Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
  

Auteur Topic: Trafo kapot???  (gelezen 1236 keer)

Karel Jans

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Trafo kapot???
« Gepost op: 13 March 2014, 16:37:08 »
Ik heb een trafo (merkloos) waar onder andere controlelampjes opzitten voor de gelijk -en wisselstroom. Pas wanneer ik de regelknop helemaal opendraai gaat het lampje branden en soms ook helemaal niet. Als ik de railspanning doormeet krijg ik constant wisselende waarden.
Kan ik er nu vanuit gaan dat het apparaat kapot is? Is zoiets uberhaupt mogelijk?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Trafo kapot???
« Reactie #1 Gepost op: 13 March 2014, 16:42:58 »
Is dat plotseling of al langer? En alleen bij de regelknop?

Bij oudere regelbare trafo's wordt de spanningsregeling verzorgd door een ring met omgewonden (weerstands?)draad waaroverheen een sleper gaat die verbonden is met de draaiknop. Die omgewonden draad kan ergens doorgesleten zijn, er kan 'sluiting' tussen enkele windingen ontstaan, waardoor de weerstand geringer wordt, mogelijkheden genoeg. Trek de stekker uit het stopcontact en maak de trafo dan eens open. Als er al te veel slijtage zichtbaar is op de ring weet je het euvel en kun je op zoek naar een vervanger.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22557
Re: Trafo kapot???
« Reactie #2 Gepost op: 13 March 2014, 16:44:39 »
En als je er een trein mee probeert te laten rijden?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Trafo kapot???
« Reactie #3 Gepost op: 13 March 2014, 16:49:25 »
Die sleper loopt niet over een opgewonden weerstandsdraad. Gebruikelijk is dat hij over de secundaire wikkeling van de trafo loopt. Dat contact kan twijfelachtig worden door slijtage.
Daar kom je inderdaad alleen maar achter als je de trafo open maakt. Dat kan een hele operatie worden, omdat tegenwoordig de trafo's zo zijn uitgevoerd dat ze met gewoon gereedschap niet te openen zijn. Dat is een veiligheidsvoorschrift, o.a. om te voorkomen dat kinderen en andere ondeskundigen er aan gaan sleutelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karel Jans

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Trafo kapot???
« Reactie #4 Gepost op: 13 March 2014, 17:00:20 »
De trafo is al flink op leeftijd. Ik heb een aantal jaren niks meer gedaan met de treinbaan en ben sinds kort weer begonnen. Een trein laten rijden lukt niet. Openmaken is denk ik ook geen optie want alles zit potdicht en er zijn nergens schroeven of klemmen ofzo. En tja ik ben niet echt heel erg deskundig

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22557
Re: Trafo kapot???
« Reactie #5 Gepost op: 13 March 2014, 17:02:03 »
Ja, weg ermee, tweedehands is een goede regeltrafo van recentere datum voor een paar tientjes te vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Trafo kapot???
« Reactie #6 Gepost op: 14 March 2014, 07:32:38 »
Op Marktplaats of ebay zijn er genoeg te vinden,en mocht je zoiets liever niet via internet doen.
Dan kun je ze ook vinden voor een leuke prijs op de grotere treinbeurzen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Trafo kapot???
« Reactie #7 Gepost op: 14 March 2014, 09:37:28 »
Als je jaren niet gereden hebt zou je misschien je loc's eens kunnen na kijken op vuil en verharst vet.
Groetjes
Johnny

Karel Jans

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Trafo kapot???
« Reactie #8 Gepost op: 14 March 2014, 11:57:12 »
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik denk inderdaad dat de trafo zijn langste tijd heeft gehad. Aan de loc's kan het sowieso niet liggen want die zijn pas nog allemaal nagekeken en hebben servicebeurtje gehad