Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: Absolute beginnersvragen: Marklin locs op 2 rail mogelijk?  (gelezen 6948 keer)

PVdV

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Absolute beginnersvragen: Marklin locs op 2 rail mogelijk?
« Gepost op: 15 February 2014, 15:00:29 »
Mijn naam is Pierre en ben compleet nieuw in het trein gebeuren en op dit forum.
Ik heb wegens opruiming van een zolder 3 Lima treinen en een heleboel 2 sporen gekregen.
Er was ook een Marklin loc bij (18478) en Marklin Union Pasific 337 ( 3061 en 4061). Blijkbaar zijn die wel waardevol en wil ze dan ook niet weg doen. Deze rijden echter niet (slede onderaan) op 2 spoor. Nu had ik gedacht een baan te bouwen met het 2 spoor en rond dit alles de nodige 3 sporen aan te kopen, maar dan zal ik ook 2 schaduwstations moeten bouwen vermoed ik.
vraag 1: Moet ik dan 2 verschillende digitale besturing systemen hebben of kunnen de 2 banen op 1 systeem aangesloten worden?
Vraag 2: Is er geen enkele mogelijkheid die Marklins op een 2 spoor te laten reiden?
Vraag 3: Als ik verlichting wil in de wagons moet of kan ik dan de kunstof wielen vervangen door metalen? Waar haal ik ander stroom      vandaan om het licht te doen branden?
Bij voorbaad bedankt voor jullie reacties
« Laatst bewerkt op: 15 February 2014, 17:42:29 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Forever Rocofan

• Offline Offline
Re: Absolute beginners vraag
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2014, 16:01:31 »
Hallo Pierre,

Allereerst welkom op het forum. Ik las jouw beginnersvraag net. De enige mogelijkheid om jouw twee locomotieven op twee rail te laten rijden is deze om te laten bouwen naar gelijkstroom. De sleper vervalt dan, maar het is best een ingrijpende verbouwing omdat ook de assen vervangen moeten worden naar gelijkstroom. Bij gelijkstroom of tweerail gelijkstroom is 1 rail + en 1 rail - en bij het Marklin 3 railsysteem zijn de beide sporen - en is zijn de puntcontacten waar de sleper overheen gaat +. Het vervelende is dat de wisselstroommodellen in principe altijd duurder zijn dan gelijkstroomlocomotieven ( 2 rail ) . Als je nu op basis van de twee locomotieven die wisselstroom zijn ( 3 rail ) Je hele modelspoorbaan op gaat bouwen met 3 rail spoor zit je dus in de toekomst ook vast aan de duurdere 3 rail modellen met de minder natuurgetrouwe pukkeltjes in het spoor en de slepers onder de locomotieven.

Dus ik zou zeggen dat je er nu beter aan doet om de twee locomotieven om te laten bouwen door een kenner ( maar dit kost wel behoorlijk geld ) of anders deze locomotieven in een mooie vitrine te zetten en verder te gaan met gelijkstroom.

Er is heel veel aanbod in gelijkstroom en je kunt hier som hele leuke locomotieven kopen tussen € 50,00 en € 100,00. Uiteindelijk ben je op de lange termijn duurder uit met het Marklin systeem omdat bijvoorbeeld een roco locomotief voor tweerail gelijkstroom € 100,00 kost en hetzelfde model van Roco voor het Marklin 3 rail systeem € 130,00 ( even een voorbeeld )

Verder kun je voor de rails in gelijkstroom kiezen uit heel veel merken terwijl je voor de rails ook weer vastzit aan Marklin. Het is maar net wat jij wilt natuurlijk......

Wat betreft de binnenverlichting in rijtuigen is het het makkelijkst om de plastic wielen te vervangen voor metalen wielen omdat je anders je wagons moet voorzien van stroomvoerende koppelingen om stroom vanaf de locomotief door te voeren. Dit is ook een behoorlijk karwei dat aardig geld kost, terwijl de metalen asjes overal te vinden zijn en niet de hoofdprijs kosten.

Als je verder nog vragen hebt kun je die hier stellen of even een persoonlijk berichtje sturen.

In elk geval veel plezier met de hobby. Denk nog even goed na voor je kiest voor gelijkstroom of wisselstroom, want hier hangt heel veel vanaf voor de toekomst van je hobby.

Met vriendelijke groet,

Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Absolute beginnersvragen: Marklin locs op 2 rail mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2014, 20:56:47 »
Als je echt een beginner bent en het uitgangspunt is de beide Märklin-locomotieven, dan zou ik verder gaan op het Märklin-systeem, analoog. De techniek is eenvoudig. Zodra je de Märklin-locs die je noemt aanpast naar ofwel 2-rail of digitaal vervalt voor veel verzamelaars de waarde. Ik zou ze dus technisch onaangeroerd laten.
Op dit forum zijn vooral tweerailers actief. De meeste adviezen zullen dus die richting op gaan. Bepaal voor jezelf hoe erg je het vindt dat er een rijtje puntcontacten (puko's) midden tussen de rails zit. De puristen of "doorgewinterde modelbouwers" vinden het verschrikkelijk, maar als het jou niet stoort...
Zelf rijd ik ook 3-rail. Mij storen die puko's niet genoeg om over te stappen, dus ik laat het lekker zo. De moderne C-rails (met kunststof bedding) is technisch bijzonder goed, weinig (geen) storingen en eenvoudig aan te leggen, dus ideaal voor in een schaduwstation. In het zicht gebruik ik K-rails (zonder bedding). Het aanleggen daarvan is een wat zorgvuldiger klusje, maar het resultaat oogt mooier.

Die 3061 en de motorloze 4061 zijn in de jaren '70 gemaakt. De kap is van beiden van metaal. Mocht je helemaal authentiek willen gaan, rijden zoals in die tijd dus, dan kun je op beurzen voor weinig geld oude metalen M-rails kopen in goede staat. Desnoods leg je speciaal voor deze locs een ovaaltje aan waarop je ze af en toe eens laat rijden. Een analoge trafo (let op: de witte, 32VA) kun je met een beetje zoeken aanschaffen voor €5,- tot €10,-.
Er is ook een forum voor Märklin-rijders: forum.3rail.nl. Daar kan men je ook precies vertellen wat beide locs voor een verzamelaar waard zouden kunnen zijn. Misschien helpt je dat in het maken van de voor jou juiste keuzes.

Trein-ice3

• Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
« Reactie #3 Gepost op: 16 February 2014, 00:47:54 »
Welkom Pierre,
Hier nog een Märklinrijder die hier op dit forum zich waagt tussen al het gelijkstroom- of 2rail-geweld. Zie ook meer fora degene die 1200blauw noemde: forum.3rail.nl en via Google vind je er nog wel meer ook met Engels of Duits als voertaal.
Op je posting. De 18478 is waarschijnlijk een Märklin nummer 3091. Zonder foto is het lastiger een juist nummer en versie te geven. Van die lok is ook een HAMO-gelijkstroomversie gemaakt. Alleen met die uitvoering kun je direct op een 2rail analoge gelijkstroom gevoede baan rijden. De Union pacific is inderdaad gewild. In gave staat uiteraard meer dan een exemplaar met butsen en verfafsplinters. Het verschil prijs vindt je door op Marktplaats, Ebay en andere veilingsites te zoeken. Je vraag 2: ja er is een mogelijkheid maar dat houdt in zoals Ruud al schreef: de wielen en assen uitbouwen. Daarnaast moet de sleper onder de lok weg en moet je de nieuwe wielen voorzien van stroomafnamecontacten en je moet de motor en de motoraansturing ombouwen en de verlichting anders schakelen et cetera. Ombouwen is inderdaad dus niet aan te raden. Overigens je kunt ook de Lima's ombouwen naar 3rail. Ook niet aan te raden. Ik adviseer de beide Märklin loks zo laten en ze of op een apart rondje laten rijden (betekent eerst aankoop van Märklin rails) of een definitieve keuze maken tussen gelijkstroom of wisselstroom (analoog rijden) of helemaal om en digitaal rijden.
Je hebt een keuze gemaakt zie ik in vraag 1- digitaal rijden. Dan moet je alle vijf loks voorzien van een decoder. Er zijn een paar digitaal systemen met elk z'n voor- en nadelen. Daarover valt hier op dit forum voldoende te lezen. Als je twee banen maakt (eentje met 2-rail en eentje met 3rail) moeten die geheel van elkaar gescheiden worden. Dus geen wissels om van baan te wisselen. Je zou een digitaal systeem kunnen kiezen waarop je beide banen kunt aansluiten. Het maakt immers niet uit of de loks op de ene baan gevoed worden via de punktcontacten en de beide rails of via de linker en rechter rail in de andere baan. Als de decoder maar zijn bevelen krijgt en de motor aanstuurt. Goed de bedrading aanleggen om kortsluiting te vermijden. Ik zou als je twee afzonderlijke banen aanlegt het bij een soort decoders gaan houden. Bij Märklin geen oudere Motorola decoders meer gebruiken maar gelijk kiezen voor de nieuwste MFX decoderserie en bij de andere systemen voor.. ja... zeg het maar forumleden: DCC, Lenz, Selextrix, zelfbouw et cetera. Het kan in principe wel maar het het beste is te kiezen voor een systeem en geen twee banen aan te leggen. Zie ook de encyclopedie van dit forum, nuttig voor beginners en gevorderden.
Vraag 3, verlichting in de wagons: ja eerst zorgen dat de wielen de stroom op kunnen nemen van de rails. Dus metalen wielen en stroomafnamecontacten inbouwen. Bij Märklin komt daar nog een sleper bij. De stroom om de lampen te laten branden komt van de stroom (ook wel vaker spanning genoemd) die op de rails staat.
Eerst eh... maar eens een baan plannen? Daarover zijn ook vele draadjes geschreven.
Succes met deze liefhebberij, Dirk
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

PVdV

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 February 2014, 08:50:33 »
Eerst en vooral bedankt voor jullie reactie.
Ik ga dus mijn jeugddroom (ondertussen begin ik aan mijn 2e jeugd :D ) waarmaken.
Ik heb besloten (vermits ik al heel deel heb) om met 2 spoor (digitaal) verder te gaan.
Ik ga voorlopig mijn Marklin locs oppoetsen en in de vitrine zetten.
@Trein-ace3 Die 18478 is (na wat opzoeken) inderdaad de Marklin 3091 met tender en rookgenerator.
Het is onbegonnen werk om dit hele forum af te schuimen want dan zou ik een paar dagen zoet zijn, maar is hier ook ergens een topic waar ik gebruiksaanwijzingen van locs kan vinden??

In elk geval bedankt voor jullie hulp en vriendelijkheid
Pierre

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
« Reactie #5 Gepost op: 16 February 2014, 09:50:49 »
Pierre, 2-rail lijkt me de juiste beslissing dus veel succes ermee. Enneh, welkom op dit forum!

Groet, Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2014, 10:21:52 »
Het is onbegonnen werk om dit hele forum af te schuimen want dan zou ik een paar dagen zoet zijn, maar is hier ook ergens een topic waar ik gebruiksaanwijzingen van locs kan vinden??

Onbegonnen werk ?
Nee hoor,gewoon met zoeken starten en je vind altijd wat  ;)
Om dan aan je vraag te beginnen,daar kan ik kort en krachtig over zijn,nee die vind je hier niet.
Afhankelijk van welk merk je meer wilt weten als het gaat om locs,kun je starten bij de diverse internetsites van de merken en daar vind je vaak wel wat terug.

Owjah welkom op het forum trouwens  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 February 2014, 10:38:24 »
Hallo Pierre,

Ik vind het leuk om te lezen dat je hebt gekozen voor het tweerail digitaal systeem (  (y) (y) (y) ) duikt even weg voor de  Marklinisten die ik nu tegen hun schenen heb geschopt  ;D

Wat is de beschikbare ruimte voor je spoorbaan ? Weet je al welk tijdperk je uit gaat beelden ? Heb je verder al ideeen voor je baan ? wordt het landelijk, stedelijk of bijvoorbeeld een industriethema ?

Ik blijf je in elk geval volgen !

Veel succes met bouwen. Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 16 February 2014, 11:04:46 »
Ik heb besloten (vermits ik al heel deel heb) om met 2 spoor (digitaal) verder te gaan.

Wat voor rails heb je eigenlijk? Als het van die oude Limarails is, dan ga je daar weinig lol aan beleven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #9 Gepost op: 16 February 2014, 13:09:17 »
Wat zeg je nu toch Henk? "Lima is prima"  staat er in je avatar...  ???

duikt even weg voor de  Marklinisten die ik nu tegen hun schenen heb geschopt  ;D
Ik voel me maar even aangesproken. Mij schop je niet tegen de schenen. Iedereen maakt voor zichzelf de juiste keuzes (en leeft met de gevolgen daarvan - ja, ik ook ;)).

Succes in je ontdekkingstocht Pierre. Hopelijk beleef je er net zoveel plezier mee als ik en vele anderen hier op het forum.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 16 February 2014, 13:21:22 »
Wat zeg je nu toch Henk? "Lima is prima"  staat er in je avatar...  ???
Zeker geen ervaring met de Lima rails  ??? Die is echt bagger als je betrouwbaar wilt rijden.
Gr.
Eric

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #11 Gepost op: 16 February 2014, 13:26:12 »
Dat weet ik wel, maar juist van Henk met zo'n avatar verwachtte ik die opmerking niet. De opmerking was met een knipoog. Ik ken de reputatie van Lima-rails wel een beetje, zelfs met mijn 3-railachtergrond.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 16 February 2014, 14:24:43 »
Nadeel van Lima rails: relatief hogere elektrische weerstand, waardoor er eerder geleidingsproblemen ontstaan. Bovendien zijn de rails niet zo mooi gedetailleerd. Voor een tijdelijk baantje op de vloer is het meestal wel goed genoeg. Bagger wil ik de rails niet noemen.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

henk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 16 February 2014, 14:27:55 »
Dat is een advertentie van Lima.  ;D
Overigens had Lima op het laatst nog even een voortreffelijk railsysteem ontworpen, vergelijkbaar met Rocoline. Maar zoldervondsten gaan meestal over dat ombestendige spul dat daarvoor werd geleverd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Trein-ice3

• Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
« Reactie #14 Gepost op: 16 February 2014, 23:52:30 »
Eerst en vooral bedankt voor jullie reactie. ...k heb besloten (vermits ik al heel deel heb) om met 2 spoor (digitaal) verder te gaan.
Ik ga voorlopig mijn Marklin locs oppoetsen en in de vitrine zetten.
@Trein-ace3 Die 18478 is (na wat opzoeken) inderdaad de Marklin 3091 met tender en rookgenerator.
Pierre
Graag gedaan. Jammer van je keuze zal´k maar zeggen. Maar met twee loks en geen M-rails en een hoop ander spul niet zo verwonderlijk.
Maar eh hulp wil´k en de vast ook wel de andere Märklin-rijders je best bieden hoor, welke gebruiksaanwijzing? Of liever: wat wil je weten? Je oude loks niet teveel oppoetsen alleen stof eraf borstelen en eventueel wat pluizen tussen de (tand)wielen weghalen. En bij gedachten aan verkoop even aan mij denken.
Dirk
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.