Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Esu Loksound - NS Wadloper? door Casmir
Vandaag om 23:47:11
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 23:28:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 23:24:49
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 23:21:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 23:18:32
23 augustus modelspoorbeurs Houten door MichielB
Vandaag om 23:14:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:12:04
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 23:07:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:48:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Eric B
Vandaag om 20:38:09
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:35:48
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 20:07:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 19:30:54
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
Vandaag om 19:26:33
RhB H0m, Albulisch door Joz
Vandaag om 18:22:06
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:28:36
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Montanbahn
Vandaag om 14:08:08
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
Vandaag om 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
Vandaag om 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:58:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:45:27
onderdeel gezocht voor trix 22707 door bellejt
Vandaag om 11:45:10

Auteur Topic: Overkill van de hobby.  (gelezen 21381 keer)

dh3201

• Offline Offline
Re: Overkill van de hobby.
« Reactie #30 Gepost op: 14 February 2014, 20:39:10 »
Verzamel euro's , heb ik ook nooit genoeg van  ;D
Wat? Alweer een euro? Heb je die nog niet, dan?  :P ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #31 Gepost op: 14 February 2014, 21:10:51 »
Gadver!! Wie verzameld er hier euro,s? Weet je wel hoe smerig die dingen zijn?  ;D ;D
Euro,s op een stuk betaal plastic is meer dan genoeg!
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 14 February 2014, 22:16:56 »
Euro's zijn er om om te zetten in treintjes ;D

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #33 Gepost op: 15 February 2014, 00:08:28 »
Zou niet weten wat ik ermee moet, heb er zat van die treintjes en rij toch niet.... ;D

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 15 February 2014, 12:23:48 »
Overkill betekent dat het geen nut of geen effect meer heeft.
Dus zolang je op de een of andere manier plezier van al je materieel hebt...........
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #35 Gepost op: 15 February 2014, 13:11:06 »
Vergeet daarbij niet dat iedereen een andere kijk/drempel heeft op wanneer het overkill wordt.
Bij de ene vrouw is dat met 10 treintjes al, en bij de ander is dat nog niet als je niet eens de zolder op kan omdat er zoveel treinenspul staat  ;D
Ik heb het geluk dat ik een bepaald tijdperk wil uitbeelden en me daar qua treinen ook aan hou.
Dit in combinatie met het feit dat het een niet al te grote baan word en ik niet meer wil kopen dan dat ik kan laten rijden.
Anders ligt het in een doos stof te happen en dat vind ik ook zonde,je ziet er dan tenslotte ook niks van.
Zo beleeft iedereen de hobby en alles wat er om heen bij komt kijken op zijn manier  (y)

Ach, mijn vrouw klaagt nooit. Die is allang blij dat 1 x in de maand die papieren bruine zak van haar hoofd mag.
Heeft zij dan nog niet 3 van die knoppen op dr voorhoofd zitten Jan ?
Een oud collega zei eens: een goede vrouw heeft 3 knoppen op dr voorhoofd zitten, en daar staat onder als functie beschrijving:keuken,n**ken,uit.  ;D
*En toen kreeg tie een knal voor z'n kop want z'n vriendin stond achter hem toen die dat vertelde  ;D *
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 15 February 2014, 13:11:40 »
Hallo Fred,

Ik zag zojuist dit draadje omtrent verzamelwoede en zo. Zelf ben ik vanaf mijn twaalfde met het modelbouwvirus besmet geraakt. Tijdens mijn studietijd heb ik veel gelijkstroomlocomotieven in opdracht met behoud van aandrijving (waaronder de Roco Sik) voor 3-rail wisselstroom omgebouwd en kleinserie modellen gemonteerd en in de juiste kleurstellingafgewerkt. De opbrengst hiervan werd grotendeels in de aankoop van nieuwe modellen besteed. Ook mijn 'verzamelwoede' liep in de afgelopen jaren verder waarbij de nadruk steeds meer op kleinserie (smal)spoor modellen naar West-Europees voorbeeld kwam te liggen. Vanzelfsprekend kwamen hierop uitzonderingen zoals een aantal Joe Works en Sango smalspoor modellen naar Amerikaans voorbeeld.

Zoals anderen postzegels en/of munten verzamelen, zo hebben wij onze modelspoorhobby. een ieder heeft hier zo zijn eigen beleving. Van digitaal met geluid met een uitgebreide modelbaan via de voldoening om bouwsets in elkaar te zetten c.q. zelf een model te construeren tot het lidmaatschap van een vereniging met een (modulen)clubbaan. Voor wat betreft het laatste heeft mijn uit Philotrain sets opgebouwde Plan D stam enige malen bij het Bollenspoor zijn opwachting gemaakt.

Inmiddels ben ik aan mijn 'tweede leven' begonnen met een partner die ook met het virus besmet is geraakt en inmiddels al veel kunststof scenery bouwdozen in elkaar gezet heeft. Een ongelukkige val met een gecompliceerde armbreuk heeft haar activiteiten op dit gebied op een laag pitje gezet. Inmiddels zijn de platen en schroeven weer uit de arm verwijderd en zullen de bouwactiviteiten weer opgepakt worden.
Het ligt in de bedoeling om dan in modulevorm een gecombineerd h0e/h0m/h0 spoorwegbedrijf te realiseren in een fictief bergachtig landschap. Voor het h0 railnet wordt uitgegaan van Code 83 profiel waarbij het zichtbare gedeelte voornamelijk uit Ade rails zal bestaan. Voor h0m zal het Code 70 worden. Een aantal Brawa bruggen naar het origineel bij Dornstetten zal als 'Paradestrecke' gaan fungeren. Voor dat het één en ander in een definitieve vorm gegoten is zal er nog veel water door de Rijn stromen.

Om de verzameling niet in dozen te laten zitten heb ik enige jaren geleden 2 vitrines gemaakt. Inmiddels zijn deze redelijk gedateerd en beraad ik me over de inzetbaarheid. Vorig jaar heb ik in een vitrine van Siletsy geïnvesteerd. Niet goedkoop maar het is een pronkstuk in de woonkamer met LED verlichting zodat ook kunststof modellen zonder vervormingsgevaar opgesteld kunnen worden. Daarnaast wil ik nog een lange, slanke vitrine maken waarin een complete stam rijtuigen als wisselcollectie ondergebracht kan worden.

Ook ik zal niet aan een 'kleine' sanering van de verzameling ontkomen. Alleen al de verzameling Ade rijtuigen omvat meer dan 150 stuks waarvan een derde nog in bouwpakket. Daarnaast wachten nog veel kleinserie modellen op assemblage. Ergo nog genoeg te doen.
Ook mijn uit te beelden tijdperk bevindt zich in tijdperk 3B/4A waarbij stoom en 'Vor-computer Beschriftung' met de UIC nummering gecombineerd zal worden. Het stoomdepôt zal in ieder geval met een B&K locloods rond de Fleischmann draaischijf opgebouwd worden. Ik plan van de opbouw foto's te maken en deze van tijd tot tijd op het forum te plaatsen.
B&K - Bochmann und Kochendörfer - heeft destijds ook heel fraai gedetailleerde kolen- en ertswagons  uitgebracht. Helaas zijn deze modellen niet meer leverbaar en worden er op veilingen  relatief hoge prijzen voor betaald.

Fred, resumerend kan ik concluderen dat er veel overeenstemmingen zijn, zowel wat betreft onze 'verzamelwoede' als het tijdperk.

Rob

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 15 February 2014, 13:28:37 »
Tja, kennelijk is het toch een punt, anders was dit draadje niet geopend.

In zo'n geval moet je je afvragen wat je focus is. Niet eens een thema, maar: wat wil je nou eigenlijk? Als je focus is om alle locs die los en vast zitten te kopen, prima, dan doe je dat. Maar je kunt je ook concentreren op een bepaald onderwerp.

Zo heb ik de laatste 4,5 jaar een CityNightLine bij elkaar gespaard. De rijtuigen en de loc komen over heel Europa vandaan en het was leuk om te sparen. Voorlopig staan ze in een glazen kast gepropt, maar de bedoeling is dat er uiteindelijk een lange vitrine komt.

Mijn focus is over de loop der jaren flink veranderd. Eerst wilde ik een baan bouwen naar Limburgs voorbeeld, met alleen treinen die in Limburg komen. Later kwam daar het jaar 1969 bij, net de eerste NS-treinen met de vishaak. Daarna ook ACTS en werktreinen (Strukton e.d.). De focus was snel aan het verbreden (en verdwijnen).

Nog later besloot ik om helemaal geen baan te bouwen (veel te veel werk en het verkeerde klimaat ervoor) en gewoon modellen te verzamelen. Nu concentreer ik me op lange treinen, tot maximaal zes meter in model.

Dus... misschien is het een idee om naar de huidige verzameling te kijken en te zien of er iets van een lijn inzit. Als dat niet het geval is, zou je je kunnen afvragen: waarom niet? Waarom koop ik dit model? Kijk, ik vind een GG1 een prachtige loc, maar om er nou een model van te kopen... nee. Het moet toch ergens over blijven gaan. Mooi zijn is niet voldoende reden om iets aan te schaffen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Bartje81

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 15 February 2014, 14:36:36 »
Ik focus me op H0 gelijkstroom digitaal, alleen NS, periode 1980-2000 met wat ouder spul onder de noemer museummaterieel, waarbij ik in principe van alle loc-en treinsteltypes maar 1 exemplaar nastreef te hebben.

Ik dacht daarmee de eventuele verzamelwoede aardig afgebakend te hebben, maar ik kijk er toch van op hoe hard de collectie groeit met al
dat moois wat er de laatste jaren uitkomt. Ik heb 3,5 jaar geleden een huis voor mezelf gekocht met daarop een vrij ruime zolder om daar een grotere baan te kunnen maken zodat mijn gehele materieel park weer op de baan zou passen en er ook nog aardig ruimte was voor uitbreiding van het materieelpark. Maar de nieuwe baan staat nu eigenlijk al weer te vol....  :-\ ;D

En dan is er nog zoveel moois op komst!  ::)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #39 Gepost op: 16 February 2014, 00:17:25 »
Een echtgenote moet zich eigenlijk helemaal niet bemoeien met dit soort zaken. Als ze van je houdt, zou ze juist blij voor je moeten zijn dat jij er om geeft. Ik kan niet zeggen dat het bij mij thuis zo voorbeeldig gaat, maar als mijn vrouw iets leuk vindt, leg ik haar niets in de weg. Waarom zou ik anders doen?

Sinds ik veel zelf bouw, ben ik heel veel van mijn gekochte treinen gaan verkopen. En lange en grote treinen kocht ik toch al niet meer, die nemen veel te veel ruimte in beslag. Wat dat betreft zijn Lego treinen wel ideaal. Ongebouwd kan het lekker bij elkaar in dozen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Leen Stolk

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 16 February 2014, 06:24:45 »
Goedemorgen allen,
Ik heb gelukkig geen klagen met de vrouw hier.
Ik heb in de huiskamer een grote IKEA kast staan met mijn topstukken, en eigenlijk kan er niet veel meer bij.
Ben een grote fan van stoom en oude electrische locomotieven, diesel kan me niet zo bekoren, te veel overkill door mijn werk denk ik.
Verder ben ik al heel snel op digitaal overgegaan, en dan in de meest complete vorm, dus sound en allerlei andere opties waar mogelijk.
Hierdoor blijft de verzameling relatief langzaam groeien, in plaats van alles kopen wat je tegenkomt is het nu gewoon wachten op mooie aankondigingen, sparen, uitzoeken welk(e) nummer(s), en bijbehorende rijtuigen en wagons erbij horen.
Met de komst van merken als ARTITEC, ed. Is ook de Nederlandse spoorwegen interresant geworden en heeft mijn intresse hiernaar verlegd.
Daardoor is de groei ook afgenomen aangezien ik nu 1 exemplaar koop tegenover vroeger soms 2 of 3 in 1keer.

Met vriendelijke groet,

Leen.

arnout

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 16 February 2014, 10:55:59 »
Jaren alles verzameld wat los en vast zit.
Tegenwoordig alleen wat er tussen bern en
Brig heeft gereden tussen 2005 en heden.

Voor de rest een paar FO en MGB modellen.
En uit mijn jeugd wat NS modellen.

De rest zal een beetje het veld moeten ruimen.

En i.d. Critisch kijken wat er echt bij past. Anders
Loopt het snel uit de klauwen. Kocht vroeger zo wat
Elke reklame lok. Nu alleen die ik zelf gezien heb en dan alleen
De mooiste.

Gr arnout

Ridderspoor

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 16 February 2014, 11:17:39 »
Ik denk dat bijna iedereen een fase van 'verzamelen heeft gehad', maar op een gegeven moment houdt dat wel op..
Volgens mij is het beter je te beperken tot een thema, en voor de rest genieten van anderen die andere thema's hebben waar die lok in past en rijd..., dus gewoon op beurzen en via dit forum genieten van de resultaten waar die lok in zijn natuurlijke omgeving rijdt en beter tot z'n recht komt. Financieel geeft dit de mogelijkheid om i.p.v. een vracht aan lok's een keer een echt supermodel aan te schaffen.. Ikzelf heb als "project" het opknappen van de Belgische reeks 60, (die van de verkruimelende frame's inderdaad!), en door beperkte tijd en ruimte probeer ik de komende 11 jaar via module's een volledige baan bij elkaar te sprokkelen, die ik dan (bij leven en welzijn) ooit op kan zetten en tentoon kan stellen! Een lekker ver weg doel misschien, maar dat geeft me de tijd om toch iets leuks te creëren, op m'n gemakkie... Ondertussen sprokkel ik wat leuk rijdend materiaal bij elkaar, en laat me inspireren door mede-hobby-isten...

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #43 Gepost op: 16 February 2014, 11:43:33 »
Zeer herkenbaar. Onlangs kwam ik er achter dat ik twee locs heb aangeschaft die reeds in mijn verzameling zitten  :-X. Daarbij hink ik constant op twee gedachten, ga ik rijden met HO of N? Daarnaast richt mijn verzamelwoede zich niet alleen op modeltreinen. Commodore, sinclair, neemt allemaal veel ruimte in beslag. Ik heb gewoon een groter huis nodig  ;D.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 16 February 2014, 11:48:46 »
Een echtgenote moet zich eigenlijk helemaal niet bemoeien met dit soort zaken.

Nou... daar zijn echtelieden immers voor, om zich met je leven te bemoeien. Er is natuurlijk ook het financiële aspect. Alles wat je uitgeeft aan treintjes kun je niet uitgeven aan, om maar wat te noemen, een fijn avondje uit met diezelfde echtgenote.

Er spelen eigenlijk twee zaken: wat wil ik precies met mijn hobby en in hoeverre heeft het invloed op mijn relatie (wat ik bij een aantal reacties tussen de regels door lees). Voor relatieadvies is zijn er andere sites :) maar er is niets mis met jezelf te beperken. Dat geeft voor jezelf, maar ook voor anderen, het idee dat je gericht met iets bezig bent in plaats van maar van alles lukraak te kopen.

- Peter

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S3 met Tapatalk 4

***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40