Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 07:42:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Sluitlichten via schakelaar ofzo?  (gelezen 3596 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Sluitlichten via schakelaar ofzo?
« Gepost op: 03 March 2014, 19:06:26 »
Ik rij digitaal en ga op een gegeven moment verlichting in de rijtuigen inbouwen. Mooie gelegenheid om ook naar sluitlichten te kijken. Alleen... ik wil niet met vaste treinsamenstellingen rijden, dus alles aan elkaar vastzetten met stroomvoerende koppelingen en een digitale functiedecoder erin om de sluitlichten te schakelen, da's geen optie.

En overal in elk rijtuig een decoder...? Te kostbaar en teveel moeite.

Op zich kunnen de sluitlichten altijd uit zijn, behalve in dat ene rijtuig met die ene kant die achteraan staat. Heeft iemand hier al eens iets mee gedaan met een goed verstopt schakelaartje? Of een magneetcontact ofzo? Ik kan me zo voorstellen dat je op een strategische plaats een reed-contact plaatst en dan het sluitlicht aan die kant met een stokje met een magneetje eraan activeert.

Dus... tips? Ideeën?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Remunj

• Offline Offline
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
« Reactie #1 Gepost op: 03 March 2014, 19:19:09 »
Alleen... ik wil niet met vaste treinsamenstellingen rijden, dus alles aan elkaar vastzetten met stroomvoerende koppelingen en een digitale functiedecoder erin om de sluitlichten te schakelen, da's geen optie.
Waarom geen optie? Je hoeft dan in principe alleen in het laatste rijtuig een (goedkope) functiedecoder te plaatsen. Kan je daar de sluitlichten mee schakelen. Nadeel is dat je dat rijtuig dan wel altijd als laatste rijtuig moet gaan gebruiken.

En overal in elk rijtuig een decoder...? Te kostbaar en teveel moeite.
Voor je overige rijtuigen, hoe wil je dat dan gaan doen. Vaste verlichting aanbrengen die altijd brand?

LS Models heeft in een aantal nieuwe producties de truc met een magneetschakelaar toegepast om het voor analoog rijders mogeijk te maken toch wat verlichting te kunnen schakelen.
Geen idee hoe ze het precies doen.
Je zou iets kunnen fabrieken met een bistabiel relais en een reedrelais.
Gr.
Eric

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 March 2014, 20:24:57 »
Of je moet de rijtuigen allen voorzien van een doorvoerende elektrische koppeling. Dan kun je met één functiedecoder af. Probleem is wel dat die elektrische koppelingen erg duur zijn. Haast net zo duur als een functiedecoder.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 03 March 2014, 20:30:32 »
Die mogelijkheid had de vraagsteller juist al genoemd als geen optie, dus waarom het dan toch noemen? Het lost de vraagstelling ook helemaal niet op.
Reinier

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #4 Gepost op: 03 March 2014, 20:40:25 »
Ik heb dit probleem ook gehad en heb de volgende budgetoplossing toegepast:

In de bodem van, in dit geval een Roco NS plan D, het rijtuig heb ik een passend gat gemaakt waar een dip-switch klemvast in zit. Deze heb ik aan de binnenkant vast gezet met wat lijm, zo blijft de onderkant gaaf. In een aantal rijtuigen zit een dubbele switch, de ene voor de binnenverlichting, de andere voor sluitlichten. Als je een rijtuig alleen van binnenverlichting wilt voorzien voldoet uiteraard een enkele switch. Het rode gedeelte van de schakelaar is gelijk met de bodem uitgelijnd, zodat het enige uitstekende gedeelte het witte schuifje is, echter is dit vrij klein en nagenoeg niet te zien. Op deze manier is de verlichting simpel en op een goedkope manier te schakelen. Bovendien hoef je het rijtuig niet perse van de rails af te halen, met een speciaal gevormde stang is het schakelaartje simpel om te zetten als je het rijtuig licht vast houdt aan de bovenkant en lichtjes tegen het spoor drukt. Ik vond en vind dit nog steeds een ideale oplossing.

De dip-switch heb ik gekocht bij Conrad: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/709402/

Groetjes, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 March 2014, 20:55:36 »
Mooie oplossing Mathyn!

@Reinout, wat me alleen niet duidelijk is of je ze wel wilt voorzien van stroomvoerende koppelingen. Als je dit namelijk wel van plan bent moet je wel bedenken dat een functiedecoder hetzelfde kost als een stroomvoerende koppeling.

Een andere mogelijke oplossing is het rijtuig voorzien van een flipflop die je bestuurd met een reedcontact. Nadeel is dat de boel reset bij het afschakelen van de baan. Voordeel is dat je niet hoeft te zagen.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 03 March 2014, 20:57:40 »
 (y) nette oplossing zo met die dipswitch (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Andre64

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 March 2014, 21:04:51 »
Hallo Reinout,

Zoals je zelf al aangaf is wellicht de simpelste oplossing om met reedcontacten te werken.
En dan met een klein magneetje op een stok oid de verlichting aan en uit te schakelen via een bistabiel relais.
Voordeel hiervan is dat je de rijtuigen niet hoeft aan te raken om een schakelaar om te zetten.

In dit draadje staat een schema'tje. 
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50307.0.html

Misschien heb je er wat aan.

Groet,
André

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #8 Gepost op: 03 March 2014, 23:52:35 »
Remunj: als ik zeg dat ik niet met vaste samenstellingen wil rijden is het dus geen optie om, zoals je voorstelt, "met vaste samenstellingen te gaan rijden zodat ik alleen in het laatste rijtuig een decoder nodig heb"... Ik wil de ene keer met twee silberlinge rijden, de volgende keer met een silberling + umbau, enz. En stroomvoerende koppelingen helpen dan ook niet heel veel, hoewel ik wel een beetje zou kunnen gaan plannen en me toch wat in m'n combinaties zou kunnen beperken.

Verder heb ik op het moment het idee de verlichting v/d rijtuigen permanent aan te laten en alleen de sluitverlichting te schakelen.

MathynK: best aardige optie. Het zet me aan het denken of ik niet "gewoon" een miniatuur drukknopje ergens kan verstoppen aan de achterkant van een rijtuig. Beetje vervuiling erbij...

Andre64: handige link. Relais + twee reedcontacten is een goeie. Hm. Als m'n idee is elk uiteinde van een rijtuig van sluitverlichting te voorzien... Dat wordt aardig wat soldeerwerk. En ik gok dat het me per wagonuiteinde toch zo'n 5 euro gaat kosten.

Dat zet me wel weer aan het denken of een verlichtingsstrip met ingebouwde functiedecoder niet makkelijker is, zucht :-) Hoewel het schakelen van al die dingen me misschien tegen gaat staan: ik heb alleen nog twee eenvoudige multimausen.

Ik denk dat ik toch wat beter moet gaan plannen qua treinsamenstellingen. Er zijn best wat combinaties die ik wil maken, maar ik kan best erop plannen dat dezelfde rijtuigen steeds aan de "buitenkant" staan met dezelfde achterkant. (Zoveel heb ik er ook niet, maar ik ben aan het nadenken omdat ik een toekomstvast systeem wil).

Als ik Remunj's advies dan wat aanpas en combineer met m'n huidige gedachtes komt het hier op neer:

• Plan je treinsamenstellingen.
  • Kies bepaalde rijtuigen uit als "die staan altijd aan het begin of eind".
  • Plan dan ook welke van de twee kanten het uiteinde kan zijn.
  • Plaats in die rijtuigen een functiedecoder en regel het op die manier.

Vraag dan nog over de stroomopname. Bij de meeste verlichtingssets zit een "sleperset" om van een draaistel stroom aan één kant af te nemen. Dus per vierassig rijtuig twee wielen per kant. Is dit betrouwbaar genoeg?

Reinout

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #9 Gepost op: 04 March 2014, 00:04:54 »
Hoi,

Wat betreft de bijgeleverde sleperset, die voldoen bij mij prima. Mijn wagons rijden alleen iets stroever (beetje weerstand vd sleperset).

Groet,
Chris

Richey

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 March 2014, 00:06:28 »
Ik vind van niet, zelfs de rijtuigen die ik al heb met verlichting ben ik nu aan het aanpassen voor het "aan beide kanten" verhaal... 😐.

Over de functiedecoders ook nog: je hoeft je rijtuigen toch niet allemaal achter elkaar af te werken? Het moet wel hobbie blijven 😊. Voordeel van het rustiger aan doen is dat je miet meteen 40 rijtuigen oid om hoeft te bouwen... 😉.

Groet,

Richard

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #11 Gepost op: 04 March 2014, 09:52:26 »
Helemaal gelijk, het hoeft niet allemaal tegelijkertijd. Überhaupt: het leegscheppen van de beoogde kamer en het aanbrengen van dat soort kleine details als rails en wissels heeft eerst prioriteit :-)

Ik ben wel meerdere dingen tegelijkertijd aan het bekijken en uitzoeken, vandaar bijvoorbeeld deze vraag over sluitlichten. En dan wil ik wel van te voren uitgedacht hebben of ik bijvoorbeeld stroomvoerende koppelingen wil omdat dat weer invloed heeft op de soort koppelingen en op of ik bijvoorbeeld ontkoppelrails of ontkoppelmagneten aan wil brengen. En dat heeft weer invloed op de eventuele gaten die ik in de baan moet maken voordat ik de rails leg.

Lang leve dit forum wat dat betreft: ik krijg langzamerhand een goed overzicht van wat voor mijn situatie en voorkeuren handig en mogelijk is!

Handig, maar het levert ook welkome problemen op: ik komen meer uitzoek-zaken op mijn todo lijst. Zoals de stroomvoorziening. Als ik een beperkt aantal wagons aan één kant van sluitseinen ga voorzien betekent dat dat ik alle andere uiteindes eventueel van stroomvoerende koppelingen kan voorzien... Dus mag ik daar ook weer op gaan googlen :-)

Reinout

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 04 March 2014, 09:56:41 »
Voor het schakelen met een magneet (in het dak ofzo) is deze ook een goede oplossing.

dirkjan

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 04 March 2014, 10:56:37 »
Remunj: als ik zeg dat ik niet met vaste samenstellingen wil rijden is het dus geen optie om, zoals je voorstelt, "met vaste samenstellingen te gaan rijden zodat ik alleen in het laatste rijtuig een decoder nodig heb"... Ik wil de ene keer met twee silberlinge rijden, de volgende keer met een silberling + umbau, enz. En stroomvoerende koppelingen helpen dan ook niet heel veel, hoewel ik wel een beetje zou kunnen gaan plannen en me toch wat in m'n combinaties zou kunnen beperken.
Ik heb het misschien wat onhandig geformuleerd  8)
Ik bedoelde te zeggen dat je alleen het laatste rijtuig van een functiedecoder hoeft te voorzien waarmee je de sluitverlichting kan schakelen. De rest hoef je niets aan te doen als je daar (al dan niet) vaste verlichting inbouwt. En heb je ook geen stroomvoerende koppelingen nodig. Blijf je alleen met het "probleem" dat je alleen dat rijtuig als laatste kan gebruiken, wat je dan weer beperkt in je treinsamenstellingen.
Kan je daarna langzaam aan de rest ook ombouwen.
Gr.
Eric

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #14 Gepost op: 04 March 2014, 11:55:06 »
Ik ga die richting inderdaad nu een beetje uit. Umbaurijtuig met bagageafdeling en silberling met bagageafdeling (en stuurstand) allebei als sluitrijtuig definiëren. Met functiedecoder. Dan bijvoorbeeld van beide de combi 1/2eklas als uiteinde aan de andere kant definiëren. En dan kunnen er 2e klas rijtuigen tussen.

Er blijven uitwisselmogelijkheden genoeg over. Even een beetje i/d gaten houden, maar dat lukt wel.

En stroomvoerende koppelingen zijn dan goed mogelijk zonder rekening te hoeven houden met het andere materieel (vooral met de locs): op deze manier is het bekend wat de uiteindes-met-reguliere-koppelingen zijn. Betere stroomafname en je hebt maar 1 functiedecoder per setje rijtuigen nodig.

Dat lijkt me uiteindelijk zelfs makkelijker dan een stapel schakelaartjes, relais en reedcontacten, nu ik er verder over nagedacht heb.

Reinout