Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 12:08:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:05:58
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:29:32
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:12:00
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door 2412
Vandaag om 11:00:42
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 09:41:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:28:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
  

Auteur Topic: Binnenverlichting en sluitverlichting roco plan W  (gelezen 2103 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Binnenverlichting en sluitverlichting roco plan W
« Gepost op: 14 August 2007, 00:32:37 »
Heb 7 rijtuigen roco plan W overgenomen. Nu blijken een aantal voorzien te zijn van binnenverlichting (wist ik niet) die niet zo goed werkt. Staat het rijtuig stil dan brand alles prima, maar rijdend is het meer een knipperlicht. Hierbij een aantal foto's, is dit op de correcte manier gedaan? Het lijkt me nl dat bij een volledige trein het trekken veel zwaarder wordt omdat alle assen zijn voorzien van sleepcontacten. Ook lijkt het me er gevoelig voor vuil en dus storingen.







Als de verlichting brand, komt er ook licht naarbuiten door de sluitseinenimitatie. Mijn eerste gedachte was hier een rood kleurtje op te doen of is het beter hier een verlichtingssetje voor aan te schaffen? Misschien dat ik in de toekomst digitaal ga, werken dit soort constructies dan nog wel, bedoel zowel de binnenverlichting als de sluitseinen. Hierbij de foto waarbij het licht naar buiten schijnt:

« Laatst bewerkt op: 14 August 2007, 00:34:47 door Esperopt »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Binnenverlichting en sluitverlichting roco plan W
« Reactie #1 Gepost op: 14 August 2007, 04:16:59 »
Stap 1: maak die wielen schoon.
Stap 2: maak de assen schoon.
Stap 3: maak de sleepcontacten schoon...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Binnenverlichting en sluitverlichting roco plan W
« Reactie #2 Gepost op: 14 August 2007, 08:21:11 »
inderdaad kun je op het bovenste fotootje zien dat de wielen "bagger"vuil zijn.
Advies: Wattenstaafjes met wasbenzine. (wel je kamer ventileren en niet roken!)


Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Binnenverlichting en sluitverlichting roco plan W
« Reactie #3 Gepost op: 18 August 2007, 02:48:48 »
OK, zal het even proberen. Is er ook een andere manier om een hele trein te verlichten zonder op alle draaistellen van deze strips aan te brengen? Ik rij analoog.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22529
Re: Binnenverlichting en sluitverlichting roco plan W
« Reactie #4 Gepost op: 18 August 2007, 09:06:57 »
Echt geweldig wordt dit nooit. Voor de stroomafname worden maar vier wielen gebruikt en die wielen zijn enigszins gebruineerd. Deeloplossingen: stroomafname van alle wielen, een antiknipperschakeling in het rijtuig, blanke wielen gebruiken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Binnenverlichting en sluitverlichting roco plan W
« Reactie #5 Gepost op: 18 August 2007, 09:29:18 »
Is er ook een andere manier om een hele trein te verlichten zonder op alle draaistellen van deze strips aan te brengen?

Ja dat kan, maar dan moet je een tweedraads doorverbinding maken tussen de rijtuigen. Dan kun je b.v. op 2 of 3 rijtuigen stroomafname laten zitten en die verbind je allemaal met elkaar door. Dat zal ook het knipperen aanzienlijk verminderen.

Bij sommige blokkendoosrijtuigen heeft Roco aan de binnenzijde van de draaistelzijkanten metalen plaatjes gemonteerd waarin de aspunten zijn gelagerd. Daar wordt de stroom van die plaatjes afgenomen en dan heb je dus geen sleepveertjes meer nodig. Naar mijn mening werkt die methode van stroomafname via de aslagers beter dan via de veertjes.
Ik weet niet of ze dat op andere rijtuigen ook doen en of ze dat voor de plan W in het sortiment hebben zitten. Als je heel erg handig bent kun je zoiets natuurlijk ook zelf maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Eschburg
Re: Binnenverlichting en sluitverlichting roco plan W
« Reactie #6 Gepost op: 18 August 2007, 17:31:40 »
Bij alle 1:87 rijtuigen wordt de stroomafname via de aslagers gedaan, werkt inderdaad stukken beter.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”