Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46
  

Auteur Topic: Weerstanden, hoe werkt dat.  (gelezen 4839 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #15 Gepost op: 02 March 2014, 23:44:03 »
Een weerstand in serie met de motor is een waardeloze oplossing die alleen maar op teleurstelling uit kan draaien.
Diodes in serie is een betere oplossing, hoewel ook dat een paardenmiddel is.
Waarom dat allemaal zo is, daarvoor moet je inzicht hebben in het gedrag van een elektromotor. En dat is niet in Jip en Janneke taal uit te leggen.

Ik heb wel een oplossing in Jip en Janneke taal:

Jip: Mijn trein rijdt te hard, weet je hoe ik hem zachter kan laten rijden Janneke?
Janneke: Misschien kun je een steen op de rails leggen.
Jip: Nee, dat werkt niet. Kijk maar, nu staat de trein helemaal stil.
Janneke: Je moet ook een kleinere steen nemen, domme Jip.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22635
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #16 Gepost op: 03 March 2014, 09:39:14 »
Met het Uhlenbrock bouwsteentje bedoel ik deze.
https://www.uhlenbrock.de/INTERN/Produkte/prodarch/I4109309-001.htm!ArcEntryInfo=0007.26.I4109309&NewServerName=GAMMA
Dat is mijns inziens de beste analoge oplossing als het om een flinke vermindering van de snelheid gaat. Diodes vind ik bruikbaar als een spanningsvermindering van maximaal 3 volt al afdoende zou zijn.
Een goede decoder inbouwen werkt ook, alleen heb je dan eenmalig een digitale centrale nodig om de snelheid in te stellen.
Nog beter is de overbrenging aanpassen, maar dat is vaak niet zo eenvoudig.
« Laatst bewerkt op: 03 March 2014, 09:54:49 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #17 Gepost op: 03 March 2014, 12:45:59 »
Henk bedankt, ik vond het wat moeilijk te vinden bij de producten van Uhlenbrock op hun site. Maar dankzij jouw hulp nu gevonden wat ik zocht, ga ze snel bestellen en dan kunnen de kiezelstenen van de rails.

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #18 Gepost op: 03 March 2014, 13:45:36 »
Die Uhlenbrock is wel een erg dure oplossing als je meerdere loks moet doen, dan kan je misschien beter je lok digitaliseren met een LoPi basic en die programmeren met een zelfbouw DCC centrale en een computer.

Wie weet ga je dat zo leuk vinden dat je helemaal overstapt op digitaal!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #19 Gepost op: 03 March 2014, 14:04:46 »
Als iemand zelf zegt niet technisch te zijn, is een zelfbouw DCC centrale voor hem misschien niet de meest passende suggestie...
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #20 Gepost op: 03 March 2014, 14:09:25 »
Ik vraag me af of die EGB bouwsteen van Uhlenbrock nog wel verkrijgbaar is.
Op de site van Uhlenbrock staat hij in het produktarchief, in de lijst van handleidingen en in de prijslijst komt hij niet voor, en bij Modeltreinexpress kan ik hem ook niet vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

opa-bullcat

  • De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22635
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #22 Gepost op: 03 March 2014, 14:56:23 »
Maar het is inderdaad wel zoeken naar exemplaren. Bij Lokshop staat dat ze zijn uitverkocht en dat de fabrikant niet meer kan leveren.
http://ssl.lokshop.de/product_info.php?manufacturers_id=73&products_id=71101&language=en&language_changed=y&osCsid=utn9ftdlbohe2gptjej0br2k56

Op ebay.de zijn ze nog wel te vinden. In oudere modellen zijn ze gemakkelijker in te bouwen dan een decoder, alleen de prijs is/was ook best ruig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2936
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #23 Gepost op: 03 March 2014, 15:55:59 »
Die Uhlenbrock is wel een erg dure oplossing als je meerdere loks moet doen, dan kan je misschien beter je lok digitaliseren met een LoPi basic en die programmeren met een zelfbouw DCC centrale en een computer.
Dat laatste is voor een a-techneut idd misschien niet de beste oplossing, vandaag mijn suggestie de digitale loc eenmalig bij de winkel die je de decoder verkocht heeft te laten programmeren, of ga een avondje je locs programmeren bij een vriend. Ook heel gezellig... En allebei gratis  :)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #24 Gepost op: 04 March 2014, 08:39:30 »
Maar het zijn juist GEEN digitale loks. Een oude maar verfraaide Lima, een 46 jaar oude Fleischmann, een meer dan 50 jaar oude Triang lok en enkele Hornby treinen. Dus in mijn geval is de Uhlenbrock optie helemaal niet zo kostbaar, want anders moet ik er eerst decoders inbouwen en ook nog iets aanschaffen om dat in te regelen. Zo'n verstelbare weerstand is eenvoudig aan te brengen en kan zonder randapparatuur afgesteld worden, wat in mijn geval (alles analoog) dus prima is.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #25 Gepost op: 04 March 2014, 09:14:40 »
Je zou ook kunnen denken aan "cab-control", de oplossing uit de VS voor analoog meertreinenbedrijf, al decennia oud. Elk blok wordt apart gevoed en kan via een (draai)schakelaar aan een rijregelaar verbonden worden. Je hebt dan uiteraard wel meerdere regelaars nodig, ten minste twee. Voor trein 1 op regelaar 1 schakel je dan elk blok op regelaar 1, voor trein 2 op regelaar 2 schakel je lek blok (vervolgens) op regelaar 2 enzovoort. Je kunt dan per trein in elk blok de snelheid regelen. Het voert wat ver om het hier uit te werken, maar ik denk dat met wat googelen er wel voldoende informatie te vinden is over hoe het werkt.

Groeten,

Gerard


Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #26 Gepost op: 04 March 2014, 11:12:06 »
Je zou ook kunnen denken aan "cab-control", de oplossing uit de VS voor analoog meertreinenbedrijf, al decennia oud. Elk blok wordt apart gevoed en kan via een (draai)schakelaar aan een rijregelaar verbonden worden. Je hebt dan uiteraard wel meerdere regelaars nodig, ten minste twee. Voor trein 1 op regelaar 1 schakel je dan elk blok op regelaar 1, voor trein 2 op regelaar 2 schakel je lek blok (vervolgens) op regelaar 2 enzovoort. Je kunt dan per trein in elk blok de snelheid regelen. Het voert wat ver om het hier uit te werken, maar ik denk dat met wat googelen er wel voldoende informatie te vinden is over hoe het werkt.

Groeten,

Gerard


Dat is dus voor mij geen oplossing, de spanning kan ik al per blok regelen. Het gaat juist om de loks en treinen die met DEZELFDE rijspanning veel harder rijden, elke keer de rijspanning aanpassen lijkt me niet de meest ideale oplossing. Maar zoals gezegd heb ik nog wat Uhlenbrock blokjes gevonden en deze direct besteld, want het blijkt dat Uhlenbrock gestopt is met de productie en het bijna overal is uitverkocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #27 Gepost op: 04 March 2014, 11:17:34 »
Zo'n verstelbare weerstand ......
Dat schakelingetje van Uhlenbrock is geen verstelbare weerstand. Het is een stukje elektronica dat de spanning naar de motor aanpast.
Wordt inderdaad niet meer geproduceerd, en dat zal wel komen omdat er te weinig vraag naar is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #28 Gepost op: 04 March 2014, 16:17:53 »
Ik heb het thema in dit draadje met belangstelling gevolgd vanwege de toepassing van enkele jaren geleden van de Uhlenbrock schakeling om een miniatuurmotor van Sagami (1012) te temperen. Zoals op de website is aangegeven is de schakeling vanwege de pulsaansturing niet geschikt voor klokankermotoren zoals van Faulhaber of Maxon.

Deze motoren hebben tal van voordelen boven conventionele 3- of 5-polige motoren. Naast een extreem lage aanloopspanning zijn deze motoren bijzonder geluidsarm en hebben een hoog rendement waardoor de stroomopname in vergelijking met een conventionele motor gering is.

Klokankermotoren worden het liefst met een pure gelijkspanning gevoed maar een hoogfrequente pulssturing kan ook worden toegepast. Bij de huidige decodertechniek kunnen ze probleemloos worden toegepast. Om bestaande locs een fatsoenlijk rijgedrag te geven zijn er door SB-Modellbau en vroeger door Verbeck diverse ombouwsets met vliegwiel ontwikkeld. Ze zijn niet goedkoop maar garanderen een veel beter rijgedrag.

Voor h0 (en N) modellen worden in hoofdzaak 12 Volt typen gebruikt; waar een lagere snelheid gewenst is, bij voorbeeld voor een goederen stoomloc met eenzelfde tender, kan ook een 15 Volt motor worden gebruikt. Bij kleinere modellen zoals bij smalspoor kan het lastig worden om een geschikte motor met dito overbrenging te vinden. De op dit moment kleinste 12 Volt klokanker motor is een Faulhaber 0816 met slechts 8 mm diameter. 
In de afgelopen jaren heb ik er bij Ebay een aantal verschillende typen , vaak met aangebouwde vertraging voordelig kunnen aanschaffen. Is de vertragingskast niet benodigd dan is deze eenvoudig van de motor af te draaien. Het wordt lastiger als de motor geen 12 Volt maar een 6 Volt type is.
Een geschikte voorschakelweerstand in serie met de motor toepassen kan maar geeft warmte ontwikkeling. Meerdere dioden in serie/parallel schakelen is ook mogelijk maar vraagt naast een groot aantal dioden een hogere aanloopspanning.

Twee motoren in serie schakelen wordt bij conventionele motoren vanwege gelijkloop verschillen  afgeraden. Bij klokanker motoren is dit verschil te verwaarlozen, echter als één motor meer belast  wordt zal de andere motor meer toeren gaan maken. Omdat dit effect ongewenst is heb ik twee zenerdioden in een anti-serie schakeling parallel over elke motor geschakeld. Voor de test heb ik van 6.8 Volt zeners gebruikt waardoor de maximale spanning over de motor ca 7,5 Volt is. Het toerentalverschil bij ongelijke belasting is hierbij verdwenen.

Voor de toepassing met één 6 Volt klokankermotor heb ik 2 stuks 5,6 Volt zeners in anti-serie schakeling parallel over de motor geschakeld en deze in serie met een 100 Ohm weerstand verbonden. Testen toonden een goede loop aan waarbij opgemerkt moet worden dat zowel de weerstand als de beide zenerdioden warmte dissiperen. Het verlagen van de weerstandwaarde naar 56 Ohm  verbeterde het koppel bij lage toeren. De totale stroomopname onbelast bij 12 Volt is ca 90 mA ( 50 mA bij 10 Volt), bij maximale belasting en 12 Volt voeding loopt de stroom op naar 130 mA.
In de praktijk zal er zelden continu op maximale snelheid (12 Volt) gereden worden waarbij de warmteontwikkeling binnen de perken blijft. Voor de beide zeners en de 56 Ohm weerstand zou ik in ieder geval 1 Watt typen nemen.

Ik ben benieuwd of andere forumleden soortgelijke ervaringen opgebouwd hebben.

Groet, Rob
 
 
     
 



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #29 Gepost op: 04 March 2014, 16:23:09 »
Zoals op de website is aangegeven is de schakeling vanwege de pulsaansturing niet geschikt voor klokankermotoren zoals van Faulhaber of Maxon.
Dit deel van het verhaal begrijp ik niet. Ik heb 1 loc met een Faulhaber motor, en die doet het uitstekend op pulssturing. De pulsregelaar werkt volgens het Weistra principe, de pulsfrequentie varieert van 30 tot 100 Hz.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.