Hallo Martin, Als je zeker weet dat je nooit je schaduwstat. aan die kant in zal rijden ,hoef je geen aandrijving te monteren. Maar je moet wel zorgen ,dat de wissel niet meer veert,dus de tongen moeten helmaal los liggen. Vr Gr, Peter
Op onze clubbaan (2-rail) zijn de uitrijwissels ook allemaal zonder aandrijving. Maar wel met alle veertjes er uit, zodat de tongen blijven liggen als ze eenmaal zijn opengereden. Nog nooit problemen mee gehad.
hoe ga je een K-wissel veerloos maken?
Hallo Dirk, volgens mij kan je een slank K-wissel van Märklin met los puntstuk niet veerloos maken. De trein zal dan ontsporen. Voor deze wissels (ook in mijn baan) zal volgens mij altijd het handschakelaartje erin moeten steken om de koppeling tussen wisseltong en puntstuk te behouden. Martin
Hoi Dirk, In mijn schaduwstations (ook k-rails) zijn alle 'uitrijders' niet voorzien van een aandrijving. Ik heb juist die handbedieningshendel in de wissels gestoken en alle wissels staan daarmee in de afbuigende stand. Als een trein de wissel berijdt in de rechtuit-richting moet die hem open rijden door de vering heen dus. Dit heeft nog nooit tot problemen geleid. Jakop