Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:18:50
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 12:15:58
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
door
Eric B
Vandaag
om 12:15:34
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:13:25
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 12:12:48
Rondom Charlois
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:12:21
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen
door
kar
Vandaag
om 12:09:15
Bumper voor de LH-101 handregelaar
door
robstuart
Vandaag
om 12:07:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
spoorzeven
Vandaag
om 12:07:10
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 11:51:46
Lodewickshaven
door
Eric B
Vandaag
om 11:51:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:51:18
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:49:11
TRAX3D - kan geen account aanmaken
door
Pauldg
Vandaag
om 11:42:27
Bauarbeiten im gange
door
Eric B
Vandaag
om 11:39:38
Märklin 2025
door
Railpassie
Vandaag
om 11:36:35
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Herb73
Vandaag
om 11:23:12
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
Vandaag
om 09:40:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
Vandaag
om 09:40:07
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:23:10
Rangeren met een pec
door
j.ossebaar
Vandaag
om 09:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:19:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
V200-G2000
Vandaag
om 09:18:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:51:48
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:50:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 07:14:55
Pfarrerwinkel bahn
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 00:23:24
Fleischmann SGMm Deurrubbers?
door
Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Sluitlichten via schakelaar ofzo?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Sluitlichten via schakelaar ofzo? (gelezen 3748 keer)
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #15 Gepost op:
04 March 2014, 12:26:43 »
Hoi Reinout,
Denk er wel aan dat een stroomvoerende koppeling hetzelfde kost als een functiedecoder. En mijn ervaring leert dat ondanks op veel punten stroomafname je bij LED verlichting niet onder een anti knipper condensator uit komt. Dit is voor mij de reden dat ik een stroomvoerende koppeling zijn geld niet waard vindt.
Maar als je stroomvoerende koppelingen gaat gebruiken weet dan dat je beter niet direct de rijspanning door kunt lussen. Bij de koppelingen die ik ken zitten de contacten boven en onder. Als je zegt, boven is linker spoorstaaf en onder is rechter, dat werkt, tot je het rijtuig omdraait. Dan is onder links geworden en boven rechts. Deze zou dan sluiting maken met het volgende rijtuig. Je zit dan dus vast aan een vaste rijtuig oriëntatie. Beter is om de gelijkgerichte spanning door te lussen. Bij het omdraaien van het rijtuig zal dit namelijk niet wisselen.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7761
Forummoderator
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #16 Gepost op:
04 March 2014, 13:32:07 »
Timo: goede tip van dat gelijkrichten. Daar had ik nog niet aan gedacht.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
henk
Offline
Berichten: 22635
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #17 Gepost op:
04 March 2014, 14:38:26 »
Dat hangt van de koppelingen af. Bij de Tams/Viessmann koppelingen die zijn gebaseerd op de Fleischmann Profi heb je dat probleem. Maar bij de koppelingen van Roco, Heljan/Viessmann of Kroiz heb je dat probleem niet. Die kun je zo aansluiten dat altijd dezelfde polen worden doorverbonden.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #18 Gepost op:
04 March 2014, 14:49:19 »
Klopt, er zijn uitzonderingen. Maar dat zijn niet echt makkelijk koppelbare koppelingen. En de viessmann heeft 2 horizontale en 2 verticale contacten, de horizontale draaien netjes om, de verticale niet. Deze gebruik ik voor (vaste) treinstellen.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
henk
Offline
Berichten: 22635
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #19 Gepost op:
04 March 2014, 18:33:30 »
Die vierpolige Viessmann/Heljan koppelingen ken ik en bij juiste aansluiting van de stroomafame kan een rijtuig probleemloos worden gedraaid.
Juist de koppelingen die wat dat betreft problemen opleveren zijn de uitzondering.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #20 Gepost op:
04 March 2014, 20:02:31 »
Doordat er over flexibele treinsamenstellingen gesproken was dacht ik ook gelijk aan de meer flexibele koppelingen, vandaar.
Meer algemeen is dat je dus goed moet kijken hoe de koppeling is gemaakt en wat er gebeurd bij het omdraaien van het rijtuig. Dit kan dus in sommige gevallen kortsluiting opleveren.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
rvanderschagt
Offline
Berichten: 17
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #21 Gepost op:
05 March 2014, 12:51:08 »
Hallo Reinout,
Er is nu een koppeling die je sluitverlichting van je rijtuig/wagon regelt maar je wel al je rollend materiaal voorzien van deze koppelingen dus ook je locs en alle wagons/ rijtuigen voorzien van sluit verlichting. Je hoeft dan geen rekening meer te houden met wat is mijn laatste wagon want zodra je ontkoppelt neemt het een na laatste rijtuig de sluitverlichting over en je kan tevens overal waar jij wil ontkoppelen/koppelen dus geen ontkoppelrail meer nodig.
Ik heb dit gezien op Rail 2014 in Houten gezien bij Pi Committ. Koppelingen kosten dacht ik 14,90 per st.
Gr. Rob
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8087
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #22 Gepost op:
05 March 2014, 13:07:56 »
Rob,
Moet je er wel bij vertellen dat je dan ook de bijbehorende (prijzige) decoders van T4T nodig hebt.
De koppelingen op zich doen niet zoveel. Die worden door de decoder aan gestuurd om op een willekeurige plek in de trein te ontkoppelen en geven de data door de trein door naar de volgende wagon.
Het is een mooi systeem, maar wel prijzig als je een grote verzameling ermee wilt uitrusten.
Gelogd
Gr.
Eric
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7761
Forummoderator
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #23 Gepost op:
05 March 2014, 13:36:53 »
Rob: klinkt wel als een mooi systeem, maar ik heb elders ook al gehoord wat Remunj zegt: je moet helemaal over op het T4T systeem. En ik wil het nog wel een beetje standaard en betaalbaar houden.
Nou ja, standaard... Stroomvoerende koppelingen zijn ook niet standaard, maar da's tussen specifieke wagons in. Stroomvoerende koppelingen maken het wel weer makkelijker voor mij om toch op kadee koppelingen over te gaan: die hoeven dan alleen bij de lange rijtuigen aan de uiteindes van de trein. Ik zat toch een beetje in m'n maag met de grote afstanden tussen de rijtuigen bij kadee: het is geen kortkoppelmechanisme.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Erictrein
Offline
Berichten: 99
NS,SBB,BLS,USA
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #24 Gepost op:
05 March 2014, 13:59:13 »
Hoezo heeft kadee geen kortkoppeling ? Ligt er aan welke je neemt.
Ik gebruik # 17 Short Shank NEM 362 Coupler
of #18 Medium Shank NEM 362 Coupler
werkt perfect
Eric
Gelogd
NS,SBB,BLS,USA
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7761
Forummoderator
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #25 Gepost op:
05 March 2014, 14:09:36 »
Echt kort koppelen kan alleen met starre koppelingen; kadee's zijn dat niet.
Je kan wel korte koppelingen nemen, maar als ik met m'n 303mm lang rijtuig door de wisselstraat wil gaat dat "dus" niet :-)
Gisteravond nog wat getest met kadee t.o.v. roco universal. Die roco mag dan de lichtst koppelende van de kortkoppelingen zijn, het haalt het niet bij een kadee. Gewetensnood, want een roco universal is handig omdat het ook met reguliere beugelkoppelingen koppelt en omdat je krois digitale koppelingen kunt gebruiken (wat me leuk lijkt voor de rangerende locs).
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Sluitlichten via schakelaar ofzo?