Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:26:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:57:18
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30

Auteur Topic: Absolute beginnersvragen: Marklin locs op 2 rail mogelijk?  (gelezen 6918 keer)

PVdV

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re: Absolute beginnersvragen: Marklin locs op 2 rail mogelijk?
« Reactie #15 Gepost op: 17 February 2014, 09:57:38 »
Ik heb nog geen baan, enkel een klein rondje om te test rijden Maar ik ben me aan het voorbereiden en info in te winnen.
@trein-ice3 Ik had graag de gebruiksaanwijzing van Marklin 3091 en van 3061.
Nu een ander vraag: Is de marklin controler 6021 ook geschikt om 2 spoor digitaal te rijden? Of is er een beter alternatief?
Ik heb die controler al 2e hands zien staan varierend van 60 tot 125 euro.

Ben nog aan het uitzoeken hoe ik hier een foto kan plakken ;D

Romeo373

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 17 February 2014, 10:09:14 »
Voor 2-rail is het nummer 6027 of 6029. Is ook nog wel te koop, voor ongeveer diezelfde prijzen.

lokpaint

• Gast
Re: Absolute beginners vraag
« Reactie #17 Gepost op: 17 February 2014, 11:01:36 »

Uiteindelijk ben je op de lange termijn duurder uit met het Marklin systeem omdat bijvoorbeeld een roco locomotief voor tweerail gelijkstroom € 100,00 kost en hetzelfde model van Roco voor het Marklin 3 rail systeem € 130,00 ( even een voorbeeld )

Hoi

Bij de gelikstoom variant moet je nog een decoder bijkopen. Verder heb je bij 2-railallerlei electronica en kunstgrepen nodig om een keerlus te kunnen berijden. Kost ook weer extra.

Een 6027 is inderdaad hetzelfde als een 6021, maar dan spreekt het ding DCC.
Kun je verder niks mee dan een beetje rijden. Geen programmeermogelijkheid; maar 99 adressen en 5 functies. Totaal verouderd apparaat....niet kopen!

Bart

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 17 February 2014, 11:16:37 »
Ik heb besloten (vermits ik al heel deel heb) om met 2 spoor (digitaal) verder te gaan.

Tja, zoals Henk al opmerkte, het ligt ook aan de kwaliteit rails. Als ik de keuze had tussen Märklin-locs en Lima-rails, dan wist ik het nog niet één-twee-drie. De kans bestaat dat je uiteindelijk die rails voor iets moderners gaat omruilen.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan tweerail, maar goed, iedereen maakt daar zijn eigen afweging.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

PVdV

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 17 February 2014, 13:05:37 »
Is het uberhaupt mogelijk op 2 spoor digitaal ongeveer het zelfde te doen als op 3 spoor?
Welk materiaal heb ik er voor nodig en wat raden jullie mij aan?
Ik heb nu ook geen 10 jaar tijd meer (gezien mijn leeftijd) en wil het ook geen stukken van mensen laten kosten
Zou ook graag geluid uit mijn treintjes willen.
Groetjes
Pierre

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 17 February 2014, 13:17:57 »
Wat betreft mogelijkheden met digitaal is er geen verschil tussen twee- en drierail.

Er zijn zowel voor twee- als voor drierail modellen met ingebouwde sound decoder te koop, en ook losse sound decoders zijn er voor verschillende protocollen.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #21 Gepost op: 17 February 2014, 13:24:03 »
hallo Pierre,

Is het uberhaupt mogelijk op 2 spoor digitaal ongeveer het zelfde te doen als op 3 spoor?

Ja, dat is goed mogelijk. Geen enkele probleem.

Welk materiaal heb ik er voor nodig en wat raden jullie mij aan?

Als je gewoon lekker digitaal (geluid in de loks, meerdere loks zonder moeilijkheden tegelijk.) wil gaan rijden: Koop een digitale startset. Daar zit alles in om goed mee te beginnen. (rails, digitale centrale en een digitale lok met wagens) Als je dan toch 2-rail gaat rijden: Kijk naar een startset van Roco , Trix of Piko.

Ben je in één keer klaar en kan je meteen rijden zonder alles los te moeten kopen. Het is meestal ook goedkoper om het in een set te kopen. De beginnerscentrales zijn net zo goed als de "gevorderde" centrales. Dan kan je meteen beginnen met rijden. Het eventueel ombouwen van je bestaande loks kan altijd nog. Zo heb ik het ook gedaan. Een roco-startset gekocht en later de bestaande loks laten ombouwen.

Zou ook graag geluid uit mijn treintjes willen.

Zijn allemaal te krijgen. Alle fabrikanten leveren wel loks met geluid. Het kost wel relatief veel. Een gemiddelde lok met geluid kost meer dan een lok zonder geluid. Een meerprijs van 50 tot 100 euro per lok heb je zo te pakken,

Neem anders eens een kijkje in een winkel of op een beurs. Aanstaand weekend is Rail in Houten.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17 February 2014, 13:40:35 »
Nee, geen Piko. Niks ten nadele van Piko, maar op het digitale apparaat dat ze in een beginset stoppen is ook een beginner snel uitgekeken. Aan de instappers die Roco of Trix leveren kom je pas tekort als je wil gaan automatiseren en bij Roco is ook dat op te lossen.

En het onderstaande negeren. Is van 25 jaar geleden (toen we 150 jaar spoor vierden zeg maar  ;)) en de mogelijkheden zijn ondertussen wel wat groter geworden.
Voor 2-rail is het nummer 6027 of 6029. Is ook nog wel te koop, voor ongeveer diezelfde prijzen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Trein-ice3

• Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
« Reactie #23 Gepost op: 19 February 2014, 00:20:22 »
....@trein-ice3 Ik had graag de gebruiksaanwijzing van Marklin 3091 en van 3061.
Nu een ander vraag: Is de marklin controler 6021 ook geschikt om 2 spoor digitaal te rijden? Of is er een beter alternatief?
Ik heb die controler al 2e hands zien staan varierend van 60 tot 125 euro....
Ben nog aan het uitzoeken hoe ik hier een foto kan plakken ;D
Hallo Pierre,
Ik heb beide loks niet en in mijn voorraad boekjes zit ook geen 3091 of 3062 of loks die daar op gelijken. Misschien dat een ander BNLSer je kan voorzien. Als je een specifieke onderhoudsvraag hebt stel die maar. D'r zijn hier genoeg Märklinnisten. Het principe van elke oude Märklin op wisselstroom rijdende lok uit de periode van jou loks is hetzelfde. Stroom komt via de sleper binnen en gaat via een relais via de koolborstels in en uit de motor terug via het chassis en wielen naar de rails. Alle onderdelen waar de stroom door vloeit zijn nog steeds te bestellen. Bestelnummers staan op de Duitse Märklin website. Ook van de andere onderdelen als de zwarte hoorntjes van de F7 3061 en de verlichting.
6021 en 2rail: Het ligt aan je decoders: kunnen die het protocol dat een 6021 uitzendt verstaan? Met andere woorden kan de 6021 die werkt met motorola formaat transport van het digitaal datasignaal je nog te kopen decoders aansturen? Maakt niet uit welk digitaalsysteem je kiest: je moet de decoders die je in je Lima wilt bouwen afstemmen op je besturingssysteem. Je hebt een aanvoer en retourleiding bij beide systemen. Zowel bij 2 als 3 rail. Bij 2rail is het de linker en rechter rail. Bij 3rail Märklin dienen beide rails als 1 geleider en de puntcontacten als de tweede. Net als bij je elektriciteitnetwerk thuis. Daar heb je een aanvoer- (bruin) en afvoerleiding (blauw). 3rail zegt men omdat Märklin heel vroeger echt een derde middenrail had. Dat is vervangen door een rij puntcontacten maar de term 3rail bleef. Je hebt gekozen voor het 2railsysteem waarop je wilt rijden dus voeding via de linker en rechter rail. Dan zou ik geen Märklin besturing kiezen maar een van de andere. Het kan dus wel met Märklin 6021 maar dan moet je decoders kopen die het digitaal signaal van de 6021 verstaan. Je wilt denk ik toch meer gaan doen met 2rail dus gelijk een van die systemen aanschaffen. Welke van de 2rail systemen je zou moeten gaan kiezen? Dat mogen je de 2rail rijders hier op het forum je adviseren.
Fotootje plaatsen zie de link 'plaatje uploaden' in de linkerkolom;-)
succes, Dirk
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 19 February 2014, 07:52:03 »
Wat de boekjes voor je Märklin loc's betreft misschien kan je die vinden op de site van www.Märklin.de
Groetjes
Johnny

PVdV

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 20 February 2014, 09:16:15 »
Bedankt allemaal voor de toelichting.
Op advertenties zie ik soms staan, DC of DCC.
Ik heb begrepen denk ik dat DCC digitaal 3 spoor is. Is DC dan digitaal 2 spoor.
Zal wel dom overkomen maar wil toch zeker zijn  ;)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #26 Gepost op: 20 February 2014, 09:37:08 »
DCC betekent: Digital Command Control. Oftewel, digitale commando besturing

DC betekent: Direct Current, in het Nederlands: gelijkstroom. Deze term wordt bij modelspoor algemeen gebruikt om 2-rail analoog aan te duiden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 20 February 2014, 10:17:27 »
Ik heb begrepen denk ik dat DCC digitaal 3 spoor is. Is DC dan digitaal 2 spoor.

Dit zijn twee heel verschillende zaken. Het is niet eens appels met peren vergelijken, maar appels met konijnen.

Zoals Klaas al zei, is DC een term voor tweerail analoog.

DCC is een digitaal systeem dat je in principe op drierail zou kunnen gebruiken, maar dat doet vrijwel niemand. Als iemand een digitaal systeem op tweerail gebruikt, heb je een grote kans dat het DCC is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Ben

• Online Online
« Reactie #28 Gepost op: 20 February 2014, 12:20:50 »
DCC is een digitaal systeem dat je in principe op drierail zou kunnen gebruiken, maar dat doet vrijwel niemand.

Hele volksstammen 3railers rijden tegenwoordig DCC hoor.

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: 20 February 2014, 17:45:25 door guest7823. Reden: aangepast naar "DCC" »

henk

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 20 February 2014, 13:37:49 »
Ja, dat begon al voorzichtig bij de introductie van de Intellibox. Tegenwoordig zit het DCC protocol als optie in de Märklincentrales en decoders. Als terugmelden via Railcom  eindelijk vaart krijgt, dan is het een gelopen race denk ik.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.