Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
14 July 2025, 22:23:42
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39
  

Auteur Topic: Antislipbandjes, de pro's en contra's  (gelezen 9961 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #15 Gepost op: 18 August 2007, 21:26:53 »
Is inderdaad gebruikelijk. Denk dat de ASB's zonder groef er wel heel erg snel aflopen...

Koen (die geen problemen heert met ASB's)
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #16 Gepost op: 19 August 2007, 03:58:12 »
Heb het niet zo op asb. Niet alleen omdat ze de baan wat vervuilen, simpelweg omdat het niet overeen komt met het 'grote voorbeeld'. Niet alle fabrikanten leggen ze in een zg groef. Heb twee 2400'en van het voormalige holland rail, na twee rondjes op de baan vond ik al een antislipbandje naast de rails. Inmiddels zijn ze er allemaal af zonder ingrijpen van mijn persoon. Heeft iemand anders ook deze ervaring?

Overigens kan ik me voorstellen dat in sommige situaties het wel handig is. Een spiraal bv waarover een trein met een behoorlijke lengte omhoog getrokken wordt. Maar in het echt werkt het niet, de Fransen hebben het ooit eens geprobeerd ...

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #17 Gepost op: 20 August 2007, 13:26:56 »
Ik heb diverse loc's met ASB's en enkele loc's (af fabriek) zonder. Wanneer je met treinen van 6-10 1:87 rijtuigen (dus ca 30 cm) een helling probeert te nemen van 1,5% dan merk je snel het verschil tussen met en zonder. Het probleem zit in het adhesie gewicht van de loc. Wanneer we deze ook eens op de juiste schaal zouden brengen hadden we géén probleem (of het moet aan de baan onderbouw liggen ;D)

Ik laat de bandjes overigens altijd zitten. Ook ik rijdt digitaal en ook ik heb wissels zonder geleidend puntstuk en (gelukkig nagenoeg) géén probleem met de stroomopname. De eerdere opmerkingen ter harte nemend (schoon houden rails, extra voedingsdraden) zou ik het advies willen geven om ze vooral te laten zitten. De nadelen wegen niet echt op tegen de (vermeende) voordelen.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 346
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #18 Gepost op: 20 August 2007, 13:48:30 »
Ik laat ze altijd zitten en Roco gebruikt, bij al mijn modellen groeven in de wielen.

Af en toe vindt ik wel eens een bandje maar die zijn dan meestal versleten.

Ten aanzien van het gewicht van de lok

Het probleem zit in het adhesie gewicht van de loc. Wanneer we deze ook eens op de juiste schaal zouden brengen hadden we géén probleem (of het moet aan de baan onderbouw liggen ;D)

De juiste berekening in H0 is bijvoorbeeld bij een gewicht van 150 ton.
150.000 / 87 / 87 / 87 = 228 gram.

Het volume is namelijk lengte x breedte x hoogte.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #19 Gepost op: 27 January 2008, 22:32:44 »

Maar het is een heel persoonlijke voorkeur. Ik verwijder de asb'tjes in ieder geval als dat gemakkelijk gaat. Bij Roco kun je meestal eenvoudig een wielstel omwisselen. Moeten er wielen van assen worden vervangen, dan doe ik het alleen als het echt nodig lijkt. Dus als er stroomafnameproblemen zijn of bij dubbeltractie. Ik heb ook de wielen voor de Trix 6400 binnen. Dat wordt niet heel gemakkelijk, maar bij rijden in dubbeltractie laten de loks hele halen aan asb-vuil achter.

Vandaag de wielen bij de Trix 6494 vervangen.
Is niet zo leuk en niet eens zozeer omdat de wielen van de assen moeten worden verwijderd en nieuwe wielen op de assen moeten worden geperst. Daar bestaat heel handig gereedschap voor.
Maar eerst moet het draaistel los worden gemaakt en vervolgens uit elkaar worden genomen. Iedereen die dat wel eens heeft gedaan, weet dat de aandrijving van het model door een sadist is ontworpen. Wie dat nog nooit heeft gedaan, kan zich nauwelijks een voorstelling van die idiote aandrijving maken, ook niet met het geëxplodeerde plaatje in de hand. Uit elkaar gaat nog wel, maar het draaistel terugplaatsen.  :o

Heb het vandaag dus maar bij één loc gelaten, maar het resultaat is er wel naar. Eindelijk rijden twee Trix 6400'en nu soepel in dubbeltractie zonder een spoor van asb-vuil achter te laten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lokpaint

  • Gast
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #20 Gepost op: 28 January 2008, 02:35:46 »

Ten aanzien van het gewicht van de lok

De juiste berekening in H0 is bijvoorbeeld bij een gewicht van 150 ton.
150.000 / 87 / 87 / 87 = 228 gram.

Het volume is namelijk lengte x breedte x hoogte.

Dan istie slecht op schaal >:(

De moleculen dienen ook 87 keer zo klein te zijn, en 87 keer dichter bij elkaar te zitten. Kom je mooi weer op 150 ton uit ;D ;D

Bart

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #21 Gepost op: 28 January 2008, 10:46:43 »
Hallo iedereen,

Henk; rijd jij digitaal? zoniet dan begrijp ik het maar als je digitaal rijd met twee exact gelijke loks moet de onderlinge slip toch aardig te tunen zijn.
Ik rijd met 3 Roco2200 tripletraxi en daar heb ik de bandjes gewoon afgehaald, dat rijd prachtig.
Twee trixen 4600 rijden ook mooi samen, ik gebruik wel in alle loks dezelfde decoder, ik denk dat dat wel belangrijk is.
groet, Albert.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #22 Gepost op: 28 January 2008, 10:53:48 »
Dan istie slecht op schaal >:(

De moleculen dienen ook 87 keer zo klein te zijn, en 87 keer dichter bij elkaar te zitten. Kom je mooi weer op 150 ton uit ;D ;D

Juistem  :D  Vervolgens je snelheid op schaal nabootsen en ook de tijd nog door 87 delen, dan ben je pas echt realistisch bezig  8)
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #23 Gepost op: 28 January 2008, 10:59:29 »
Albert, ik rijdt digitaal, de locs hebben hetzelfde type decoder en ze zijn gezamenlijk geprogrammeerd. Het rijdt dan ook best samen, maar een beetje wringen en dus een beetje slippen blijft onvermijdelijk. Slippende asb'tjes wrken elkaar tegen en laten rommel achter. Nu is er in ieder geval één loc waarvan de wielen probleemloos kunnen slippen. Bij de loc met asb zullen de wielen daardoor ook niet of nauwelijks meer slippen. Ik neem die loc nog wel eens onderhanden, wanneer ik daar zin in krijg, ooit.  ;)

Ik kwam er trouwens achter dat de wielen van het betreffende draaistel aan één kant helemaal niet meer meededen bij de stroomafname, omdat het draadje in het draaistel geen contact meer maakte met de stroomafnemers. Die draadjes zitten niet al te best vast. Dus als er iemand grote stroomafnameproblemen met een Trix 6400 heeft, dan is het de moeite waard om te kijken of alle wielen elektrisch nog wel met de printplaat zijn verbonden. Zo niet, dan heb je dubbel pech, want dan moet het draaistel open.  ;D

@Louis, de tijd moet je juist niet door 87 delen.  ;)
« Laatst bewerkt op: 28 January 2008, 11:03:06 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #24 Gepost op: 28 January 2008, 11:10:09 »
@Louis, de tijd moet je juist niet door 87 delen.  ;)

Oh? Ik dacht dat Wim Romijn me toch echt op een nieuw spoor had gezet. Ik begon me ook al af te vragen of ik mijn stijgingspercentages niet door 87 moest delen  :D
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #25 Gepost op: 28 January 2008, 11:16:02 »
Dat laatste moet je in ieder geval doen, want dan heb je zeker geen asb meer nodig.
Kun je stroom door 87 delen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 922
    • Secondtrains.com
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #26 Gepost op: 28 January 2008, 16:32:55 »
Ik heb alleen maar Amerikaanse modellen van Atlas, Kato en LifeLike/Proto2000 en geen van die modellen heeft nog antislip bandjes. Persoonlijk vind ik het ook iets van het verleden. De US-modellen wegen gemiddeld net zoveel als Europese modellen, maar rijden perfect, ook op Fleischmann Profi rails.


CKLX

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #27 Gepost op: 28 January 2008, 17:02:48 »
Klopt. Op Amerikaanse en Engelse modellen zul je geen antislipbandjes vinden.
Antislipbandjes zijn een typisch Europees verschijnsel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #28 Gepost op: 28 January 2008, 17:14:57 »
Je zou eigenlijk kunnen stellen 'een typisch speelgoedverschijnsel'. Een aanzienlijk deel van de clientèle van de modelspoorfabrikanten ziet modelspoor vooral nog als speelgoed en spijkert vrolijk een baantje in elkaar met veel te stijle hellingen en te krappe bogen. En tja, als daar dan nog een trein overheen moet met een sleep wagens dan gaat dat niet zonder de rubberhulpjes.

Als je een modelbaan bouwt - net de nadruk op model - heb je de rubberbandjes niet nodig en kun je ze beter achterwege laten. Je modellen rijden doorgaans beter zonder die dingen.

groeten,

Huib.
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

ReesCees

  • Gast
Re: Antislipbandjes, de pro's en contra's
« Reactie #29 Gepost op: 28 January 2008, 17:16:57 »
Weet iemand of er "pretpaketten" met ASBtje te koop zijn in Houten as weekend?

Hier gaat er ook wel eens ééntje stuk en ik heb geen zin om voor één bandje helemaal een loc mee te slepen naar een winkel.

(is de prijs van een 1:87 loc ook 87x lager of moet je die met 1:87 geld betalen.........)

Kees-Jan