Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 21:12:22
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:03:27
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 21:00:05
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:49:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 20:47:36
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
  

Auteur Topic: Binnenverlichting en sluitverlichting roco plan W  (gelezen 2133 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Binnenverlichting en sluitverlichting roco plan W
« Gepost op: 14 August 2007, 00:32:37 »
Heb 7 rijtuigen roco plan W overgenomen. Nu blijken een aantal voorzien te zijn van binnenverlichting (wist ik niet) die niet zo goed werkt. Staat het rijtuig stil dan brand alles prima, maar rijdend is het meer een knipperlicht. Hierbij een aantal foto's, is dit op de correcte manier gedaan? Het lijkt me nl dat bij een volledige trein het trekken veel zwaarder wordt omdat alle assen zijn voorzien van sleepcontacten. Ook lijkt het me er gevoelig voor vuil en dus storingen.







Als de verlichting brand, komt er ook licht naarbuiten door de sluitseinenimitatie. Mijn eerste gedachte was hier een rood kleurtje op te doen of is het beter hier een verlichtingssetje voor aan te schaffen? Misschien dat ik in de toekomst digitaal ga, werken dit soort constructies dan nog wel, bedoel zowel de binnenverlichting als de sluitseinen. Hierbij de foto waarbij het licht naar buiten schijnt:

« Laatst bewerkt op: 14 August 2007, 00:34:47 door Esperopt »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Binnenverlichting en sluitverlichting roco plan W
« Reactie #1 Gepost op: 14 August 2007, 04:16:59 »
Stap 1: maak die wielen schoon.
Stap 2: maak de assen schoon.
Stap 3: maak de sleepcontacten schoon...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Binnenverlichting en sluitverlichting roco plan W
« Reactie #2 Gepost op: 14 August 2007, 08:21:11 »
inderdaad kun je op het bovenste fotootje zien dat de wielen "bagger"vuil zijn.
Advies: Wattenstaafjes met wasbenzine. (wel je kamer ventileren en niet roken!)


Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Binnenverlichting en sluitverlichting roco plan W
« Reactie #3 Gepost op: 18 August 2007, 02:48:48 »
OK, zal het even proberen. Is er ook een andere manier om een hele trein te verlichten zonder op alle draaistellen van deze strips aan te brengen? Ik rij analoog.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Binnenverlichting en sluitverlichting roco plan W
« Reactie #4 Gepost op: 18 August 2007, 09:06:57 »
Echt geweldig wordt dit nooit. Voor de stroomafname worden maar vier wielen gebruikt en die wielen zijn enigszins gebruineerd. Deeloplossingen: stroomafname van alle wielen, een antiknipperschakeling in het rijtuig, blanke wielen gebruiken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: Binnenverlichting en sluitverlichting roco plan W
« Reactie #5 Gepost op: 18 August 2007, 09:29:18 »
Is er ook een andere manier om een hele trein te verlichten zonder op alle draaistellen van deze strips aan te brengen?

Ja dat kan, maar dan moet je een tweedraads doorverbinding maken tussen de rijtuigen. Dan kun je b.v. op 2 of 3 rijtuigen stroomafname laten zitten en die verbind je allemaal met elkaar door. Dat zal ook het knipperen aanzienlijk verminderen.

Bij sommige blokkendoosrijtuigen heeft Roco aan de binnenzijde van de draaistelzijkanten metalen plaatjes gemonteerd waarin de aspunten zijn gelagerd. Daar wordt de stroom van die plaatjes afgenomen en dan heb je dus geen sleepveertjes meer nodig. Naar mijn mening werkt die methode van stroomafname via de aslagers beter dan via de veertjes.
Ik weet niet of ze dat op andere rijtuigen ook doen en of ze dat voor de plan W in het sortiment hebben zitten. Als je heel erg handig bent kun je zoiets natuurlijk ook zelf maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
  • Eschburg
Re: Binnenverlichting en sluitverlichting roco plan W
« Reactie #6 Gepost op: 18 August 2007, 17:31:40 »
Bij alle 1:87 rijtuigen wordt de stroomafname via de aslagers gedaan, werkt inderdaad stukken beter.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”