Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:18:39
Sfeer op je modelbaan
door
Prutsert
Vandaag
om 18:16:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:04:52
Overstap naar HTM
door
Dave.......
Vandaag
om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 17:39:28
Br 38 Piko Superen.
door
Silvolde
Vandaag
om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
marco
Vandaag
om 17:15:33
Da's Daz 2
door
BartvD
Vandaag
om 17:06:02
NS 1700 transfers
door
Roy van Dijk
Vandaag
om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 17:00:00
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:56:23
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
marco
Vandaag
om 16:39:58
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
tothebeach
Vandaag
om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Niels64
Vandaag
om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
Vandaag
om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 10:41:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Sluitlichten via schakelaar ofzo?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Sluitlichten via schakelaar ofzo? (gelezen 3599 keer)
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #15 Gepost op:
04 March 2014, 12:26:43 »
Hoi Reinout,
Denk er wel aan dat een stroomvoerende koppeling hetzelfde kost als een functiedecoder. En mijn ervaring leert dat ondanks op veel punten stroomafname je bij LED verlichting niet onder een anti knipper condensator uit komt. Dit is voor mij de reden dat ik een stroomvoerende koppeling zijn geld niet waard vindt.
Maar als je stroomvoerende koppelingen gaat gebruiken weet dan dat je beter niet direct de rijspanning door kunt lussen. Bij de koppelingen die ik ken zitten de contacten boven en onder. Als je zegt, boven is linker spoorstaaf en onder is rechter, dat werkt, tot je het rijtuig omdraait. Dan is onder links geworden en boven rechts. Deze zou dan sluiting maken met het volgende rijtuig. Je zit dan dus vast aan een vaste rijtuig oriëntatie. Beter is om de gelijkgerichte spanning door te lussen. Bij het omdraaien van het rijtuig zal dit namelijk niet wisselen.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #16 Gepost op:
04 March 2014, 13:32:07 »
Timo: goede tip van dat gelijkrichten. Daar had ik nog niet aan gedacht.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
henk
Offline
Berichten: 22503
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #17 Gepost op:
04 March 2014, 14:38:26 »
Dat hangt van de koppelingen af. Bij de Tams/Viessmann koppelingen die zijn gebaseerd op de Fleischmann Profi heb je dat probleem. Maar bij de koppelingen van Roco, Heljan/Viessmann of Kroiz heb je dat probleem niet. Die kun je zo aansluiten dat altijd dezelfde polen worden doorverbonden.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #18 Gepost op:
04 March 2014, 14:49:19 »
Klopt, er zijn uitzonderingen. Maar dat zijn niet echt makkelijk koppelbare koppelingen. En de viessmann heeft 2 horizontale en 2 verticale contacten, de horizontale draaien netjes om, de verticale niet. Deze gebruik ik voor (vaste) treinstellen.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
henk
Offline
Berichten: 22503
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #19 Gepost op:
04 March 2014, 18:33:30 »
Die vierpolige Viessmann/Heljan koppelingen ken ik en bij juiste aansluiting van de stroomafame kan een rijtuig probleemloos worden gedraaid.
Juist de koppelingen die wat dat betreft problemen opleveren zijn de uitzondering.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #20 Gepost op:
04 March 2014, 20:02:31 »
Doordat er over flexibele treinsamenstellingen gesproken was dacht ik ook gelijk aan de meer flexibele koppelingen, vandaar.
Meer algemeen is dat je dus goed moet kijken hoe de koppeling is gemaakt en wat er gebeurd bij het omdraaien van het rijtuig. Dit kan dus in sommige gevallen kortsluiting opleveren.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
rvanderschagt
Offline
Berichten: 17
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #21 Gepost op:
05 March 2014, 12:51:08 »
Hallo Reinout,
Er is nu een koppeling die je sluitverlichting van je rijtuig/wagon regelt maar je wel al je rollend materiaal voorzien van deze koppelingen dus ook je locs en alle wagons/ rijtuigen voorzien van sluit verlichting. Je hoeft dan geen rekening meer te houden met wat is mijn laatste wagon want zodra je ontkoppelt neemt het een na laatste rijtuig de sluitverlichting over en je kan tevens overal waar jij wil ontkoppelen/koppelen dus geen ontkoppelrail meer nodig.
Ik heb dit gezien op Rail 2014 in Houten gezien bij Pi Committ. Koppelingen kosten dacht ik 14,90 per st.
Gr. Rob
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8109
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #22 Gepost op:
05 March 2014, 13:07:56 »
Rob,
Moet je er wel bij vertellen dat je dan ook de bijbehorende (prijzige) decoders van T4T nodig hebt.
De koppelingen op zich doen niet zoveel. Die worden door de decoder aan gestuurd om op een willekeurige plek in de trein te ontkoppelen en geven de data door de trein door naar de volgende wagon.
Het is een mooi systeem, maar wel prijzig als je een grote verzameling ermee wilt uitrusten.
Gelogd
Gr.
Eric
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #23 Gepost op:
05 March 2014, 13:36:53 »
Rob: klinkt wel als een mooi systeem, maar ik heb elders ook al gehoord wat Remunj zegt: je moet helemaal over op het T4T systeem. En ik wil het nog wel een beetje standaard en betaalbaar houden.
Nou ja, standaard... Stroomvoerende koppelingen zijn ook niet standaard, maar da's tussen specifieke wagons in. Stroomvoerende koppelingen maken het wel weer makkelijker voor mij om toch op kadee koppelingen over te gaan: die hoeven dan alleen bij de lange rijtuigen aan de uiteindes van de trein. Ik zat toch een beetje in m'n maag met de grote afstanden tussen de rijtuigen bij kadee: het is geen kortkoppelmechanisme.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Erictrein
Offline
Berichten: 99
NS,SBB,BLS,USA
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #24 Gepost op:
05 March 2014, 13:59:13 »
Hoezo heeft kadee geen kortkoppeling ? Ligt er aan welke je neemt.
Ik gebruik # 17 Short Shank NEM 362 Coupler
of #18 Medium Shank NEM 362 Coupler
werkt perfect
Eric
Gelogd
NS,SBB,BLS,USA
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: Sluitlichten via schakelaar ofzo?
«
Reactie #25 Gepost op:
05 March 2014, 14:09:36 »
Echt kort koppelen kan alleen met starre koppelingen; kadee's zijn dat niet.
Je kan wel korte koppelingen nemen, maar als ik met m'n 303mm lang rijtuig door de wisselstraat wil gaat dat "dus" niet :-)
Gisteravond nog wat getest met kadee t.o.v. roco universal. Die roco mag dan de lichtst koppelende van de kortkoppelingen zijn, het haalt het niet bij een kadee. Gewetensnood, want een roco universal is handig omdat het ook met reguliere beugelkoppelingen koppelt en omdat je krois digitale koppelingen kunt gebruiken (wat me leuk lijkt voor de rangerende locs).
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Sluitlichten via schakelaar ofzo?