemaal moeilijk! Dat kan je toch gewoon allemaal bekijken op de Arduino?
(vanwege de ingebouwde timer, neem ik aan).
De motordriver kun je apart voeden als de motor meer stroom vraagt dan de arduino intern kan leveren.
Handig bij 12-16 vDC rijstroom.
Manier voor 2-3 rail aanpak per blok. Met arduino enerzijds software, anderzijds omleiding van de uitvoer van motordriver naar de spoorstaven van een blok of blokreeks via een extra relais (mono of bi naar keuze).
De permanente opslag van gegevens is kennelijk wel een probleem om nog even in te duiken.
Niet zo zeer een probleem, alles is mogelijk. Je moet alleen bedenken hoe je het wilt doen
Zou ik wel 3-rail aan het NC hangen omdat dat de fail save positie is.