Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 11:28:45
US diorama in H0
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:27:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 11:03:05
Bauarbeiten im gange
door
Dave.......
Vandaag
om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
aad52
Vandaag
om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
BartvD
Vandaag
om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk)
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet
door
Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0
door
Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen
door
Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan
door
nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt
door
teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1
door
FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Weerstanden, hoe werkt dat.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Weerstanden, hoe werkt dat. (gelezen 4346 keer)
Afgelopen
Offline
Berichten: 1387
Weerstanden, hoe werkt dat.
«
Gepost op:
02 maart 2014, 16:41:15 »
Op mijn analoge baan zijn diverse trajecten in blokken verdeeld. Nu rijden de meeste treinen daar met gepaste snelheid, op een enkeling na die alle moeite doet om uit de bochten te vliegen. Als ik deze temper gaan ook de treinen (uiteraard in een ander blok, maar op dezelfde trafo) ook langzamer rijden. Nu dacht ik dat ik een weerstand kon zetten in de loks die zo hard lopen en heb zo'n mooi setje van Conrad. Leuke kleurtjes, maar ik begrijp er geen barst van. Kan er een permanente weerstand ingebouwd worden en zo ja hoeveel weerstand geeft resultaat. Kan natuurlijk wel alle weerstandjes één voor één proberen, maar misschien is er onder jullie iemand met verstand van zaken of heeft er zelf ervaring mee. Het lijkt me trouwens eenvoudiger om met een multimeter de weerstand te meten dan al die kleurtjes en ringetjes te gaan bestuderen. Alvast mijn dank en dan hoop ik dat ik binnenkort kan rijden met wat minder grote snelheidsverschillen.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 21631
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
«
Reactie #1 Gepost op:
02 maart 2014, 16:53:26 »
Wat voor setje heb je dan? Als je met weerstanden zou willen werken, dan heb je al gauw exemplaren nodig die 1 of 2 watt vermogen aankunnen.
Maar weerstanden zijn niet de meest aangewezen manier om de snelheid te temperen. Diodes liggen meer voor de hand. Staat een stukje over in de encyclopedie.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
lokloods
Offline
Berichten: 1170
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
«
Reactie #2 Gepost op:
02 maart 2014, 16:56:58 »
Hoi Als ik jou was zou ik geen weerstanden inbouwen want dan gaat je trekkracht naar de barrebiesjes. Je stroom wordt dan negatief beïnvloed. Ik zou twee diodes tegengesteld parallel in een van de toevoerende draden naar de motor zetten. Mocht dat niet voldoende zijn dan kun je er nog zo'n setje van twee aanknopen. Types 4001 of 4007 or what so ever.
vr. groet,
Wiebe
Gelogd
Afgelopen
Offline
Berichten: 1387
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
«
Reactie #3 Gepost op:
02 maart 2014, 16:57:04 »
Wat zijn dat nu weer? Diodes. Je hebt het over een encyclopedie, maar waar bevindt die zich? Ik wil gewoon weten hoe ik de snelheid van enkele loks kan verlagen IN de lok zelf. Bij voorbaat mijn dank. Houdt er rekening mee dat ik niet technisch ben, dus graag Jip en Janneke taal zodat ik het begrijp.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 21631
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
«
Reactie #4 Gepost op:
02 maart 2014, 17:02:11 »
Nou, bovenaan iedere pagina staat encyclopedie. Als je daar op klikt en je vult zoiets in als 'snelheid diodes' in de zoekfunctie, dan krijg je een pagina met uitleg.
Ik wilde een link plaatsen maar om een of andere reden lukt dat nu niet met mijn Ipad.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
«
Reactie #5 Gepost op:
02 maart 2014, 17:12:59 »
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling_voor_aanpassen_snelheid_van_analoge_locs_en_treinstellen
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
henk
Offline
Berichten: 21631
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
«
Reactie #6 Gepost op:
02 maart 2014, 17:21:32 »
Ja die ja, bedankt.
Hoeveel moet de snelheid worden verminderd? Een beetje of zowat gehalveerd? Als het een flinke snelheidsvermindering moet zijn, dan moet je wel erg veel diodes inbouwen en dan krijg je het merkwaardige effect dat de loc in het onderste deel van de snelheidsregeling nog niet rijdt. Je moet de spanning die je wegwerkt namelijk zonder meer van de trafospanning aftrekken.
Als het om een fikse vermindering van de spanning moet gaan, dan heeft Uhlenbrock een bouwsteentje dat je in de loc bouwt en waarmee je de maximum snelheid kan instellen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Marty
Offline
Berichten: 3371
team Mitropa
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
«
Reactie #7 Gepost op:
02 maart 2014, 17:21:43 »
Ik vind het jammer dat ik er ook geen snars verstand van had, want als ik dat wel had, had ik het lekker niet verteld, je leert het eerst maar op een fatsoenlijke manier vragen
Gelogd
Mvg Marty,
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2404
De Franklin Rail Compagnie
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
«
Reactie #8 Gepost op:
02 maart 2014, 18:58:56 »
Hier ben ik het helemaal mee eens
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
Afgelopen
Offline
Berichten: 1387
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
«
Reactie #9 Gepost op:
02 maart 2014, 20:03:56 »
Wat is er onfatsoenlijk aan mijn vraag? Ik zeg zelf al dat ik niet technisch ben en het graag in begrijpelijke taal uitgelegd wil krijgen. Gelukkig zijn er ook mensen die dat wel begrijpen en die hebben me goed geholpen. Ik denk dat ik inderdaad bij Uhlenbrock terecht ga komen want zo'n verstelbare weerstand is natuurlijk ideaal. Dank aan allen die me geholpen hebben.
Gelogd
1200blauw
Offline
Berichten: 2419
NS 1968-1980
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
«
Reactie #10 Gepost op:
02 maart 2014, 20:42:38 »
Ik weet niet of je hier wat aan hebt. Ik rijd ook analoog, Märklin in mijn geval. Ik had (en heb voor sommige locs) hetzelfde probleem. Mijn probleem wordt opgelost door de te snelle locs te digitaliseren. Dat klinkt raar, maar de maximum snelheid die je digitaal instelt wordt ook analoog vastgehouden. Dat is erg fijn. Je laat gewoon in de winkel of bij vrienden de loc instellen op een bepaalde Vmax en thuis rijdt hij gewoon analoog prima in de pas. Dit werkt overigens niet voor oudere decoders, dus je moet wel zorgvuldig zijn met het uitkiezen van de decoder. Een huidige standaard Märklin-decoder, de meest eenvoudige, werkt voor mij prima. Kost per loc wel een paar tientjes.
Gelogd
Nijboer
Offline
Berichten: 634
Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
«
Reactie #11 Gepost op:
02 maart 2014, 20:54:04 »
Weerstand: R=U/I.
Met zo'n ding kun je stroom temperen. In het formuletje: R=weerstand in Ohm. U=spanning in Volt. I is stroom in Ampere,
In de praktijk komt er iets meer bij kijken, namelijk vermogen. Als je veel stroom laat dissiperen in een weerstand wordt ie
heet. Dus als je een waarde hebt uitgevogeld, moet je ook de juiste vermogenswaarde uitzoeken.
Jip en Janneke taal is in deze materie naar mijn idee niet mogelijk. Je wilt iets specifieks, dus moet je eerst de situatie
goed in kaart brengen. En dat kan alleen als je er wat kaas van hebt gegeten. Ik kan er niets anders van maken.
In jouw geval zou ik ook kiezen voor serie-diodes. Die zorgen voor een spanningsval van 0,7 volt per diode. Als je er meerdere
in serie zet dus n x 0,7V. (ook hier het vermogen in de gaten houden) Je motor in de loc zal dus die verloren spanning niet
voor zn kiezen krijgen en langzamer gaan waar een andere loc wel de volledige spanning krijgt. Maar elk voordeel heeft zn nadeel....
Groet, Collin
Gelogd
lokloods
Offline
Berichten: 1170
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
«
Reactie #12 Gepost op:
02 maart 2014, 21:25:49 »
Wil niet eigenwijs zijn , maar volgens mij had ik dit ook al gezegd alleen met minder woorden. Gewoon diodes gebruiken en als er niets van begrepen wordt dan ook maar niet aan beginnen.
Vr., groet,
Wiebe
Gelogd
Nijboer
Offline
Berichten: 634
Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
«
Reactie #13 Gepost op:
02 maart 2014, 21:41:39 »
Dit is incl een heel klein beetje Jip en Janneke.....
Gelogd
Afgelopen
Offline
Berichten: 1387
Re: Weerstanden, hoe werkt dat.
«
Reactie #14 Gepost op:
02 maart 2014, 22:58:08 »
Van de week ga ik eens kijken voor de verstelbare van Uhlenbrock, begin er met 1 en als het bevalt kan ik de andere loks en treinen hier ook mee uitrusten.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Weerstanden, hoe werkt dat.