Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Wie weet een kruiswissel met maar 2 seinen  (gelezen 6291 keer)

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Wie weet een kruiswissel met maar 2 seinen
« Reactie #30 Gepost op: 12 February 2014, 10:59:01 »
Nou Erik, we dwalen nog niet helemaal niet af.
Afgezien van het feit dat sommigen (zoals ik) dat soort achtergronden wel boeiend vinden,  lijk je ook te zeggen dat het niet zo handig is om (dwerg)seinen halverwege een wisselstraat* neer te zetten. Dan wacht je maar buiten (het station). wat vroeger natuurlijk wel heeeel veel gebeurde
Vroegâh is voor mijn dan jaren 70


*Ik moest wel dan wel even denken aan dat Belgische plaatje met zeker een dozijn (roodwitte) dwergseinen bij zowat elk engels wissel, in de gehele straat, die dan een soort live witte stippellijn geven hoe - en tot hoever je kleine beweging gaat.   Je hebt toch gelijk. We dwalen af.
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

gansep

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Wie weet een kruiswissel met maar 2 seinen
« Reactie #31 Gepost op: 12 February 2014, 14:18:03 »
Nou OK, afdwalen of niet, de moraal van het verhaal is "De hoeveelheid, plaatsing en uitvoering van seinen is geheel afhankelijk van de treinbewegingen die mogelijk worden gewenst". (rekening houdend met (on)mogelijkheden die de regelgeving biedt)
En dat illustreert de situatie in Hlm wel. Minder rangeerbewegingen --> overbodige seinen --> STS problematiek --> reduceren op maat. (6 dwergen naar Marktplaats)
Dat brengt mij (ons) terug naar je beginvraag "kan deze situatie". Die gelijk al direct werd beantwoord met een tegenvraag "wat wil je?"
Ook daar heb je inzicht in gegeven en op basis daarvan is de situatie zoals je hem ontworpen hebt m.i. wel haalbaar. Door de seinen te reduceren leg je je treinverkeer wel wat beperkingen op qua mogelijkheden, maar dat is een afweging.
Een (heel) ander aspect is het programmeren van deze situatie in een ondersteunend programma. Nu heb ik alleen ervaring met Koploper en ik vrees dat het je heel wat moeite zal kosten deze situatie daar in te krijgen. (ik denk niet dat het onmogelijk is, maar op het gebied van tonen van de juiste seinbeelden zie ik een uitdaging).
Als het allemaal analoog wordt bediend en de juiste seinbeelden bijzaak zijn, is het allemaal bediening technisch niet zo'n probleem.
Groet
Erik







« Laatst bewerkt op: 12 February 2014, 15:49:56 door guest7823. Reden: Citaat verwijderd, wegens directe onderposting »

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Een kruiswissel met maar 2 seinen
« Reactie #32 Gepost op: 12 February 2014, 15:12:28 »
Hoi Erik,
Zover ben ik nog (lang) niet, maar  het gaat allemaal analoog worden bediend
Ik ben van plan de ingestelde rijweg als uitgangspunt te hanteren,
zodat dan voor elk sein daarlangs de stand vooraf bekend en duidelijk is (of rood als de trein passeert)
de "zeldzame" rijwegen heb ik inmiddels toch maar toegevoegd, veel maakt het niet uit.
In http://www.mcd.dds.nl/Trein/Images/GvmRoute7.GIF nu zijn "alle" rijwegen gedefinieerd

Bedankt voor je constructieve meedenken                _anderen ook uiteraard  ;D _
m vr gr
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Wie weet een kruiswissel met maar 2 seinen
« Reactie #33 Gepost op: 18 April 2015, 16:35:00 »
Nog even een kleine dankbare aanvulling over Almelo.
Ik reeds (op de pc) mee van Utrecht door Almelo, en het kruiswissel halverwege het perron heeft inderdaad maar 3 seinen. Zie https://www.youtube.com/watch?v=ugVR3uRvGsE om 1:16:05 uur.  Dank als nog !
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Wie weet een kruiswissel met maar 2 seinen
« Reactie #34 Gepost op: 18 April 2015, 17:29:16 »
Helaas, nummer 4 in Almelo hangt zoals Emiel eerder al opmerkte onder de kap.



gr Peter