Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:57:04
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: Update: baan in de tropen  (gelezen 756461 keer)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2925 Gepost op: 18 november 2020, 08:09:11 »
Het bekijken van de oude FLM catalogi is altijd een leuke bezigheid.
En onlangs las ik over ontwikkeling van de BR01 vanaf 1952 en vond wel wat opmerkelijke details, leuk om te delen.

We beginnen dus in 1952. Slechts 7 jaar na het einde van de tweede wereldoorlog, waarin Europa en in het bijzonder Duitsland in rokende puinhopen veranderd waren.
Journalisten uit de USA die in de zomer van 1945 een kijkje kwamen nemen concludeerden dat dit nooit meer goed kon komen.
Maar zie, al na een paar jaar was het puin geruimd en werd dankzij het European Recovery Program (ERP), ook wel bekend onder de naam Marshallplan, weer flink aan de wederopbouw gewerkt.

En in de vroege jaren vijftig was er zowaar weer geld voor luxe-goederen zoals de speelgoedtreinen.
Bedenk hierbij dat de detaillering nog in de kinderschoenen stond en begrijperlijkerwijs door beperkte middelen en financiën de producten welsiswaar zeer herkenbaar waren maar nog niet echt tot in fijne details een verkleinde reproductie van het origineel waren.
Dus.. daar gaan we dan:



De eerste versie van de BR01, FLM nummer 1360. Uitvoering met Wagner Windleitbleche.
Twee lampen voor. Aandrijving op de drie grote wielen van de lok, dus nog geen aandrijving in de tender.
Het DB nummer is niet zichtbaar.



In 1953 heeft deze lok de Witte Windleitbleche gekregen, overigens met hetzelfde FLM nummer 1360.
Nu is het DB nummer wel te zien, merkwaardigerwijs heeft FLM het nummer 1360-01-1952 gegeven, althans zo lijkt het:



In 1957 is het afgelopen met de BR01, FLM nr 1360, en komt FLM met de BR03 onder FLM nr 1361:



De lok heeft net als de BR01 2 lampen voor en aandrijving op de drie grote wielen.

Dan in de catalogus van 1962-63 wordt de lok BR03 onder FLM nr 1361 als nieuw aangemerkt want er zijn nu 3 lampen voor en de cylinderkasten zijn veranderd.



Tja, het blijft een beetje merkwaardig want in de catalogus van 1963-64, nog steeds onder FLM nr 1361, is de BR03 veranderd in BR01:



Het zijn zusjes dat is bekend, dus vooruit keine Ursache.

Tenslotte verschijnt in de catalogus van 1967-68 de BR01-220 met FLM nr 1362 als nouveauté zoals de meesten deze lok kennen en die later nog verder doorontwikkeld is:



Deze lok is nu met motor en aandrijving in de tender, voor het eerst met anti-slip bandjes en 3-puntsverlichting voor en achter.

« Laatst bewerkt op: 19 november 2020, 04:23:48 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2926 Gepost op: 18 november 2020, 08:52:00 »
merkwaardigerwijs heeft FLM het nummer 1360-01-1952 gegeven

In die tijd zette ook Märklin het eigen typenummer op locs en wagons, ipv. het bedrijfsnummer van het grote voorbeeld.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2927 Gepost op: 18 november 2020, 09:37:45 »
Dat was om alle "nietenzahlers" op voorhand de mond te snoeren  ;)

Nu konden ze zeggen dat het niet het model van de BR 01 was, maar een sneltreinlocomotief type 1361. Enige overeenkomsten met de werkelijkheid zijn dan louter toeval...  ;D

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2928 Gepost op: 18 november 2020, 10:08:10 »
Interessant dat Märklin hetzelfde deed met die typenummers. Of eigenlijk deed FLM hetzelfde als Märklin.

@Jelmer: Nietenzähler waren er niet in de jaren vijftig.
Voor alle producten uit die tijd was het toch een beetje armoe, kaal en vooral simpel.
In Nederland was koffie en vlees in die tijd nog op de bon...
Tschuss Genossen

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 948
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2929 Gepost op: 18 november 2020, 12:01:49 »
Inderdaad Marklin deed dat ook, onderstaande loc gaat als 3029 door het leven.

 

Welke loc als voorbeeld heeft gediend weet ik niet, dus het originele nummer weet ik daarbij ook niet.
Met deze locomotief is mijn vader ooit begonnen, de basis van mijn modelspoorvirus.  ::)
Helaas is het in de loop der jaren een beetje beschadigd geraakt, hopelijk kan ik dat ooit eens herstellen.

Eigenlijk hoort Marklin niet thuis in dit draadje, maar het dient als voorbeeld in mijn reactie.


Groeten, André.
Fijne dag,
André.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2930 Gepost op: 18 november 2020, 13:23:15 »
Ja, met de Marklin 3029 begon het ook met mij.
Ergens 2e helft jaren '70; moet een jaar of 2 zijn geweest..

@Hans, ik ben me er wel bewust van dat er begin jaren '50 waarschijnlijk geen "nietenzahler" zouden bestaan.  ;)

Overall, vind het heel interessant om te zien hoe het FLM zich heeft ontwikkeld in de loop van de tijd.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2931 Gepost op: 18 november 2020, 14:43:37 »
Ik kreeg een aantal tijdschriften van het hobbybulletin uit de jaren 1959-1965. Hier worden de nieuwigheden van Fleischmann en Marklin uitvoerig behandeld. Zo werd de BR 80 (cat nr. 1320) van Fleischmann bejubeld als zeer fijn gedetailleerd :-\). Tja, ik heb het ding uit die tijd thuis liggen, met van die Pizza-snijderswielen waar je U tegen zegt! Daarom heeft dat ding behoorlijk veel cultwaarde evenals die BR 01 220 die ik ook in mijn bezit heb. Ach de detaillering wordt dan minder belangrijk! :angel: Bovendein was het een krijgertje van het type "niet meer te repareren, want dat is te duur". Maar dat moeten ze me nooit tegen me zeggen! Want dan duurt het niet lang dat het ding weer rijdt!
Maar hoog gedetailleerde modellen had je toen ook! Namelijk van het merk Heinzl (Werd later Merker & Fischer). Dit merk maakte in schaal HO al rond de jaren zestig een Glaskasten loc zoals Roco of Trix die nu maakt. Vergeleken met het spul uit die tijd was dat zeker hoog gedetailleerd! Deze detaillering vinden we nu normale standaard.
Grappig dat Hobbybulletin in 1965 de Lima (Is Prima, was de leus) de NS1300 aankondigde als goed gedetailleerde trein. EN inderdaad is het nu ook niet slecht. Maar het mechaniek van toen zou vandaag toch wel beter geconstrueerd moeten worden om als goede modeltrein genoemd te worden.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2020, 14:53:27 door zuylen »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2932 Gepost op: 18 november 2020, 17:01:57 »
'Cultwaarde', zoals zuylen dat hierboven noemt, is denk ik inderdaad het juiste woord om weer te geven waar het hier om gaat. Waarschijnlijk speelt voor een aantal onder ons tevens een vorm van jeugdsentiment mee. Bij mij in ieder geval wel.

Het plaatsen van de achtereenvolgende catalogi met commentaar van Hans is een welkome aanvulling op dit draadje, waarin het met name gaat om Fleischmann's verschillende versies van de Br 01.

In de loop der jaren is er nogal wat verbeterd aan het model. Toch blijkt ook de 01 220 van circa 50 jaar geleden nog velen aan te spreken, wat op zijn zachtst gezegd bijzonder genoemd kan worden. Ook al zou ik de hand weten te leggen op de laatste versie - de 01 187 - dan zal ik de 01 220 nooit weg doen. Die Dame krijgt een ereplaats op de baan !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2933 Gepost op: 20 november 2020, 10:36:45 »
Ter afsluiting van de BR01/03 historie: snapshot van deze "Giganten" bij de galerijtunnel:


Tschuss Genossen

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2934 Gepost op: 20 november 2020, 11:28:26 »
Mooi plaatje zo met al die grote locs voor de berg.
Je waant je even terug in de tijd met stoom en nostalgie. (y)
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2935 Gepost op: 20 november 2020, 11:45:26 »
Thanks Roland.

Zelfde plaatje in noir met een lichte kleur:


« Laatst bewerkt op: 20 november 2020, 14:31:32 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22443
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2936 Gepost op: 20 november 2020, 14:52:54 »
Deze foto is nog mooier Hans  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2937 Gepost op: 20 november 2020, 16:12:51 »

Tschuss Genossen

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2938 Gepost op: 22 november 2020, 06:57:11 »
Dit weekend weer wat aan het schakelpaneel kunnen werken, nog 10% te gaan:



Nu een wandeling:


Tschuss Genossen

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2939 Gepost op: 22 november 2020, 08:26:00 »
Citaat
snapshot van deze "Giganten" bij de galerijtunnel

Alleen die bomen  :o
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl