Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Jint Nijman
Vandaag om 19:32:46
Raadplaatje door henk
Vandaag om 19:17:47
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:25
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 17:31:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Nahmertaler Kleinbahn door Scratchbuilt
Vandaag om 17:07:53
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 14:19:30
Spoor- en tramweg parafernalia door Frits C
Vandaag om 14:18:46
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47
  

Auteur Topic: Antislipbandjes, de pro's en contra's  (gelezen 9958 keer)

Eric "den Belg"

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Gepost op: 16 August 2007, 21:32:06 »
Hier kunnen we effe verder babbelen over de des betreffende bandjes.
@ rail4marcel
je vroeg in het draadje "Show hier je nieuwe aanwinsten"

"@eric. Bij welke loc's dan want bij mij hebben ze allemaal slipbandjes. (1708, 6703, 232, 2225) en die rijden allemaal super. En zonder problemen met stroomafname"


Ik heb bij de locs reeks 52, 53, 59 de wielassen vervangen zoals Henk dat gaat doen met zijn 1602. Dus geen enkel wiel heeft nog een bandje.

Daardoor hebben al de wielen perfecte stroomafname, zeker als je digitaal rijd is het een enorm voordeel.
Analoog viel het nauwelijks op maar een decoderke is toch wat gevoeliger voor storinkjes.
De NMBS reeks 62 enof ACTS 67 heeft hier zogoed als geen last van.
Wat iets in het nadeel is dan weer de trekkracht maar ik heb een zo goed als vlakke baan dus spelen die bandjes weinig rol.



« Laatst bewerkt op: 16 August 2007, 21:36:29 door eric »

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #1 Gepost op: 16 August 2007, 21:43:06 »
Ok dan begrijp ik het. Ik rij niet digitaal. Maar ik zal het onthouden als ik digitaal ga rijden en ze doen het niet.
Voor grootspoorfoto's zie site

Eric "den Belg"

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #2 Gepost op: 16 August 2007, 21:52:22 »
Maar ik zal het onthouden als ik digitaal ga rijden en ze doen het niet.

Zo erg was het nu ook weer niet dat ze niets meer deden ofzo, maar op wissels durfden ze wel eens haperen en als je dan met een loc met sound rijd hoor je het uitvallen en dat begon op mijn systeem te werken dus vandaar. Weg met die bandjes en ik wat rustiger.
   

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #3 Gepost op: 16 August 2007, 22:52:00 »
Mochten er bij jullie enkele zijn die a.s. zaterdag naar
Houten gaan, kom dan even bij onze stand langs.
want ik heb nog wel wat wielassen liggen van b.v.
de NS 1600 en de DB 215 (oudere type's)
(neem wel een voorbeeld mee omdat Roco de tandwielen nog wel eens wisselt)
En je kunt de wielgroote vergelijken. (schuifmaat aanwezig)

Linkerzaal rij 18 in het midden naast Jan van Zuthem met zijn stand met Herpa modellen. (kan niet missen)

Erwin.

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #4 Gepost op: 17 August 2007, 09:38:14 »
Iemand ervaring met het rijden zonder ASB'tjes en het beklimmen van een spiraal ?
Groeten uit Hoogeveen

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22475
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #5 Gepost op: 17 August 2007, 10:49:54 »
De redenen waarom ik als het even kan asb'tjes verwijder zijn eigenlijk her en der al genoemd.

- Betere stroomafname.
- Vervuiling door asb'tjes.
- Gehobbel bij sommige modellen.

Maar het is een heel persoonlijke voorkeur. Ik verwijder de asb'tjes in ieder geval als dat gemakkelijk gaat. Bij Roco kun je meestal eenvoudig een wielstel omwisselen. Moeten er wielen van assen worden vervangen, dan doe ik het alleen als het echt nodig lijkt. Dus als er stroomafnameproblemen zijn of bij dubbeltractie. Ik heb ook de wielen voor de Trix 6400 binnen. Dat wordt niet heel gemakkelijk, maar bij rijden in dubbeltractie laten de loks hele halen aan asb-vuil achter.

Het heeft natuurlijk ook een nadeel en dat is dat de trekkacht minder wordt. Bij oude locs met de aandrijving op bijvoorbeeld twee assen is het meestal geen optie. Maar bij de moderne aandrijvingen op alle assen is dat minder vaak een probleem. Op mijn baan met ruime bogen en nauwelijks hellingen is het eigenlijk nooit een probleem.

Het is overigens een typisch Europese discussie. Daarbuiten doen ze niet aan asb'tjes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nederbelg

  • Online Online
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #6 Gepost op: 17 August 2007, 12:40:00 »
Beste allemaal,

Zal ik mijn persoonlijke voorkeur ook maar eens geven. Ik laat het zoals het is. Dus met ASBtjes. Zeker bij stijgingen rijden de loc's slippend naar boven met een redelijke sleep (15 goederenwagens). Ik rij digitaal en heb zelfs met mijn digitale sik geen problemen op wissels of wat dan ook. Wel is elk stuk rail of wissel bij mijn baan voorzien van  stroomdraden. Het is ook aan te raden om altijd een soort (roco) clean wagen in één van de treinen te plaatsen. Stof is er na een paar weken al.

MvG

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #7 Gepost op: 17 August 2007, 12:40:38 »
Iemand ervaring met het rijden zonder ASB'tjes en het beklimmen van een spiraal ?
Hallo Geert,

Dat ik sterk afhankelijk van het stijgings percentage en de bochten die je gebruikt.
Zelf is mijn percentage 2% en gebruik ik R3 en R4 bochten.
Mijn zware Amerikaanse loc (SD60) met zes aangedreven wielen zonder ASB, trekt elke trein probleemloos omhoog.
Bij de Thalys met vier aangedreven wielen waarvan twee met ASB, heb ik één stel vervangen door gewone wielen.
Nu heb ik een betere stroom afname en trekt de Thalys de zes rijtuigen probleemloos omhoog.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1224
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #8 Gepost op: 17 August 2007, 12:49:45 »
@Dave

Heeft jouw sik asb'tjes dan?
« Laatst bewerkt op: 17 August 2007, 17:45:30 door Peter Korsten. Reden: Citaat verwijderd. »

nederbelg

  • Online Online
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #9 Gepost op: 17 August 2007, 12:54:05 »
Beste,

Daarmee bedoelde ik dat de sik niet op de wissels bleef hangen. omdat andere betere afname willen krijgen door die ASB er af te halen. Het verhaaltje geeft meer weer wat de oorzaak is.

MvG

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #10 Gepost op: 17 August 2007, 13:06:16 »
Ben het nu even kwijt: die ASB'tjes ,die zitten toch gewoon om de wielen heen, ik bedoel, als je deze kwijt wilt, dan snij ze der toch gewoon even af ipv wielen verwisselen ?
Groeten uit Hoogeveen

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #11 Gepost op: 17 August 2007, 13:18:19 »
NIET doen!
Door het verwijderen van je ASB'tjes wordt de wielomtrek kleiner en dat is funest voor de loopeigenschappen van je loc/treinstel als geheel. Volgens mij zijn er zelfs merken waar de ASB'tjes in een soort groef zitten, waardoor ze zónder niet meer fatsoenlijk rijden.
No dress rehearsel, this is our life.

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #12 Gepost op: 17 August 2007, 13:23:21 »
Okay,snap ik
Groeten uit Hoogeveen

Dick van Aggelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #13 Gepost op: 17 August 2007, 14:57:13 »
Ik vind anti-slipbandjes, na de altijd maar haperende kortkoppelingen, een groot probleem.
Die oude witte nylon slipbandjes van Fleischmann werden alleen maar nog gladder dan een metalen wiel als ze in contact waren gekomen met olie.
Rubberen bandjes zorgen vaak voor vuile rails, zeker als ze met olie in aanraking zijn geweest.
Ik rij daarom het liefst zonder die bandjes, maar bij sommige modellen kan dat haast niet!
Eigenlijk zouden fabrikanten bij locs wielen moeten bijleveren zonder dat rubber!

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22475
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #14 Gepost op: 17 August 2007, 17:02:38 »
Volgens mij zijn er zelfs merken waar de ASB'tjes in een soort groef zitten, waardoor ze zónder niet meer fatsoenlijk rijden.

Dat is zelfs gebruikelijk. Heb het eigenlijk nooit anders gezien.
Het is dus altijd wielen vervangen geblazen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.