Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door marco
Vandaag om 21:25:24
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
  

Auteur Topic: Ombouwn Syntus twents naar 3 rail  (gelezen 1176 keer)

Daniel Schreurs

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
  • A'j plat kunt proatn mo'j't neet loaten.
Ombouwn Syntus twents naar 3 rail
« Gepost op: 27 February 2014, 21:30:27 »
Beste Lezers,

Ik heb een Lint van Fleischmann (Twents Syntus) op de kop getikt.

Ik vroeg mij alleen af met welke onderdelen je dat stel kunt ombouwen naar drie rail, ik heb al gekeken op het forum maar vond geen artikelnummers, wie helpt mij even. Heeft iemand ook enig idee hoeveel het kost als je het zelf doet en hoeveel het kost als je het laat doen?

Groet Daniël

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1054
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Ombouwn Syntus twents naar 3 rail
« Reactie #1 Gepost op: 27 February 2014, 22:02:49 »
Wielen op de juiste afstand (14,0mm inplaats van 14,3mm), dan nog plaats maken waar de sleper op kan. Als mee zit is hiervoor gewoon ruimte op een draaistel.

Oftewel €3,- voor de sleper, als je het zelf kan.

Als je het laat doen komt er bij een winkel gauw een paar tientjes bij. Verder als je alles origineel 3-rail wilt vast nog meer tientjes.  ;D

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Ombouwn Syntus twents naar 3 rail
« Reactie #2 Gepost op: 27 February 2014, 22:57:48 »
Ja Wybe,

maar er komt nog wel meer om de hoek kijken: Je moet in ieder geval

-liefst alle wielen waar rijstroom door wordt geleid elektrisch met elkaar verbinden (het wordt de nieuwe verbinding met de massa - de rails - naast de toevoer van de rijstroom via de aan te brengen sleper). Let op: die sleper moet minstens in ingedrukte toestand zo'n 2 mm boven de rijvlakken van de wielen uitkomen omdat de trein anders op de verhoogde puntcontacten van de wissels blijft hangen of zelfs uit de rails wordt gedrukt.   

- en er zal ook een gelijkrichter/rijrichtingschakelaar, speciaal bestemd om van origine gelijkstroom tractievoertuigen op Märklin(wisselstroom!) banen te laten rijden,  moeten worden ingebouwd.

Het is allemaal best te doen hoor, maar je moet wel het héle "plaatje" (inclusief de daarmee verbonden kosten)  opsommen!

Ik wens Daniel Schreurs succes met zijn ombouw. Als je er niet uitkomt vraag je maar. Daar zijn we met zijn allen voor!

Gegroet,

Rob   

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Ombouwn Syntus twents naar 3 rail
« Reactie #3 Gepost op: 28 February 2014, 00:06:36 »
Hoi Daniël

Ik sluit me aan bij Rob

Ik neem aan dat je Digitaal gaat rijden? Hoe dan ook er moet sowieso een decoder in omdat er in de Fleischmann een gelijkstroom motor zit. Zowel voor Analoog als ook Digitaal heb je de decoder nodig om de gelijkstroom motor van een keurige hoogfrequente voeding te voorzien.
Mij lijkt dat je onder de motorloze bogie (Nr 23 op de onderdelenlijst) wel een sleper kwijt kunt.
Gelukkig hoef je bij deze moderne Fleischmann geen motorschild meer massa vrij te maken.
Massa (zwarte) draden van de wielen aan een kant van de print solderen en dan de (rode) draad van de middensleper aan de andere kant van de print solderen. Aan welke draad van de decoder heb ik zo ff niet paraat.
Wielen op 14 mm. Klaar!!!
Verlichting aansluiten kost natuurlijk wat meer werk.
Kosten?
Decoder, een simpele met 2 functies ca €17 een decoder met 4 of meer ca €25 tot €35
Sleper, €4 tot €9
Beetje tin met harskern, soldeerbout en wat tangetjes en schroevendraaiers.
Ter inspiratie Hier en Hier een paar van mijn eigen "Umbauten"

Ride On

Rino
Ride On

Rino

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Ombouwn Syntus twents naar 3 rail
« Reactie #4 Gepost op: 28 February 2014, 09:38:11 »
Fleischmann heeft zelf drierailvarianten van de Lint uitgebracht. Gek genoeg zijn de drierailonderdelen niet op de bijbehorende onderdelenlijst te vinden, maar er moet dus een specifieke sleper zijn. Het bestelnummer even bij je dealer vragen of bij Fleischmann zelf. Je kunt tegenwoordig ook onderdelen direct bij Fleischmann bestellen.

http://www.fleischmann.de/doc/ET/2/DE/1420_13944.pdf

Dus die sleper en een goede decoder. Hij loopt perfect met een LokPilot. Dat is ook voor analoog drierailgebruik het beste 'omschakelrelais' verkrijgbaar.

Oh wacht, de Lint is ook uitgebracht onder de merknaam Roco, maar dat is gewoon dezelfde. Op het Roco onderdelenblad staan wel de specifieke drierailonderdelen opgesomd.

http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/72100_201500.pdf

Wel veel onderdelen. Staan complete onderstellen bij.  ???
Eigenlijk zo je eens een drierailer moeten bekijken om te zien wat er nu echt nodig lijkt. Misschien toch geen kwestie van even een sleper eronder klikken.
« Laatst bewerkt op: 28 February 2014, 10:14:11 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.