Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 10:40:13
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:27:36
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Montanbahn
Vandaag om 10:21:13
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 10:08:17
onderdeel gezocht voor trix 22156 door bellejt
Vandaag om 10:08:08
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 09:55:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:15:21
RhB H0m, Albulisch door Dennis1984
Vandaag om 08:51:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:31:46
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door Ben
Vandaag om 06:50:43
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
19 August 2025, 22:12:37
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
US diorama in H0 door jan47
19 August 2025, 22:00:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
19 August 2025, 21:53:28
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
19 August 2025, 21:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
19 August 2025, 21:06:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 August 2025, 20:58:45
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald69
19 August 2025, 20:22:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 August 2025, 20:10:10
Trix DXI van DC naar AC door grossraumwagen
19 August 2025, 19:37:22
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
19 August 2025, 19:18:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
19 August 2025, 19:00:39

Auteur Topic: Overkill van de hobby.  (gelezen 21260 keer)

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
Overkill van de hobby.
« Gepost op: 14 February 2014, 11:11:05 »
De (model) spoor hobby.... Voor de een de z,n lust en leven, voor de andere een leuke hobby op de achtergrond.
Ikzelf denk een goede balans te hebben gevonden tussen prive, werk en hobby .
Maar na heel wat jaren met deze hobby bezig te zijn heb ik in de loop der jaren heel wat loks, rijtuigen en aanverwanten verzameld.
Zoveel dat er amper met al het spul gereden en gewerkt kan worden. Een soort van verzamelwoede zeg maar...  ;D
Veel modellen zijn leuk en worden door mij dan ook aangeschaft als het geld er voor is gespaard.
Zelf vind ik het allemaal wel kunnen, maar m,n wederhelft heeft af en toe wel zo iets van; "Alweer een locomotief?! Je hebt er al zoveel!"
Objectief gezien heeft ze natuurlijk gelijk, je kan niet met alles tegelijk rijden.
Buitenom het rij thema wat ik standaard aan houd heb ik ook wat emotionele modellen die eigenlijk nergens bij passen en puur aangeschaft zijn omdat ik er in het verleden in mee gereden heb.
Ondertussen staan diverse kasten vol en is er op de markt nog steeds zoveel moois te zien wat ook op het verlanglijstje staat.
Vroeg of laat moet ik keuzes gaan maken wat er blijft en of uitgaat voordat er uberhaubt wat bij kan.
Dwz, het is toch allemaal wel erg veel geworden...
Wie herkend zich in deze situatie? Ouders, echtgenoten, partners die het leuk voor je vinden, maar de omvang van je verzameling buiten proporties vinden gaan.
Laat staan de uren die je erin stopt.

Fred
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Overkill van de hobby.
« Reactie #1 Gepost op: 14 February 2014, 11:20:57 »
Ik denk dat het handig is om te kijken waar 'm de kneep zit. Als er sprake is van 'overkill' komt dat altijd door een te veel.
En wat spendeer je er dan te veel aan?
- tijd?
- geld?
- aandacht?
- ruimte?
- energie?

Als er vervolgens ook nog een factor 'het hebben van de zaak is het eind van het vermaak' bij komt geef ik je familie groot gelijk dat ze aan de bel trekken.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2014, 13:01:13 door Gert Arkema. Reden: Typefoutje hersteld tbv de leesbaarheid, met dank aan Ruud B »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #2 Gepost op: 14 February 2014, 11:26:27 »
Wanneer is een verzameling "buiten proporties"?
Dat geldt natuurlijk niet alleen voor modeltreinen, maar voor alle hobby's waarbij je dingen verzamelt.

Er zijn ook mensen die elke avond van 7-12 TV kijken, of 2 voetbalwedstrijden per avond.
Ik vind dat ledigheid. Anderen zweren erbij, en mijn zegen hebben ze.

Laat mij lekker maar treintjes bouwen, verzamelen, of alleen maar zitten te bewonderen.
En ik ben blij dat mijn wederhelft ook een eigen bezigheid heeft waar ze graag tijd (en geld) in steekt.

HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 14 February 2014, 11:27:47 »
Vind het zo nu en dan zelf te veel en daar is dan Marktplaats voor. Mijn wederhelft zal het verder boeien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 February 2014, 11:32:08 »
Hallo Fred,

Mijn vriendin vind zowiezo niet zoveel aan de hobby, misschien dat dit veranderd als ze een mooie grote werkende spoorbaan ziet in de toekomst. We hebben nu een flat waar geen ruimte is voor een grote spoorbaan en omdat alle spullen in een kleine kamer gepropt zijn lijkt het misschien meer dan het is.

Wat materieel betreft is het bij mij ook nog niet zo erg dat wat jij schreef " wat alweer een locomotief ? " ik heb momenteel 26 locomotieven en twee treinstellen, een stuk of 15 rijtuigen en een stuk of 50 goederenwagens. Er staat nog wel wat Nederlands materieel in de planning, maar ik ben nu ook mijn N spoor en G spoor spullen aan het verkopen ( was ook maar een klein beetje allebei )

De meeste dozen die in de spoorkamer onder de baan staan zijn gevuld met auto's, bussen en vrachtwagens ( een hobby binnen de hobby ) en dozen met bouwpakketten van huizen, scenery en materialen voor de landschapsbouw.

Inderdaad moeten er soms keuzes gemaakt worden en met het grote aantal fabrikanten dat nu materieel levert dat in mijn tijdperk en interessegebied valt heb ik voor mezelf bepaalt dat ik de NS vanaf de jaren 80 en 90 wil verzamelen. Hier en daar is er wel een uitschieter naar iets ouder ( museumtreinen ) of iets nieuwer, maar ik probeer wel een baan te bouwen met een thema. Dus bij mij zul je niet de gehele geschiedenis van de spoorwegen in Nederland door elkaar op de spoorbaan zien, zoals dat wel gebeurt bij Miniworld Rotterdam. Daar rijden stoomlocs, stroomlijntreinstellen en oudere NS treinen vrolijk tussen de locomotieven van alle particuliere vervoerders in Nederland. Dan is het einde zoek.....

Ik heb een jaar bijna niets gekocht en nu ik bezig ben met de grote opruiming vind ik zelf dat ik wel weer wat leuks heb verdiend voor op en rond de spoorbaan  ;D

Verder geef ik geen geld uit aan roken, alcoholische dranken, stappen en dure merkkleding. Dus wat ik daarmee uitspaar kan ik ook gebruiken voor de hobby.

Met vriendelijke groet,

Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 14 February 2014, 11:40:53 »
ik heb momenteel 26 locomotieven en twee treinstellen, een stuk of 15 rijtuigen en een stuk of 50 goederenwagens.
Dit is nou een mooi voorbeeld van overkill. Wat moet je nou met 26 locomotieven als je "maar" 15 rijtuigen en 50 goederenwagens hebt? Als NS met zulke verhoudingen gaat werken, dan worden er Kamervragen gesteld: "Wat, alweer een locomotief?" ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #6 Gepost op: 14 February 2014, 11:44:16 »
Bij NS verzamelen ze geen locomotieven, daar moet geld verdiend worden.  ;)

Ik zit momenteel toevallig op een break-even point: evenveel locs als getrokken eenheden.
En als NS nog een Fyra'tje over heeft wil ik die wel hebben, als ze hem eerst even 87x voor me verkleinen... ;D
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #7 Gepost op: 14 February 2014, 11:50:19 »
In de loop der tijd is het bij mij inderdaad meer verzamelen van rijdend materieel geworden dan rijden. De hoeveelheid is te groot geworden om met alles te kunnen rijden. In het verleden is het veel erger geweest en heb ik veel zaken verkocht via marktplaats en hier. Nu maak ik gerichtere keuzes, liever 1 ding wat ik echt wil hebben dan 3 dingen die ik wel leuk vind. Een o zo gewenst goederenwagentje van 30 euro is mij meer waard als een loc van 250 euro die wel leuk is.  Ik zoek over het algemeen de wat "specialere dingen" in plaats van de gangbarder zaken die de hele massa koopt. Wil hier niemand mee voor het hoofd stoten uiteraard want ieder zijn keuze.

Mijn zoon vind het allemaal geweldig ongeacht waar ik mee kom aanzetten. Van mijn vrouw krijg ik een buget en daar doe ik het mee en zo af en toe steekt ze me toch wat toe. Vroeger had ik mijn geld alleen en weinig kosten toen kon er meer, nu heb ik andere verantwoordelijkheden die ik veel belangrijker vind. Mijn vrouw maakt het niet uit wat ik koop van mijn buget, andersom is dit ook het geval met de boeken hobby van mijn vrouw.

Mij hoor je niet klagen want dat zou niet terecht zijn.
groetjes Dion

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #8 Gepost op: 14 February 2014, 11:51:06 »
Bij mij gaan nu de oudere modellen waar ik echt niets mee doe de deur uit.
Oudere Flm en R* vallen hieraan ten offer.
Waar ik ook op detaillering let en het geluid wat sommige machines produceren.
Daarvoor terug koop ik geen loks of rijtuigen meer, maar decoders of electronica.
Ik heb 3 tijds "Epochen" waar ik mee rijd. En dat is allemaal naar Duits regionaal voorbeeld van 1950 tot 2005.
Van stoomlok tot lightrail in de rode regio kleuren, best wel een groot tijds bestek.
Daarbij heb ik enkele Oostenrijkse treinstellen.
Voor de komende jaren staat afbouw en digitalisering voor de modellen die blijven in petto, en  zoals gezegd de rest gaat weg..

Fred

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 February 2014, 11:55:45 »
Misschien heeft je wederhelft ook wel een verzamelwoede waar jij vraagtekens bij zet.
"Wat, alweer nieuwe schoenen?"  :P ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #10 Gepost op: 14 February 2014, 11:56:35 »
Oeps, een gevoelig punt wat betreft wederhelft. ;D
groetjes Dion

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 14 February 2014, 12:00:35 »
@ Klaas zondervan,

In mijn enthousiasme een getalletje vergeten. Het moest zijn ongeveer 150 goederenwagens. Dat de verhouding met loc en rijtuigen een beetje raar is komt omdat ik in het verleden Duits had en daarna overgestapt ben naar Nederlands. Ik heb vooral veel diesellocomotieven ( 6 x 2200 en 9 x 2400 ) maar daar zaten echt veel mazzelkoopjes bij en bij de goederenwagens ook. Nederlandse rijtuigen in exact 1:87 zijn in verhouding best wel prijzig en daarom gaat dat niet zo hard. Maar binnenkort komt er wel een aantal bij.......

Veel mensen kopen van alles door elkaar en dat is prima, alleen probeer ik meer verhouding te brengen in mijn tractiematerieel, dus locs die je in het echt vaak zag omdat er veel van waren zullen op mijn baan ook meer te zien zijn. De serie 2400 was veel groter dan de 1200 en 1300. dus 2 x 1200 en 2 x 1300 naast 6 x 2200 en 12 x 2400 is vrij logisch. Ook omdat er soms een paar diesels voor 1 trein stonden in het echt. En voordat er een slimmerik de opmerking maakt dat de plan V de vroeger grootste serie treinstellen was met 246 stuks.......... ik ben dus niet van plan hier 20 van te kopen ofzo ;D ;D ;D

Omdat ik veel aanwezig ben in Den Zoedel kan ik later natuurlijk ook rijtuigen van Olaf achter mijn locomotieven hangen. En zo zijn er meer combinaties tussen de twee collecties mogelijk. We verzamelen allebei Nederlands materieel ( en materieel dat in Nederland gereden heeft ), maar we hebben niet veel dubbel. Olaf heeft bijvoorbeeld de Beneluxtrein met de Belgische reeks 1100 die ik niet heb en ik heb weer bijna de hoek Warzawa express compleet die hij niet heeft. Dus we vullen elkaar aan en dan kunnen we straks bijna oneindig veel combinaties maken.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12 Gepost op: 14 February 2014, 12:02:17 »
Je kunt de modelspoorhobby op verschillende manieren bedrijven: veel aandacht voor bouwen of voor rijden of voor verzamelen. In alle gevallen kun je er te veel tijd en/of geld in steken als je geen of te weinig rekening houdt met degenen met wie je samenleeft.

Ik herken het verschijnsel wel. Soms laat je je teveel meeslepen door de hobby. Maar meestal vind je na enige tijd wel weer een evenwicht.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #13 Gepost op: 14 February 2014, 12:03:30 »
Nee, godzijdank is mijn vrouw geen "mode-poppetje" en zeker niet materialistisch ingesteld. geen grote verzamelwoedes aan haar kant. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg! Is haar motto.
Wederhelft en een gevoelig punt... ach.
Ik begrijp het als ze het af en toe zegt.
Ik merk al wel aan een paar reacties dat dit fenomeen bij meer mensen speelt.
Mooi, de mensch achter de hobby.

Fred

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #14 Gepost op: 14 February 2014, 12:09:35 »
De reactie 'wat alweer een locomotief'? heb ik ook al een aantal keer gehoord :). Als ik dan zeg 'maar deze wilde ik al jaren', dan hoor ik nog wel eens: 'dat zei je de vorige keer ook al' :P. Maar goed, mijn vriendin vind het verder niet erg aangezien het binnen de perken blijft.

Tot een paar jaar geleden deed ik nooit wat de deur uit. De laatste jaren heb ik wel wat materieel verkocht via marktplaats wat niet meer paste bij de rest van de verzameling, doordat het bijv. nog de lengteschaal 1:100 had. Ik heb nu twee kasten van Ikea: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30053921/#/80103344 waar bijna al mijn materieel in past. Afgezien van een paar dozen die er niet in passen zoals m'n eerste startset. Omdat ik binnenkort ga trouwen en bij mijn vriendin intrek die een wat kleiner appartement heeft als ik nu, ben ik wel gedwongen een hoop op te ruimen en/of weg te gooien.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom