Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 06:43:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
  

Auteur Topic: Weerstanden, hoe werkt dat.  (gelezen 4655 keer)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Weerstanden, hoe werkt dat.
« Gepost op: 02 March 2014, 16:41:15 »
Op mijn analoge baan zijn diverse trajecten in blokken verdeeld. Nu rijden de meeste treinen daar met gepaste snelheid, op een enkeling na die alle moeite doet om uit de bochten te vliegen.  Als ik deze temper gaan ook de treinen (uiteraard in een ander blok, maar op dezelfde trafo) ook langzamer rijden. Nu dacht ik dat ik een weerstand kon zetten in de loks die zo hard lopen en heb zo'n mooi setje van Conrad. Leuke kleurtjes, maar ik begrijp er geen barst van. Kan er een permanente weerstand ingebouwd worden en zo ja hoeveel weerstand geeft resultaat. Kan natuurlijk wel alle weerstandjes één voor één proberen, maar misschien is er onder jullie iemand met verstand van zaken of heeft er zelf ervaring mee. Het lijkt me trouwens eenvoudiger om met een multimeter de weerstand te meten dan al die kleurtjes en ringetjes te gaan bestuderen. Alvast mijn dank en dan hoop ik dat ik binnenkort kan rijden met wat minder grote snelheidsverschillen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #1 Gepost op: 02 March 2014, 16:53:26 »
Wat voor setje heb je dan? Als je met weerstanden zou willen werken, dan heb je al gauw exemplaren nodig die 1 of 2 watt vermogen aankunnen.

Maar weerstanden zijn niet de meest aangewezen manier om de snelheid te temperen. Diodes liggen meer voor de hand. Staat een stukje over in de encyclopedie.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2014, 16:56:58 »
Hoi Als ik jou was zou ik geen weerstanden inbouwen want dan gaat je trekkracht naar de barrebiesjes.  Je  stroom wordt dan negatief beïnvloed. Ik zou twee diodes tegengesteld parallel in een van de toevoerende draden naar de motor zetten. Mocht dat niet voldoende zijn dan kun je er nog zo'n setje van twee aanknopen.  Types 4001 of 4007 or what so ever.

vr. groet,
Wiebe

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2014, 16:57:04 »
Wat zijn dat nu weer? Diodes. Je hebt het over een encyclopedie, maar waar bevindt die zich? Ik wil gewoon weten hoe ik de snelheid van enkele loks kan verlagen IN de lok zelf. Bij voorbaat mijn dank. Houdt er rekening mee dat ik niet technisch ben, dus graag Jip en Janneke taal zodat ik het begrijp.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #4 Gepost op: 02 March 2014, 17:02:11 »
Nou, bovenaan iedere pagina staat encyclopedie. Als je daar op klikt en je vult zoiets in als 'snelheid diodes' in de zoekfunctie, dan krijg je een pagina met uitleg.
Ik wilde een link plaatsen maar om een of andere reden lukt dat nu niet met mijn Ipad.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #6 Gepost op: 02 March 2014, 17:21:32 »
Ja die ja, bedankt.  ;D
Hoeveel moet de snelheid worden verminderd? Een beetje of zowat gehalveerd? Als het een flinke snelheidsvermindering moet zijn, dan moet je wel erg veel diodes inbouwen en dan krijg je het merkwaardige effect dat de loc in het onderste deel van de snelheidsregeling nog niet rijdt. Je moet de spanning die je wegwerkt namelijk zonder meer van de trafospanning aftrekken.
Als het om een fikse vermindering van de spanning moet gaan, dan heeft Uhlenbrock een bouwsteentje dat je in de loc bouwt en waarmee je de maximum snelheid kan instellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #7 Gepost op: 02 March 2014, 17:21:43 »
Ik vind het jammer dat ik er ook geen snars verstand van had, want als ik dat wel had, had ik het lekker niet verteld, je leert het eerst maar op een fatsoenlijke manier vragen  ::)
Mvg Marty,

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #8 Gepost op: 02 March 2014, 18:58:56 »
Hier ben ik het helemaal mee eens
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #9 Gepost op: 02 March 2014, 20:03:56 »
Wat is er onfatsoenlijk aan mijn vraag? Ik zeg zelf al dat ik niet technisch ben en het graag in begrijpelijke taal uitgelegd wil krijgen. Gelukkig zijn er ook mensen die dat wel begrijpen en die hebben me goed geholpen. Ik denk dat ik inderdaad bij Uhlenbrock terecht ga komen want zo'n verstelbare weerstand is natuurlijk ideaal. Dank aan allen die me geholpen hebben.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #10 Gepost op: 02 March 2014, 20:42:38 »
Ik weet niet of je hier wat aan hebt. Ik rijd ook analoog, Märklin in mijn geval. Ik had (en heb voor sommige locs) hetzelfde probleem. Mijn probleem wordt opgelost door de te snelle locs te digitaliseren. Dat klinkt raar, maar de maximum snelheid die je digitaal instelt wordt ook analoog vastgehouden. Dat is erg fijn. Je laat gewoon in de winkel of bij vrienden de loc instellen op een bepaalde Vmax en thuis rijdt hij gewoon analoog prima in de pas. Dit werkt overigens niet voor oudere decoders, dus je moet wel zorgvuldig zijn met het uitkiezen van de decoder. Een huidige standaard Märklin-decoder, de meest eenvoudige, werkt voor mij prima. Kost per loc wel een paar tientjes.

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #11 Gepost op: 02 March 2014, 20:54:04 »
Weerstand: R=U/I.
Met zo'n ding kun je stroom temperen. In het formuletje: R=weerstand in Ohm. U=spanning in Volt. I is stroom in Ampere,
In de praktijk komt er iets meer bij kijken, namelijk vermogen. Als je veel stroom laat dissiperen in een weerstand wordt ie
heet. Dus als je een waarde hebt uitgevogeld, moet je ook de juiste vermogenswaarde uitzoeken.
Jip en Janneke taal is in deze materie naar mijn idee niet mogelijk. Je wilt iets specifieks, dus moet je eerst de situatie
goed in kaart brengen. En dat kan alleen als je er wat kaas van hebt gegeten. Ik kan er niets anders van maken.
In jouw geval zou ik ook kiezen voor serie-diodes. Die zorgen voor een spanningsval van 0,7 volt per diode. Als je er meerdere
in serie zet dus n x 0,7V. (ook hier het vermogen in de gaten houden) Je motor in de loc zal dus die verloren spanning niet
voor zn kiezen krijgen en langzamer gaan waar een andere loc wel de volledige spanning krijgt. Maar elk voordeel heeft zn nadeel....

Groet, Collin

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #12 Gepost op: 02 March 2014, 21:25:49 »
Wil niet eigenwijs zijn , maar volgens mij had ik dit ook al gezegd alleen met minder woorden.  Gewoon diodes gebruiken en als er niets van begrepen wordt dan ook maar niet aan beginnen.

Vr., groet,
Wiebe

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #13 Gepost op: 02 March 2014, 21:41:39 »
Dit is incl een heel klein beetje Jip en Janneke..... ;D

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
« Reactie #14 Gepost op: 02 March 2014, 22:58:08 »
Van de week ga ik eens kijken voor de verstelbare van Uhlenbrock, begin er met 1 en als het bevalt kan ik de andere loks en treinen hier ook mee uitrusten.